Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77455 gånger)

Suresh

• -
SV: Building up the house"
« Svar #220 skrivet: 17 dec-09 kl 07:35 »
Grattis på vattendagen :)

Tack . Ändå är jag så färdig att jag inte har tid att göra något åt saken. Jag bara kollade att det funkade, dönade i säng och nu skall jag iväg och jobba igen.

Kul, javisst. Men jag har inte längre några bra bortförklaringar för att var ovårdad.  :-\

Suresh

• -
« Svar #221 skrivet: 18 dec-09 kl 06:09 »
Idag gick jag inte upp och lade mig direkt jag kom hem. Istället stannade jag i köket, sopade golvet, tätade tunt fönster och altandörr,  hällde upp lite vatten från badrummet och plockade undan matvaror som stod på bänkar och satte dem i skåp. Jag gjorde 10 kvadratmeter av huset lite mer hemlika helt enkelt. Därefter lade jag mig på kökssoffan och vilade, satte mig sedan upp och läste i en bok. Stillsamt, enkelt, fattigt och en smula vemodigt, och medan vedspisen kämpade mot draget från alla springor så tänkte jag att det är så här livet skall vara.

Sen rusade jag upp till krypinet på vinden, skruvade upp elelementet på max och lade mig och sov under ett dubbelt lager med täcken och filtar.

« Senast ändrad: 18 dec-09 kl 06:19 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #222 skrivet: 28 dec-09 kl 21:10 »
Åt det första lagade målet på ren duk sedan jag flyttade in (tror jag).

Det var mannagrynsgröt. Innetemperaturen är 8 grader så det rök ordentligt om den.  Anledningen till den låga temperaturen är att elelementet har pajat , varför vedspisen får klara av att värma hela huskroppen på egen hand. Rummen ochvåningarna skiljs bara från varandra med hjälp av byggplast - och det är ju inte mycket att hurra över.

Inne på badrummet står tre högar med fasadbräder ochg smälter sig rena från snö och gräs. De skall sågas till under kvällen i 110 och 175-cmlängder för att spikas upp över de sista ytterhålen i morgon, innan kylan kommer.

Källaren håller dock temperaturen med hjälp av nödtorftig byggplast, madrass och glasullsinpackning. Där är 6 grader och enda uppvärmningen där är en 300W bygglampa. Det kostar drygt 200 kr/månaden att ha den brinnande där under isvintern, men det är en billig försäkring mot frysta rör tills dess att källarfönster och dörrar kommer på plats.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #223 skrivet: 29 dec-09 kl 06:09 »
Du har väl en varm sovplats???
Låter lite i kallaste laget för att vara innomhus. :-\
Bor på min lilla gård med min stora familj!

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #224 skrivet: 29 dec-09 kl 09:51 »
Äsch, jag brukade ha runt 2 plus inne när jag vaknade på morgonen i mitt gamla hus i Sverige när det var -25 grader ute. Så kan det gå när man har för liten ackumulator-tank för ett för stort hus hehe.  ;)
Har man bara filtar nog i sängen går det an. Men för att ha det mer komfortabelt skulle jag nog också rösta för en lite högre innetemperatur än hos Suresh. Det hjälper ju knappast att byggplastavskiljning brukar innebära att det drar rätt friskt vilket brukar vara värre än stillastående kall luft.

Jag hoppas på att bräd-smältandet går raskt så de kan komma på plats snarast.

Räds lite att komma hem själv i eftermiddag då det regnat så ini*#(/&%(F i natt att vatten trängt in vid fönstren i vardagsrum och sovrum samt att hallen är en sjö då det finns en duktig glipa i nederkant. För inte har husägaren fixat det som han lovade att rätta till på fasaden i somras inte... Här är det bara att vrida ur handdukarna och ta ett varv till med moppen (inte den på två hjul tyvärr).
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Suresh

• -
« Svar #225 skrivet: 29 dec-09 kl 11:05 »
Jag har ett 8-kvadratmetersutrymme där jag brassar på ordentligt. Jag satte nyss ner elelementet där inne för att det blev för torrt och kvavt i det lilla rummet. Någon termometer har jag dock inte där, så jag vet inte vad som är "för varmt" för mig.

Fasadbrädorna gör mer för att skydda mot fukt och förbättra synintrycket än för att höja värmen. Den största anledningen till den låga inomhustemperaturen är bristen på heltäckande mellanväggar. En del passager har provisoriskt täckts över med byggplast.

Suresh

• -
« Svar #226 skrivet: 31 dec-09 kl 10:51 »
Mobiltelefonen har varit borttappad, men upphittad och återlämnad till polisen, vilket ger mig möjlighet att skicka Årets sista bilder:

Första bilden: Klockan är strax efter ett och den bleka decembersolen smeker ännu husets övervåning.  De sista fasadbrädorna sattes fast på sydgaveln och idag kommer västra långsidan att nå samma fullbordade tillstånd. Hela högen på framsidan är inplockad och upphuggen och de spikförsedda småbräder som låg kvar på marken har försåtligt täckts med snö. Att gå utanför de upptrampade stigarna kan leda till blodsutgutelse, vilket besökande tjuvar borde varnas för. 

Andra bilden: Interiör från köket. Nu är det några timmar senare och ljuset falnar utomhus. Myshörnan i köket är belamrad med verktyg och förnöderheter under produktion som så brukar.

Med detta avslutar jag det första renoveringsåret och önskar Gott Nytt År till alla trådföljare. 
« Senast ändrad: 31 dec-09 kl 10:54 av Suresh »

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #227 skrivet: 31 dec-09 kl 10:55 »
Gott nytt (andra renoverings-) år på dig med!

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #228 skrivet: 31 dec-09 kl 11:28 »
Gott nytt (andra renoverings-) år på dig med!

What she said!  :D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #229 skrivet: 31 dec-09 kl 23:37 »
What she said!  :D

*nickar instämmande* :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suresh

• -
« Svar #230 skrivet: 04 jan-10 kl 13:22 »
Då börjar vi det andra året då.

Med fasadbrädorna på plats vände Sauresh's öga sig mot det sista fryshålet inomhus, underredet till sovrumsfönstret. Här var det altandörr innan och hålet under fönstret hade bara blivit hjälpligt ihoplappat, med fasadbrädor, vindpapp och löst övertäckt med isolering - därefter gömd bakom en frysbox. Det var is på insidan av fönstret när jag började ta tag i att regla upp för ett lager fast isolering runt om. Andra dagen töade isen bort och gav ifrån sig glädjens fuktränder.

Suresh

• -
« Svar #231 skrivet: 04 jan-10 kl 13:37 »
Väl igång fortsatte jag med att plasta in hela nordöstra hörnet av undervåningen dör det skall bli sovrum. Utrymmet har hittills fungerat som arbetsstation och det var svårt att hitta plats för att baxa undan allt material. Men känslan där jag stod i det nyinplastade hörnet var att jag hade återvunnit en fjärdedel av huset. Något som en gång skall bli beboeligt börjar ta form.

Än värre blir det idag när de 7 gipsskivorna som ligger på en pall i hörnet skall släpas bort. 4 skall upp på väggarna, efter spånskivorna, men resten måste jag hitta ett nytt ställe åt, någonstans. Tungt arbete ensam. Innan skivorna kan sättas på väggarna skall ett lager 45 mm-isolering till reglas upp. Den observante ser att första lagret isolering under plasten ser både bränt och tokigt ut.  Det mesta av det är kvar från tiden före branden, eftersom det inte blev så illa skadat. Eftersom det bara var ett lager isolering förut är reglarna stående istället för liggande, men ägaren innan mig verkar ha missuppfattat korsregling på något sätt genom att bygga kvadratiska fack för isolerskivorna. Det blir till att vara kreativ för att hitta mönster för reglingen som inte skapar köldbryggor av massivt trä, men jag tror att jag har en lösning. 

Suresh

• -
« Svar #232 skrivet: 06 feb-10 kl 09:36 »
Bygget står still i vinterrusket. Jag vedeldar och funderar över tillvaron. Bl a planerar jag min taklagsfest. Inga animaliska produkter, ingen tobak, ingen alkohol. Total tystnad, gemensamma promenader och god vegetarisk mat. Och Tablas.  Alla skall känna sig välkomna. 

Ravi Shankar, Alla Rakha - Tabla Solo in Jhaptal
« Senast ändrad: 06 feb-10 kl 10:22 av Sauresh »

Suresh

• -
« Svar #233 skrivet: 13 feb-10 kl 15:12 »
Fyra takskivor uppsatta. Det är ungefär vad man orkar med en helg i vinterrusket.
« Senast ändrad: 13 feb-10 kl 15:51 av Sauresh »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #234 skrivet: 13 feb-10 kl 16:11 »
Heja på :D

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #235 skrivet: 13 feb-10 kl 16:57 »
Bra jobbat!  :)

Suresh

• -
« Svar #236 skrivet: 14 feb-10 kl 18:03 »
En tidig vårstädning och äntligen börjar en del av huset se ut som ett hem.

Suresh

• -
« Svar #237 skrivet: 14 feb-10 kl 18:05 »
Elsystemet skall vi dock inte tala för högt om. OBS, elelementet är INTE inkopplat.

Suresh

• -
« Svar #238 skrivet: 18 apr-10 kl 07:54 »
Så har renoveringen åter tagit fart efter vinteruppehållet. Jippie och voj voj på samma gång. Jag får allt mindre lyssna på orkens röster och allt mer stålsätta mig med tankar om hur fint det kommer att bli när det hela är klart.

En gipsskiva är fastsatt i taket ovanför vedspisen på egen hand med hjälp av två stöttor. Den som själv gjort något liknande vet vad jag talar om.

Stefan som skulle hjälpa mig med att få trappen till övervåningen innan vintern drog sig ur i sista ögonblick på grund av hög arbetsbelastning. Detta har jag förbannat honom en del för, men stundtals även tackat, eftersom hans faktura kunde mioskas till en tiondel med hjälp av den köpetrapp jag hittade på blocket. Nu passar den inte riktigt i det förplanerade hålet, så det blir att skära ner fler takbjälkar och skotta undan kalksprängt sågspån ur trossbotten. Med tanke på att jag flyttat ner mitt bohag till undervåningen under vintern känns kalkdammet allt mer besvärande.

Suresh

• -
« Svar #239 skrivet: 18 apr-10 kl 18:16 »
Ett nytt fönster på övervåningen blev dagens skörd - samt början till luftspalt på vinden.

Det går undan när JAnn hälsar på. Själv sågar jag mest spillvirke

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser