Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vår nya kanin har fött!  (läst 3905 gånger)

Dillen

• Östergötland
Vår nya kanin har fött!
« skrivet: 23 jul-09 kl 09:04 »
 :o :o :o

Vi fick hem en lite fet och tjurig dvärgvädurshona i förrgår till oss. Igår kväll började hon oväntat att boa, vi tog det säkra före det osäkra och ställde in en provisorisk bolåda (en stor kartong). lade in massa bomaterial etc (hon satt verkligen och slet loss päls från bröstet). Vi flyttade även buren till ett lugnare rum. Imorse låg en unge utanför lådan! Jag lindade in handen i hö från buren och lyfte försiktigt in ungen igen, nu har vi lämnat honan ifred så jag vet inte om det finns fler ungar.

Kan hon strunta i sina ungar pga det stressande miljöombytet nu när hon var högdräktig? Hon har fått flera kullar förut med goda resultat, men det måste väll vara ganska stor risk att hon inte tar hand om ungarna med tanke på stressen de senaste dagarna med biltransport, ny bur, ny miljö, människor etc?  :-\
Går det att föda upp ungen/ungarna för hand isåfall? :S

Jag vill poängtera att varken vi eller förra ägaren visste att honan var dräktig, då hade hon ju aldrig flyttats. Förmodad tjuvparning av förra ägarinnans fina avelshanne av samma ras..
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vår nya kanin har fött!
« Svar #1 skrivet: 23 jul-09 kl 09:22 »
Det är nog inga problem, låt henne vara ifred de närmaste dagarna bara.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dagg

« Svar #2 skrivet: 23 jul-09 kl 09:51 »
Åh, vad spännande! Lite bilder sedan  :-[?

Jag har haft kaniner i många år, men aldrig skaffat smått.

Mvh Dagg

Dillen

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 23 jul-09 kl 12:20 »
Okej va bra, då håller vi oss undan + håller tummarna här hemma! Vi försöker att inte vara i rummet utöver den tid vi faktiskt måste sova där på natten, tysta som möss ska vi vara.

Bilder kommer lite senare sen när det lugnat sig lite, om nån vecka eller två :). Mamma Sally är blå, och ungen jag bar in i boet imorse verkar också vara helfärgat blå.  :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 23 jul-09 kl 12:24 »
Det är bra om du/ni lyfter ur mamman dag 3 och kollar boet så det inte ligger nån död unge däri. 14 dagar är alldeles för lång tid, då lär det inte lukta hallon i sovrummet kan jag säga. Ni behöver inte heller smyga runt kaninen, de är inte av porslin, dock ska ni undvika att rota i buren mer än nödvändigt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dillen

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 23 jul-09 kl 12:54 »
Okej! :) Ja vi är ju helt nybörjare på det här med kaninungar, speciellt när vi inte känner mamman heller..så vi är helt fjantiga här hemma  ;D.

Ska kika i boet dag 3! =) När jag la in ungen imorse syntes inga andra ungar, möjligt att det bara är en liten rackare. Men jag ska kika på lördag!

..svårt att hålla sig borta när man är så nära  ::). Bra träning för självdisciplinen är det iallafall!

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #6 skrivet: 24 jul-09 kl 08:10 »
..ska man tolka det som ett dåligt tecken om mamma kanin väljer att inte ha ungen i bolådan utan helt öppet ute i buren, samt gräva och krafsa febrilt hela natten i ett helt annat hörn?  :-\

/ Dillen via Vargalyster
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 24 jul-09 kl 11:48 »
Hon bygger kanske ett "bättre" bo.

Nina K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 24 jul-09 kl 12:37 »
Rör inte ungarna med händerna för honan kan då stöta bort dem och till och med ha ihjäl dem. Våran fick i onsdags sina och hon gjorde ett bo men fick dem överallt. Som tur va så levde de när vi kolla till henne. Med två pinnar lyfte vi in dem i boet och lät henne vara hela dagen. Hon får inte känna er doft på dem. Lycka till

Dillen

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 24 jul-09 kl 13:40 »
Nej då det har vi inte gjort  :). Enda gången vi lyft ungen var det en rejäl mängd hö mellan handen och ungen så jag tror det är lugnt =)

Nina K

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 24 jul-09 kl 19:57 »
Det gör det nog. Fick du någon glimt av deras färger? När jag kolla mina så såg jag bara svart. Kopia av mamma kanin  ;D

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #11 skrivet: 25 jul-09 kl 08:45 »
Idag har vi kollat efter döda ungar och hur många det är, hittade en unge död. Hon hade begravt den i kisshörnet så vi tog ut den. I bolådan hittade vi en till unge, den verkade pigg och krälade runt. Den döda ungen hade vi sett förr och den såg ut att bli helblå, likaså den levande ungen även om den var lite ljusare  :). Hoppas den klarar sig!

Bild på ungen som låg ute ur boet igår, den vi hittade död idag  :(
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 25 jul-09 kl 21:16 »
Rör inte ungarna med händerna för honan kan då stöta bort dem och till och med ha ihjäl dem. Våran fick i onsdags sina och hon gjorde ett bo men fick dem överallt. Som tur va så levde de när vi kolla till henne. Med två pinnar lyfte vi in dem i boet och lät henne vara hela dagen. Hon får inte känna er doft på dem. Lycka till

Skitsnack, 1 på 150 honor gör så kanske, förmodligen färre. Jag har 28 honor i avel och har haft tusentals kaniner under min livstid. Jag har ALDRIG varit med om att de struntat i dem,bitit ihjäl dem eller på annat vis tagit död på ungarna för att jag rört vid dem. Dock ska man vara ren om händerna,inte lukta parfym eller handkräm/tvål och gärna gnugga lite av honans halm eller kutter eller rent av klappa henne några gånger innan man rör ungarna.

Nina K

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 26 jul-09 kl 10:34 »
Jag tror fast på att man inte ska röra undarna r de än nyfödda och ett par dagar framåt. Har haft över 60 kaninger under åren. Ett par av mina första honor fick av någon anledning nån/några ungar utanför boet och dem lyfte vi in för att inte frysa ihjäl. Men honorna matade dem inte och kullarna dog. Två trampade över sina t.o.m. En uppfödare sa då att det berodde på att vi rört dem. Efter de så har vi inte rört dem för än de var ett par dagar gammla och de gånger någon unge föds utanför boet så har vi lyft in dem med föremål. Att honan kan ha ihjäl ungarna läste jag om i en artikel om kaninuppfödning men har själv inte råkat ut för det om nertrampning räknas. Jag använder i övrigt ingen parfym eller tvål som doftar.

Hajjen

• Kaninuppfödare
    • -
    • Solbackens kaniner
« Svar #14 skrivet: 26 jul-09 kl 10:52 »
Jag plockar med ungarna varje dag från att dom är nyfödda. Har aldrig råkat ut för en hona som har dödat eller struntat i sina ungar.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #15 skrivet: 26 jul-09 kl 17:40 »
Jag tror fast på att man inte ska röra undarna r de än nyfödda och ett par dagar framåt. Har haft över 60 kaninger under åren. Ett par av mina första honor fick av någon anledning nån/några ungar utanför boet och dem lyfte vi in för att inte frysa ihjäl. Men honorna matade dem inte och kullarna dog.

Att honan inte lade dom i boet från början kan ju bero på att det var något fel på ungarna. Eller att hon överhuvudtaget inte brydde sig om dom, oavsett lukt.
Jag har aldrig någonsin haft en hona som struntat i sina ungar bara därför att jag har pillat på dom, oavsett vilken lukt jag har haft på händerna. Modersinstinkten är väldigt stark hos dom.
Däremot har jag en hona som tagit ihjäl sina ungar när jag lade i en extra unge hos henne (den ungen tog hon också ihjäl), men det var första gången jag någonsin råkat ut för att en hona tagit ihjäl ungar, oavsett om det varit hennes egna eller andras. (den honan kommer f.ö. att få 1-2 chanser till som mamma).

Är man nojjig så kan man använda platshandskar när man pillar på småbäbisar.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 26 jul-09 kl 23:02 »
Ingen av mina honor har heller brytt sig om att jag varit och pillat och kollat på ungarna. Eller jo, brytt sig har dom ju gjort, men dom har inte tagit sämre hand om ungarna för det. Jag räknar alla andra dan och kollar att ingen dött. Det blir så jävla äckligt om nån död unge får ligga kvar i boet...  :-X
En av honorna vaktar boet väldigt hetsigt, men den bolådan kommer jag åt från utsidan, så det funkar ju ändå...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 27 jul-09 kl 07:49 »
Jag tror fast på att man inte ska röra undarna r de än nyfödda och ett par dagar framåt. Har haft över 60 kaninger under åren. Ett par av mina första honor fick av någon anledning nån/några ungar utanför boet och dem lyfte vi in för att inte frysa ihjäl. Men honorna matade dem inte och kullarna dog. Två trampade över sina t.o.m. En uppfödare sa då att det berodde på att vi rört dem. Efter de så har vi inte rört dem för än de var ett par dagar gammla och de gånger någon unge föds utanför boet så har vi lyft in dem med föremål. Att honan kan ha ihjäl ungarna läste jag om i en artikel om kaninuppfödning men har själv inte råkat ut för det om nertrampning räknas. Jag använder i övrigt ingen parfym eller tvål som doftar.
Förstföderskor lägger ofta ungarna utanför boet, ofta bygger de inget bo alls, och att förstföderskor skiter i sina första ungar är mer regel än undantag, då är det bara att para om. Men som vanligt tillskriver många människor djuren en massa mänskliga känslor, så som att de mördar sina barn om människan pillat på dem. En kanin som är van vid sin ägare och att denne rotar i buren, matar och klappar då och då och som har fått ett par kullars erfarenhet av mammalivet biter inte ihjäl sina ungar för att ägaren varit där. Då skulle man ju inte kunna mocka buren under de närmaste 8 veckorna för att inte sätta doft i buren ?!
Dina första kaniner har troligtvis bara varit oerfarna mammor och de ÄR så klumpiga med sina ungar de första gångerna.
Men att hävda att ALLA kaninmammor biter ihjäl sina ungar om man tar i dem för att du har läst det i en artikel är lite väl magstarkt. 60 kaniner....jag har fött upp kaniner till slakt och reptilmat sen jag var 12, jag är snart 40 nu, jag har haft många fler än 60 honor under mitt liv och ingen har bitit ihjäl sina ungar för mig under alla de åren.

Dagg

« Svar #18 skrivet: 27 jul-09 kl 10:03 »
Jag har haft kaniner i många år. Inte många kaniner och inte har jag haft någon som fått ungar. MEN...jag är ruskigt sugen. Finns det något man kan göra för att minska risken att förstföderskorna INTE ska "klumpa till det"?

Mvh Dagg

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 27 jul-09 kl 10:34 »
Jag har haft kaniner i många år. Inte många kaniner och inte har jag haft någon som fått ungar. MEN...jag är ruskigt sugen. Finns det något man kan göra för att minska risken att förstföderskorna INTE ska "klumpa till det"?

Mvh Dagg
man kan lämna dem ifred, mycket mer finns det inte. Naturligtvis ska de ha förutsättningar för att lyckas så som bomaterial, en bolåda om de gillar det och bra mat framförallt. Man kan även försöka sporra honan genom att ge henne maskrosblad när hon fött. Detta ökar mjölkproduktionen vilket kanske kan ge honan en hint om var hon ska "släppa på trycket".

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser