Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77455 gånger)

Suresh

• -
SV: Building up the house"
« Svar #80 skrivet: 08 aug-09 kl 20:56 »
Så här ser Södra gaveln ut i sitt slutliga, om än ej färdiga skick.

Suresh

• -
« Svar #81 skrivet: 08 aug-09 kl 21:02 »
Och så här ser det ut det som snart skall bli ett badrum med torrdass. Notera hålet till multrummet längst upp i hörnet.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #82 skrivet: 08 aug-09 kl 21:10 »
Man ser verkligen hur det går framåt. Minns hur det såg ut när jag var där några dagar efter branden - jösses vilken förändring :o

Suresh

• -
« Svar #83 skrivet: 10 aug-09 kl 22:55 »
Sov i huset ett par timmar idag efter en utmattande helg. Kom dock igång på kvällen och reglade upp för isolering runt fönstren. Plåtslagare tillfrågad om kompletteringsarbeten till multrumstoan och elektriker uppbokad för ett planeringsmöte. Jann har tätat fönstren med fogskum och jag har dragit ledningar för ytterbelysningen. Med ytterskalet allt mer klart börjar vi spana inåt mpt rumsplaneringen.
« Senast ändrad: 10 aug-09 kl 22:56 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #84 skrivet: 13 aug-09 kl 08:21 »
Var trött som ett as igår. Vi gick mest och pratade tyckte jag, vilket omskrevs som planering för framtiden. Ytterväggen revs ner till planket där trappan skall stå - måste vinna centimetrar och då växthuset ligger vägg i vägg utanför behövs knappt någon isolering. Värmen får läcka ut där vintertid, tänkte jag. Växthuset måste hålla plusgrader då det även är ett reningsverk.

På kvällen slipade och målade jag ett vridbart fönster som räddats ur branden. Kolsvart var det när jag började. Fantastiskt att se hur lätt sotet lossnade och hur ny fönsterfärg verkligen förlåter allt.

Acleja

• Blekinge
« Svar #85 skrivet: 13 aug-09 kl 10:08 »
Reningsverk? Hur tänker du göra med växthuset?
//Acleja

Suresh

• -
« Svar #86 skrivet: 13 aug-09 kl 17:43 »
Reningsverk? Hur tänker du göra med växthuset?
//Acleja

Starta igång det igen när huset blir geboeligt igen.

Tidpunkten för detta närmar sig. I morgon åker vi ner till Byggmax och inhandlar nästa omgång byggvaror, vilket bl a omfattar golvspån och gips till badrummet. Vi skall bygga det med fall mot ena änden, golvspån på avvägda ribbor, gips, värmeslinga och flytspackel med kakel ovanpå. Men först skall väggen mellan badrum, dass och trapphus reglas upp, liksom att avloppsbrunnar skall sågas genom golvbrädorna. När de är fixerade och kopplade till urinsepareringen från dassholken dras nya avloppsledningar ut till växthuset igen.

Suresh

• -
« Svar #87 skrivet: 14 aug-09 kl 16:15 »
Idag blev det en ren inköpsresa. Material för 7000 kr och allt vi behöver för att göra badrumsgolvet klart.

Nu skall jag åka och regla lite väggar, sen blir det helg. ;)

Suresh

• -
« Svar #88 skrivet: 14 aug-09 kl 21:55 »
Så här fint blev badrummet. OK - inte riktigt klart ännu.

Suresh

• -
« Svar #89 skrivet: 14 aug-09 kl 21:56 »
Jann förstör köksvyn ut mot fältet.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #90 skrivet: 14 aug-09 kl 21:59 »

Bortsett från det så, ja utsikten och ljuset blir jättefint :D

Huggorm

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 14 aug-09 kl 22:49 »

Blir det panel på väggarna här eftersom det är liggande reglar? Pärlspont kanske?

Suresh

• -
« Svar #92 skrivet: 15 aug-09 kl 13:14 »
Blir det panel på väggarna här eftersom det är liggande reglar? Pärlspont kanske?

Nej, vi korsreglar isoleringen. De lodräta reglarna skall på senare. Gipsskivor skall det bli i väggar och tak och klinker på golvet. 

Huggorm

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 15 aug-09 kl 13:50 »
Okay, då är jag med

Suresh

• -
« Svar #94 skrivet: 16 aug-09 kl 23:09 »
På vilodagen har jag städat bottenvåningen och reglat upp för det sista fönstret i köket. Ett nedsotat liggande 6x10 fönster från sovrummet som brann har kunnat räddas och med hjälp av lite målarfärg och en ny glaskassett har det blivit skinande vitt igen och nu skall det få en ny plats över diskbänken.

I morgon börjar vi spika upp skivor. Vad mäktigt. Äntligen riktiga väggar.
« Senast ändrad: 16 aug-09 kl 23:13 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #95 skrivet: 17 aug-09 kl 15:03 »
Såja. Nu är huset tätt.

Det vill säga, två glasrutor skall sättas in och en bräda behöver sättas fast över den provisoriska altandörren, men i princip är det tätt, och det är det som räknas. ;D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #96 skrivet: 17 aug-09 kl 15:16 »
Såja. Nu är huset tätt.

Det vill säga, två glasrutor skall sättas in och en bräda behöver sättas fast över den provisoriska altandörren, men i princip är det tätt, och det är det som räknas. ;D

Härligt. Snart dags att flytta in då ;)

Suresh

• -
« Svar #97 skrivet: 18 aug-09 kl 15:23 »
Väggar på toaletten. :D

Och i morgon gipsar vi duschrummet.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 18 aug-09 kl 16:29 »
Wohooo!  :D

Suresh

• -
« Svar #99 skrivet: 20 aug-09 kl 01:34 »
Saker och ting börjar ta form.

Dusckalkoven har fått väggips, taket är plastat, undervåningen är vindtät och köket och badrummet är snart färdigisolerat mot ytterväggarna.

Beslutet att inköpa ett värmesystem med kökspanna och varmvattenberedare av Manna aktualiserade dock tankar om hur lång tid det egentligen kommer att ta innan jag kan ta en dusch i mitt hus. Och jag som har sagt upp kontraktet på lägenheten till 1 oktober.  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser