Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77451 gånger)

manna

• -
SV: Building up the house"
« Svar #280 skrivet: 06 jul-10 kl 06:39 »
Jag hejar på från mitt hörn av världen och hoppas självklart på att du får styrsel på reningsanläggningen. Det hela är vansinnigt intressant, och det är inte utan att jag är sugen på att göra sammalika någon gång, någonstans.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Suresh

• -
« Svar #281 skrivet: 06 jul-10 kl 11:24 »
Jag hejar på från mitt hörn av världen och hoppas självklart på att du får styrsel på reningsanläggningen. Det hela är vansinnigt intressant, och det är inte utan att jag är sugen på att göra sammalika någon gång, någonstans.

Hann du se något av systemet? Eller listade du ut det på egen han?

manna

• -
« Svar #282 skrivet: 06 jul-10 kl 11:34 »
Hann du se något av systemet? Eller listade du ut det på egen han?

Jag glodde lite, klurade lite, och minns lite från en tråd där du förklarade.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #283 skrivet: 06 jul-10 kl 14:19 »
Vattentrappan hoppas jag dock kunna åtgärda med hjälp av vanlig aquastopp och kakel. Kan folk få swimmingpölar att fungera måste jag kunna bygga en kubikmeterstor vattenbehållare.

Är det en behållare som är en kubikmeter du behöver eller är det en trappa på sammanlagt en kubikmeter?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suresh

• -
« Svar #284 skrivet: 06 jul-10 kl 14:21 »
Är det en behållare som är en kubikmeter du behöver eller är det en trappa på sammanlagt en kubikmeter?

Vattentrappan är byggd på en betongtrappa som låg där innan. Den har 4-5 steg på sammanlagt kanske en kubikmeter och avslutas med en bassäng på lika mycket. Det är bassängen jag tätar nu.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #285 skrivet: 06 jul-10 kl 14:25 »
Vattentrappan är byggd på en betongtrappa som låg där innan. Den har 4-5 steg på sammanlagt kanske en kubikmeter och avslutas med en bassäng på lika mycket. Det är bassängen jag tätar nu.

Aha, tänkte att du kanske kunde göra bassängen av en sån där kubikmetertank i plast. Har ett par över.

Suresh

• -
« Svar #286 skrivet: 06 jul-10 kl 16:42 »
manna och ChR på besök.

Suresh

• -
« Svar #287 skrivet: 07 jul-10 kl 15:59 »
Aha, tänkte att du kanske kunde göra bassängen av en sån där kubikmetertank i plast. Har ett par över.

Tack för erbjudandet. En sådan tank har jag som tvåkammarbrunn i ett första reningssteg.

Suresh

• -
« Svar #288 skrivet: 07 jul-10 kl 21:55 »
Idag har jag röjt plats för årets gratisved i hörnet mellan huset och växthuset och i morgon skall jag åka till en styrelsekollega och hämta den. Vem sade att politiken inte gav fördelar.

Veden skall ligga strax utanför arbetsrumfönstret. Strax innanför skall en invändig trave ligga. Sen skall inforslingen av ved i huset ske genom ett snabbt fönsteröppnande och upplyftande av ved i en korg. Så är det i vart fall uträknat.

manna

• -
« Svar #289 skrivet: 08 jul-10 kl 06:22 »
... och när det regnar och snöar, så...?

Suresh

• -
« Svar #290 skrivet: 21 jul-10 kl 19:10 »
Jag har försökt tqa tag i mitt andra stora projekt i dagarna, bokskrivandet. Av misstag verkar jag ha raderat karaktärsbeskrivningar till ett halvdussin sidopersoner, vilket retar mig våldamt. I frustration har jag räjt ut hela undervåningen från skräp och byggskit - och det var ju en positiv sidoeffekt. :D

Tapio

• Västergötland
« Svar #291 skrivet: 21 jul-10 kl 19:19 »
Halaj!

Jo, nu ser det ju riktigt välstädat ut.  ::)
Men, om raderandet inte var för länge sedan; kan du försöka att göra ctrl+Z så kanske de (karaktärsbeskrivningarna) kommer tillbaka?

//T

Tillägg: Alltså, ctrl+Z ångrar dina tangentbordstryckningar. Du får alltså göra ctrl+Z, ctrl+Z, ctrl+Z om och om igen tills du kommer till de tangentbordstryckningarna där du raderade.
En ctrl+Z för varje tangentbordstryckning du gjorde.
Jag vet inte hur långt ”minnet” tillbaka är.

« Senast ändrad: 21 jul-10 kl 19:29 av Tapio »

Suresh

• -
« Svar #292 skrivet: 21 jul-10 kl 19:46 »
Tack för tipset, men det är hela filer som är borta. Antingen hittar jag dem inte med Vistas krångliga sökfunktioner, eller så har de legat resident i arbetsminnet och utraderats vid någon krasch. Osäker på vilket.

en timmes rekonstruktion är det kanske, men jag är lite "magisk" kring mina karaktärsbeskrivningar. När de väl är gjorda bestämmer de handlingen. Jag skall försöka göra om dem med försiktig hand.
« Senast ändrad: 21 jul-10 kl 19:52 av Don Suresh »

Suresh

• -
« Svar #293 skrivet: 26 jul-10 kl 19:32 »
Och nu ser vardagsrummet ut såhär igen. :( Kaos igen. Sågspån och glasfiber bland sängkläderna.  Men det är övergående. Vi håller på att byta fönstret till ett mindre och bättre placerat. Förhoppningsvis skall jag kunna visa gladare bilder under kvällen.

Suresh

• -
« Svar #294 skrivet: 26 jul-10 kl 22:10 »
Så här började och slutade dagen. Ett gott dagsverke och två liter blåbär hann jag också med att få in. :)

Suresh

• -
« Svar #295 skrivet: 26 jul-10 kl 22:14 »
Om någon undrar varför jag minskar fönster är anledningarna två. Dels är det en norrvägg, dels behöver jag få mer väggyta för att kunna bygga om det gamla alltför stora vardagsrummet, som från början var en plåtslagarverkstad till ett arbetsrum och ett sovrum, med mellanliggande vägg.
« Senast ändrad: 27 jul-10 kl 00:44 av Don Suresh »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #296 skrivet: 27 jul-10 kl 00:13 »
Om någon undrar varför jag minskar fönster är anledningarna två. Dels är det en norrvägg, dels behöver jag få mer väggyta för att kunna bygga om det gamla alltförs topra vardagsrummet, som från början var en plåtslagarverkstad till ett arbetsrum och ett sovrum, med mellanliggande vägg.

Var ska du ha vardagsrummet då?  (:)

Suresh

• -
« Svar #297 skrivet: 27 jul-10 kl 00:42 »
Var ska du ha vardagsrummet då?  (:)

På vinden. Med tiden. :)

Den är lika stor den, minst 30 kvm. Och hög i tak med vackra takstolar.

Suresh

• -
« Svar #298 skrivet: 27 jul-10 kl 00:45 »
... och när det regnar och snöar, så...?

Finns det ett invändigt förråd att ta av. :)

Suresh

• -
« Svar #299 skrivet: 27 jul-10 kl 23:14 »
Då har jag byggt färdig norrväggen och rensat upp i det som skall bli sovrummet i nordöst. I morgon skall vi regla en innervägg med garderober mellan sovrummet och arbetsrummet.

Ibland känns det som om jag bara stuvar om skit från ett hörn av huset till det andra, men ibland känns det som om det också händer något. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser