Undervåningen börjar ta form. Gipsväggar finns överallt i köket och badrummet har reglats färdigt. Utsidan är tät i och med att den sista altandörren har satts in och på toaletten sitter det färdiga panelväggar. Idag skall vi som planerat åka till Rinkaby och inhandla rörkopplingar för vatten och avlopp och när en rostri förlängning av multrumsröret hämtas av smeden i remmene finns allt material på plats för att installera innedasset i sin helhet. Jag har gått på växthuset ett varv till med vattenfast puts för att stoppa frostsprängande läckage mot utsidan och min förhoppning är att kunna köra igång vatten och avlopp innan månadens slut.
Jann och jag har haft kontroverser. Förra veckan tröttnade jag på den eviga byggnadsarbetarjargongen och fick ett tokspel vilket slutade med att jag körde fram och tillbaka framför huset med min volvo och axade för fullt. HERREGUD, KRITISERA MIG GÄRNA FÖR DE FEL JAG GÖR, MEN SLUTA GÅ PÅ MIG FÖR ALLT MÖJLIGT SANT ELLER OSANT I TID OCH OTID. OCH SLUTA BERÄTTA SÅ FÖRBANNAT MYCKET HISTORIER!!!
Efter det utbrottet befarade jag att Jann skulle gå hem, men han höll sig lugn och var riktigt försiktig mot mig i ett par timmar , vilket fick mig att känna mig så där löjligt krävande som alla personer som kräver extra hänsyn måste känna sig. Med tiden har samtalet återgått till det normala och jag håller på att bli bättre på att skilja ut de förmaningar som beror på att jag är slö, okunnig, slarvig och inte tillräckligt engagerad från de som bara är rent skitprat för att få tiden att gå. En nyttig skola kanske, men stundtals lika betungande som snickerierna i sig.