Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  innekatt  (läst 7052 gånger)

pålle

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #40 skrivet: 16 jul-09 kl 21:40 »
ja kan bara hålla med dij gunila0 mina katter  18 och20 år och domm frå utoch in somm domm vill vist fins det faror men hellre ett kortt och lycklitt liv än långt och tråkigt bor man på landett så ärdet vell naturligt att det finns vissa faror ? mvh pålle

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: innekatt
« Svar #41 skrivet: 16 jul-09 kl 21:54 »
ja kan bara hålla med dij gunila0 mina katter  18 och20 år och domm frå utoch in somm domm vill vist fins det faror men hellre ett kortt och lycklitt liv än långt och tråkigt bor man på landett så ärdet vell naturligt att det finns vissa faror ? mvh pålle

Min Felix blev nästan 18 år och han klarade sig fint med sitt fria liv. Det är som Pålle säger; bättre ett kort och lyckligt liv....

Aranea

  • Inlägg: 16
SV: innekatt
« Svar #42 skrivet: 16 jul-09 kl 22:25 »
Min Felix blev nästan 18 år och han klarade sig fint med sitt fria liv. Det är som Pålle säger; bättre ett kort och lyckligt liv....

Själv brukar jag säga; bättre ett långt och lyckligt liv än att smetas ut på vägbanan.
42 katter trafikdödas VARJE DAG i Sverige, och då är mörkertalet stort.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: innekatt
« Svar #43 skrivet: 16 jul-09 kl 22:36 »
Själv brukar jag säga; bättre ett långt och lyckligt liv än att smetas ut på vägbanan.
42 katter trafikdödas VARJE DAG i Sverige, och då är mörkertalet stort.

Beror på hur man ser på det. Kanske en liten fingervisning om att det finns för många katter.

pålle

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #44 skrivet: 16 jul-09 kl 22:45 »
ja bor båe vid järnväg och lansväg 50 meter tilljärnväg och 200till vägen katter nerna har ju klarat dett i allaår och hundarna med för den dellen hästarna ligger och såver alldeles bred vid dett är bara to meter till järnvägen har inte blive av med ett enaste djur .men vistt  häder dett att djur blir dödade men det blir ju fålk också en inekatt kan ju komma ut på balkongen eler via ett fönster därmed bli döad även omm schällva fallet ine äsåhöktt så vet ja att dett är vanigt att domm förolykas just i tafiken mvh pålle

Aranea

  • Inlägg: 16
SV: innekatt
« Svar #45 skrivet: 16 jul-09 kl 23:06 »
Beror på hur man ser på det. Kanske en liten fingervisning om att det finns för många katter.

Det finns onekligen för många katter ute. över 100.000 hemlösa i vårt avlånga land, och dessutom tillkommer ju ungefär samma mängd utekatter.

Var och en gör som de vill, vissa tycker att deras katter har det bäst ute och vissa tycker att de har det bäst inne. Oavsett så är det viktigaste att alla kattägare tar sitt ansvar för att minimera "nybildandet" av så kallade kattkolonier och hemlösa katter. En utegående katt SKA vara kastrerad, jag hoppas innerligt att det kommer en lagstiftning gällande det snart, nu när problemet med hemlösa katter i Sverige äntligen kommit på tal bland de "högre".

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: innekatt
« Svar #46 skrivet: 17 jul-09 kl 00:42 »
Om katterna klarar sig från faror eller inte beror mycket på om dom har sunda instinkter, ungefär som för människor alltså.
En del individer sitter tillsynes obekymrat vid vägkanten när bilar dundrar förbi, har tom en natt nästan kört på en vit katt som tryckte mitt på vägen när det snöstormade.
Somliga springer över vägen precis framför bilarna.
Peppar, peppar så verkar mina ha ärvt sin mors instinkter i det avseendet.
Dom dyker ner i diket så fort tom en cyklist närmar sig, ja även om det är jag.

Aranea

  • Inlägg: 16
SV: innekatt
« Svar #47 skrivet: 17 jul-09 kl 01:30 »
ja bor båe vid järnväg och lansväg 50 meter tilljärnväg och 200till vägen katter nerna har ju klarat dett i allaår och hundarna med för den dellen hästarna ligger och såver alldeles bred vid dett är bara to meter till järnvägen har inte blive av med ett enaste djur .men vistt  häder dett att djur blir dödade men det blir ju fålk också en inekatt kan ju komma ut på balkongen eler via ett fönster därmed bli döad även omm schällva fallet ine äsåhöktt så vet ja att dett är vanigt att domm förolykas just i tafiken mvh pålle

Jag hade väldigt svårt att förstå ditt inlägg.
Dock är det lag på att balkonger ska vara försedda med skyddsnät och man inte får ha fönster öppna på ett sådant sätt att katter kan falla ut om det är på andra våningen eller högre.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: innekatt
« Svar #48 skrivet: 17 jul-09 kl 03:21 »
Jag hade väldigt svårt att förstå ditt inlägg.

Mår man säkert jättebra av att få veta om man t.ex har dyslexi.

Fler kattlådor och sterilisering/kastrering har funkat för mig tidigare i livet då jag bodde i lägenhet.

pålle

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #49 skrivet: 17 jul-09 kl 08:35 »
Jag hade väldigt svårt att förstå ditt inlägg.
Dock är det lag på att balkonger ska vara försedda med skyddsnät och man inte får ha fönster öppna på ett sådant sätt att katter kan falla ut om det är på andra våningen eller högre.

äftetsomm du inte begriper vadja skriver så behöver du vell inte komnetera mitt inlleg ocfresten katterna är hitte katter vad skydsnät bryter allt för många mot delagen mvh pålle
« Senast ändrad: 18 jul-09 kl 18:17 av Gruff »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: innekatt
« Svar #50 skrivet: 18 jul-09 kl 12:33 »
Jag tror att det där med inne- eller uteliv är ganska individuellt. Jag har haft många katter under 20 års tid - alla innekatter. De flesta har varit vuxna omplaceringar och utekatter. De fungerade alldeles utmärkt i lägenhet. Däremot hade jag en katt, en av de få som kommit från uppfödaren, som kunde bli rastlös ibland, han passade säkert bättre som utekatt (vilket han sen blev).
Jag bor vid en av stans in- och utfarter och här kör många som idioter. För två år sen hittade jag en svårt skadad katt vid sidan av vägen. Jag fick tag i ägaren som körde till Djursjukhuset, men den fick tyvärr avlivas. Den hade förmodligen blivit påkörd och lämnad åt sitt öde - jag bara hoppas att jag hittade den ganska snart efter olyckan...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: innekatt
« Svar #51 skrivet: 18 jul-09 kl 16:57 »
Honan är för ung för kastrering men om du kastrerar hanen så slutar han förhoppningsvis pinka på fel ställe, men kastrera honom NU!!!,  (helst igår ;) ) Han är på väg att bli könsmogen och lukten på hans urin kommer att bli allt starkare om han inte kasteras nu när han är såhär ung. Så vänta inte för länge!!!

Är mattan liten så lägg den i kattlådan och häll lite av kattsanden ovanpå.
När mattan har legat ett tag i kattlådan så tvättar du den och lägger undan den. Du kan aldrig tvätta ur kattkisslukten helt, inte för kattens känsliga luktsinne, det finns alltid lite kvar, så lägger du den på golvet igen så sätter sig katten där igen. Däremot kan du som sagt spara den och använda den igen om katten behöver "lockas" att kissa på rätt plats, dvs i lådan. Fundera också på om kattsanden är av en sort som katterna inte gillar (en del sand fastnar i tassarna) och då väljer kanske katten att sätta sig på mattan som är luddig och mjuk istället.

Tvättkorgen behöver ett lock annars har du snart alla dina kläder förstörda och som sagt, kisslukten kanske försvinner vad gäller vårat luktsinne men inte för kattens och det finns alltid risk att katten väljer ett tidigare nerkissat klädesplagg till toalett om den får chansen.

Hoppas att det löser sig, det är förfärligt tråkigt när katterna börjar kissa på fel ställe men med dina katter skall det säkert gå att lösa.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ami

  • Inlägg: 21
    • Halland
SV: innekatt
« Svar #52 skrivet: 20 jul-09 kl 16:09 »
Hej!
Jag har också en honkatt som gärna kissar på badrumsmattan
 eller på "kvarglömda" kläder på golvet i badrummet!
Hon är kastrerad, får gå ut och in som hon vill eftersom jag bor så att det funkar.
Min lösning hos mig är ingen badrumsmatta, tjatar på barnen att de ska ta hand om sina kläder i badrummet.

Kolla med veterinär för lämplig tid för kastrering av dina katter och ifall de har några andra råd.
Kram o Lycka till!
Catlover!!

 

Trasselsudden

  • Inlägg: 182
    • Blekinge
SV: innekatt
« Svar #53 skrivet: 22 jul-09 kl 14:18 »
Kanske man skulle dela tråden?

Katter kan helt klart må bra både ute som inne. Varför skulle de inte kunna bete sig naturligt inomhus? Jag har själv två innekatter som är uppvuxna som innekatter. De mår alldeles utmärkt. Vi går ut i koppel ibland och det tycker de är oerhört spännande även om de gladerligen rusar in i trygga lägenheten igen efter promenaden. Det handlar om hur de har vuxit upp. Katter föds inte med ett "minne" om hur det är att leva utomhus. De har behov av att smyga, jaga, klättra och gömma sig, och det kan de lika gärna göra inomhus.
Om man däremot stänger in en katt som är uppvuxen utomhus så kan den självklart må dåligt. Kattehemet jag ibland jobbar på fick in en katt från en familj som blivit allergisk. Han ägnade i princip all sin tid på hemmet åt att sitta och titta ut, han åt knapp och blev snart adopterad av en familj på landet.

Vi människor vill gärna tro att djuren tänker som oss, men de kan inte sakna något de aldrig upplevt. De kan sakna att utföra behov de är ämnade för, vilket kan leda till beteendestörningar. Men bara de kan tillfredställa behovet så spelar det för katten ingen större roll om det är en riktig mus eller leksaksmus de leker med. Mat får de ju ändå i skålen.

Vi tar med våra katter till sommarstället i småland varje sommar. Där får de gå ut och bete sig som vilken utekatt som helst, men det gör de inte. de smyger lite i gräset, men går inte mer än några meter från huset. De föredrar att sitta på balkongräcket och spana, sprecis som de sitter i fönstret hemma. Jag tror faktiskt inte att mina katter mår dåligt av att vara innekatter. De skulle däremot må dåligt om jag stängde ut dem och inte lät dem komma in.

//Jossan, som har läst etologi på lantbruksuniversitetet

Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Dillen

  • Inlägg: 313
    • Östergötland
SV: innekatt
« Svar #54 skrivet: 22 jul-09 kl 14:42 »
Angående katters vara eller inte vara innekatter så är jag rätt säker på att en medveten och engagerad kattmatte/husse MÄRKER om deras katter inte trivs inne! Ett djur som inte trivs märks ju oftast väldigt tydligt, speciellt om denne katts frustration över inneboendet tar vid i ens egna livsrum (såsom i lägenheten!).

Ang. kisseriet i badrummet säger jag som flera ovanståene, kastration och minst två toalådor. De platser de "kissat utanför" på måste rengöras med stort flit och gärna märkas ut med nån lukt som katterna inte gillar (lavendel funkar som avskräckande doftämne på svärmors kisse).
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Angelica Magnusdotter

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: innekatt
« Svar #55 skrivet: 23 jul-09 kl 18:57 »
Lämna dom till nån som vill låta dom vara ute. Jag är fruktansvärt emot att tvinga katter att leva
inomhus bara för att VI vill det.
Stämmer inte heller med djurskyddslagen att djur ska kunna bete sig naturligt.
 >:(


Intressant att du säger så! Jag ser nämligen att du på din avatar har en hund, och en utav människor hållen hund kan ju knappast leva naturligt. Är inte det lite härlig, svensk dubbelmoral?

Men till saken. Jag har hittills kvar att finna någon vetenskaplig rapport (alltså en rapport som ej grundar sig på känsloargument) som skulle påvisa att innekatter mår sämre än utekatter. Innekatter tenderar också att leva längre då de ej utsätts för yttre våld i samma utsträckning som utekatter.

Ur personligt perspektiv så har jag växt upp med utekatter (och en drös andra djur) och jag kan inte se att våra katter mår sämre än vad tex. min mors gör. Våra katter är extremt sällskapliga och socialt välutvecklade, de har fin päls och äter bra. Problemet med kissandet kan omöjligt vara stressrelaterat då de slutar när man tar bort sakerna som de har börjat kissa på. Detta tyder snarare på någon form utav betingning.

Så var vänlig och lägg ned din känsloargumentation, för med den mentaliteten så kan du lika gärna sluta vara på internet, då det knappast är "naturligt" för Homo sapiens sapiens. Har du däremot några konkreta tips så är du välkommen att lämna dem!

Med respektfulla hälsningar, Angelica

Fina_Sabina

  • Inlägg: 3
SV: innekatt
« Svar #56 skrivet: 14 aug-09 kl 23:11 »
jag läste på rent hus att städar man kattlådan med något som luktar citron så vill dom inte använda den. katter äter hellre där det luktar citron än gör ifrån sig så prova att få mattor och sånt dom gör ifrån sig på att lukta citron.

elisah

  • Inlägg: 164
    • Ångermanland
SV: innekatt
« Svar #57 skrivet: 15 aug-09 kl 00:47 »
Sväva ut än mer än vad som redan gjorts är väl onödigt men jag kan inte låta bli att få ur mig några tankar...   ;)

Människan är om man ska generalisera, en social och kommunikativ varelse som gärna utbyter tankar, åsikter etc. Internet kan ses som en av många kanaler för detta och  en mycket marginell måttstock för hur "naturlig" en människa är. Som jag ser det.

Vi som hålls på detta forum kan VÄLJA -att använda internet eller inte, att skriva snälla eller elaka saker till varann, hålla oss till ämnet eller inte. Vi kan leva ett liv i stan eller på landet, köpa mat utan en enda äkta råvara i, käka enbart grönsaker, hålla djur eller inte. Ja i den mån man nu kan välja -ibland måste man tex. avstå, kompromissa, kanske av ekonomiska skäl, praktiska, hälsomässiga. Eller vad som helst.

Djuret, i det här fallet Katten med stort k, är utlämnad åt VÅR välvilja och VÅRA behov. Som kan ta sig minst sagt olika uttryck.

Själv har jag upplevt oräkneliga platser där en eller flera katter utan inskränkning kan leva ett utomordentligt kattliv, hålla revir, jaga, smyga, gå in och ut från mat och stug- /ladugårds- /stallvärme när det passar. Samt bli kelad med och klappad när den vill det. Kort sagt välja -på katters vis. Självklart behöver detta inte utesluta omsorger om vaccination /kastrering etc. Mindre kul men nödvändigt.

Har också bott i lummiga, lugna Sthlms-förorter med kattbrädor från var och varannan balkong, kattluckor och grannar som hjälps åt att se till djuren. Så det behöver alls inte handla om sörgårdsidyller längs en stilla grusväg!

Att ha den ofta mycket luddiga djurskyddslagen som måttstock... MYCKET bättre kan vi som uppskattar och tycker om djur för djurens egen skull! Den som vet det allra minsta tex. om modern, storskalig livsmedelsindustri kan ju inte mena att djurskyddslagen värnar om djuren. Den värnar mest om människans behov som jag ser det. Dessutom är kontrollen att lagen efterlevs mycket eftersatt och för husdjur i privathem är den obefintlig.

Därför önskar jag att alla djurägare ställer sig frågan -VARFÖR? Varför vill jag ha djur -kan jag ge djuret bra förutsättningar att få ett härligt liv utifrån SINA specifika djurbehov? Hur tror jag djuret skulle vilja leva och var, om vi kunde resonera om saken?

Hur skulle jag själv helst vilja leva utifrån mina människobehov? Lek med tanken, dröm fritt var och en! Men dra för allt i världen inte likhetstecken mellan hur du och ditt husdjur vill ha det!

Själv känner och älskar jag katter just för deras självständighet och höga krav på sitt hem och matte/husse. Är inte allt till högsta belåtenhet så brukar de helt enkelt flytta!

Jaha, det här var några försök att nyansera det hela lite till, rätt eller fel -det vete katten! ;)




















sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: innekatt
« Svar #58 skrivet: 18 aug-09 kl 13:31 »
Jag har inte läst alla inlägg så jag ber om ursäkt om jag bara upprepar saker som redan sagts.

Till att börja med vill jag säga att innekatter kan ha det MINST lika bra som utekatter. Paragrafen som säger att djur ska kunna bete sig naturligt är en väldigt skum paragraf och allt är relativt. Ska det vara ok att hundar dödar grannens får? Det är ju naturligt för både hunden och fåret.  Sen finns det ju även en paragraf om strikt hund och kattägande, vilket innebär att man ansvarar för ALLT ens hund eller katt gör. Så om ens katt som man låter ränna ute utan uppsikt skulle orsaka en bilolycka där kanske någon människa faktiskt skadar sig så är man ansvarig för det som kattägare. Men av nån anledning så brukar ju katter sällan vara märkta, så de ansvarslösa kattägarna ställs sällan till svars. Andra bullar blir det om det är en hund som gör nåt sånt!

Gällande kissandet  så brukar man ofta finna svaret i sig själv. Försökt fundera ut vad som kan ha ändrats den senaste tiden. Hanen kanske är könsmogen? De kommer inte lika överens längre? Har ni bytt sand? Märke på sanden? Kanske bytt typ av låda? Har det flyttat in/ut någon/t i hemmet? Nya grannar? Nya grannkatter som syns/hörs i fönster? Omöblering? Nytt tvättmedel? Parfym? Är katterna friska? Ingen som har UV? Ny mat till katterna? osv osv. Ställ alla möjliga tänkbara och icke tänkbara frågor och skriv upp allt som har ändrats, även sånt ni inte tror påverkar katterna och se vad ni kan hitta.

Flera lådor kan vara en lösning. Lugnare plats av lådorna. Att använda samma substrat i lådan som de alltid haft. Och så givetvis kastrering då.

Hoppas ni hittar vad det är som utlöst beteendet
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 2 användare
Stengrim, Vildmarksmannen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser