Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Längd på tömmar  (läst 5911 gånger)

Tigerironlady

Längd på tömmar
« skrivet: 19 jan-06 kl 15:34 »
Jag tror att jag blir aldeles kollrig snart! Jag sitter och försöker komma fram till vad jag behöver för längd på tömmar till mina fjordisar.

Jag vill både kunna köra och tömköra/ markarbete. Och jag har fått alla former av förslag på vad tömmarna behöver ha för längd så nu vet jag varken ut eller in.

För att köra vanlig kärra eller rockard, har jag fått förslag på allt mellan 8-11 meter, för att tömköra upp till 16 meter. Vad har ni för längder på era tömmar och till vad?
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Johnny

• Värmland
Re:Längd på tömmar
« Svar #1 skrivet: 19 jan-06 kl 21:17 »
Hej.

Tycker att det är en smaksak och vad man skall bruka dem till.

Använder själv 12 meter vid körning i skogen och brukskörning.
Måste skaffa en längre för att använda vid vissa redskap som används vid jordbrukskörning pga. av att de inte räcker när man går bakom redskapet.

/Johnny

pompador

• Västergötland
SV: Längd på tömmar
« Svar #2 skrivet: 03 dec-10 kl 10:21 »
instämmer med föregående. jag kör 12m rep töm från börjes i tingsryd. kanon bra. läder tömmar blir lite slemiga och hala när dom bler blöta. rep fungerar utmärkt till timmer, töm vagns körning och markarbete

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #3 skrivet: 03 dec-10 kl 10:27 »
jag tycker 16 m är bra när man ska tömköra speciellt om man ska jobba dem på volten, då vill man ju inte ha volten allt för liten.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

tomtefrej

« Svar #4 skrivet: 25 dec-10 kl 19:03 »
i skogen brukar jag ha öppna tömmar. Då kan dom släpa efter och så kan man gå efter lasset. Det tycker jag är bra särskilt till unghästar då är det inget som kan hugga i och rycka dom i mun.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 dec-10 kl 19:43 »
För min del så vill ja kunna ha så långa tömmar att  ja kan gå bakom lasset eller växla sida närhelst ja har be hov att ha för korta tömmar kan vara direkt farligt att ha långa töm har många fördelar  då du till och med kan stå still och styra fram hästen det där det är trångt och svårt att för flyta sig skälv i samma takt som hästen så ja ser att man ska ha  töm efter enda målet man kör.
« Senast ändrad: 06 jan-11 kl 01:19 av Pålle »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 dec-10 kl 20:15 »
Jag kan bara hålla med föregående talare..... längden på tömmen är en smaksak och det beror på vad du ska göra. Jag har en kortare tygtöm för körning av rockard och vagn. Sedan har jag gjort längre reptöm som jag använder vid lunningsarbete. När jag skulle göra reptömmarna spännde jag för hästen och tog ett snöre. Detta band jag i ena bettringen och drog ut till önskad längd. Sedan köpte jag rep och två bra hakar och splitsade ihop själv. Jag är riktigt nöjd med dem ;)

Ska du ha töm till tömkörning på volten, så kan du ju bestämma dig för hur stor volt du vill att hästen ska gå på. ta diametern, dela den på två ( du ska ju stå i mitten) åsså lägg till för den lilla biten mellan munnen och manken.....

Lyck till.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ptr

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 jan-11 kl 22:03 »
Visserligen är spänne tungt i tömmen, men:
Det är inte dumt med tömstycken i läder och handtömm i olika längder.

För lång töm är byngligt, framför allt innan man vant sig, men för kort töm är en styggelse utan dess like! Direkt farligt och dessutom utan hänsyn till hästen. Det ska finnas möjlighet för hästen att hoppa fram oplanerat om det bär till, inte för att den ska det, utan för att den kan gör det.

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 05 jan-11 kl 22:17 »
För tömmkörning får tömmen inte vara för kort ifall att hästen skulle börja kicka bakåt , det har skett några dödsolyckor på det viset . Man måste gå på sparkavstånd .

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 jan-11 kl 22:33 »
Jag har just nu ca 12 m töm till det mesta, funkar bra till tömkörning och rockard och vagn och släde men alldeles för kort i skogen och på åkern. Beställde ett par 16 m reptöm för ett tag sedan men längden stämde inte märkte jag efter ett tag så nu får jag skaffa ännu ett par, håller med flera av tidigare talare att hellre för lång än för kort töm!! Är det någon som är i behov av en kortare reptöm så kommer jag snart ha 1 eller 2 par bättre begagnade över.
Självhushåll till nytta och nöje

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 05 jan-11 kl 22:44 »
Vill ni ha tömmar som inte fryser eller blir klibbigt slibbiga vid regn , ska ni ha tömmar gjorda av hästtagel .
De blir lite stickiga att hålla i , men man bör ju använda handskar i alla fall .

Ainux

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 08 jan-11 kl 10:58 »
Jag har långa tygtömar som passar perfekt till tömkörning ochnär jag sedan kör rockad så knyter jag upp dem så dem inte blir så långa ;)

tomtefrej

« Svar #12 skrivet: 08 jan-11 kl 11:28 »
Vill ni ha tömmar som inte fryser eller blir klibbigt slibbiga vid regn , ska ni ha tömmar gjorda av hästtagel .
De blir lite stickiga att hålla i , men man bör ju använda handskar i alla fall .
   Går det att få tag på tömmar i tagel.

esten

• -
« Svar #13 skrivet: 08 jan-11 kl 20:09 »
Om man har tur så går det att få tag i vid gårdsauktioner och liknande , eller från någon gammal hästgubbe .
Nya skulle jag söka efter bortåt Ryssland och länderna där .

Tagel ruttnar inte heller , som rep gör .

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 jan-11 kl 04:37 »
För min del så har ja en variant på töm system det består först  av tömmstycken i läder  sen kan ja välja vad ja vill  läder eller rep tömm i olika längder samt att ja kan använda dessa tömmar även i paret då ja bara behöver byta till korstömms stycken tycker det är ett  väldans bra system. ps glöm ej att släpande töm ska vara  isär tagna så ni slipper skada hästen i munnen

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Vilda-Matilda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser