Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77449 gånger)

Suresh

• -
SV: Building up the house"
« Svar #500 skrivet: 23 maj-11 kl 21:11 »
OM någon undrar hur jag gör mina trädgårdsgångar så går det till så här:

Först gräver jag en fåra ner till alven och kastar upp matjorden på djupbäddarna. Därefter fyller jag i fåran med kattsand. Jag har nämligen ett antal kubik sand i källaren och växthusbäddarna som katterna går och skiter i. Den förre ägaren fyllde källaren med sand för att på något sätt minimera skadorna av översvämningarna där, men jag är inte av samma idè, så jag försöker gradvis tömma ur dem. Att katterna skiter i materialet passar bra för jag har fått för mig att rovdjursavföring skrämmer bort sorkarna. därefter lägger jag sten på sanden och gången är klar. Stenen har jag "fått" efter en plattläggare som drunknade i Thailand med familj och allt och huvudbry skapades runt vem som skulle ta hand om materialet han lämnade efter sig.

JAg gillar den här konstruktionen. Den ger bra arbetshöjd för ogräsrensning och det blir enkelt att hålla reda på var gångarna och odlingslotterna går.

andtol

• Gäst
« Svar #501 skrivet: 23 maj-11 kl 21:16 »
Jättefina gångar! Visa dem inte för min fru! :)

Suresh

• -
« Svar #502 skrivet: 23 maj-11 kl 21:20 »
Jättefina gångar! Visa dem inte för min fru! :)

OK. Om du inte babblar om dem i sömnen så. ;)

Suresh

• -
« Svar #503 skrivet: 23 maj-11 kl 22:44 »
RÖrarbeten gör jag inte själv. JAg vill inte ta risken att något blir fel. Å andra sidan har jag ju Jann som hjälper mig på vänskapsbasis, så jag behöver inte fundera så länge över problemet.

Den första förbättringen i år var att sätta fast utomhuskranen jag köpte för fyra , fem år sedan och nu hittat alla delar till. De fanns kvar och för arbetet är jag mycket tacksam.
« Senast ändrad: 23 maj-11 kl 22:46 av Freewheelin' Franklin »

Suresh

• -
« Svar #504 skrivet: 25 maj-11 kl 00:59 »
Vårens stora projekt är att göra klart köket. Haken är att jag först måste staga källargolvet med en balk innan jag kan lägga klinker, men innan jag kunde börja arbeta i källaren måste det bli varmt och frostfritt. I början av april var det i alla fall dags att ta de första "spadtagen" framåt genom att göra ett hål i källarväggen där balkarna kunde kilas fast.

Jag hade rysligt tur med hålet, som går mellan källaren och krypgrunden. Det blev perfekt rektangulärt av sig själv. Inga runda stenar i vägen i betongen, kanske hade de använt tegel på just det här stället.

Suresh

• -
« Svar #505 skrivet: 25 maj-11 kl 01:05 »
Bär väl hålet var bilat klart kunde Jann börja fundera på fastsättningen i andra ändan. Han utgick från en pelare som ursprungligen använts för att stödja gamla trapphuset och inte behövdes längre. Ett par knack med huggmejseln i betonghåöstenen, ett stämjärn i trävirket och en stödjande tegelsten så var vi redo för att börja lägga bjälken på plats.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #506 skrivet: 25 maj-11 kl 08:12 »
HEJA!!

Vad du är flitig!!
Vem vet, nästa gång jag åker förbi, kanske jag inte bara TUTAR från min stooora bil, utan kanske tillochmed stannar?! ;)

Lycka till med fortsatt arbete! :D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Suresh

• -
« Svar #507 skrivet: 25 maj-11 kl 11:50 »
Det tutar bilar från stora vägen lite då och då och jag ser mig lika yrvaket förbi varje gång. Stanna gärna till, men var förberedda på kaffe.

Suresh

• -
« Svar #508 skrivet: 26 maj-11 kl 15:43 »
Jag har anlitat en rysk möbelkonstnär för att göra en fast måttbeställ väggsoffa till mitt trånga fönsterhörn. Det var jättennervöst att släppa in honom i mitt trassliga hem, men nu är det gjort. :P

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #509 skrivet: 26 maj-11 kl 15:47 »
Jag har anlitat en rysk möbelkonstnär för att göra en fast måttbeställ väggsoffa till mitt trånga fönsterhörn. Det var jättennervöst att släppa in honom i mitt trassliga hem, men nu är det gjort. :P
Häftigt, kolla om du kan få ta bilder under konstruktionen, så vi får se hur han jobbar. Och det färdiga resultatet vill jag gärna se, såklart. Väggfasta möbler är inte så dumt, faktiskt, det är väldigt platseffektivt.

Om han inte är för dyr så kanske han vill fortsätta hos mig när han är färdig där  ;), här finns massor att göra. Jag har iofs varken råd eller har förberedelserna klara, men jag vill i framtiden ha såväl platsbyggd soffa som platsbyggda bokhyllor, som ska rymma sisådär 80-100 hyllmeter böcker...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Suresh

• -
« Svar #510 skrivet: 26 maj-11 kl 16:23 »
Häftigt, kolla om du kan få ta bilder under konstruktionen, så vi får se hur han jobbar. Och det färdiga resultatet vill jag gärna se, såklart. Väggfasta möbler är inte så dumt, faktiskt, det är väldigt platseffektivt.

Om han inte är för dyr så kanske han vill fortsätta hos mig när han är färdig där  ;), här finns massor att göra. Jag har iofs varken råd eller har förberedelserna klara, men jag vill i framtiden ha såväl platsbyggd soffa som platsbyggda bokhyllor, som ska rymma sisådär 80-100 hyllmeter böcker...

Här är hans hemsida.

www.ruslansdesign.se

Alla bildexemplen är från hans verksamma tid i Ryssland. Vi har försökt fostra om honom till svensk smak genom att visa hur vi vill ha möbler gjorda i det här landet och jag kommer så klart visa bilder på hur hans arbete hemma hos mig fortskrider.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #511 skrivet: 26 maj-11 kl 16:26 »
Hmm, jo det var ju dekorerat så att det förslår. Inte helt i enlighet med medelsvenssons smak. Men väldigt välgjort såg det ut att vara.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Suresh

• -
« Svar #512 skrivet: 26 maj-11 kl 16:29 »
Hmm, jo det var ju dekorerat så att det förslår. Inte helt i enlighet med medelsvenssons smak. Men väldigt välgjort såg det ut att vara.

Det är just det. Han har fått många påpekanden om att tona ner detaljrikedomen och göra enklare arbeten, så till min hörnsoffa har vi kommit överens om kyrkbänk med franska liljor ungefär.

Men den stora fördelen med att anlita honom är att få ut så mycket av centimetrarna som möjligt. Det är lite ont om dem just där.

andtol

• Gäst
« Svar #513 skrivet: 26 maj-11 kl 23:13 »
Jag blir lite nyfiken vad det kostar att anlita honom? Vad kommer soffan kosta?

Suresh

• -
« Svar #514 skrivet: 27 maj-11 kl 00:18 »
När bjälken i källaren väl var på sin plats fanns det inte längre något som hindrade mig från att sätta igång med det stora projektet för sommaren - att få färdigt köket med klinker på golvet och målade tak och väggar. Så det vara bara att sätta igång och riva ut all inredningen och röja köket rent. Upp med Kronblomssoffan på vinden, ut med alla möbler. Bort med skåpen på väggarna, stapla upp porslin överallt på vedspis och bänkar, se allt täckas av ett tjoclt lager kalkdamm från slipningen och äta långfil och kall gazpacho i en vecka. Sen på med golvgips och skruva fast den och spackla tak och väggar och skruva i alla gipsskruv som missats där innan. Visst var jag skittrött och behövde en paus då och då, men sen blev resultatet fint nog att ge ny energi. Det är ett lyft att slippa gå omkring på skitiga spån och golvmattor.

Suresh

• -
« Svar #515 skrivet: 27 maj-11 kl 15:37 »

En första skiss över hur det kommer att se ut. Basen på foten blir dock bredare än i skissen, dessutom tillkommer ett bord. Brun träfärg med svarta kanter, röda sitsar. 

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #516 skrivet: 27 maj-11 kl 19:59 »
Nu åkte jag förbi igen!! Fast med tåget:-D så jag hoppade kaffet idag med! 
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Suresh

• -
« Svar #517 skrivet: 27 maj-11 kl 20:33 »
Det är lite magiskt för mig att bära in klinkerplattorna i köket. Dels för att jag äntligen skall få en färdig golvyta att skita ner, men också för att klinkerplattorna är det enda riktigt vackra jag har köpt till det här huset. Jag fick dem som en reststuv till bra pris, någonstans mellan 300-400 kr kvadraten, oerhört mycket mer än de 19 kr/kvm som jag betalade för väggplattorna, men samtidigt värt det, eftersom de är exakt vad jag frågade efter.  Jag gick och tittade på sån här metallisk keramik, som ser ut som skrapat järn, flammigt och oregelbundet i formen och tänkte att exakt något sådant vill jag ha, flammigt så att man inte tröttnar och dessutom tåligt så att skräp och skador inte sticker en i ögonen  på en gång. Jag berättade för säljaren vad jag ville ha och han plockade mig till precis rätt stuv. Skrapad och mönsterlös,  med varma ljusgula och rödbruna färger. Jag slog till direkt. Tyvärr var det de sista de hade och med tanke på att köket har växt under planeringens gång så har vi en kris. Klinkerna räcker inte. Därför måste jag ta till alla trix jag kan för att få ytan att passa in.

Men de bekymren tar vi sen. NU först gäller det att fundera på vilket sätt jag skall lägga ut dem, rakt kvadratiskt, diagonalt över rummet eller i zick-zackmed halvradsförsljutning
« Senast ändrad: 27 maj-11 kl 20:54 av Freewheelin' Frankenstein »

andtol

• Gäst
« Svar #518 skrivet: 28 maj-11 kl 00:59 »
Jättefint klinker! Visa inte min fru! ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #519 skrivet: 28 maj-11 kl 09:59 »
När det gäller klinkeråtgång. Skulle du inte kunna köpa in ett gäng klinker som passar till det du har, kanske i halva plattans storlek och så lägga som en ram runt hela golvet? På så vis slipper du att fulpussla med annan klinker så det ser muppigt ut.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser