Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri  (läst 12414 gånger)

louise

• Gäst
SV: Slakteri
« Svar #80 skrivet: 04 aug-09 kl 16:52 »
Jag har fått samma svar som Gångtrött, men ställde en följdfråga. Väntar på svar.

De som normalt slipper lokal är alltså de som inte räknas som företagare. Det låter då som att det är ok att slakta och sälja kött om man gör det lite "sporadiskt" och inte med koninuitet och de andra kriterierna för att vara företagare.
Som jag har förstått det innan, gäller inte den möjligheten för kött, eftersom kött är en högriskprodukt. Så det är svar på den funderingen jag väntar på nu.

Min fråga till SLV:

Jag trodde inte det räckte med att visa att man inte hade kontinuitet, viss grad av organisation m.m. när det gäller kött, för att kött är en produkt med hög risk. Menar du att det alltså kvittar vilken typ av produkt man säljer "lite tillfälligt och inte organiserat"? Att så länge man kan visa att man inte är ett företag är det ok att sälja hemslaktat lite "sporadiskt"?

/Lollo

--- Den tis 2009-08-04 skrev KT-fragor@slv.se <KT-fragor@slv.se>:

Från: KT-fragor@slv.se <KT-fragor@slv.se>
Ämne: SV: 3841 kaninslakt
Till: gunnarsboseko@yahoo.se
Datum: tisdag 4 augusti 2009 13.17

Hej,

Det finns inga exakta gränser i lagstiftningen som säger att man kan slakta maximalt X eller Y antal kaniner/fjäderfä för att inte klassas som livsmedelsföretag. Vad lagstiftningen säger är att om verksamheten har en viss kontinuitet och organisation så ska den anses vara ett livsmedelsföretag. Det finns inga exakta gränser för begreppet livsmedelsföretagare utan det är en bedömningsfråga i varje enskilt fall.

------- Information från vägledning Hygien, sida 8-9 (vägledning bifogas) -----------

Livsmedelsföretag: (artikel 3.2 i förordning (EG) nr 178/2000)

Varje privat eller offentligt företag som med eller utan vinstsyfte bedriver någon av de verksamheter som hänger samman med alla stadier i produktions-, bearbetnings-, och distributionskedjan av livsmedel.

Livsmedelsverkets kommentar:

Livsmedelsföretag är ett centralt begrepp i lagstiftningen. Med företag avses en verksamhetsform som förutsätter en viss kontinuitet och organisation (beaktandesats 9 i förordning (EG) nr 852/2004). I begreppet organisation ska vägas in om det finns en ordnad verksamhet, t.ex. att utrymmen iordningställts, eller om den avsedda livsmedelshanteringen har en sådan omfattning, både gällande mängden livsmedel eller graden av komplexitet, att en organisation krävs.

Om ett företag är registrerat hos Bolagsverket eller Skatteverket för att bedriva livsmedelsverksamhet och denna verksamhet bedrivs aktivt är det ett livsmedels-företag även enligt livsmedelslagstiftningens definition. En sådan registrering är dock inte avgörande för bedömningen. Till exempel kan en privatperson som bereder livsmedel för regelbunden försäljning till allmänheten, bedömas vara ett livsmedels-företag. Om någon har personal sysselsatt i verksamheten bör kriteriet ”viss organisation” anses vara uppfyllt.

Anställningsförhållanden för denna personal är inte av betydelse. Det finns ingen koppling till om verksamheten bedrivs på en särskild plats eller av en särskild huvudman.

Med kontinuitet avses t.ex. en viss regelbundenhet. Säsongsverksamheter, t.ex. glassbarer, bedrivs kontinuerligt under en viss tid och är livsmedelsföretag. Verksamhet som bedrivs vid ett fåtal tillfällen bör inte omfattas, t.ex. midsommarfest eller julmarknad. Det är inte möjligt att komma fram till att enstaka tillfällen generellt är ett visst antal dagar eller visst antal tillfällen. Ett företag som annars bedriver livsmedelsverksamhet och enstaka gånger om året utökar sin verksamhet, t.ex. en restaurang som vid en festival sätter upp ett restaurangtält, är även ett företag avseende den tillfälliga verksamheten. Verksamhet som bedrivs kontinuerligt fast på flera olika platser i landet, t.ex. marknadsförsäljning, är ett livsmedelsföretag.

I definitionen framgår även att ett företag kan bedrivas med eller utan vinstsyfte. Med detta avses att även verksamheter som inte betraktas som försäljning omfattas av begreppet ”livsmedelsföretag”, t.ex. då livsmedel bortskänkes till allmänheten i reklamsammanhang, utlottningar av mat eller vid smakprovningar. Därför används istället begreppet ”utsläppande på marknaden”.

Även företag som transporterar livsmedel inryms i definitionen, samt företag där man i sin verksamhet aldrig direkt kommer i kontakt med livsmedel, t.ex. matmäklare.

Notera att ett företag kan ha anläggningar där man inte hanterar livsmedel, t.ex. ett huvudkontor, men att detta ändå är en del av företaget som ska uppfylla lagstiftningens krav. Se även definition ”anläggning” ovan.

« Senast ändrad: 04 aug-09 kl 16:53 av Stabon »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #81 skrivet: 05 aug-09 kl 11:11 »
Det visar sig att SLV och Gösta har samma uppfattning. Märkligt att det ska bli sånt liv.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 05 aug-09 kl 11:27 »
Det visar sig att SLV och Gösta har samma uppfattning. Märkligt att det ska bli sånt liv.
Faan, jag kunde inte hålla mig härifrån..  :)
"Livet" beror ju inte på att det var som Gösta sa utan att han envisas med att lägga fram påståenden som han VÄGRAR att belägga med annat än sina egna ord och dessutom besvarar samtliga ifrågasättande inlägg med en översittarattityd. Att vilja ha någon form av belägg för sådana saker är ju ganska naturligt eftersom att det om man har otur kan kosta en både pengar och tid om man gör fel saker med livsmedelshantering.

Jag misstänker att både du och Gösta sitter med i Kaninproducenternas styrelse och det gör det ännu mera märkligt att ni inte kan belägga påståendena på ett smidigare och bättre sätt, allt detta borde väl rimligtvis finnas samlat hos er då ni borde stöta på liknande frågor tämligen ofta.

Ni som sysslar med detta lite mer professionellt borde ju om någon ha förståelse för att man vill ha jäkligt mycket på fötterna innan man ger sig i kast med att börja sälja livsmedel, oavsett omfattningen på verksamheten.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #83 skrivet: 05 aug-09 kl 11:54 »
Jag som känner Gösta personligen vill nog å det starkaste hävda att han är ingen översittarperson, han är en ödmjuk människa med mycket kunskap i ämnet men efter snart 20 år i branschen hade jag också tröttnat på samma frågor om och om igen. Och att ständigt bli utsatt för otrevliga påtryckningar kan nog ta humöret ifrån vem som helst.

Sen ska man ta i beaktning att allt som avhandlas här på forumet är bara en bråkdel av det som händer utanför.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 05 aug-09 kl 12:03 »
Jag som känner Gösta personligen vill nog å det starkaste hävda att han är ingen översittarperson, han är en ödmjuk människa med mycket kunskap i ämnet men efter snart 20 år i branschen hade jag också tröttnat på samma frågor om och om igen. Och att ständigt bli utsatt för otrevliga påtryckningar kan nog ta humöret ifrån vem som helst.

Sen ska man ta i beaktning att allt som avhandlas här på forumet är bara en bråkdel av det som händer utanför.
Mkt möjligt att man tröttnar, men då behöver man ju inte svara i så fall. Och "otrevligt" blev det ju, som jag ser det, när hans översittarattityd dök upp i "svaren"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 05 aug-09 kl 12:05 »
Ska först av allt tacka Mårten och Lollo för att de grävde fram riktiga svar.

Den som förvånas av att en privatpersons påståenden på ett forum väger oerhört lätt bör betänka att olika myndigheter tolkar begreppet företagare helt olika. Se t.ex. jordbruksverkets uppfattning om vem som är foderföretagare.

Gösta

« Svar #86 skrivet: 07 aug-09 kl 19:03 »
 8)
Gösta

Gösta

« Svar #87 skrivet: 07 aug-09 kl 20:04 »
Bara en slutkommentar i ämnet. jag har varken översittarfasoner eller lögnaktiga inlägg.
Att jag inte har tid att sitta och plocka fram handlingar för att underlätta för andra på forumet för att ni inte tror mig är väl ganska naturligt. jag har gjort hela kontrollen i ett tidigt skede och sammanfattar den till er. Detta utan ersättning.
Till er som vill satsa på kaninproduktion, slakt och förädling i företagsform rekommenderar jag att gå en grundutbildning samt en slaktutbildning för att hitta rätt i systemet. Finns som länk på kanin.se.
Kan faktiskt inte förstå vissa av er som kräver att jag skall bjuda på detta till er samtidigt som andra ska betala för det. jag tycker inte att det är ok.
Har även fått krav på att jag ska lägga ut min kundlista på nätet, vilket jag naturligtvis aldrig kommer att göra. Jag kallar det affärsmoral.
Gösta

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 07 aug-09 kl 20:35 »
Ja då har väl de flesta fått säga sitt och förklara sig och svaren på frågorna har vi ju med fått.. :)

Case closed!

vad gäller slaktutbildning så är det något jag är sugen på även om man nu inte skulle öppna ett slakteri.. Lite slakt blir det ju på hemmafronten hur som helst.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 07 aug-09 kl 20:39 »
Ja då har väl de flesta fått säga sitt och förklara sig och svaren på frågorna har vi ju med fått.. :)

Case closed!

vad gäller slaktutbildning så är det något jag är sugen på även om man nu inte skulle öppna ett slakteri.. Lite slakt blir det ju på hemmafronten hur som helst.

just det,ska själv slakta kaniner om ett par månader och söker info på nätet men det är dåligt med information om just kaninslakt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #90 skrivet: 07 aug-09 kl 23:44 »
Att det inte finns så mycket info om kaninslakt är väl för att man inte ska hålla på och googla sig till hur man ska slakta ett djur. Det ska man lära sig "live", man kan inte läsa sig till det. Kan varmt rekommendera slaktkursen. Värd varenda krona!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #91 skrivet: 07 aug-09 kl 23:45 »
Att det inte finns så mycket info om kaninslakt är väl för att man inte ska hålla på och googla sig till hur man ska slakta ett djur. Det ska man lära sig "live", man kan inte läsa sig till det. Kan varmt rekommendera slaktkursen. Värd varenda krona!  :D

/Sara
Instämmer till fullo!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #92 skrivet: 08 aug-09 kl 00:44 »
en sak jag undrade över i regelverket. 10 000 kaniner/fjäderfän - innebär det att jag kan slakta 10 000 kaniner och 10 000 fjäderfän per år i samma lokal (naturligtvis med sanering mellan varven) samt slippa veterinärbesiktning eller måste jag välja kanin/fågel? är svaret uppenbart får jag skylla på att svenska inte är mitt modersmål ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

louise

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 08 aug-09 kl 00:50 »
Nä, det är inte självklart. Mejla SLV, så hjälper du oss bygga på den här kunskapstråden.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #94 skrivet: 08 aug-09 kl 01:04 »
oki. återkommer då jag fått svar.  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 08 aug-09 kl 09:28 »
Att det inte finns så mycket info om kaninslakt är väl för att man inte ska hålla på och googla sig till hur man ska slakta ett djur. Det ska man lära sig "live", man kan inte läsa sig till det. Kan varmt rekommendera slaktkursen. Värd varenda krona!  :D

/Sara

å en sån slaktkurs finns i mitt närområde? blekinge? jag slaktade min första höna häromdan med "bara" teoretisk information, det gick bra.

jag har anonnserat både här och där efter någon som kan lära mig hur man slaktar kanin,även i närområdet ,men inget napp,tyvär
« Senast ändrad: 08 aug-09 kl 09:31 av HoppilandKalle »

Gösta

« Svar #96 skrivet: 08 aug-09 kl 14:26 »
I dag står det "hardjur eller fjäderfä, struts undantagen.
Jag tolkar detta som att man ska välja.
Gösta

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 08 aug-09 kl 15:16 »
Jo så tolkar jag det också.. Det vore konstigt om det vore på något annat sätt tycker jag.

louise

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 08 aug-09 kl 17:37 »
men får man då ha 5000 fjäderfä å 5000 kanin?

Existens?

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 08 aug-09 kl 23:09 »
Nu vill jag ju inte hälla bensin på elden...men där finns ju en formulering i lagtexten som inte får glömmas bort när vi talar om dessa max 10 000 djur..  Typ av köpare..

Där står alltså, ´Direkt till konsument eller till lokala detaljhandelsanläggningar som levererar köttet direkt till konsumenter.

En detaljhandelsanläggning är väl knappast en restaurang t.ex? och definitivt ingen grossist.

Som jag tolkar det är det vanligt folk och affärer man får sälja till, lokalt dessutom, något att tänka på kanske, när man ska avsätta 10 000 djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
Be, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser