Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77458 gånger)

Suresh

• -
"Burning down the house"
« Svar #60 skrivet: 14 jul-09 kl 22:37 »
Låter som försoning.

Försoning är temat just nu, på flera plan.

Suresh

• -
"Burning down the house"
« Svar #61 skrivet: 16 jul-09 kl 16:53 »
Ytterligare en konstruktiv dag. Nytt hål ner till multrummet i källaren har blivit uppsågat. Mitt mål att ha huset tätt och toaletten färdiginstallerad före inflyttning närmar sig.

« Senast ändrad: 16 jul-09 kl 18:48 av Suresh »

Suresh

• -
"Burning down the house"
« Svar #62 skrivet: 25 jul-09 kl 10:01 »
Igår arbetade jag till kl 23:00 med huset. Nu skall jag upp igen och lägga golv i det lilla nya vindsrum som uppstod när trappan flyttades. Där skall jag bo första tiden medan jag gör i ordning resten av huset. Så fort fönstrena är lagade och toan är installerad.

LottaLuvin

• Gäst
"Burning down the house"
« Svar #63 skrivet: 25 jul-09 kl 10:02 »
Heja!!!  :D

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
"Burning down the house"
« Svar #64 skrivet: 25 jul-09 kl 10:04 »
Härligt att höra att det går framåt!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Suresh

• -
"Burning down the house"
« Svar #65 skrivet: 25 jul-09 kl 18:12 »
En säng med madrass är inställd på det nya golvet i vindskammaren. Rummet är tätt nu så jag kanske permiärsover i huset i natt. Det känns spännande.

LottaLuvin

• Gäst
"Burning down the house"
« Svar #66 skrivet: 25 jul-09 kl 18:34 »
En säng med madrass är inställd på det nya golvet i vindskammaren. Rummet är tätt nu så jag kanske permiärsover i huset i natt. Det känns spännande.

Yehaaaaaa!!! :D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
"Burning down the house"
« Svar #67 skrivet: 25 jul-09 kl 18:35 »

Go for it! :D

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: "Burning down the house"
« Svar #68 skrivet: 25 jul-09 kl 22:40 »
Var hittar man sånna vänner Suresh? Som vill bygga. Sånna skulle jag också vilja ha............................... *avundsjuk*
Jag gifte mig med en sån ;D
Ifs är han elektiker, men jätteduktig på att snickra bostäder till alla mina djur jag kommer hem med!
Dessutom träffar han massor av hantverkare inom sitt jobb.
Byteshandel!
Eljobb bytes te x mot snickerier, eller bra pris på takplåt!
Kanon!

Men nu håller jag tummarna för "Suresh", så att kåken ska bli så inflyttningsbar fortast möjligt!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Burning down the house"
« Svar #69 skrivet: 25 jul-09 kl 22:45 »
Jo, jag är också gift med en hyffsat händig man.. Men skulle behövas ett helt gäng med vänner som jälper till för att det skulle rassla på lite... :-\
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Suresh

• -
SV: Building up the house"
« Svar #70 skrivet: 27 jul-09 kl 21:05 »
Nu är södra gaveln klar och nya fönsterglas till ovanvåningen är beställd av AnnaPanna_is_back. Jag har sovit middag i det nya vindsrummet och när fönstren på västra långsidan är ditmonterade börjar huset vara helt tätt igen.

Inflyttningen närmar sig och närmar sig.

Suresh

• -
« Svar #71 skrivet: 04 aug-09 kl 17:40 »
Idag har jag sågat i bärande vägg, stagat upp med franska träskruvar och ny balk över hålet i brädväggen där det värst brandskadade avsnittet med toafönstret satt, rivit ut det och provisoriskt flyttat över altandörren dit. Senare skall vi ersätta dennamed en ny specialbeställd dörr.

Allt detta gjorde jag utan Janns hjälp, dock efter hans instruktioner, eftersom JAnn går på hydrokortison på grund av elaka arbetshandskar.

Ett extra tack till Micke G eftersom han under tiden rensade upp plastkrukorna i bråten på baksidan, samt hjälpte mig att  haka på altandörren på gångjärnen.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #72 skrivet: 04 aug-09 kl 17:58 »
 :D :D

Suresh

• -
« Svar #73 skrivet: 04 aug-09 kl 21:31 »
Så fullkomligt slut.

Kvällspasset användes till att stänga igen öppningen efter altandörren och göra om den till fönsterglugg. I morgon får jag såga upp 6 cm på en bärande överliggare för att göra plats för hela fönstret. Det skall nog gå utan att jag behöver växla av ytterligare.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #74 skrivet: 05 aug-09 kl 17:38 »
Heja på! Kul att det går framåt :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Suresh

• -
« Svar #75 skrivet: 06 aug-09 kl 19:38 »
Idag blev jag avbruden av min törstige granne som behövde göra en utflykt till länken, så inte så mycket blev gjort på huset, med det blev andra fördelar av den resan.

Dock satte jag in en altandörr mellan det blivande badrummet och växthuset och denna gång gjorde jag rubbet själv - från att riva ner ytterväggen till att regla upp ny öppning väga in karmskruvarna och hänga på dörrbladet.
« Senast ändrad: 06 aug-09 kl 19:47 av Suresh »

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 07 aug-09 kl 00:54 »
Heja heja!!! *applåder och konfetti*

Suresh

• -
« Svar #77 skrivet: 07 aug-09 kl 14:42 »
Växthusdörren blev inte så lyckad som jag trodde. Jag hade sätt den jämns med väggplanket istället för klädselbrädorna. :(

Men medan Jann rättade till det borrade jag för ventilhål på södergaveln och isolerade den ett första lager, så nu är åtminstone en av ytterväggarna värmebeständiga. :)

*Spar nu på konfettin så att det blir något kvar till taklagsfesten. :) *

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 07 aug-09 kl 15:04 »
Växthusdörren blev inte så lyckad som jag trodde. Jag hade sätt den jämns med väggplanket istället för klädselbrädorna. :(

Men medan Jann rättade till det borrade jag för ventilhål på södergaveln och isolerade den ett första lager, så nu är åtminstone en av ytterväggarna värmebeständiga. :)

*Spar nu på konfettin så att det blir något kvar till taklagsfesten. :) *

Äsch hur viktigt kan det vara med konfetti på taklagsfesten? Då VET man ju redan att man fixat det. Tror att öl är viktigare än lite sönderrivet papper på en taklagsfest.. jah?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #79 skrivet: 08 aug-09 kl 15:00 »
Kul att se bilderna från återuppbyggnaden av ditt hus. Lycka till.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser