Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77457 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Building up the house"
« Svar #340 skrivet: 06 aug-10 kl 22:45 »
Ja  :D Dubbeltrippelheja!!  ;D

Suresh

• -
« Svar #341 skrivet: 06 aug-10 kl 23:37 »
Tänk då hur det skall bli med centralvärme.

Suresh

• -
« Svar #342 skrivet: 07 aug-10 kl 20:37 »
Sista sovrumsväggen är utlinjerad och klar i stort. Kvar återstår passbitar och drevning runt dörrkarmen.

Nedervåningen är linjerad i sin helhet nu och jag kan fokusera på småsaker en stund, medan Jann drar den sista elen. När den är dragen skall de sista takskivorna upp och därefter går vi på de avslutande stora projekten på nedervåningen. Vi skall byta ut vedspisen, bygga klart sista köksbänken vid vedspisen och installera keramikhäll, staga upp köksgolvet med en balk under källartaket, dragning av elementrör och installation av vedpannan.

manna

• -
« Svar #343 skrivet: 07 aug-10 kl 20:54 »
Köket klart innan kallhösten?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Suresh

• -
« Svar #344 skrivet: 07 aug-10 kl 21:04 »
Köket klart innan kallhösten?

Jag utgår från att det kommer att finnas uppvärmningsmöjligheter när jag behöver dem.

Att byta vedspis tror jag inte är ett så stort, dock tungt, projekt. Centralvärmen är rent hokus pokus. Där förlitar jag mig på JAnn.

Suresh

• -
« Svar #345 skrivet: 11 aug-10 kl 17:32 »
Idag är jag trött och lite sammanbiten. Det stora höstrycket har börjat. All el skall dras klart. Ny vedpanna och vedspis skall in och den gamla vedspisen skall kastas ut. Kallskafferiet skall inredas klart, köket skall kaklas, badrumsarmaturerna upp och taken i kök, hall och badrum skall gipsas och spacklas klart, slipas och målas.

Lite mycket på en gång, men de är bara att sätta igång och bära bort och rensa upp i alla lagringshörn för det nya som skall in för att kunna göra hela undervåningen fix och färdig.

Suresh

• -
« Svar #346 skrivet: 11 aug-10 kl 22:15 »
Jag börjar bli extremt less på leken "Flytta runt bråte från den ena änden av huset till den andra". Men nu är det dags igen. Nu skall undervåningens sista helvita fläck göras i ordning - hörnet i arbetsrummet vid murstocken där Kaminen satt och där kökspannan jag hämtade hos manna i Skåne o fjor skall stå. Bara bita ihop och se glad ut.

Matilda inspekterar det nya frilagda utrymmet.

manna

• -
« Svar #347 skrivet: 12 aug-10 kl 05:51 »
Lite mycket på en gång, men de är bara att sätta igång och bära bort och rensa upp i alla lagringshörn för det nya som skall in för att kunna göra hela undervåningen fix och färdig.

Jag befinner mig i ungefär samma situation. Är trött på oordningen och längtar efter golv och väggar, men det här är ju mitt eget fria val så jag ska inte klaga. Har jag nu tagit den här renoveringen/tillbyggnaden i båten, så får jag ro den jävelen i land.

Det märks att hösten är på väg. Dimma, blöta och lövguld. Strumpor för att inte fötterna ska bli otrevligt kalla. Det stressar mig att sommaren snarare är förbi än i antågande. Jag ligger mer än en månad back i tidsplaneringen, och... ja, fy fan... Jag vill inte frysa en vinter till!

Hel undervåning kommer att vara underbart! Jag ska minsann unna mig en Lindemans då. En Lindemans och inte en enda tanke på att det finns en ovanvåning oxå. Hur ska du fira?

*skickar glada tillrop*
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Suresh

• -
« Svar #348 skrivet: 12 aug-10 kl 09:22 »
Nu åker vedspisen ut och nu är det definitivt rörigt här hemma.

Suresh

• -
« Svar #349 skrivet: 12 aug-10 kl 11:49 »
Definitivt rörigt. Och i och med att den nya spisen är hel och inte halv måste den gamla murningan knackas bort. Så rörigare kommer det att bli

Suresh

• -
« Svar #350 skrivet: 12 aug-10 kl 17:53 »
Hela murningen rasade. Det var bara kalkbruk och tegelstenarna låg korsade så att det inte var någon idè att spara något.

Men det har nu fött nua idèer. Vi tar bort allt degel och sätter den nyua vedspisen direkt mot skorstenspipan utan någon murning runt

Suresh

• -
« Svar #351 skrivet: 12 aug-10 kl 17:54 »
Och på gården står den nya spisen och väntar

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #352 skrivet: 12 aug-10 kl 17:57 »
Är du säker på att det är en bra idé att inte ha någon murning runt spisen? Teglet lagrar värme bra, temperaturutjämnar, och minskar risken att någon bränner sig på spisen. De gjorde inte tegelinfattningar för att de hade gott om tid och tegel förr...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Suresh

• -
« Svar #353 skrivet: 12 aug-10 kl 18:00 »
Är du säker på att det är en bra idé att inte ha någon murning runt spisen? Teglet lagrar värme bra, temperaturutjämnar, och minskar risken att någon bränner sig på spisen. De gjorde inte tegelinfattningar för att de hade gott om tid och tegel förr...

Spisen kommer att isoleras mot vedlåren med två lager gips på ungssidan. Mot gången där folk rör sig ligger vattentanken.  Vi tror att det skall gå bra. Vad vi kan se har den heller inte varit inmurad på vänstersidan tidigare.

I den nya uppvärmningsplanen kommer inte vedspisen var värmekälla för hela huset som den var förut, utan endast användas för matlagning vintertid.

johanfilip

• Västergötland
« Svar #354 skrivet: 12 aug-10 kl 18:50 »
Tänk på att gips egentligen inte är särskilt värmetåligt utan bryts ned vid högre temperaturer. Jag hade nog satsat på mineritskiva istället. Rådet är grundar sig i ett antagande att spisen blir mer 45 grader varm på sidan ( http://www.raa.se/cms/materialguiden/material/gips/egenskaper/varme_brand_och_frostbestandighet.html ).

Vid närmare eftertanke så kommer vid långvarig eldning (> 30 minuter) värmen att vandra rakt igenom mineriten och orsaka en i princip lika varm yttersida. Tegel är nog inte så dum idé trots allt.

/Brandingenjör´n

manna

• -
« Svar #355 skrivet: 12 aug-10 kl 20:19 »
Spisen kommer att isoleras mot vedlåren med två lager gips på ungssidan.

Jag tror att det är för klent. Smacka upp en tegel"vägg". Det går fort.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #356 skrivet: 12 aug-10 kl 21:10 »
Den nya vedspisen verkar rätt lik min vedspis (Husqvarna 3027).  Även den har vattentank på vänster sida, och högersidan har en extra emaljerad ytterplåt. Ursprungligen stod en diskbänk med underskåp av trä dikt an mot spisens högra sida, möjligen var det någon cm luftspalt emellan. Inga tecken på värmeskador på det underskåpet när gamla köket revs ut för 15 år sedan. Numera står en elspis på den gamla diskbänkens plats, med ett par cm luftspalt mot vedspisen.

Suresh

• -
« Svar #357 skrivet: 12 aug-10 kl 22:29 »
Jag tror att det är för klent. Smacka upp en tegel"vägg". Det går fort.

Det är inte minuterna vi är efter, utan centimetrarna. Jag tackar för omsorgerna och frågeställningarna är vidarebefordrade till Jann, som i yrkeslivet sysslar med att restaurera fjärrvärmepannor

manna

• -
« Svar #358 skrivet: 13 aug-10 kl 09:39 »
Det är inte minuterna vi är efter, utan centimetrarna. Jag tackar för omsorgerna och frågeställningarna är vidarebefordrade till Jann, som i yrkeslivet sysslar med att restaurera fjärrvärmepannor

Ställ teglet på smala sidan då, så blir det en besparing samtidigt som du får ett rätt bra värmeskydd. Är det krabbigt att få till det, så finns ju 7 cm leca att mura med. Apsnyggt putsat!

Suresh

• -
« Svar #359 skrivet: 13 aug-10 kl 09:46 »
Ställ teglet på smala sidan då, så blir det en besparing samtidigt som du får ett rätt bra värmeskydd. Är det krabbigt att få till det, så finns ju 7 cm leca att mura med. Apsnyggt putsat!

7 cm Leca skall vi ha runt din kökspanna - det är ju den som skall värma huset.

Vi får se hur vi gör med det andra. En ledtråd kan vara att den här spisen har emaljerade sidor - det hade inte den förra.
« Senast ändrad: 13 aug-10 kl 09:50 av Sri Suresh »

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser