Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mina vaktel ägg är kläckta  (läst 1336 gånger)

Gullie

• Njut av livet, din familj och dina vänner
mina vaktel ägg är kläckta
« skrivet: 21 jul-09 kl 11:41 »
Hjälp mig nu ni som kan . .
jag har i går kläckt mina första vaktlar i maskin  :D så små å söta - men hur skall jag nu få dem att överleva ? jag har ett ,ska man kalla det Plast Akvarium för tex. råttor eller ödlor - ska jag lyfta över dem till den ? eller direkt till vaktelburen som vi byggt ?
dom är ännu kvar i äggkläckaren pigga små popcorn som piper och hoppar runt.  Vatten har dom fått på ett burklock med stenar i botten på .

någon som kan ge en äkta vaktel nybörjare snabba tips & råd hur jag ska göra nu.

Hälsningar från mig

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. // Nalle Puh

Rosten

• Närke
SV: mina vaktel ägg är kläckta
« Svar #1 skrivet: 21 jul-09 kl 12:28 »
Vaktelkycklingarna behöver 3 saker.

1. En bur att vara i. Jag använder ett akvarium på 75 liter.
2. Värme. 35-38 grader i ena änden av deras bur.
3. Mat och vatten. Tänk på att kycklingen får inte kunna ramla i vattnet för då dör den.
En liten vattenautomat för burfåglar funkar bra.
Har du en för stor vattenautaomat så kan man lägga i lite stenar så att det bara blir små ställen mellan stenarna att dricka från.
Tänk på tt ställa vattnet i den kalla delen av buren. Annars så åldras vattnet väldigt snabbt av värmen.

Foder så använder jag vanligt "start" köpt på Granngården.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 21 jul-09 kl 20:12 »
Hur länge behöver de värmen?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 22 jul-09 kl 09:55 »
Tänk på att de bara kan äta pyttesmå smulor av maten. Jag brukar sila startfoderet i ett durkslag och ge dem det damm som blir då. Då blir det inget foderspill och man vet att de kan få i sig partiklarna.

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 22 jul-09 kl 20:13 »
Hur länge behöver de värmen?
Till dom har fått fjädrar på magen. (enkelt förklarat)

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser