Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77455 gånger)

Suresh

• -
SV: Building up the house"
« Svar #200 skrivet: 26 nov-09 kl 17:00 »
Ny tvättmaskin är en speciell lyx för en bohemboende utan inkopplat vatten.

Suresh

• -
« Svar #201 skrivet: 26 nov-09 kl 17:03 »
Och på gårdsplanen står den nya vedspisen och väntar. Brobacken som utannonserade sin på alternativ visade sig bara bo en mil från mig - och eftersom den gamla var så sliten så kunde jag inte motstå den.
« Senast ändrad: 27 nov-09 kl 02:28 av Suresh »

Vitis

• Skåne
« Svar #202 skrivet: 27 nov-09 kl 00:42 »
Och på gårdsålanen står den nya vedspisen och väntar. Brobacken som utannonserade sin på alternativ visade sig bara på en mil från mig - och eftersom den gamla var så sliten så kunde jag inte motstå den.

Wow! Vilken pjäs! Grattis till fyndet.

Slår antagligen inte vår AGA-spis vid en invägning men din kanske funkar istället för att bara stå och vara snygg, tung och ivägen i köket...  ::)

Som sagt, vi är några som kollar i din tråd ... typ 5651 visningar än så länge.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #203 skrivet: 27 nov-09 kl 05:58 »
Åhhhh........
Precis en som vedspis hade jag i torpet!!!!

Vad jag ångrade att vi inte tog tillvara på den när vi rev torpet!
Ska sätta in en ny i köket i nya huset, men det är liksom inte samma sak!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #204 skrivet: 27 nov-09 kl 12:48 »
Har funderat på om det skulle löna sig att skaffa en sådan tjusig spis (eller nåja, något liknande) till vårt kök hemma också. Det är alltid så fruktansvärt kallt och fuktigt där och jag föredrar att laga mat i vedugn snarare än gasugn då det brukar bli så ojämn värme. Några gasbrännare för kokning av mat på platta kan man ju alltid ha brevid.

Såhär års gör jag så mycket som möjligt i den övre luckan i vår kamin i vardagsrummet ändå. Men det kräver rejält eldfasta kärl då det blir snorvarmt. En glasform har redan spruckit....
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Suresh

• -
« Svar #205 skrivet: 27 nov-09 kl 16:30 »
Jag märker skillnad nu när jag har isolerat huset väl. Inget element behöver vara på, bara köksutrustningen och en ellampa. Det håller 14 grader över natten och på morgonen drar jag snabbt upp huset till 18 grader med ett par vedpinnar i köksspisen.

Ett smart drag som jag och Jann har pratat oss fram till är att göra ett draghål från källaren rätt till spisen. Det behövs , eftersom den annars kommer börja suga luft ur varenda liten springa som vi inte har lyckats trolla bort.

Idag har jag fogat färdigt nästan hela badrummet. Resten blir färdigt i morgon. Därmed har jag fått tid att se mig om och det har lett till en rejäl gårdsstädning. Det samlas så mycket skit när man bygger . Ett tag går det an att ursäkta sig för grannarna med att man jobbar och står i, sen är det inte roligt längre. När jag har pekat på min hög med bråte och sagt att den skall hålla mig varm i vinter har folk bara stönat och bett mig hyra en container för 5 000 kr och köra bort allt. Nu ligger hälften av planken urspikade, uppsågade , kluvna och klara i mitt kök. Resten får jag inte in, jag måste lagra den i växthuset eller vedboden till midvintern.

5 000 kr för att hyra en container och 2 000 kr till för att köpa ny ved. Hur tänker folk egentligen? ???
« Senast ändrad: 27 nov-09 kl 17:37 av Suresh »

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #206 skrivet: 27 nov-09 kl 18:25 »
Vad fint att du eldar huset två gånger ;D
En genuin miljögärning!
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Mabande

« Svar #207 skrivet: 28 nov-09 kl 00:41 »
En genuin miljögärning!
:D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #208 skrivet: 28 nov-09 kl 00:49 »
En genuin miljögärning!

;D 

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Suresh

• -
« Svar #209 skrivet: 28 nov-09 kl 01:23 »
Ja bara det inte blir tre. ;)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #210 skrivet: 28 nov-09 kl 02:03 »
Och på gårdsplanen står den nya vedspisen och väntar. Brobacken som utannonserade sin på alternativ visade sig bara bo en mil från mig - och eftersom den gamla var så sliten så kunde jag inte motstå den.

Snygg vedspis.   :D

Vedspisvärm! Det finns inget goare än det. Det var så skönt och rogivande att sitta vid mina föräldrars vedspis... Jag skötte eldandet när jag var och hälsade på.

Det blir en stor förändring i boendet nu när du har ett badrum med tvättmaskin och dusch. Trevligt att toan är som ett "utedass".   :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

ersam

• -
« Svar #211 skrivet: 29 nov-09 kl 14:52 »
Jag funderar på det att ta luft ifrån grunden bara. Då drar du in ny fuktig luft hela tiden i grunden. Det bästa är att värma murstocken och ha luften där nere så stillastående som möjligt om nu det går ner värme som minskar luftfuktigheten.

Kanske du ska dra tillflödet direkt till uteluften istället?

Tror inte du vinner mycket på detta dock. Lite frisk luft som letar sig in torde bara vara nyttigt!  :)

Suresh

• -
« Svar #212 skrivet: 13 dec-09 kl 21:23 »
Det har varit tyst från mig ett tag, mest för att jag varit deprimerad över att mobiltelefonen där jag hade alla mina bilder förkom. Det har ockspå varit låg fart på byggandet ett tag. JAnn har varit sjuk och fått annat för sig och jag har ägnat de senaste veckorna åt att snygga upp på tomten och bära in spillvirke, spika ur det , såga upp det och stapla. Det tar ett par dagar att bearbeta en hög lagom stor att täcka halva köksgolvet, men nu är högen på framsidan så gott som borta. Istälelt har jag fått ett 30-tal banankartonger fulla med ved som jag försöker hitta ett lagringsutrymma för inomhus.

Jann och jag bar in en frysbox från trädgården idag och jag försöker hitta plats för den att stå. Den skall också rensas från gräs och skit som vuxit fast i den under sommaren. Han avslöjade att han fyller år i morgon, så nu skall det bakas tårta med och om jag hinner skall jag även försöka dra kökssoffan på plats framför fönstret så att vi får något gott att sitta på - och jag får något härligt att slöa på så att jag slipper klättra upp för stegen till vinden var gång jag behöver vila ut.  
« Senast ändrad: 13 dec-09 kl 23:24 av Suresh »

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #213 skrivet: 13 dec-09 kl 21:49 »
Puh!
Började nästan bli orolig att följetongen var slut!!! ;)
Men så är det ju vid renovering, ibland avklaras hur mycket som helst och ibland...tja..inte lika mycket!

Men din tappra skara som följer dig har koll på när det händer nåt :D

Suresh

• -
« Svar #214 skrivet: 13 dec-09 kl 23:24 »
Bra det. ;)

Kökssoffan på plats.

Frågan är nu - varför skall jag egentligen röra mig något mer det här livet?

Suresh

• -
« Svar #215 skrivet: 16 dec-09 kl 02:04 »
Numera fullt upptagen med arbete och julbord kan jag hemkommen konstatera att Jann dragit skutan framåt några alnar till och vattnet nu år en cm och en bussning från att vara inkopplat.

Suresh

• -
« Svar #216 skrivet: 16 dec-09 kl 22:46 »
Vatten.

;D ;D ;D

Sjaunja

• -
« Svar #217 skrivet: 17 dec-09 kl 00:13 »
Grattis på vattendagen :)

jenses

• Gäst
« Svar #218 skrivet: 17 dec-09 kl 00:53 »
Vatten.

;D ;D ;D
Rinnande? I huset? Det där låter inte alls bra!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #219 skrivet: 17 dec-09 kl 05:59 »
Vatten är bra :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser