Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77455 gånger)

Suresh

• -
SV: Building up the house"
« Svar #160 skrivet: 15 okt-09 kl 19:45 »
Ajdå!

Slå ur sitsen på en gammal kökstol, ta med den och spring ut i skogen.... :-X

:) Det är kallt ute.

MEn ett par 4-tumsreglar ställda på höjden funkar som landgång i nödfall.

Suresh

• -
« Svar #161 skrivet: 16 okt-09 kl 16:26 »
Golvet ser bra ut efter en förmiddags efterskrapning och slammande av låga partier.

Och jag börjar få upp värmen på undervåningen efter att tillfälligt ha täckt igen hålet i taket med golvspån. Nu är jag redan uppe i 16 grader. :)

Suresh

• -
« Svar #162 skrivet: 17 okt-09 kl 15:18 »
Två lager ångspärr på väggarna och nu arbetar jag med rörmanschetterna.

Kunde skita indiskt när jag blev hård i magen. Funderar på att tälja till ett par fotstöd att ha vid sidan av dassitsen.  Varför har folk skitstolar egentligen, när de kan ha dasslock?

Suresh

• -
« Svar #163 skrivet: 18 okt-09 kl 17:45 »
Först på med ångspärren, därefter aquastoppen, först ångspärren, därefter aquastoppen. Ångspärren, DÄREFTER aquastoppen.

Vilket var det nu jag skulle lägga på först? Aquastoppen?

Suresh

• -
« Svar #164 skrivet: 19 okt-09 kl 22:32 »
Äntligen färdigslabbat!

5 kg ångspärr och 15 kg aquastopp har tillsammans med brunnsmanchetter och tätlister klabbats över hela badrummet så att det nu ser ut som en bluescreen i en TV-produktion där det snart skall läggas in cliffhangerbilder från Arizonaöknen eller datasimuleringar av yttre rymden.

I förbifarten innan kaklet kommer på kan det då vara tid för en flashback.

Så här såg det efter branden:

« Senast ändrad: 19 okt-09 kl 22:38 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #165 skrivet: 19 okt-09 kl 22:33 »
Och innan jag slängde på den blå smeten såg det ut så här:

« Senast ändrad: 19 okt-09 kl 22:51 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #166 skrivet: 19 okt-09 kl 23:03 »
En annan intressant bildjämförelse.

(Observera bygglampan som finns med i båda bilderna)
« Senast ändrad: 19 okt-09 kl 23:11 av Suresh »

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #167 skrivet: 20 okt-09 kl 05:51 »
WOW!
Här går det framåt!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Suresh

• -
« Svar #168 skrivet: 20 okt-09 kl 06:13 »
Ja mer bakåt kunde det knappast gå.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #169 skrivet: 20 okt-09 kl 06:16 »
Ja mer bakåt kunde det knappast gå.
;D
Nä, och det får vi väl verkligen hoppas att nåt sånt elände inte händer igen!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Suresh

• -
« Svar #170 skrivet: 20 okt-09 kl 07:02 »
;D
Nä, och det får vi väl verkligen hoppas att nåt sånt elände inte händer igen!

Jag skall minimera risken genom att ha golvkakel i kök, pannrum och badrum. Men helt säker kan man aldrig vara. Bara försiktig.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #171 skrivet: 20 okt-09 kl 11:35 »
Jag skall minimera risken genom att ha golvkakel i kök, pannrum och badrum. Men helt säker kan man aldrig vara. Bara försiktig.

Var ska du slänga askan?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suresh

• -
« Svar #172 skrivet: 20 okt-09 kl 11:39 »
I en metallhink. :)

Som tidigare nämnts var det inte askhanteringen som var boven utan golvsopningen. Det som slängdes i mulltoan var grönsaksrester och golvdamm vilket oavsiktligt innehöll en aktiv askbit.

En återupprepning av den incidenten kommer jag i fortsättningen förhindra genom att städa än mer sällan.

Suresh

• -
« Svar #173 skrivet: 22 okt-09 kl 19:08 »
Hela badrumsgolvet är nu kaklat, förutom de småbitar som skall specialskäras.

Det är fix överallt, på plattor, väggar , golv , kläder och verktyg. En intensiv rensning måste ta vid innan det är dags att skita ner allt igen när väggarna skall kaklas.

För er som hängde med på chatten - det funkade hyfsat att kakla full, men det nyktra partiet är jämnare.  :-\

Sjaunja

• -
« Svar #174 skrivet: 22 okt-09 kl 19:50 »
Undrar hur mycket Gaudi hade innanför västen? Men fint blev det!

Suresh

• -
« Svar #175 skrivet: 23 okt-09 kl 09:43 »
Gaudi!

Att jag inte tänkte på det. Nu får jag börja om planritningen från början.

IDag är det städdag. Det kliar i fingrarna att ta tag i väggkaklingen redan nu, men någon måtta finns. Jag måste kunna se var jag går och släppa in andra utan att behöva ropa AKTA!

Suresh

• -
« Svar #176 skrivet: 24 okt-09 kl 12:57 »
OCh så var en trejedel av väggkaklet på plats. JAg vågar inte tala om hur et ser ut här hemma. Tur att mobilen inte kan sända över bilder till datorn - eller att jag inte har kommit på hur man gör, så hinner jag städa och göra klart innan det blir några foton.

De kakel jag vick av två alternativare utanför Varberberg är nog klinke, för de är svåra att skära i. Kakelborret har lossnat från fästet och en stoppskruv är på villovägar, så tills vidare gapar det tomma hål där plattorna över rören skall sitta.

Suresh

• -
« Svar #177 skrivet: 28 okt-09 kl 16:38 »
Alla hela plattor är kaklade. Nu är det kantbitarna kvar. Jag har haft tur med måtten och sluppit skära för mycket, men nedersta raden är inte lagt pga att den skall skäras efter fallet. Väggen är istället kaklade från andra raden och uppåt.

För det mesta har det blivit rätt. En vägg blev något sned och i ett hörn skar jag till två stycken småremsor mot varandra, medan Jann påpekade att det riktiga är att låta resten efter den första skivan fortsätta på den andra väggen. Hoppas inga byggkunniga förfasar sig när när de tvättar händerna i mitt badrum.

Jag har rensat knappt hälften av spåren längs väggarna. När allt är rensat skall nedersta raden skäras till och kaklas - och därefter är jag färdig med det slabbandet för den här gången.
« Senast ändrad: 28 okt-09 kl 16:51 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #178 skrivet: 29 okt-09 kl 02:06 »
 Det gick åt helvete! Fästmassan tog slut. Plattorna tog slut. Jag fick "skarva" med en annan liknande sort bakom skåp och under maskiner där det inte kommer att synas så mycket. På ett par ställen där det var viktigt att ha rätt sort reserverade jag de sista skivorna. Så kom jag in i ett nervositetsryck och spräckte 4 stycen på raken!

Helvete!

Så nu sitter jag med två pelare som det saknas plattor till. Var f-n skall jag få tag i 4 plattor till?  Jag drar mig för att åka till Göteborg för att köpa en helt ny stuv, men jag får väl Göra det till helgen.
« Senast ändrad: 29 okt-09 kl 02:08 av Suresh »

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #179 skrivet: 29 okt-09 kl 23:28 »
Är väl som vanligt lagen om alltings jävlighet, när man inte får sabba någon går de sönder på löpande band. Dade du haft några kvadrat extra så hade säkert inte en enda gått åt skogen! Det är bara att bryta ihop och komma igen!
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser