Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdsförsäljning!  (läst 2979 gånger)

piffpuffen

  • Inlägg: 49
  • Du har inte roligare än du gör dej!!
    • Västergötland
    • FireMoonHorses
Gårdsförsäljning!
« skrivet: 20 jan-06 kl 15:27 »
Har lite funderingar på hur mycket man ska ta betalt för te x grönsaker och plantor som jag säljer genom s k gårdsförsäljning.
Ska bla ha lite ovanligare tomater (både plantor & "färdiga tomater")
Potatis, morötter, sallad m.m.
Tänkte även dra upp plantor, både blommor & grönsaker. Egentligen ska jag i första hand odla till mej själv men ibland blir det ju lite mycket :D så det kan ju vara roligt att kunna göra något vettigt av överskottet.

Nån annan här som pysslar med detta??
Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.
Har alltid tusen nya ideér och tycker om att jobba för att uppnå mina mål.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Gårdsförsäljning!
« Svar #1 skrivet: 20 jan-06 kl 16:37 »
Rätt pris är smärtgränsen!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

piffpuffen

  • Inlägg: 49
  • Du har inte roligare än du gör dej!!
    • Västergötland
    • FireMoonHorses
Re:Gårdsförsäljning!
« Svar #2 skrivet: 20 jan-06 kl 19:31 »
Jo fast det kan ju vara roligt att få något över det! :D
Funderar lite på vad andra tar, borde ju finnas någon på detta forumet som har något liknande?!!
Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.
Har alltid tusen nya ideér och tycker om att jobba för att uppnå mina mål.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Gårdsförsäljning!
« Svar #3 skrivet: 20 jan-06 kl 21:42 »
Tror Plantagen tog 29,95 för 20-30 cm höga tomatplantor i fjol, Ica brukar vara nere i 14,90 kr/kg  för svenska tomater när det är säsong. Tycker gott du kan lägga på en tia minst eftersom det är egenhändigt odlat. Det är alltid roligare att gynna en gård än en hel affärskedja.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Jens Larsen

  • Inlägg: 49
    • -
    • Honungsigillet
Re:Gårdsförsäljning!
« Svar #4 skrivet: 21 feb-06 kl 21:09 »
Ofta tycker jag folk tar för lite betalt, de sätter för litet värde till sig själv. Mitt honungspris är tex 60 kr för 500 gram och kunderna rycker i varorna. Det som gör att de vill betal mer än de skulle gjort i butiken är följande:

- Jag är trevlig och pålitlig
- Varan är lokalt producerad

När det gäller dina tomater hade jag sålt plantorna billigt, högst 20 procent över butikspriset. Däremot hade jag kompletterat med tillbehör som tex en påse jord (egen kompost) så de kan plantera om den, kruka, zip-lock påse med extra gödning, etc.

Erbjud dig att notera den ovanliga sortens namn i en liggare så de kan få samma sort nästa år igen om de vill (dvs garantera att du har frö kommande år, långsiktighet är en brist idag och folk saknar det). Säg att om de inte är nöjda så skall de komma tillbaka och få två plantor gratis. Få, om någon, utmyttjar ett sådant generös erbjudande.

Nåväl, du fattar nog.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Gårdsförsäljning!
« Svar #5 skrivet: 21 feb-06 kl 23:59 »
piffpuffen : jag har startat några trådar i odlingsavdelningen om just detta både om grönsaker och blommor (fast med torgförsäljning istf. gårdsbutik) de senaste dagarna. Kolla där om du inte redan gjort det.

Under "Övrigt om odling" eller vad avdelnigen heter ...  

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Gårdsförsäljning!
« Svar #6 skrivet: 22 feb-06 kl 00:04 »
patcox : vi är helt och hållet på samma spår. Jag tar mig friheten och citerar mig själv från en av de andra trådarna.

Citera
Om man går på gardencenters och stora plantskolor brukar "vanliga" sorter av tomater, chili och paprika kosta mellan 30 och 40 spänn, ibland uppemot 50:- om det är riktigt fina lite större plantor.

Ovanliga sorter kan man nog ta lite mer för och större plantor med blommor och kanske tom. lite frukt på ytterligare några spänn.

Om man kollar i blomsteraffärer inne i stan som har t.ex. tomatplantor, med lite tomater på, under säsongen på så har dom mage att ta 2-300:- ... ibland mer ... vilket jag tycker är pinsamt men vill nån köpa så för all del ... stora plantor är lite krångliga att transportera bara. Det är här alla mina små busktomater kommer in i bilden ...   hanterbar storlek även när dom börjar mogna.

Jag ska försöka ha en blandning så att det finns i prisklass för alla, vanliga tomatsorter 35:-, lite ovanligare 45:-.

Vanliga chilisorter 35-40:-, "rariteterna", för entusiasterna, kanske uppemot 60:-.

Perenna kryddor 20-30:-
Basilika 20:-

Chilipeppar 100-300:- /kg ... kanske man kan sälja till styckpris istället ?
Tomater, små- eller ovanliga sorter 60-100:-/kg

Kanske man man paketera dem i förväg på nåt sätt, 100:-/kg låter ju väldigt dyrt men en liten ask med cocktailtomater för 20:- har alla råd med. Smakprov tror jag är viktigt att bjuda på ... se till att bjuda på de allra mognaste och godaste sorterna ... dom som ändå är övermogna imorrn ... dom är ju gratis.

Detta är de ungefärliga priser man får betala på varuhusen om man väljer de lite ovanligare sorterna av grönsakerna. Iaf. här i krokarna ...

Jag inser att dom här priserna inte kan konkurrera med de vanliga torghandlarna som säljer pallvis med tomater ... med det är en helt annan grej.

Man kan väl försöka jämföra med vad KRAV-grönsakerna kostar på konsum och försöka ligga däromkring för övriga grönsaker... eller lite över om man kan snacka för sin sak. Fast å andra sidan är det ju bättre att sälja billigt än att det ska ligga kvar och ruttna ... ja du, jag vet faktiskt inte.

Jag tror att det är viktigt med den personliga kontakten, folk klagar på personalen i alla dessa varuhus som inte vet nånting om det dom säljer. Oavsett om det är plantor eller datorprylar eller vad det nu är.

Mervärdet man kan få genom att visa att man vet vad det är man säljer, kan berätta lite om sorterna, kanske ha ett info.blad med odlingsråd, en vacker handgjord skylt för att locka kunder, vackra skyltar till varje sort så kunderna ser vad som finns, ett stort leende, bjuda på smakprover, ge recept för ovanliga råvaror osv osv ... allt som ger mervärde, som ger kunden "trygghet" i sitt köp osv. tro jag hjälper till att höja priset.

Jag är ingen försäljare, tvärtom, väldigt blygsam och skryter inte gärna om min egen förträfflighet (utom här bakom tgtbordet   det är här jag tar igen det) men jag känner mig säker på mina grönsaksplantor och då är det lätt att tala för sin sak även i verkligheten.

Sammanfattat : är du påläst, har ett bra sortiment och kan tala för din vara kan du ta ett helt annat pris än om du bara skyfflar ut lådvis med "tomater".

lyckans

  • Gäst
Re:Gårdsförsäljning!
« Svar #7 skrivet: 22 feb-06 kl 12:14 »
jag komer okså kuna ha gårdsförsäljning i höst plus upptäkte jag att dit vi ska flyta fast i samhälet där post nr går till så har dom skörde marknad 3-4 gånger under hösten perfekt. så jag komer åka dit plus komer folk kuna komma hem till mig handla grönsaker, plus jag gjör annt hantverk okså som barn täcken med mera som komer finas till försäljning i butiken.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser