Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nån som är duktig på könsbestämning?? Tacksam för hjälp isf!  (läst 3580 gånger)

Lindax

Hej! Är det nån här som kan se några könsskillnader på de här små rackarna??  :D
Tacksam för svar!
/Linda

Nettis

• Smörblommans Siv
Myskankshanar växer oftast mycket fortare än honorna så det brukar gå att se skillnad på storleken och grovleken på benen rätt tidigt.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
Väldigt svårt att se på bilderna!

Några gissningar ändå:

1:a bilden: De två längst fram ser ut att vara hanar, väldigt osäker på de andra.

2:a bilden: Den närmast bryggan ser ut att vara en hona,den längst upp och längst ner ser ut att vara hanar, den sista törs jag inte gissa på.

3:e bilden: Hona längst upp och den andra är hane.

Som sagt; vilda gissningar så ta det med en nypa salt.

Ett tips är att väga dem då vikten normalt skiljer honor och hanar stort redan efter 2 veckors ålder. Hanar har längre kroppar och mer kroppsvolym. Honor är rundare och mer feminina. Hanarnas fötter blir betydligt större än honornas. Tycker man ibland kan se vilka som är hanar när alla rör sig hastigt framåt då hanarna rör sig mer "stabbigt". Oftast enklast att gissa kön när man har en homogen syskonkull då skillnaderna syns bättre då.

Fina myskankor du har :)
« Senast ändrad: 19 jul-09 kl 10:27 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Lindax

Tack för det  :)
Tycker det är hur svårt som helst att se..Att vissa är lite mer feminina har jag sett..
Vissa av dom är jag ganska säker på vad det är men det är ju så svårt..Men väga dom kan ju vara nåt.. ;)
/Linda

Lindax

Jag har läst nånstans att honorna har kortare och bredare stjärtfjädring...Stämmer detta eller
är jag helt ute i det blå?? Man ser ju att vissa av dem har så men de känns ju annars som hanar, haha detta är hopplöst  ;)
Tack för att detta forumet finns!!! ;D

Lindax

Tänkte bara berätta hur det gick med detta   ;)
En enda hona fanns det i den här kullen, haha.. Lilla Doris!
Inte så konstigt att det var så svårt att se skillnad på könen!
/Linda

Nettis

• Smörblommans Siv
Det är svårt att se. Jag fick själv 5 ungar i augusti. Det var 4 hanar och 1 hona trodde jag länge. Men sen såg jag att den som var "hona" var en sen hane och att de 4 hanarna var 1 hane och 3 honor. Så jag fick lite bättre utdelning  :) Den sena hanen fick sina fjädrar mycket senare än de andra och han växte långsammare också så hade jag bara varit uppmärksam på det så hade jag nog sett tidigare att jag hade 3 honor  ;D

Annika Johansson

• Östergötland
Och jag gissar att den som var hona är hon som har stjärten mot bryggan på bild 2...
Vad vinner jag??  ;D

Lindax

Haha, jo..Du vinner såklart äran för det där är
minsann lilla Doris  :D

Annika Johansson

• Östergötland
Sträcker stolt på mej!!
( Jämförde mej mot Schaman som är min mysk-gud: har de vackraste myskor jag sett ( tyvärr bara på bild, men tills vidare..) och kan allt, och blev så nöjd när du skrev att bara en var hona, för det var det jag trodde..  ;))

Lindax

:) en hona av tio..Lite snålt fördelat.
Ska få hem ett par nya myskor till våren men är lite
nervös över detta. Rädd för sammandrabbningar när man släpper ihop dom. Skärmar man av utegården några dagar går det väl bra hoppas jag..

Nettis

• Smörblommans Siv
Honor är nog ingen fara men att ha flera hanar brukar vara mycket svårt. Jag hade 3 hanar som växte upp tillsammans men fick sälja en och slakta en när de blev könsmogna för de båkade och slogs hela tiden.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
 8) Kul att läsa om resultatet i tippandet ;D

Min totala ödmjukhet förbjuder mig inte att påpeka att jag endast tippade en anka fel men med viss reservation samt med det faktum att den var med på två bilder. ;)

Annika: Nu gör du mig smått generad igen, men tack för detta!  :-[ ;D

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
:) en hona av tio..Lite snålt fördelat.
Ska få hem ett par nya myskor till våren men är lite
nervös över detta. Rädd för sammandrabbningar när man släpper ihop dom. Skärmar man av utegården några dagar går det väl bra hoppas jag..

Med myskorna brukar det inte vara några större problem när det kommer nya myskhonor till flocken. Men visst kan även honorna ryka ihop ett kort tag i början. Det är vid närmare eftertanke rätt så vanligt att myskhonorna gör upp ibland då draken/drakarna är ombytliga och rangordningen titt som tätt behöver göras upp även bland myskhonorna.

Lite värre då med drakar som tillförs i en ny flock men det brukar reda upp sig med tiden. Precis som Nettis säger så kan det vara svårt med flera drakar och i synnerhet om det kommer en ny till en eller flera befintliga drakar. Men, när de väl gjort upp rangordningen brukar detta också fungera hyfsat bra. Undantaget är under den mest aktiva parningstiden då det kan vara klokt att hålla dem isär med egna honor. Antalet honor per drake samt utrymme i stort spelar givetvis också en viktig roll för hurpass väl alla fungerar tillsammans.

Har nu 3 drakar som fungerar utmärkt ihop men räknar kallt med att de vill göra upp framåt vårkanten. Förmodligen blir detta inget större problem då jag kommer ha dem i separata avelsgrupper. Dock kommer det säkert bli en del uppgörelselser när jag flyttar ihop dem igen men detta brukar vara övergående då de gjort upp rangordningen. Sen har jag hyfsat många honor per drake och det underlättare säkert en del.

Annika Johansson

• Östergötland
 ;D Varsågod Schaman.
Min beundran är inte bara över dina fina djur, utan din kunskap om färger... Där är du ju bäst, så enkelt är det!

Jag har upplevt att honor kan slåss nog så illa som hanar, och som bland vissa andra djur - honor kan vara "långsinta" på ett sätt som inte hanar är.. Hanar slåss och sen är det bra - honor kan gå och tjafsa och jävlas länge..  Min kvinnliga uppfattning.  ;)

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
 ;D Honorna kan minsann vara riktiga bitchiga ibland och till skillnad från drakarna så gör de inte upp en gång för alla i ren skär kamp utan kan småtjafsa till och från när man minst anar det. Den enda myskankan jag har viss respekt för i min flock är en myskhona som kan bli rejält förbannad och lite Kalle Anka likt stå och stampa med fötterna i ren ilska. Henne muckar jag inte med i detta läget ;D

Lindax

Hej!
Måste fullständigt hålla med om att dina myskankor är suveränt fina!
Är allt inne o kollar din sida då o då  ;D
Tack så hemskt mycket för alla tips. Hoppas verkligen att allt går bra med de nya ankorna..Som sagt ska jag ha dom på varsin halva på utegården under den första tiden så förhoppningsvis kanske spänningen avtar lite för dom  ;) Det är bara nya honor som kommer.
/Linda

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
Lindax: Tack  :-[ och lycka till med nykomlingarna :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser