Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77444 gånger)

Vitis

• Skåne
SV: Building up the house"
« Svar #100 skrivet: 20 aug-09 kl 01:42 »
....... aktualiserade dock tankar om hur lång tid det egentligen kommer att ta innan jag kan ta en dusch i mitt hus. ......

Med mottot "Civil olydnad får kuken att stå" kanske inte just dusch är det viktigaste i livet??

Hur som helst ska du ha stora eloger för hur huset utvecklar sig ... och Jann såklart.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 20 aug-09 kl 01:50 »
Med mottot "Civil olydnad får kuken att stå" kanske inte just dusch är det viktigaste i livet??

Hur som helst ska du ha stora eloger för hur huset utvecklar sig ... och Jann såklart.

Ska han ha stora eloger för hur Jann utvecklar sig?
 :P

Suresh

• -
« Svar #102 skrivet: 20 aug-09 kl 01:52 »

Jag hoppas att du noterar min nya devis.  ;)  :P

Vitis

• Skåne
« Svar #103 skrivet: 20 aug-09 kl 11:25 »
Ska han ha stora eloger för hur Jann utvecklar sig?
 :P

Ehhh ... nä ...  :-[ ... ursäkta eventuella syftningsfel.

Jag hoppas att du noterar min nya devis.  ;)  :P

Lycka till !!  :D

Suresh

• -
« Svar #104 skrivet: 20 aug-09 kl 20:13 »
Idag har jag haft kanonflyt i huset.

Först upp och iväg tidigt , fast jag inte kom isäng förrän kl 02:00. Därefter städig och lite småplock medan Jann började bygga väggar till toaletten och så - telefonsamtal från Pipelife. Röret hade kommit.

Det är så att vi har en plastfabrik i byn som tillverkar avloppsrör och med lhjälp av en spillbit därifrån har jag räknat ut att jag skall kunna bygga mig en alldeles egen toalettsits. De man köper kostar upp emot 5 000 kr och det tyckte jag var en onödig utgift. Istället bygger jag ett utedass inomhus, med en urinseparerande sittring som heter Separett 500 över ett hål i golvet och ett multrum i källaren. Det är där plastfabriken kommer in i bilden. På något sätt måste jag förbinda sittringen med hålet i golvet en halv meter under. Först blev jag nervös över att det rör jag beställt skulle vara för tjockt invändigt, men efter provning och tillskärning visade det sig matcha PERFEKT med toasiten, så nu har jag byggt mig en egen dassholk för kanske 700 kr istället för 5 000 kr. Najs.

Därefter kom Malines med barn och svägerska och muntrade upp arbetsdagen och då Jann gick tidigt fick jag hela eftermiddagen och kvällen på mig att själv regla färdigt den centrala köksväggen. Efter en del sågning , tillskärning, bändning och skimsande kan jag konstatera att väggen har blivit helt slät med perfekt passning till fönstret. En sån tillfredställelse. Nu måste jag åka hem och sova gott så att jag är riktigt utvilad i morgon när det är dags att åka upp och kolla vad som har blivit tokigt.
« Senast ändrad: 20 aug-09 kl 20:15 av Suresh »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #105 skrivet: 20 aug-09 kl 20:36 »
Idag har jag haft kanonflyt i huset.

Först upp och iväg tidigt , fast jag inte kom isäng förrän kl 02:00. Därefter städig och lite småplock medan Jann började bygga väggar till toaletten och så - telefonsamtal från Pipelife. Röret hade kommit.

Det är så att vi har en plastfabrik i byn som tillverkar avloppsrör och med lhjälp av en spillbit därifrån har jag räknat ut att jag skall kunna bygga mig en alldeles egen toalettsits. De man köper kostar upp emot 5 000 kr och det tyckte jag var en onödig utgift. Istället bygger jag ett utedass inomhus, med en urinseparerande sittring som heter Separett 500 över ett hål i golvet och ett multrum i källaren. Det är där plastfabriken kommer in i bilden. På något sätt måste jag förbinda sittringen med hålet i golvet en halv meter under. Först blev jag nervös över att det rör jag beställt skulle vara för tjockt invändigt, men efter provning och tillskärning visade det sig matcha PERFEKT med toasiten, så nu har jag byggt mig en egen dassholk för kanske 700 kr istället för 5 000 kr. Najs.

Därefter kom Malines med barn och svägerska och muntrade upp arbetsdagen och då Jann gick tidigt fick jag hela eftermiddagen och kvällen på mig att själv regla färdigt den centrala köksväggen. Efter en del sågning , tillskärning, bändning och skimsande kan jag konstatera att väggen har blivit helt slät med perfekt passning till fönstret. En sån tillfredställelse. Nu måste jag åka hem och sova gott så att jag är riktigt utvilad i morgon när det är dags att åka upp och kolla vad som har blivit tokigt.

Härligt, härligt  ;D :-*

Suresh

• -
« Svar #106 skrivet: 21 aug-09 kl 19:38 »
Är det bättre om det blir krokigt eller snett?

Det är många svåra beslut att fatta när man reglar på gamla oplankhus. :-\

Suresh

• -
« Svar #107 skrivet: 24 aug-09 kl 20:48 »
Med ens står det en köksvägg där, reglad, isolerad, plastad ocjh klar, med dragen el och nya fönster. PÅ bockarna ligger tillskurna spånskivor och bortem den står en diskbänk med underskåp färdig att installera.

Hur kom det här sig nu? Skulle inte vi arbeta med toaletten. Jo men på blocket stod det att min granne och föreningskompis höll på att riva ut sitt gamla kök och ville ha någon som plockade bort det. 2 dagar sent svarade jag, så överskåpen han gå, men diskbänken och underskåpen fanns kvar om vi hämtade dem med ens. Billig masonitskit, men vadå, 1 km hemifrån och han ställde upp med kärra. Jag betalade honom 300 spänn fast han bara ville ha en symbolisk hundralapp, men då fick han lova att lägga undan 6 st taklampor åt mig också.

Tapio

• Västergötland
« Svar #108 skrivet: 24 aug-09 kl 21:06 »

Suresh

• -
« Svar #109 skrivet: 24 aug-09 kl 21:47 »
Halaj!

:o :o :o :o

//T

JA. Åldersbeständig byggplast. Inga långrandiga diskussioner om ekologiska alternativ. Huset skall bli klart.

Dessutom måste röklukten stängas inne.

Tapio

• Västergötland
« Svar #110 skrivet: 24 aug-09 kl 23:18 »
Halaj!

Nej, nej!
Jag har inte mycket till övers för vare sig ekofundamentalister eller byggnadsvårdstalibaner.
Det är ditt hus jag tänker på!

//T

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #111 skrivet: 25 aug-09 kl 00:45 »
Jag tror inte heller det är så himla petigt, å husets vägnar, när det gäller plast i väggarna.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=72800.msg595782#msg595782

Suresh

• -
« Svar #112 skrivet: 25 aug-09 kl 01:32 »
Vinterkallt hus - ingen plast.

Vinteruppvärmt hus med gullfiberisolering - plast.

Ekologiskt nedbrytbara alternativ som ångspärr finns, fibrermaterial av olika slag, men de är 2-3 ggr dyrare - och stoppar dessutom kanske inte röklukten lika bra.

Tapio

• Västergötland
« Svar #113 skrivet: 25 aug-09 kl 02:20 »
Halaj!

Detta är en diskussion som aldrig tar slut. Ens bland de bättre vetande.
Själv tror jag att det handlar om ventilationen:
Självdrag => ingen plast
Plast => mekanisk frånluftsventilation. Ett måste här.

Men sedan spelar det ingen roll vad du isolerar med, vare sig det är med gullfiber, stenull, vitmossa eller ens Aleister Crowleys publikationer.

Fukten måste ut!
I ett hus med självdrag dunstar det ut överallt.

Men om du har plast i väggarna hindras fuktvandringen. Fukten måste tvingas ut medelst fläkt. Annars kommer det att kondensera på plasten och drypa längs med väggarna bakom gipset.

//T

Suresh

• -
« Svar #114 skrivet: 25 aug-09 kl 08:57 »
Halaj!

Detta är en diskussion som aldrig tar slut. Ens bland de bättre vetande.
Själv tror jag att det handlar om ventilationen:
Självdrag => ingen plast
Plast => mekanisk frånluftsventilation. Ett måste här.

Men sedan spelar det ingen roll vad du isolerar med, vare sig det är med gullfiber, stenull, vitmossa eller ens Aleister Crowleys publikationer.

Fukten måste ut!
I ett hus med självdrag dunstar det ut överallt.

Men om du har plast i väggarna hindras fuktvandringen. Fukten måste tvingas ut medelst fläkt. Annars kommer det att kondensera på plasten och drypa längs med väggarna bakom gipset.

//T

'
Vad tror du om min variant då. Jag plastar tre väggar och tak (nästan det viktigate, eftersom det är där sotet sitter). Den fjärde väggen som vetter mot växthuset är oplastad. Mekanisk frånluft finns inte från huset, däremot en temperaturstyrd ventilation från växthuset.
« Senast ändrad: 25 aug-09 kl 09:03 av Suresh »

Tapio

• Västergötland
« Svar #115 skrivet: 25 aug-09 kl 11:17 »
Halaj!

Har du den fjärde väggen i växthuset öppen mot huset?
Alltså den fjärde väggen består av husväggen?
Låter ju livsfarligt.
Växthus <=> fukt.

Alltså, jag har inte en aning om hur stort problemet är egentligen.
Men jag förstår mycket väl att du måste plasta bort röklukten, så egentligen har du ju inte så mycket val.
Kör köksfläkten flitigt, köp en hygrometer (en dyr en!) och hoppas på det bästa.
Om du bor där ensam mestadels blir det ju inte så mycket slabbande med vatten  jämfört om det skulle bo en barnfamilj där.

//T

Suresh

• -
« Svar #116 skrivet: 25 aug-09 kl 11:58 »
Halaj!

Har du den fjärde väggen i växthuset öppen mot huset?
Alltså den fjärde väggen består av husväggen?
Låter ju livsfarligt.
Växthus <=> fukt.

Alltså, jag har inte en aning om hur stort problemet är egentligen.
Men jag förstår mycket väl att du måste plasta bort röklukten, så egentligen har du ju inte så mycket val.
Kör köksfläkten flitigt, köp en hygrometer (en dyr en!) och hoppas på det bästa.
Om du bor där ensam mestadels blir det ju inte så mycket slabbande med vatten  jämfört om det skulle bo en barnfamilj där.

//T

Växthuset och huset är sammanbyggt utan mellanliggande isolering, annat än delvis. Växthuset är isolerat utåt.

Växthus är inte lika med fukt. Växthus med mycket växter i är lika med fukt. Jag har förhållandevis låg växexponering - 4 -5 kvadratmeter på en sammanlagd volym runt 80 kbm.

Suresh

• -
« Svar #117 skrivet: 30 aug-09 kl 22:28 »
Igår var en mäktig dag. ChristinaR och jag åkte Götaland och rike kring och samlade ihop inventarier, det mesta från alternativare och till en ringa om någon kostnad.

Idag sov jag till klockan 18:00. Helt lullig vaggade jag upp ur sängen och åkte upp till huset för att packa ut kaklet från John och Sandra bilen och bära in kopparrören från Manna in i huset bort från eventuella tjuvars giriga blickar.

Väl i huset reparerade jag lite utrustning, samt började med att iordningställa det sista fönstret. Med altandörren från Tranemo skall huset äntligen bli helt tätt, kanske redan i morgon.
« Senast ändrad: 30 aug-09 kl 22:32 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #118 skrivet: 31 aug-09 kl 18:26 »
Idag har jag skrapat och målat den  nya altandörren och det sista fönstret, medan Jann har byggt ett kombinerat elskåp och städskrubb där så småningom Jenses dammsugare skall husera. En lugn arbetsdag med hyfsat flyt.

Suresh

• -
« Svar #119 skrivet: 03 sep-09 kl 16:51 »
Fönsterkassetten jag beställde av AnnaPanna och hennes Roger har kommit och hämtats, så nu finns alla delar för en komplett fasad på plats. Så idag började jag spika fast klädselbrädorna på utsidan. Malines kom och hjälpte till med att dra loss lock och brädor som skulle ersättas med andra dimensioner. Hon tog dessutom förmanande över arbetet med att spika fast de nya brädorna när jag blev för manlig och skrek HELVETES DJÄVLA SKIT åt de kroknande spikarna. Hennes kvinnliga arbetsmetod gick istället ut på att vråla SATANS FÖRBANNADE HELVETE när hon gick på de bångstyriga fästelementen med en kofot.
« Senast ändrad: 03 sep-09 kl 16:54 av Suresh »

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser