Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77455 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Building up the house"
« Svar #400 skrivet: 15 aug-10 kl 19:59 »
Vad skall jag med ett gratis kylskåp från blocket till när jag redan har ett gratis stående i köket?

För övrigt är kallskafferiet snart i funktion. Bara att vänta på hösten.
För att det i köket ser ut att vara i ganska dåligt skick...

Och tyvärr ersätter inte ett kallskafferi kylskåpet helt och hållet, även om jag gillar kallskafferier, och tycker att ditt ser fint ut. När mitt kök byggs om ska kallskafferiet, som för tillfället är lika stort som ett normalt högskåp, bli minst tre gånger så stort. Plus att jag ska återställa matkällaren i källaren, och fixa dörrar till jordkällaren. Matförvaring kan man inte få för mycket av. Jag vill trots all denna icke-elektriska förvaring ha kylskåp, helst två.

Och bra förvaring av maten, inköp vid rätt tid och att planera väl så inget slängs kan minska matkostnaderna rejält. Själv klarar jag mig på under 20 kronor per dag i snitt, och då ingår även sådant som toapapper, tandkräm och schampo. Tänk så mycket du kunde spara till renoveringen då...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #401 skrivet: 15 aug-10 kl 20:06 »
Första lagret puts struket på murstocken ovan spisen. tydligen skall det kastas på för att bli mer ojämt, men wtf, jag slevar inte särskilt jämt heller
Där har någon upplyst dig fel, det ska inte bli ojämnt när du kastar på, men fästa bättre på både jämna och ojämna ytor. Har du blött upp murstocken ordentligt, annars kommer putsen att torka för snabbt, spricka och trilla ner?

Och efter att du kastat eller slevat på murbruket någorlunda jämnt ska du vänta tills det blivit mer plastiskt och inte lossnar när du använder en putsbräda med skumgummiplatta eller en helt i trä, men skumgummit är enklare, innan du jämnar till ytan tills du når önskat utseende innan det får härda klart.

Att putsa är inte så enkelt som det ser ut, men brukar bli ok i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Suresh

• -
« Svar #402 skrivet: 15 aug-10 kl 20:11 »
Där har någon upplyst dig fel, det ska inte bli ojämnt när du kastar på, men fästa bättre på både jämna och ojämna ytor. Har du blött upp murstocken ordentligt, annars kommer putsen att torka för snabbt, spricka och trilla ner?

Det skall på ett par varv till, därav önskan om ojämnhet för att få fäste till nästa lager. ;)

Muren är rejält uppblött.  Teglet torkade framför mina ögon ännu medan jag sprutade på vatten med blomsprutan. Rena Arkiv X. Jann som lägligt kom och hälsade på fick springa och hämta en större doning från Biltema.   
« Senast ändrad: 15 aug-10 kl 20:19 av Sri Suresh »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #403 skrivet: 15 aug-10 kl 20:16 »
Det skall på ett par varv till, därav önskan om ojämnhet för att få fäste till nästa lager. ;)
Aha, det behövdes så tjocka lager, då förstår jag. Men du kan säkert sleva på tillräckligt ojämnt. Fast med lite övning är det inte så svårt att kasta, jag har gått en kortare kurs på ett studieförbund, och på de tillfällena lärde jag mig någorlunda, även om jag spiller lite mer än nödvändigt :-[.

Suresh

• -
« Svar #404 skrivet: 15 aug-10 kl 20:28 »
Aha, det behövdes så tjocka lager, då förstår jag. Men du kan säkert sleva på tillräckligt ojämnt. Fast med lite övning är det inte så svårt att kasta, jag har gått en kortare kurs på ett studieförbund, och på de tillfällena lärde jag mig någorlunda, även om jag spiller lite mer än nödvändigt :-[.

Spilla för mycket vill jag inte göra inomhus. Så jag slevar noga.

Det är c:a 3 cm som skall upp. Den här gropigheten räcker nog.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #405 skrivet: 15 aug-10 kl 20:31 »
Ser bra ut. Du vet väl att man antingen ska lägga på nästa lager inom några timmar, kommer inte ihåg tidsintervallet nu, eller så får man vänta tills första lagret brunnit klart.

Suresh

• -
« Svar #406 skrivet: 15 aug-10 kl 20:43 »
Ser bra ut. Du vet väl att man antingen ska lägga på nästa lager inom några timmar, kommer inte ihåg tidsintervallet nu, eller så får man vänta tills första lagret brunnit klart.

Här läggs inget mer ikväll. Men jag kommer att vattna en del. Muren suger fortfarande underifrån.

manna

• -
« Svar #407 skrivet: 15 aug-10 kl 20:48 »
Du jobbar på bra! Det gör jag oxå. Heja oss.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Suresh

• -
« Svar #408 skrivet: 15 aug-10 kl 21:49 »
Så, då var kylskåpet lagat. Nu kanske jag kan slippa klagomål från Jann eller någon annan kärring som tycker att min livsmedelshygien åtminstone borde komma upp till 1900-talsklass.

Nu kan man ju fråga sig varför jag har dröjt över ett år med att sätta igång det , när det bara tog en halvtimme att få det ordnat. Det finns flera anledningar till det.

1) För det första var jag inte säker på att det skulle fungera. OCh en sak som "bara tar ett litet tag att få i ordning" är en lindrigare last på sinnet än något som man har försökt att få till, kämpat med och till slut fått ge upp, i avvaktan på att köra det på tippen för att åka till affären och köpa något nytt, dyrt, eller osäkert begagnat. Alltså fick det stå medan jag hade andra viktigare saker att tänka på.

2) För det andra var jag osäker över hur jag skulle få ihop det. JAg minns inte orsaken till det, men av någon anledning hade jag bränt ett relä på kylskåpet och det hade inte med branden att göra. Jo, nu minns jag. Det hade stått ute och blivit fuktigt under transport från exet som tröttnat på det och jag hade kokat reläet när jag satte in kylskåpet i huset igen första gången. En del skulle ge upp redan där, men jag köpte ett nytt relä och en monteringsanvisning och skulle just göra i ordning det när, typ ett par månader senare, hela huset brann och kokade in kylskåpet i ett tjockt och envist lager med tjära både in och utvändigt. En del skulle kanske de iupp redan där, men inte jag. Problemet var bara att monteringsanvisningen också brann upp och det fanns ett visst socialt motstånd mot att söka upp kylskåpsreparatören och be honom om tjänsten att förklara för mig muntligen en gång till hur reläet skulle byglas och sen komma ihåg beskrivningen hemma, men det fixade jag för ett par veckor sedan, så det var p g.

3) Framför allt låg det stora bekymret i att ta sig an att skära till och koppla en ny strömkabel till väggkontakten. Det är det största bekymret, Det innebär nämligen pilljobb och jag hatar pilljobb. Det gör mig otålig och då tappar jag en skruv eller skruvar fel, och får börja om eller blåser en säkring Sådant irriterade mig förr och numera när jag inget ser längre irriterar det mig ändå mer vilket gör att hela projektet brukar stupa på problem nummer ...

4) Att hitta läsglasögonen.

Men nu fixade jag alltihop och nu står kompressorn och pumpar ut värme ur vitvarulådan. DÅ skall jag bara ta tag i svabben och torka den ren in- och utvändigt från tjära och sot, samt koppla ihop och täcka över alla lösa tåtar och sätta givare och hållare  på sin plats så att inte alltihopa brinner upp en gång till.

Good luck, hörrö.

Bilderna i ordning

1) Utgångsläget

2) ett irritationsmoment

3) ett irritationsmoment till (med hoppad bygling, fick rättas till innan reläet fungerade)

4) Slutresultatet
« Senast ändrad: 15 aug-10 kl 21:53 av Sri Suresh »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #409 skrivet: 15 aug-10 kl 21:52 »
Så, då var kylskåpet lagat. Nu kanske jag kan slippa klagomål från Jann eller någon annan kärring som tycker att min livsmedelshygien åtminstone borde komma upp till 1900-talsklass.

;D :-*

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #410 skrivet: 15 aug-10 kl 21:57 »
Du är nog lite galen du!  :D Jag hade gett upp kylskåpet bara på hur det ser ut. Skaffat ett beg, på blocket för nästan gratis och sluppit städa det du har och laga det förstås. Fast nu är det ju bra att det fungerar.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suresh

• -
« Svar #411 skrivet: 15 aug-10 kl 22:01 »
Du är nog lite galen du!  :D Jag hade gett upp kylskåpet bara på hur det ser ut. Skaffat ett beg, på blocket för nästan gratis och sluppit städa det du har och laga det förstås. Fast nu är det ju bra att det fungerar.  :)

Uppmanar du mig till resursslöseri? ???  :o

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #412 skrivet: 15 aug-10 kl 22:05 »
Den där typen av startrelä till Danfoss kylkompressorer har orsakat många bränder. De som är gjorda av vit plast sägs för all del vara säkrare än de äldre som var svarta. Men jag brukar i alla fall se till att folk som har kylskåp med kompressor av det märket har något brandsäkert (t ex gipsskiva) bakom och under skåpet.

Suresh

• -
« Svar #413 skrivet: 15 aug-10 kl 22:10 »
Den där typen av startrelä till Danfoss kylkompressorer har orsakat många bränder. De som är gjorda av vit plast sägs för all del vara säkrare än de äldre som var svarta. Men jag brukar i alla fall se till att folk som har kylskåp med kompressor av det märket har något brandsäkert (t ex gipsskiva) bakom och under skåpet.

Tål att tänkas på. Viktigast verkar vara att hålla dem torra. Vid fukt kan de antända, men brinner ut snabbt och släcker elen samtidigt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #414 skrivet: 15 aug-10 kl 22:43 »
MM, jag har fortfarande brännmärken av det där jävla startrelät. Inte heller luktar det kokos när de börjar brinna.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Suresh

• -
« Svar #415 skrivet: 15 aug-10 kl 23:22 »
Insidan är alltid en början, men utsidan behöver sig en ommålning.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #416 skrivet: 16 aug-10 kl 01:06 »
Uppmanar du mig till resursslöseri? ???  :o

Inte då...   o:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suresh

• -
« Svar #417 skrivet: 22 aug-10 kl 20:01 »
- Pappa. Jag har semester och vill bort från stan. Kan jag komma till dig redan i kväll?

Gullunge.  :) :'( :-*

Så nu är köket ursopat.

Det blev en del rester, som synes.

Suresh

• -
« Svar #418 skrivet: 22 aug-10 kl 20:07 »
Nya vedspisen är på plats och muren ovanför färdigputsad. JAg fick ge upp iden om att spackla fast bruket. Det gick inte att få fast, så det var bara att börja kasta. Lite mer spill blev det, men i överigt en mycket bättre metod. Tack för det tipset.

Att mura fast vedspisen fick bli Janns sak. Inget för en nybörjare. Men efter att ha sett hur han gjorde skulle jag våga sätta nästa själv. In med rökröret i hålet i murstocken och sen pula in bruk runt om. Inte så svårt, men för att få bruket att fästa underifrån fick vi förlänga muren med en stenkant där vi kunde lägga bruket för att skjuta in det längre in i pipan för hand.  Det är sånt jag aldrig hade kommit på själv vid ett första försök.

Golvet framför spisen är lagt med en golvskivebit som underligt nog passsade perfekt i längd. Återstår att kakla väggen, sätta järnfilspånslera på ugnen och sen låta sotarn komma och inspektera.

manna

• -
« Svar #419 skrivet: 22 aug-10 kl 20:12 »
Duktigt!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser