Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77455 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Building up the house"
« Svar #520 skrivet: 28 maj-11 kl 12:12 »
Det tycker jag också, sätt en ram runt, så ser det arbetat och genomtänkt ut, trots att det egentligen beror på klinkerbrist. Berätta inte för någon att det är anledningen  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Suresh

• -
« Svar #521 skrivet: 28 maj-11 kl 12:22 »
När det gäller klinkeråtgång. Skulle du inte kunna köpa in ett gäng klinker som passar till det du har, kanske i halva plattans storlek och så lägga som en ram runt hela golvet? På så vis slipper du att fulpussla med annan klinker så det ser muppigt ut.  :)

Jag funderade på det men avstod, därför att köket är så långsmalt samt fullt med vinklar , vrår och hörn och  avbrutet av 2 skåprader och 5 dörrar. Det skulle bli för pryttligt. IStället kommer jag ta till tre andra knep:

* Lägga en annan sorts klinker framför vedspis och dörröppningar
* "Fuska" med en tredje sort under element, fasta bänkar  och kylskåp där inget syns
* Eventuellt lägga en konstmosaik i hallprånget mot sov. och arbetsrummet.

Klinkerna framför vedspisen har bränd, röd tegelform och passar bra där. Fuskklinkerna har nästan samma färg som de riktiga , men är lite större, Båda är hittegods.

Sjaunja

• -
« Svar #522 skrivet: 28 maj-11 kl 12:30 »
Vilket formspråk den Ryske möbelmannen hade! Högblank, brutaliserad jugend :o   

Suresh

• -
« Svar #523 skrivet: 28 maj-11 kl 12:41 »
NI ser svåriogheten med att lägga en ram:
« Senast ändrad: 28 maj-11 kl 12:51 av Freewheelin' Frankenstein »

Suresh

• -
« Svar #524 skrivet: 28 maj-11 kl 12:44 »
Vilket formspråk den Ryske möbelmannen hade! Högblank, brutaliserad jugend :o

Jodå. Och ändå visste han inte vad jugend var när han kom hit. Han är snabb och skicklig, men saknar vår tradition och skolning. Frustrerad över läget söker han alla sorters uppdrag  och arbetar till underpris. 

PÅ bilden under syns en 15 meter lång friggebod han byggde till Bodmässan i Nääs:

« Senast ändrad: 28 maj-11 kl 12:48 av Freewheelin' Frankenstein »

Sjaunja

• -
« Svar #525 skrivet: 28 maj-11 kl 12:58 »
Ett tips vore om han gick över till att göra möbler i Shakerstil, det säljer bra.

Suresh

• -
« Svar #526 skrivet: 28 maj-11 kl 13:03 »
Ett tips vore om han gick över till att göra möbler i Shakerstil, det säljer bra.

Tack för tipset. Det skall jag meddela honom.

Suresh

• -
« Svar #527 skrivet: 28 maj-11 kl 15:02 »
Jag har flax med måtten. Klinkerna stämmer exakt i mått både på längden och tvären. Det gör att spillet blir minimalt och utläggningen i slutet av rummet en rysare.

Suresh

• -
« Svar #528 skrivet: 28 maj-11 kl 15:06 »
Ännu så länge ser det snyggt och städat ut.

Suresh

• -
« Svar #529 skrivet: 28 maj-11 kl 15:08 »
Men det skall bli kladdigare. :P

Suresh

• -
« Svar #530 skrivet: 28 maj-11 kl 15:13 »
Från den här vinkeln ser det ju snyggt ut

Suresh

• -
« Svar #531 skrivet: 28 maj-11 kl 15:15 »
Och här kommer förmännen och inspekterar.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #532 skrivet: 30 maj-11 kl 12:40 »
Åh vilka härliga förmän!

Jäklar vad ni jobbar på. Kommer ju bli hur fint som helst när det är klart :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Suresh

• -
« Svar #533 skrivet: 01 jun-11 kl 19:11 »
Åh vilka härliga förmän!

Jäklar vad ni jobbar på. Kommer ju bli hur fint som helst när det är klart :)

Det är en faslig rush mellan långa, långa pauser. Endera dan skall jag ge mig tid att kolla in ditt projekt lite närmare.

Idag har jag varit i Ruslans verkstad och valt tyg till min köksbänk. För min skull monterade han ihop möblerna för en snabb översyn. Köksbordet skall lackas och målas ett varv till, medan bänken skall kläs med dynor. Den monteras i sektioner och bilden föreställer en av dessa

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #534 skrivet: 01 jun-11 kl 19:16 »
Ganska speciellt, men fint. Lite allmoge-meets-sakralt  :)

Suresh

• -
« Svar #535 skrivet: 01 jun-11 kl 19:21 »
Ganska speciellt, men fint. Lite allmoge-meets-sakralt  :)

Det är ju en formulering som funkar.

Jag har gett Ruslan fria händer. Han behöver få pröva sig fram till något som fungerar här och jag har inte så mycket synpunkter vad gäller estetik. Åsikten jag hade utifrån Ruslans grundförslag var att få de franska liljorna mer åt paisley-hållet, samt att de skulle vara genomskurna på bordet, men klädda på soffan.

Suresh

• -
« Svar #536 skrivet: 01 jun-11 kl 19:30 »
En bra sak med att anlita en riktig hantrverkare är möjligheten att få lösningar som enkelt kombinerar form med funktion. Bakom hörnsoffan skall det sitta två element. Ruslan fick i uppgift att göra soffan både så att elementen fick plats och så att luften kunde cirkulera fritt i rummet, men också så att den blev väggfast och täckte elementen från fri sikt. Det löste han enkelt genom att montera fast ryggstödet i väggen, med en slits nertill för att släppa fram luften, samtidigt som stödskivorna kortades invändigt, medan fasaden går heltäckande in mot väggen. Han insisterade dessutom att göra ornament på alla sidor, även de som vetter in mot väggen, ifall jag skulle ångra mig och vilja ställa dem på något annat ställe någon gång.

Egge

• Uppland
« Svar #537 skrivet: 02 jun-11 kl 04:33 »
Det där blir fint :)... jag gillar krusiduller :).. enda felet är att dem är dammsamlare  ;D

Suresh

• -
« Svar #538 skrivet: 02 jun-11 kl 05:03 »
Det där blir fint :)... jag gillar krusiduller :).. enda felet är att dem är dammsamlare  ;D

Det var bra. I det här hemmet finns det massor med damm att samla in.  ;)

Egge

• Uppland
« Svar #539 skrivet: 02 jun-11 kl 05:06 »
  :D Som här då :).. fast jag angriper dammet för tillfället  >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser