Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77544 gånger)

Suresh

• -
SV: Building up the house"
« Svar #180 skrivet: 31 okt-09 kl 04:34 »
Färdig med det djädra kaklet!

Nåja - sammanlagt 8 halvbitar på två väggpelare återstår och en skiva skall skäras till bakom duschblandaren, men det är jobb som måste vänta för att jag inte har materialet - så - i vilket fall tänker jag nöja mig och säga - det är bra nu!

Nu väntar sen stora uppstädningen, avspolning, putsning och urgröpning av putsrester så att ajg äntligen kan foga plattorna och flytta in badrumsmöblerna. Men en halv seger känns det som i alla fall.

PS - orsaken till att jag plötsligt började krossa plattor är funnen - fixgrus i spåret på kakelskäraren . De fick trycket att bli för hårt och ojämnt.

Suresh

• -
« Svar #181 skrivet: 06 nov-09 kl 00:16 »
Folk har frågat mig om bilder och det har kostat mig en USB-kabel för 360 kr. Djäkla Nokia, varför skall de ha en egen standard som är 3 ggr dyrare än normalkablarna. (Svara inte, jag vet varför)

I vart fall tänkte jag visa bilder på min toalettkonstruktion. Jag hade ett multrum bestående av en plåtlåda i källaren och en toasits på bpttenvåningen. Toasitsen av plast smälte dock i branden vilket tvingade mig att tänka nytt. Multrummet av plåt behöll jag, men istället för att köpa en ny tråkig skitstol i plast för 4 000 kr bestämde jag mig för att bygga något eget - ett gammaldags utedass, fast inomhus.

Det första vi gjorde var att regla upp ett litet pärlspontat utrymme med egen dörr inne i det annars helkaklade badrummet. I botten på golvet går ett rör av rostfritt stål ner till multrummet i källaren. Jag förlängde det gamla röret med 30 cm, vilket blev något för mycket, eftersom vi lyfte upp multrummet på en murad träkonstruktion och höjden på den fick passa höjden på murstenarna. Upphöjningen är en säkerhetsåtgärd eftersom jag ibland får i rätt mycket grundvatten i källarplanet. Därför kan den observante se att röret ligger upphöjt från golvet med 45 mm klotsar. De har ingen annan funktion än passning.

Till höger om stålröret är två mindre hål. Det ena är avsett för urinseparationsslangen. Genom det andra har vi passat på att dra ner vattenledningarna till duschen, vilka vi sedan gömmer under en upphöjning i dassgolvet. Just den konstruktionen var en liten bonus, eftersom källarmuren gör att vi inte kan dra ledningarna från duschen rakt ner i källaren från ytterväggen där blandaren skall sitta.

Bakom stålröret skymtar ett ventilationshål i ytterväggen. Inloppet till ventilationsröret satt tidigare i toasitsen, nu sätter vi den rätt i väggen istället, eftersom hela kammaren under dassholken kommer tätas och tjäna som ventilationskammare för multrummet nedanför. (Läs: det kommer att dra skönt i stjärten när man sätter sig på holken). Ventilationen behövs egentligen inte enligt min erfarenhet, dasset blir luktfritt i vilket fall, men wtf, det skall ju finnas där. Att ventilationsröret sedan går ut i det till huset anslutna västhuset är ju även en liten värmeväxlarfördel.

« Senast ändrad: 06 nov-09 kl 00:30 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #182 skrivet: 06 nov-09 kl 00:33 »
Motsvarigheten till toastolen är ett riktigt hembygge, Först ett massivt svart avloppsrör från plastfabriken i byn, därpå en separettsits från Coop Forum i Borås. Sammanlagd kostnad - 600 kr.

Sitsen är det inget krångel med - spånskiva på regel, vilken senare skall beklädas med lackad golvpanel.
« Senast ändrad: 06 nov-09 kl 00:39 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #183 skrivet: 06 nov-09 kl 00:42 »
Och här monteras de olika delarna på plats.

Suresh

• -
« Svar #184 skrivet: 06 nov-09 kl 00:48 »
Urinseparationsslangen dras till BTD-avloppet, medan latrinröret leds ner till multrummet i plåt. Hur ofta behöver man tömma den? Vet ej, jag hann bara bo i huset 5 år innan det brann och nu är det tömt på det lilla som var i det.  

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #185 skrivet: 06 nov-09 kl 06:08 »
Tänk att ett skithus kan vara så intressant.....!  ;D
Men det är det!

Det blir skitsnyggt ::) kanonjobb!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Suresh

• -
« Svar #186 skrivet: 07 nov-09 kl 13:59 »
Ett par före - just nu - bilder till.

Första bilden är en repost av hur det såg ut i köket där elden härjat som värst. Bilden är från början av sommaren innan renoveringsarbetet satte igång på allvar.

Den andra bilden visar köket ur samma vinkel idag. Förändringen här beror främst på att det gamla trapphuset har skalats bort och placerats på ett annat ställe i huset.
« Senast ändrad: 07 nov-09 kl 14:02 av Suresh »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #187 skrivet: 07 nov-09 kl 17:04 »
Ser ut som om ditt kök blir bra mycket ljusare och härligare än förut!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suresh

• -
« Svar #188 skrivet: 07 nov-09 kl 17:24 »
Det är just vad det är det blir - jag har fått upp hela söderväggen för ljusinsläpp, vilket tidigare var blockerat av trapphuset.

IBland är jag nästan glad för att det brann - om man skall försöka se det från den ljusa sidan.

Jag får passa på att tacka javill och Doris och alla ni andra som ger små kommentarer ibland - det känns upplyftande att se att andra lägger märke till det jag håller på med.

Tapio

• Västergötland
« Svar #189 skrivet: 07 nov-09 kl 17:44 »
det känns upplyftande att se att andra lägger märke till det jag håller på med.

Halaj!

Va, skojar du?
Det är nog inte bara jag som följer denna tråd.
Och dassbilderna ovan är ju rena porren!
Ja, jädrar. Sånt där går jag igång på. Stenhårt.  :D

//T

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #190 skrivet: 07 nov-09 kl 19:05 »
Jag tycker detta är en spännande tråd. Den blir så levande och äkta när du lägger in bilder. Då får man se hur arbetet går framåt. Jag har inte så stora kunskaper om byggnation, men jag lär mig massor av att titta på dina bilder.   :D

Toakonstruktionen och rören tittade jag mycket noga på. Källarbilderna var kul får då fick jag se hur bajsbehållaren är ihopkopplad med toan… kul. Väntar med spänning att få se urinrörets väg… ut till växthuset?

Det blev ett vackert ljus i köket tackvare fler fönster. Detta är något som fler borde ta efter. Det naturliga ljuset är jättemycket värt. Säger jag… vars blivande timmerkoja får små ljusgluggar…   ::)

Jag ska också starta en byggbildtråd när jag kommer igång med mitt projekt, om femtielva år eller när det nu blir.   :-\

Bra jobbat Suresh.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #191 skrivet: 07 nov-09 kl 19:52 »

Jag får passa på att tacka javill och Doris och alla ni andra som ger små kommentarer ibland - det känns upplyftande att se att andra lägger märke till det jag håller på med.

:-[

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #192 skrivet: 07 nov-09 kl 21:17 »

:-* :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

eka

• Värmland
« Svar #193 skrivet: 07 nov-09 kl 21:25 »
Jösse Suresh  ::)
Titta på antalet visningar. Denna tråden blir nog inte bortglömd.
Alltid roligt med byggbilder. ;D
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Suresh

• -
« Svar #194 skrivet: 16 nov-09 kl 14:51 »
Antalet visningar kunde ju vara en ledtråd, men man vet ju inte hur många som trycker fel.

Renoveringsarbetet har de senaste dagarna ersatts av saneringsarbete. Den tilltagande kylan har skyndat på min iver med att rensa upp i bråten utanför väggarna. Det som inte tas bort innan frosten kommer blir liggande till våren - och särskilt illa är ju det vad gäller det brännbara.

Högen utanför farstutrappen var dubbelt så hög tidigare , jämfört med den här bilden. Om ett par dagar är den nere i markplan, medan vedlårarna fylls med urspikat, kapat och hugget. Minst 10 cm isolering har även lagts på hela undervåningen och hålet till övervåningen är igentäppt med byggplast, så det blir lätt över 20 grader nere med hjälp av vedspisen.

A propå vedspis så har jag bestämt mig för att investera i en ny sådan med fräschare emalj. Pris 1000 kr, bara att hämta 5 km hemifrån. Annonsen funnen på www.alternativ.nu ;)

Vilse

• Gäst
« Svar #195 skrivet: 17 nov-09 kl 09:43 »
Antalet visningar kunde ju vara en ledtråd, men man vet ju inte hur många som trycker fel.

Följer intresserad,,men har inget smart att
säja eller råd att ge så jag håller babblan  :)

ska vara glada att jag kan vara tyst ibland,,fast sällsynt :)

Suresh

• -
« Svar #196 skrivet: 18 nov-09 kl 13:07 »
Två triumfer i badrummet, tvättstället och tvättbänken.

Lite senare tänkte jag nörda in mig genom att visa hela kaklingsprocessen steg för steg.

Tvättstället är inköpt på blocket tillsammans med 3 matchande badrumsskåp, väggspegel och armatur för 900 kr. Tvättbänken den dyringen kostade en tusenlapp på Återbruket i Göteborg. Jag hade tänkt bjuda 600 för den.

Under tvättbänken skall en tvättmaskin från Cylinda stå. Min ex-svåger jobbar på fabriken och kan fixa ett demo-ex.
« Senast ändrad: 18 nov-09 kl 14:14 av Suresh »

Mabande

« Svar #197 skrivet: 23 nov-09 kl 22:28 »
Läste lite  här i somras och läste igenom hela nu...
Riktigt härligt att se att det blev mycket bättre efter en brand - nästan så man funderar på att tutta på här hemma ;)ß

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #198 skrivet: 24 nov-09 kl 05:53 »
Här går det framåt!
Kanske arbetslusten smittas....!?
Vi har äntligen fått på golvlister i trappan och övre hallen!

Fortsätt gärna att smittas!
Vi behöver panel på huset!

Suresh

• -
« Svar #199 skrivet: 26 nov-09 kl 16:56 »
Jag inspirerar gärna, även mig själv.

Badrumsskåpet och toalettdörren är inte fastsatta på riktigt, men det är roligt att kunna se hur det en gång skall bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser