Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roliga tuppköpare!  (läst 5496 gånger)

Prosit

• Södermanland
Roliga tuppköpare!
« skrivet: 25 jul-09 kl 12:35 »
Jag har för tillfället en annons om tupp till salu på Blocket och jag satte lite lågt pris (50 kr) för jag ville bli av med den fort. Nu är det så att det har ringt ett antal män (som inte talar flytande svenska) som vill ha en tupp till sina barn. Ett barn (17 år kanske) har också ringt. Dessa har bott i lägenhet eller hus men inte haft höns eller något hönshus att ha tuppen i, utan säger att det är till barnen att leka med! Vad är detta? Såna har aldrig ringt till mig förrut! Min man funderade på om de kanske har startat någon tuppfäktnings klubb här i Stockholms närhet? Eller ska de bara ha en middag eller talar de sanning?  ???
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Roliga tuppköpare!
« Svar #1 skrivet: 25 jul-09 kl 12:44 »
Jag tycker inte det är ett dugg roligt med dessa som ringer    >:(     Gäller även kaninungar emellanåt de ringer på.   Jag bor i Småland så det finns nog överallt.  :(

Anso1971

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 25 jul-09 kl 12:47 »
Visst är det någon speciell slaktningsritual de ska utföra? Har läst om det förut men minns inte riktigt hur det var med det där.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 25 jul-09 kl 12:57 »
Så du tror de ska ha dem till Halal slakt? Jag tycker i princip inte att det är fel att Halalslakta en tupp. Bara den som gör det är duktig och att det görs det med respekt för djuret.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

fauve

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jul-09 kl 20:00 »
Ganska säkert ska den bli middag  ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 25 jul-09 kl 20:08 »
Jag lägger ut nackade tuppar till räven.
Har inte kommit så långt att jag äter dem.
Efter mycket motstånd har jag lärt mig att nacka. :-\
Även räven behöver mat. :-X
Hedemorahöns

Henbrag

• Västergötland
    • Egypten Sverige
« Svar #6 skrivet: 25 jul-09 kl 20:28 »
Middag. Definitivt till middag.
20 Skånska Blommehöns / 4 Mignonankor / 1 Cornish Rex, hankastrat, blå tonkanes / 1 Huskatt, hankastrat, tabby / 1 Maine Coon, hankastrat, svartsmoke & vit / 1 Brittiskt Korthår/Europé, hankastrat, svartsilvertabby / 1 KH & 1 LH Chihuahua, tikar, cremefärgade.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jul-09 kl 20:42 »
Duktig med halalslakt? Eftersom det är förbjudet och djurplågeri så kan man väl inte kalla det slakt? Vet du ens hur de gör? De låter djuret blöda ihjäl, hjärtat måste slå hela tiden för att de ska få ut allt blod, snacka om dödsångest.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
G
« Svar #8 skrivet: 25 jul-09 kl 23:16 »
För några dagar sedan ringde en ung man till mig och såhär blev samtalet ungefär: . Hej, jag ringer om... Öh, tuppar. Jag svarar:  Ja? :) . Han: har du någon kvar? Jag: Jo, 2 st.   Han: så bra! Jag behöver 2st som kan gå ihop, viktigt att det inte är någon höna.. Hehe.. Jag: okej, vad har ni för hönor då? Han: . Nä... Vi har inga hönor. Jag: *skrattar och blir misstänksam* vad ska ni ha tupp till då? Han: *låter osäker* . Ja, de... Ska bara gå här på gården... Jag: som prydnad? Han: ja! Som, ja... Prydnad... ... Han fick inte köpa några tuppar av mig. :p 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 26 jul-09 kl 00:11 »
Middag, ja, kanske.  Men det finns värre saker, det är nog klokt att vara försiktig.

Hur halal går till på höns vet jag inte, men att det är djurplågeri beror på att hjärnan är helt oskadd när de skär av halsen.  Även vid "svensk" slakt vill man att hjärtat slår för att blodet ska pumpas ur.  Men vi ser till att hjärnan är utslagen innan vi sticker.  Den enda hönsslakt jag sett gick så till att huvudet höggs av.  Kristina Odén rekommenderar att man i stället använder baksldan av yxan, så att huvudet krossas med ett slag.  Ger snabbare medvetslöshet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fauve

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 jul-09 kl 10:09 »
När jag slaktar tuppar, så får de först ett slag i bakskallen av lämplig trä"påk" och därefter läggs de på kubben och dekapiteras.

Hjärtat slår således även på mina tuppar, men de själva är ju "borta".

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 jul-09 kl 10:17 »
Att krossa huvudet är ingen tillåten avlivningsmetod för höns. Det är inte heller tillåtet att hugga huvudet av en höna som är vid medvetande.

Jordbruksverket har regler för slakt. En enkel och laglig metod är bedövning genom slag i huvudet följt av avhuggning av huvudet, som fauve beskriver.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 jul-09 kl 10:27 »
Jag såg ett väldigt otrevligt klipp på Youtube när jag sökte på slakt. Det var en sydamerikansk (tror jag) tuppslakt, tuppen var helta medvetetn och han hölls ner och skars lite i halsen så blodet sakta rann ut, det hurrades....... m.m. Och detta var inte muslimer eller judar! Utan någon annan ritual!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 26 jul-09 kl 17:19 »
Jag såg ett väldigt otrevligt klipp på Youtube när jag sökte på slakt. Det var en sydamerikansk (tror jag) tuppslakt, tuppen var helta medvetetn och han hölls ner och skars lite i halsen så blodet sakta rann ut, det hurrades....... m.m. Och detta var inte muslimer eller judar! Utan någon annan ritual!

Voodoo eller Santeria kanske?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Prosit

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 26 jul-09 kl 17:19 »
Jo som sagt, det finns många som slaktar tuppar på fleaktigt sätt, jag vet ine
För några dagar sedan ringde en ung man till mig och såhär blev samtalet ungefär: . Hej, jag ringer om... Öh, tuppar. Jag svarar:  Ja? :) . Han: har du någon kvar? Jag: Jo, 2 st.   Han: så bra! Jag behöver 2st som kan gå ihop, viktigt att det inte är någon höna.. Hehe.. Jag: okej, vad har ni för hönor då? Han: . Nä... Vi har inga hönor. Jag: *skrattar och blir misstänksam* vad ska ni ha tupp till då? Han: *låter osäker* . Ja, de... Ska bara gå här på gården... Jag: som prydnad? Han: ja! Som, ja... Prydnad... ... Han fick inte köpa några tuppar av mig. :p  
Exakt! Så gick det till! Han fick inga här heller. Tuppen ska bli familjemiddag i kväll.  :-[ Här. Kyckling i Curry ska vi pröva...

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #15 skrivet: 26 jul-09 kl 18:39 »
Jo "roliga" människor råkar man på ibland. Hade för något år sedan en man med utländsk härkomst som ringde mig och ville köpa en dagsfärsk kyckling (som skulle vara gul) och blev så besviken över att jag inte säljer några kycklingar yngre än 8 veckor. Han skulle ge den till sin dotter på 2 år som present för hon tyckte sååå mycket om djur. Fick känslan att de bodde i en lägenhet dessutom.

Behöver jag tillägga att han fick inte köpa någon kyckling av mig.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 26 jul-09 kl 20:18 »
Det ringde mig en alldeles nyss. Också en utlänning, är det någon högtid nu eller nått ??? Men så fort jag hörde hans röst tänkte jag "slakt slakt!!" och aldrig i  hela mitt liv :P Han sa med bytning "du har tupp? tupp du har" Jag sa att jag inte hade något att sälja just nu, och jag frågde honom om han hade höns och då sa han snabbt "JA" och sen var det slut med det. Slaktar hellre tupparna själv faktiskt!

Och mina ungtuppar är ju bara mellan 2-4 månader. kanske lite tidigt för slakt, hade han tänkt att göda dom i en liten bur i en lägenhet eller ??? Han kanske var en hönsägare påriktigt och här sitter jag och dömer utlänningar  :-[

Prosit

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 26 jul-09 kl 20:21 »
Ja precis! Jag uppmuntrar ju alla jag känner att skaffa höns! Tycker verkligen att fler skulle ha det! Kul också med utlänningar som tycker att det är självklart med en liten flock i trädgården. Men man får ju inte vara FÖR lättrogen!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 26 jul-09 kl 20:43 »
Absolut, det är ju jätte kul att folk skaffar höns, det tycker jag! Men jag är alltid orolig när det är någon "nybörjare" eller någon som låter lite underlig. Jag menar vem vill ha BARA tuppar, lite underligt.

Var en man som ringde och ville köpa två kycklingar till sina döttrar och jag frågade vad han hade tänkt och göra med dom sen. Men han sa att dom skulle föda upp dom hemma och sen ha dom hos deras moster som hade höns. Jag litade på dom och lät dom köpa tre kcyklingar, men nu känner jag mig lite dum. Ursch, kommer drömma massa hemska mardrömmar nu  :'( Sånt här är verkligen inte kul! Fast dessa var inte två år ialla fall. Dom var väl ca 10 år, barnen. *ångest*

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
H
« Svar #19 skrivet: 26 jul-09 kl 22:05 »
Fast den som ringde till mig bröt inte. Lät som en svensk kille ca 20 år.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 3 användare (2 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser