Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roliga tuppköpare!  (läst 5499 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
SV: Roliga tuppköpare!
« Svar #20 skrivet: 26 jul-09 kl 22:29 »
Man behöver ju inte vara någon "exklusiv" grupp för att inte förstå sig på djur.
De kanske tyckte att det var gulligt med kycklingar, det finns ju "svenskar" som har noll koll också.
Kan man inte ha höns i fågelbur som man har tx. burfåglar?
Det trodde ett av mina syskonbarn (född, uppvuxen i Sverige av dito föräldrar).  ;)

Födelsedagspresenter, svensexa och annat tok kanske.
brudgåva??
ELLER: Terrorisera grannarna?!? (tänker särskilt på den som ville ha två tuppar).  ;D  ;D

Hur "låter det som att man bor i lägenhet"?  ???

Men visst halal förekommer ju också, men de som ägnar sig åt det håller nog oftast sina djur själva. Varför åbäka sig med att köpa EN tupp till halalslakt när man kan köpa färdig halal-tupp på vilken ICA butik som helst? (här kan man köpa halal av allting, köttfärs, lamm, kyckling. och massor av andra spännande produkter!  :D )

Halal är inte heller enbart slakt utan bedövning utan kan också ha att göra med att djuret ska vara vänt mot mecka vid slakt (och man bedövar).

MEN... visst är det irriterande och jobbigt och KONSTIGT med "könstigt" folk som ringer på ens annonser. Jag hade en finlandsvenska som ringde på en kattunge som totalt saknade kompetens på hru man avslutar ett telefonsamtal. Till slut fick jag lägga på med våld. Då ringde hon upp igen. *Suck*

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

fräsen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 jul-09 kl 22:59 »
Jag tycker det ringer många "snackare" när man annonserar på blocket. Jag har gett upp att sälja djur där, det är alldeles för många som ringer o lovar att de ska komma imorgon o aldrig dyker upp eller hör av sig.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #22 skrivet: 27 jul-09 kl 08:40 »
Man behöver ju inte lägga ut sitt telefonnummer när man annonserar på Blocket, utan kan i lugn och ro gå igenom de mailsvar man får istället...  ;)

Oftast har de som svarat lämnat ett telefonnummer, och med det är det ju lätt att kolla på Eniro om personen verkar bo i lägenhet eller ej om man tror att det innebär att de har skumma intentioner visavi tuppar.

Men varför är det så hemskt att föda upp kycklingar i bur i lägenhet eller balkong som "underhållning" till barnen och sedan slakta dem och äta upp dem till hösten?
Det är ju många inlägg här på alternativ som handlar om maskinkläckta kycklingar som bor i kaninburar, pallkragar, pappkartonger mm i många många veckor innan de får flytta ut i hönsgård?
De flesta av tuppkön kommer ni ju ändå att slakta själva...  ;)

Har hört fler än en som köper vaktlar på våren, får ägg hela sommaren och sedan slaktar av dem till hösten.

Anna

• -
« Svar #23 skrivet: 27 jul-09 kl 11:25 »
Grejen med att ha maskinkläckta kycklingar i större kartonger eller pallkragar mm är väl för att begränsa ytan de rör sej på så att de inte kommer för långt från värmelampan första veckorna. Men ingen föder ju upp dem på det viset till vuxen ålder. Det är som du säger just första veckorna. Att föda upp dem till vuxen ålder kanske innebär ca 20 veckor, och det är länge att var ainstängd i ett litet utrymme...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

ankianka

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 27 jul-09 kl 11:38 »
Jag hade också ute en annaons om tuppar i vår tidning i våras, o då ringde en man o pratade in på svararen, han bröt på nåt utländskt språk. Jag ringde upp o kom till sonen som inte ens bodde hos pappan.  Men fadern ville ha tuppar det visste han, jag frågade om han hade höns..... ehhhh jag vet inte ...kanske sa sonen. Men bor han på landet iaf frågade jag......ehh jaaaa ehh det gööör han.
Han fick ingen tupp av mej...basta
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #25 skrivet: 27 jul-09 kl 14:42 »
Jag har inte mina kycklingar i pallkragar mer än tre fyra veckor, de blir så stora sen, det blir trångt, dessutom vill man ju att de ska kunna få gå ut lite, då får de en egen avdelning av hönshuset och möjlighet att komma ut på dagarna, pinnar att sitta på etc, det är ju lite svårt med en pappkarton eller pallkragebur.

Tror inte det skulle fungera att låta kycklingar växa upp i en lägenhet, de blir ju så mycket större än burfåglar, dammar och luktar nog mer. Bortsett från att det är väldigt synd om de kycklingarna... Kycklingar ska få vara ute och picka och krafsa så fort som möjligt, oavsett om de är maskinkläckta eller har mamma med sig tycker jag.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Prosit

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 27 jul-09 kl 16:22 »
Absolut, det är ju jätte kul att folk skaffar höns, det tycker jag! Men jag är alltid orolig när det är någon "nybörjare" eller någon som låter lite underlig. Jag menar vem vill ha BARA tuppar, lite underligt.

Var en man som ringde och ville köpa två kycklingar till sina döttrar och jag frågade vad han hade tänkt och göra med dom sen. Men han sa att dom skulle föda upp dom hemma och sen ha dom hos deras moster som hade höns. Jag litade på dom och lät dom köpa tre kcyklingar, men nu känner jag mig lite dum. Ursch, kommer drömma massa hemska mardrömmar nu  :'( Sånt här är verkligen inte kul! Fast dessa var inte två år ialla fall. Dom var väl ca 10 år, barnen. *ångest*
Jag tror inte det behöver vara så illa. Mycket möjligt får kycklingarna gå i en bur på gräsmattan och sen leva i hönsgård hos mostern. Barnen kanske blir fast och skaffar ett riktigt hönshus om några år. Kul med fler frälsta!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 27 jul-09 kl 16:49 »
Det var inte riktigt s jag menade. Jag mer hoppas på att dom verkligen hade en moster med höns :P

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #28 skrivet: 28 jul-09 kl 10:14 »
Jag tycker det ringer många "snackare" när man annonserar på blocket. Jag har gett upp att sälja djur där, det är alldeles för många som ringer o lovar att de ska komma imorgon o aldrig dyker upp eller hör av sig.

De kanske är ute efter din adress i andra skumma syften...?

fräsen

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 28 jul-09 kl 19:51 »
De kanske är ute efter din adress i andra skumma syften...?
då behöver de ju knappast ringa.. att söka på hitta är ju inte särskilt svårt

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #30 skrivet: 29 jul-09 kl 20:26 »
Ja, när man annonserar på Blocket får man alla möjliga konstiga samtal och mail  :-\
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #31 skrivet: 29 jul-09 kl 20:30 »
En anledning till att när jag annonserar om t.ex. tuppar så sätter jag ett pris som för de flesta mysko personer är för högt (100-150kr/tupp).   ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #32 skrivet: 31 jul-09 kl 08:04 »
hej,

jag är utlänning och gillar höns!!!

vi är inte så olik er svenskar!!!!

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 31 jul-09 kl 08:43 »
Men du är väl från england? jag menar människor som araber och syrianer, tex. För dom är det ju viktigt med att all slakt ska göras så och så. jag vet inte, men det är alltid dom som ringer och vill ha en levande tupp att ta till slakt. :P men det kan också vara så att eftersom jag bor så nära södertälje, som är mycket känt för att vara bebott av syrianer, att dom ringer till mig när dom ser min otroligt fina annons ;) dom vara bara intresserad av blandtupparna, inte dom rasrena haha

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #34 skrivet: 31 jul-09 kl 10:23 »
Och jag säger igen att bara för att t.ex. arab ringer så behöver den inte vara sådan, även om man känner till och hör mycket...  :-\
Men personligen har jag ALDRIG råkat ut för annat än oseriösa SVENSKAR. När jag var liten var det en familj som passade på när mamma skänkte bort tuppar och tog 7st.

Mamma tänkte inte så mycket, sedan kom hon på att de skulle använda dem till tuppfäktning. I det läget är det ju bättre att skära halsen av djuret än att de stackarna ska slåss till döden (tror inte de fick dem att börja slåss föresten, snälla som lamm mot varandra, så slutade nog på huggkubben ändå får man hoppas).  :(

Sedan var det några ungar som ville ha en tupp, fnissade och hade sig i telefonen... Också svenskar. De fick ingen tupp.

Och nu denna unga man som jag också antar är svensk som skulle ha 2st tuppar men inte hade eller skulle skaffa några hönor.

Sedan stod det ju för en tid sedan i tidningen blabla...  ::) Något i sthlm där de hade använt kycklingar somd e målat med färg, guldfiskar i drinkar... Köpta på blocket. Var inte det också svenskar?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 31 jul-09 kl 11:32 »
Haha, oh, jag menade inte att det bara är "sådana". bara mest där just jag bor menade jag. självfallet tror jag inte att alla dessa vill slkata mina höns, men klart jag dömer dom när jag själv har en turk till pappa. jag vet hur dom FLESTA tänker, inte alla självfallet :P dessutom har ju endel till och med frgat rakt ut om dom kan få slakta dom själva, så ja. Klart alla nationaliteter har många likheter, och det finns nog någon eller några som vill slakta fina frigående höns oavsett vart man kommer ifrån. svensk, turk, engelsmän, finne, ryss, you name it ;)

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #36 skrivet: 31 jul-09 kl 12:00 »
Blocket är väl underbart;)
Lägger aldrig ut nr bara mail..

fick ett mail om kycklingarna och de stod att han var intresserad och att jag skulle ringa...

de gjorde jag... De var en ung kille som snabbt svarade nej nej när jag sa att jag fått mail om kycklingar...
Han hade inte mailat och att jag måste ha tagit fel. ;)
han hade nog inte snälla vänner han :P Mailet var skickat kl 02.xx med så de var väl jävligt kul då:P
Haha.. tyckte lite synd om honom ändå, nyvaken lät han med.. :P ::)

Prosit

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 01 aug-09 kl 09:26 »
Nu har förste svensken ringt. Har du höns? Frågade jag. Nää. Vad ska du göra med den då? Äta.. blev svaret.  ;D Tyvärr hade jag redan ätit upp den själv. :-[
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 01 aug-09 kl 09:56 »
Vad säger Diskrimineringsombudsmannen?

hönsgalen

« Svar #39 skrivet: 02 aug-09 kl 01:42 »
det som stör mig med dessa köpare är att dom
inte är ärliga, jag borde ha rätt att välja om jag vill sälja
till slakt, så ja jag diskriminerar nuförtiden om nån ringer
med brytning.
för jag är trött på att dom ringer och man bestämmer tid
när dom ska hämta, sen när dom kommer säjer dom som om det vore den
självklaraste sak i världen att dom ska slakta på gården innan dom åker.

misstog mig tyvärr på en kille som lät som om han kom från finland
men när han kom var det från nått annat land och han hade svarat på
min annons om dvärggetter som jag absolut inte ville sälja till slakt.
så när han sa att han bara ville ta med sig en och sen komma och hämta den andra om en stund
fattade jag att han nog tänkte åka och ta död på en först och sen hämta den andra.
han fick iallafall åka utan getter ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 3 användare (2 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser