Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vår nya kanin har fött!  (läst 3906 gånger)

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Vår nya kanin har fött!
« Svar #20 skrivet: 27 jul-09 kl 16:06 »
Förstföderskor lägger ofta ungarna utanför boet, ofta bygger de inget bo alls, och att förstföderskor skiter i sina första ungar är mer regel än undantag, då är det bara att para om.

Här hemma hos mig är det mer undantag än regel bland förstföderskorna ;) (har Holländska kaniner).
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Dillen

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 27 jul-09 kl 18:51 »
Har tittat till den unge som finns kvar nu, har tagit i den efter att ha klappat mamma kanin innan. Ungen verkar pigg och alert, med en rund mage och mamma kanin verkar ta väl hand om den  :)

Det här med kaninbebiseriet har verkligen gett mig mersmak. Längtar ihjäl mig efter ett lämpligare boende än lägenhet så att man kan komma igång med kaninavel! Både för att det är roligt och för att få fylla frysen lite  :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Dillen

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 09 aug-09 kl 17:13 »
Liten uppdatering: ungen växer och frodas! Har skuttat ur boet nu och smakar på mammas mat  :)
« Senast ändrad: 09 aug-09 kl 17:15 av Dillen »
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 10 aug-09 kl 01:32 »
Men guuuud, så söt!!!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Nina K

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 11 aug-09 kl 21:37 »

Men att hävda att ALLA kaninmammor biter ihjäl sina ungar om man tar i dem för att du har läst det i en artikel är lite väl magstarkt. 60 kaniner....jag har fött upp kaniner till slakt och reptilmat sen jag var 12, jag är snart 40 nu, jag har haft många fler än 60 honor under mitt liv och ingen har bitit ihjäl sina ungar för mig under alla de åren.

Jag hävdade INTE att alla honor biter ihjäl sina ungar om man rör vid dem. Var kom det ifrån? Skrev att det kan förekomma att honan gör det. Anledningen till det skrev jag inget om. Och klart ska buren rengöras när det behövs fast ungarna är små och titta om det ligger någon död unge i boet. Men varför ska man störa  kaninmamman genom att rota i boet de första 4-5 dagarna oavsett om hon är en förstföderska eller veteran. Var kaning har sin peronlighet.

Den lille e jätte söt  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser