Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En nybörjaraktig gödselfråga.  (läst 4971 gånger)

Gunilla0

• Gäst
En nybörjaraktig gödselfråga.
« skrivet: 24 jul-09 kl 01:03 »
Jag har ofta läst att tex hästgödsel ska vara "brunnen". Men vad menas med det egentligen? Måste man göra något eller är det bara att vänta? Hur förvarar man obrunnen gödsel som ska bli brunnen? Det finns en 4h-gård i närheten där man kan få hämta hästgödsel. Jag tror den är ganska ny och antar då att den inte är brunnen. Tänkte att jag kanske kunde ha den till mina odlingslådor. Kan någon bringa klarhet i detta?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: En nybörjaraktig gödselfråga.
« Svar #1 skrivet: 24 jul-09 kl 01:27 »
Jag tror (vet inget med säkerhet) att 'brunnen' gödsel är sådan där det börjat (och kanske avslutats?) en process som har brutit ner vissa beståndsdelar och ämnen.

Jag gissar att det kanske är bra om obrunnen gödsel ligger så den inte torkar och blir kall? Om man jämför med en kompost (där jag har lite mer på fötterna) så sker ju processen snabbare när det är varmare omkring den, på vintern står den ju rätt still. Och det är inte bra om den blir för torr. Eller för blöt.

Men som sagt... jag kan ju ha helt fel...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jul-09 kl 12:33 »
När färsk gödsel "brinner" sker precis som du säger en nedbrytningsprocess vilken alstrar värme. Man kan se att det ryker från gödselstackar särskilt på vintern. I vanliga gödselhögar sker detta med bakterier som lever i en syrerik miljö. I flytgödsel är det tvärtom i frånvaro av syre då sker istället en förruttnelseprocess som bryter ned gödseln. Brunnen gödsel är mer lätttillgänglig för växterna att ta upp näringen ifrån. Där är ju nedbrytningen kommen en bra bit på väg så att säga. Resten sker ju i jorden sedan. Brunnen gödsel är också rik på nyttiga bakterier för jorden samt mycket mullämnen. Halm och framför allt spån bör ligga länge annars har de den effekten att "låser fast" vissa näringsämnen tills de är nedbrutna. Bl a kväve o fosfor.
Ren hästgödsel brinner liksom fårgödsel snabbt. Det brukar man kalla varm gödsel. Den kallaste gödseln är nog från svin. Kogödsel nånstans däremellen.
Färsk hästgödsel är jättebra att bottna med i varmbänkar tidigt på våren förbränningen håller värme och man kan få tidiga grönsaker.

Gunilla0

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 jul-09 kl 22:05 »
Tack för svar. Jag får fråga 4H-gården hur färsk gödseln egentligen är.

Verona Grönjord

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 29 jul-09 kl 23:54 »
Man bör även tänka på att obrunnen gödsel ju alstrar värme, som kan "bränna" sköra rotsystem om de blandas ner i jorden "för tidigt". brunnen gödsel är väl att rekommendera - eller kallgödsel såklart.
annan gödsel som kan skada rotsystem är hönsgödsel, som ju är väldigt starkt. Det löser jag med att lägga det ovanpå jorden, så att det endast frigörs lite i taget vid regn. (Men det där sista var ju saker som du inte frågade om)

Hälsningar A
En konstnärlig ungdomlig kvinna , en snäll och trevlig hund och en halvgammal Saab

Gunilla0

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jul-09 kl 09:08 »
Bra att veta. Syns det tydligt att gödseln är brunnen?

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jul-09 kl 09:15 »
Ja, då är den en multnad massa , och ingen speciell halm syns längre. Det bästa är om man kan lägga gödseln antingen i en sträng så man tippar ny i ena änden och plockar ut den brunna allteftersom i andra änden efter nåt år. Eller att man växlar mellan två högar.Lägger upp en hög under en säsong, sen får den ligga medan man fyller en annan hög och tar hand om den första..osv...

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 01 aug-09 kl 10:48 »
Hej!
Jag använder färsk gödsel. Jag har inte något lämpligt ställe att lägga högar med gödsel utan att det blir onödigt mycket näringsläckage. När jag gör en ny bädd så lägger jag färsk gödsel i botten och täcker med ca 10 cm jord eller torv. Det har fungerat hittills på alla olika växter jag odlat.
MVH
Jan

Gunilla0

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 aug-09 kl 11:10 »
Hej!
Jag använder färsk gödsel. Jag har inte något lämpligt ställe att lägga högar med gödsel utan att det blir onödigt mycket näringsläckage. När jag gör en ny bädd så lägger jag färsk gödsel i botten och täcker med ca 10 cm jord eller torv. Det har fungerat hittills på alla olika växter jag odlat.
MVH
Jan

Och då alstrar gödseln lite värme åt odlingen också?

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser