Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrering ???  (läst 4356 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
Kastrering ???
« skrivet: 17 jul-09 kl 01:01 »
När kan man senast kastrera kultingar och vad kostar det ? Ny och novis på detta , så gärna goda råd och hänvisningar.
Nybliven gårdsägare

louise

  • Gäst
SV: Kastrering ???
« Svar #1 skrivet: 17 jul-09 kl 10:27 »
man gör det normalt hemma, "gratis". Skalpell och en som håller/en ställning är det som används. För krav-grisar tror jag det ska göras inom sju dagar, eller om det var fyra... Jag kastrerar inte mina. Från 2012 är det förbjudet att göra det utan bedövning om det är eko-grisar.

eva f

  • Inlägg: 397
    • Ångermanland
SV: Kastrering ???
« Svar #2 skrivet: 17 jul-09 kl 18:30 »
Men om man inte vill eller kan själv, vart kan man vända sig då?

louise

  • Gäst
SV: Kastrering ???
« Svar #3 skrivet: 17 jul-09 kl 20:16 »
distriktveterinären. Men.. frågan är hur prioriterad man blir. Våra har sjukt mkt att göra.

Existens?

  • Gäst
SV: Kastrering ???
« Svar #4 skrivet: 19 jul-09 kl 00:19 »
Ja, eller den lokala veterinären, det är ju som vilket ärende som helst, så bara man betalar kommer han väl.

louise

  • Gäst
SV: Kastrering ???
« Svar #5 skrivet: 19 jul-09 kl 00:41 »
ja det gör de väl, jag råkade kanske överdriva. Men våra är så himla upptagna bara.

Existens?

  • Gäst
SV: Kastrering ???
« Svar #6 skrivet: 19 jul-09 kl 09:08 »
Ja, distriktsveterinärerna ( de statliga ) verkar ha fullt upp jämt, jag har varit med om att de blivit skitsura när man ringt om nån sugga en sen kväll..Med hänvisning till att dom minsann haft jouren och varit vakna jättelänge nu ::) ???  ligger inte det i jourens natur.....

Men vår vanliga vet har ju mer tid, åtminstone här..

eva f

  • Inlägg: 397
    • Ångermanland
SV: Kastrering ???
« Svar #7 skrivet: 19 jul-09 kl 09:26 »
Okej! Men vad kostar en kastrering då?  Är det lättare att säjla kastrater?

Existens?

  • Gäst
SV: Kastrering ???
« Svar #8 skrivet: 19 jul-09 kl 09:53 »
Jag vet inte kostnaden, men med resa och sånt så blir det väl en 500 kr för en kull, om man tänker sig 5 galtar. Ingreppet tar ju bara en halv minut. Alternativet är ju att be nån grannbonde som har grisar (suggor) om det finns nån..

Ja, du slipper förklara en massa om galtsmak och sånt, det är bara att sälja helt enkelt.

louise

  • Gäst
SV: Kastrering ???
« Svar #9 skrivet: 19 jul-09 kl 22:09 »
50 för resan, några hundralappar för behandlingen, å nån hundring för materialet. Tar jag hit vet för at tkolla ett sjukt djur går det alltid på tusen spänn.

Gris-Eva

  • Inlägg: 1273
  • ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Kastrering ???
« Svar #10 skrivet: 19 jul-09 kl 22:26 »
Jag kasterar mina kultingar (minisar) hos distriktaren.
Jag åker till hans klininik för då slipper jag deras bilavgift och resetidsavgift. ;)
Han söver våra kultingar så det kanske blir lite dyrare, men det här betalar jag för en kulting.

Kastration:                   267.75 kr
Läkemedel :                   10.00 kr  (0,1 ml)
Stationsavgift:               70.00 kr
Summa (exkl.moms)     347.75 kr
Moms                               86.64 kr

Totalt:                               434.69

Det borde vara ungefär samma pris hos alla distriktare som tillhör SJV.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

louise

  • Gäst
SV: Kastrering ???
« Svar #11 skrivet: 20 jul-09 kl 21:58 »
ä'h jag menade ju 500 för resan.

Me eva, är minigrisar subventionerade som vanliga grisar? De 'r ju inte produktionsdjur.

Gris-Eva

  • Inlägg: 1273
  • ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Kastrering ???
« Svar #12 skrivet: 21 jul-09 kl 17:18 »
ä'h jag menade ju 500 för resan.

Me eva, är minigrisar subventionerade som vanliga grisar? De 'r ju inte produktionsdjur.


I SJVs ögon är det ingen större skillnad på minisar och stora. Gris som gris tycker dom.
Däremot får inte mina kastrater konsumeras eftersom de är behandlade med ett läkemedel som har livstids karens och inte är lämpligt att äta.

Vi ett tillfälle hade jag ganska många kultingar att kastrera och då fick jag bara betala 54 kr/gris i stället för 267kr/gris.
Antingen fick jag lite mängdrabatt den gången, eller så hade han skrivit fel. ::)
Jag betalar bara det som står på fakturan.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

louise

  • Gäst
SV: Kastrering ???
« Svar #13 skrivet: 21 jul-09 kl 18:40 »
jamen va trött man blir när de tror att gränsen går vid djurslag och inte användning. Som med kaninerna. Det är sällskapsdjur punkt slut enl svj. Som om det inte finns både päls- och köttkaninbönde.r

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Kastrering ???
« Svar #14 skrivet: 29 jul-09 kl 09:10 »
Ett tips "bakom ryggen":
Kolla dig omkring efter "vanliga" grisbönder eller grisgårsanställda från ett säteri.
De flesta kan kastrera och eftersom lönen inte är den bästa så hjälper de nog gärna för en liten slant.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Kastrering ???
« Svar #15 skrivet: 29 jul-09 kl 23:24 »
Hade du inte bott så långt bort kunde jag snittat åt dig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 1 användare
norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser