Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77474 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Building up the house"
« Svar #320 skrivet: 01 aug-10 kl 20:34 »
När jag reste mig från den långa vilan tog jag itu med saker och ting igen och rev köksväggen. den skall väck och ersättas med en dörr in till sovrummet en halvmeter längre in.

Därefter tog jag tag i helvetet i växthuset. Bävan. Hur skall jag orka få tätt där innan vintern? Och hur? Vad håller långsiktigt?  Plastmatta eller aquastopp?

Jag har ev. några bitar platonmatta (heter det väl, sån där svart med pluppar) liggande. Kan det vara nåt?

Suresh

• -
« Svar #321 skrivet: 02 aug-10 kl 07:51 »
Jag har ev. några bitar platonmatta (heter det väl, sån där svart med pluppar) liggande. Kan det vara nåt?

NIx, sånt har jag med. Men jag är inte ute efter fuktskydd utan fullkomligt vattentätt. Då behövs den sortens matta man bygger dammar av.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #322 skrivet: 02 aug-10 kl 08:48 »
NIx, sånt har jag med. Men jag är inte ute efter fuktskydd utan fullkomligt vattentätt. Då behövs den sortens matta man bygger dammar av.

Oki! Dammduk har jag inte så gott om i gömmorna...

Suresh

• -
« Svar #323 skrivet: 04 aug-10 kl 10:48 »
Efter den långa vilan på 20 timmar första kvällen med ett färdigt sovrum såg mitt paradis på jorden ut så här.

Suresh

• -
« Svar #324 skrivet: 04 aug-10 kl 10:50 »
Utsikten mot köket var en bruten plankvägg som måste väck. Ett par timmar låg jag och stirrade på den, sen var det bara att köra igång.

Suresh

• -
« Svar #325 skrivet: 04 aug-10 kl 10:53 »
Med hela köksväggen riven var insynen i sovrummet från köket denna:

Suresh

• -
« Svar #326 skrivet: 04 aug-10 kl 10:56 »
Ett hörnskåp som stått bakom köksväggen blev nu plötsligt mycket otympligt och helt feng shui-fel. Ändå hade vi stort besvär med att jaga rätt på ett kök med ett helt hörnskåp i. Jag fattar inte hur vi tänkte där. Det blir helt i vägen när mellanväggen rivs.

Suresh

• -
« Svar #327 skrivet: 04 aug-10 kl 10:57 »
Istället får det ersättas med ett rakt skåp och en extra lådhurts vid sidan av kylskåpet.

Suresh

• -
« Svar #328 skrivet: 04 aug-10 kl 10:58 »
Fördelen med att riva vägg är att man får en massa extra bröte att koka kaffe på.

Suresh

• -
« Svar #329 skrivet: 04 aug-10 kl 11:00 »
Då var det dags att börja regla upp den sista sovrumsväggen. Att sätta dörrfodret, om dock temporärt, på plats känns underbart.

Suresh

• -
« Svar #330 skrivet: 04 aug-10 kl 11:03 »
Mitt största ordningsproblem just nu är kläder. Jag vet inte vart jag skall lägga dem, jag vet inte var jag skall torka dem. JAg har en utomhusställning som kan sättas upp, så det löser sig nog. Men det är ont om avläggningsytor och allt nytvättat hinner bli smutsigt på vägen.

Här är helgens skörd av nytvättat upplagt i sängen för vidare funderingar.

Suresh

• -
« Svar #331 skrivet: 04 aug-10 kl 11:05 »
Men det finns lösningar på sikt. I sovrummet är en hörngarderob som vetter mot kallskafferiet och kylskåpsutrymmet på andra sidan väggen förberett:

Suresh

• -
« Svar #332 skrivet: 04 aug-10 kl 11:07 »
Och på väggen mot arbetsrummet skall en stor garderob med skjutdörrar inrättas. Upp till 180 cm lång och 50 cm djup. Där är ännu bara vanlig spånskivevägg och utställningshörn. Mattan på väåggen har min mamma gjort. Aotom Tautom.

Suresh

• -
« Svar #333 skrivet: 04 aug-10 kl 22:19 »
Onsdag är rensar- och röjardag eftersom den närbelägna återvinningsstationen som soptippen kallas för numera är öppen då.

Det kan bara konstateras att en Volvo 245:a är bra att köra sönderbrutet skivmaterial i. JAg fick äntligen igenom den i besiktningen idag och kan använda den utan bortförklaringar.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #334 skrivet: 04 aug-10 kl 22:22 »
JAg fick äntligen igenom den i besiktningen idag och kan använda den utan bortförklaringar.

Jag trodde verkligen inte att den bilen lever fortfarande!  :o  Tyckte att den liksom nynnade lite försiktigt på sista versen där när jag snikade skjuts till Töllsjö :)

Suresh

• -
« Svar #335 skrivet: 04 aug-10 kl 22:23 »
Lycka är en nytillverkad garderob att lägga sina rena kläder i.

Hyllorna har en speciell förhistoria. Eftersom fanèren var hyfsad sparade jag dem som "bra att ha grejor" när jag slog sönder ett arkivskåp från ett dödsbo jag skulle frakta bort för tre år sedan, innan huset brann. De har stått i vedboden sedan dess. De visade sig passa precis på djupet, 54 cm, men bredden fick kapas till något. Den översta skivan är vind, men det löste jag genom att spika fast hyllhållarna lika vint för den. 
« Senast ändrad: 04 aug-10 kl 22:26 av Don Suresh »

Suresh

• -
« Svar #336 skrivet: 04 aug-10 kl 22:24 »
Jag trodde verkligen inte att den bilen lever fortfarande!  :o  Tyckte att den liksom nynnade lite försiktigt på sista versen där när jag snikade skjuts till Töllsjö :)

Den har gått fram och tillbaka över Alperna sen du satt i den senast. :)

Men den var lite illa däran efter branden, jag orkade inte riktigt med den så den stod och förföll. Inte förrän en alkoholiserad granne fick fria händer med att försöka få igång den blev det någon fart på den. Nu har jag reparerat det för mer än jag köpte den för så att dottern skall kunna få överta den.
« Senast ändrad: 04 aug-10 kl 22:33 av Don Suresh »

Suresh

• -
« Svar #337 skrivet: 06 aug-10 kl 21:23 »
Väggarna i arbetsrummet har blivit klara (för ytskiktsbehandling) under dagen. Jag har nog inga ord för hur underbart det här känns.

Suresh

• -
« Svar #338 skrivet: 06 aug-10 kl 21:28 »
Mosaiska församlingen i Göteborg må förlåta, men vi har ett visst etniskt färgat uttryck för sparsamhet med material på den här arbetsplatsen. Det ordet har ekat i mitt huvud åtskilligt under dagen, eftersom det jag gör nu är sista stora väggarbetet innan vintervilan och jag inte vill börja på att knäcka några nya skivor i onödan och därför bara arbetar med spillbitar.
« Senast ändrad: 06 aug-10 kl 21:37 av Sri Suresh »

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #339 skrivet: 06 aug-10 kl 21:31 »
Heja!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser