Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är de släkt?  (läst 989 gånger)

Askling

Är de släkt?
« skrivet: 16 jul-09 kl 13:40 »
När jag ska köpa ny bock, hur bär jag mig åt för att ta reda på om han är släkting till mina getter eller om han kan betäcka dem?
Kan en räv ta killingar?
Hur klipper jag hovarna på mina getter, Vad ska jag använda för verktyg?
Behöver getterna avmaskas?

Sussilo

• Gäst
SV: Är de släkt?
« Svar #1 skrivet: 16 jul-09 kl 16:47 »
Har du allmogegetter i genbank är det inga problem att reda utr släktskap. Föreningen Allmogegeten hjälper dig med sådant. Jag har ingen aning om det finns härstamningsbevis/stamtavlor för afrikanska dvärggetter, det kan "dvärgfolket" bäst svara på. Vissa uppfödare av Sv. Lantrasgetter lämnar härstamningsbevis/getkort på de djur de säljer.
Under vissa omständigheter kan räven ta en helt nyfödd killing. Ja, getter ska avmaskas.

Två bra länkar om klövklippning
http://www.123hjemmeside.dk/yggdrasil/144965
http://fiascofarm.com/goats/hoof-trim-rf.htm

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 16 jul-09 kl 17:54 »
Jag använde en hovtång när jag verkade klövarna, provade med sekatör men det var så avigt tyckte jag.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 17 jul-09 kl 12:08 »
Getter är inte lika ömtåliga för inavel som andra djurslag, se bara till att Du inte precis anstränger Dig för att få tag på en som är nära släkt med dem Du har.  Och titta noga på den bock Du ska köpa, själv glömde jag att vända upp-och-ner på en jag köpte - och fick in ett anlag för flerspenthet, som hans dotterdöttrar i tredje och fjärde led hade besvär av.

Avmaskning och klövverkning vid behov.  Jag hittade en billig grovsax som hette "Knips".  Den funkade bra till klövarna för mig.  Vilket verktyg Du än använder, så se till att det är vasst, så att Du inte sliter loss klövarna, utan just klipper.  Är Du osäker, så finns det länkar till det också, och det går att ta lite i taget, och se hur geten går på den verkade klöven.
« Senast ändrad: 17 jul-09 kl 12:12 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare
Frida Lomi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser