Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Desefinera flaskor, hjälp!  (läst 14156 gånger)

sallyzevenwacht

• Halland
Desefinera flaskor, hjälp!
« skrivet: 15 jul-09 kl 13:53 »
Tjo!
Ska desefinera några flaskor nu som jag sen ska ha hemmegjord saft i. Men det förekomm ett litet hinder  :P ::)
Hur gör man?!  Vet att man gör det i ugn, men hur länge, grader?? Googla lite på det, men hittade ingen användbart. Snälla, hjälp!

/ BlåNelson  :D
Dv. höns, undulater & ragdoll

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Desefinera flaskor, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 15 jul-09 kl 14:21 »
På den tiden jag höll på med mikrobiologi gällde för sterilisering 180 grader i 3 timmar. Det är kanske att ta i, förslag 150 grader  1 timme.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 16 jul-09 kl 13:26 »
Jag brukar skölja flaskor i varmt vatten med natriumbensoat, ½ msk/liter vatten. Sedan värmer jag dem i ugnen vid 100 grader. Plasten i kapsylerna tål inte högre värme.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 17 jul-09 kl 20:16 »
jag diskar flasorna och sköljer med vodka eller liknande mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Vurre

« Svar #4 skrivet: 17 jul-09 kl 23:55 »
Tjo!
Ska desefinera några flaskor nu som jag sen ska ha hemmegjord saft i. Men det förekomm ett litet hinder  :P ::)
Hur gör man?!  Vet att man gör det i ugn, men hur länge, grader?? Googla lite på det, men hittade ingen användbart. Snälla, hjälp!

/ BlåNelson  :D

Jag antar att du ska desinficera flaskorna? För vad desefinera är får någt förstår jag inte.

En halv timme på 100 grader i ugnen bör fungera. Lägg in dem i kall ugn. De ska vara väldiskade och väl sköljda innan. Sen kan du försluta dem med kork och harts. Använder du kapsyler ska dessa inte vara i ugnen utan badas i sprit eller desinficerande lösning, t.ex. natriumbensoat. Sen häller du saften het på flaskorna och försluter dem. Har du tillräckligt med socker i saften ska detta räcka.

Har du inte ordentligt med socker i är det bättre att hermetisera saften men då behöver du kanske en annan typ av flaska.
snus? vad är priset på en pris?

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #5 skrivet: 19 jul-09 kl 19:02 »
haha, jaa det är rätt. Skrev så snabbt så jag tänkte inte på det  :P
Dv. höns, undulater & ragdoll

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 2 användare (1 dolda)
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser