Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  innekatt  (läst 7051 gånger)

linnlusa

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #20 skrivet: 15 jul-09 kl 11:27 »
Ok MsLuna, jag ser var du står och vad du försöker göra och jag köper inte din stil alls !
Du avlivar din djur om du blir tvungen att ha dem som utekatter !

Det får mig osökt att undra hur du själv lever?
Med hängslen o bälte o störtkruka?

Självklart vill man skydda dem man älskar.
Men att göra det genom att begränsa deras rörelsefrihet ser inte jag som en god kärlek.

Du har satt mig i ett fack nu där du antar att jag är mot både det ena och det andra för att det passar den begränsade livsform som du valt.
Dina jämförelser som du använder för att bevisa att du gör rätt , jaa du, för mig blir det inte annat än ett patetiskt försök att försvara något som du egentligen vet är fel.
Du har gjort ett egoistiskt val. Du kunde valt att inte ha djur om du nu lever under sådana omständigheter att du inte kan möta deras behov. I stället skapar du en förklaringsmodell som ska rättfärdiga ditt handlande och tar på dig rollen som läromästare.
Så ser jag på det du sysslar med.
Och jag kan inte se att den här diskussionen kommer att leda någon vart. Annat än till fler otrevligheter. Eftersom du kommer att försvara ditt val med näbbar o klor.
Och jag kommer aldrig att gå med på att det är vare sig juste eller naturligt att ha djur instängda i en lägenhet, hur mycket kärlek de än får.
 Detta larvande om att vaccin o kastrering inte är naturligt o att vildkatterna skulle skratta läppen av sig... Fjantnivå ! Självklart ska man som kattägare ta ansvar för att ens katt inte skaffar ungar på bygda eftersom man inte vet hur de får det.
Och med det drar jag mig tillbaka .

MsLuna

  • Inlägg: 18
SV: innekatt
« Svar #21 skrivet: 15 jul-09 kl 12:43 »
Du kunde valt att inte ha djur om du nu lever under sådana omständigheter att du inte kan möta deras behov.
Skillnaden är att innekattsägare har en tendens att läsa in sig på katters behov och inreda därefter. De utekattsägare jag känner har varken kattbäddar, klättermöjligheter eller leksaker inne, ofta inte ens en kattlåda.



 Detta larvande om att vaccin o kastrering inte är naturligt o att vildkatterna skulle skratta läppen av sig... Fjantnivå !

kan inte påminna mig att jag skrivit något om förvildade tamkatter som skrattar.
Sandlådenivån får stå för dig.

Elsapälsa

  • Inlägg: 7
SV: innekatt
« Svar #22 skrivet: 15 jul-09 kl 13:04 »
Mina tre katter brukar vara ute när jag är på jobbet, så de gör sina behov utomhus. De är nästan alltid inne på nätterna, så de har en kattlåda som de använder ganska sällan.

Men du kanske ska prova med en större låda, eller fler lådor för dina katter. Kanske en annan sand? Ibland kan katter vara ganska kräsna när det gäller toabestyr.

Gunilla0

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #23 skrivet: 15 jul-09 kl 13:23 »
Men gud vad är detta??!! Vad är det med er ??!!
En god djurhållning kan se ut på OLIKA SÄTT. Det finns säkert massor av understimulerade sällskapsdjur och okänsligt hanterade nyttodjur i detta land, men jag är ganska övertygad om att de allra flesta som deltar i det här forumet är engagerade djurägare.

Jag tror visst att man kan ha innekatt, men det ställer stora krav på att man ägnar sig åt sin katt, leker med den och stimulerar den på olika vis. Det är också bra att skapa en kattvänlig miljö med klösmöbler och innätat balkong tex. Jag tycker inte att man ska lämna innekatten ensam för mycket.

Jag tror också att det går utmärkt att ha utekatt om man sköter om katten väl och engagerar sig i den. Min erfarenhet är att katten då blir mer bunden till hemmet och ägaren. Men framförallt är det viktigt att kastrera utekatten.

Jag tror till och med att det är går utmärkt att ha katt som lever i ladugården och gör nytta genom att fånga råttor om man bor så att detta är möjligt. Bara man ger katten grundläggande skötsel (även råttfångare behöver annan mat) och framförallt kastrerar katten.

Mina egna katter får gå ut på sommarhalvåret (april-okt, när jag står ut med att ha balkongdörren öppen). De får bara vara ute när jag är hemma eller bara är borta hemifrån i  ett par timmar på hundpromenad och de får inte vara ute på natten. Tror att utevistelsen i genomsnitt blir ca 25 timmar i veckan. Jag flyttade från en trea på andra våningen till en tvåa på bottenvåningen för att kunna ge dem det här livet. Hade området passat sämre för utkatter så hade de fått stanna inne. Jag har tre extremt keliga, harmoniska och snart mycket gamla kattherrar.
« Senast ändrad: 15 jul-09 kl 13:25 av Gunilla0 »

Gunilla0

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #24 skrivet: 15 jul-09 kl 13:38 »
När det gäller trådskaparens fråga så tror jag tyvärr att du kan stå inför ett ganska tufft problem. Katter kan vara ganska envisa när de har bestämt sig för vart de vill kissa någonstans. Någon föreslog att du skulle skaffa två lådor och det tycker jag är en bra idé. Min 16-åriga katt har betämt sig för att han ska kissa på badrumsgolvet. Jag har fått resignera och skurar nu badrumsgolvet dagligen. Han är hygglig nog att kissa mot golvbrunnen och siktar ganska bra. En granne till mig hade en katt som plötsligt började kissa på fel ställen. Till slut gick det inte längre och grannen började ställa in sig på att hon måste göra sig av med katten. För att ge den en sista chans tog hon semester ett par veckor för att vara hemma och bevaka kissandet. Så fort den satt sig på fel ställe bar hon den till lådan. Det funkade. Hoppas att du inte tycker jag är för pessimistisk, men jag vill förbereda dig på att det här kan bli knepigt.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: innekatt
« Svar #25 skrivet: 15 jul-09 kl 20:42 »
Lämna dom till nån som vill låta dom vara ute. Jag är fruktansvärt emot att tvinga katter att leva
inomhus bara för att VI vill det.
Stämmer inte heller med djurskyddslagen att djur ska kunna bete sig naturligt.
 >:(

Djurskyddslagen menar till att djuret ska bete sig naturligt för sin situation, till exempel inte utveckla stereotypa beteenden.

Om innekatt-liv normalt inte uppfyllde lagkraven skulle det vara uttalat i lagtexten att man inte fick ha katt inomhus, en jämförelse är att guldfiskskålar normalt innebär dåliga livsförhållanden för fisken och generellt förbjudna, vilket också står uttryckligen.

Det kan vara både bra och dåligt för en katt att vara ute, det kan finnas andra katter som slåss, trafik, rovdjur, parasiter och sjukdomar, människor som inte är friska i huvudet.

Det finns de som tycker att det är djurplågeri att ha utekatt, delvis för katten, och delvis för alla de djur katter letar reda på och leker med tills de dör.

Katter kan utöva ett extremt högt predationstryck på hotade arter.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: innekatt
« Svar #26 skrivet: 15 jul-09 kl 21:51 »
Nu var det ju inte det som TS bad om råd om ::).

Kanske inte det, men man har ändå rätt att flika in om man blir lite Grrr....

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: innekatt
« Svar #27 skrivet: 15 jul-09 kl 21:53 »
Så det ni menar är ,på fullaste allvar ,att seriösa och ansvarsfulla kattägare stänger in sina katter ?

Det låter som att du / ni bor i stad/tättbebygt område ?
Kanske är det inte så vettigt att ha katt alls i så fall ?
Argumentet att skydda bilägare och grannar, nej, det håller inte för mig. Ska vi hägna in alla vilda djur också då ?
Bara ha djur på zoo under ordnade former ?

Vad gäller att ströva så visst gillar dom att göra det men kanske inte från Ystad till Haparanda !
Revirets storlek står väl i förhållande dels till individens lust och möjligheten till revirstorlek.
Alltså hur mycket katter som finns i området och vilken rang individen har.

Yterst få platser, i detta land ?
Jag har flyttat runt en del i detta land o det är väl bara i städerna som jag funnit det olämpligt att ha katt. Bortsett från en del godingar som passat in i stadslivet o skapat sig ett bra liv i sina kvarter. Att jämföra hästar o katter är väl ändå att ta i ?
I o för sig så tycker jag att de flesta verkar ha alldeles för små o tråkiga hagar, de skulle säkert må bra av att ha det större o lite vildare än en tom hage.

Visst har katter en låg status, det håller jag verkligen med om ! För djävligt !
Men inte tycker jag att man höjer deras status genom att stänga in dem i en lägenhet.

Din nyfikenhet "osar katt" men visst kan jag svara ändå.
Just nu har jag inte ett endaste litet djur. Varför? Jo eftersom jag är en ansvarsfull djurägare så anser jag att man bör ha råd att ha djur,det har inte jag. Därför är det med stor sorg jag avstår .
Men jag har haft 4 hundar o två katter o ett gäng höns. Under 30 års tid är väl bäst att tillägga . Och du skulle säkert ha tyckt att det var förfärligt att se mig ,två hundar,en katt och en höna gå lösa på promenad i skogen.

 :) Mycket bra skrivet!

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: innekatt
« Svar #28 skrivet: 15 jul-09 kl 22:02 »
Jag har ingen erfarenhet av raskatter men har läst nånstans att siameser och burmeser har lättare än vanliga bonnkatter att anpassa sig till lägenhetsliv.
Kan det stämma?

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: innekatt
« Svar #29 skrivet: 15 jul-09 kl 22:04 »
Det kan stämma, och anledningen är att människan avlat fram den så att det inte ska vilja leva ett normalt kattliv längre, utan vara underdåning människan.

MsLuna

  • Inlägg: 18
SV: innekatt
« Svar #30 skrivet: 15 jul-09 kl 22:16 »
Det kan stämma, och anledningen är att människan avlat fram den så att det inte ska vilja leva ett normalt kattliv längre, utan vara underdåning människan.

Eller hur  :P

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: innekatt
« Svar #31 skrivet: 16 jul-09 kl 11:40 »
Det kan stämma, och anledningen är att människan avlat fram den så att det inte ska vilja leva ett normalt kattliv längre, utan vara underdåning människan.

Eller så kan man se det så här, katter är en genetisk produkt av att ha utvecklats med människan, om det är någon form av underdånighet så är det väl vanligare att katter fostrar sina hussar eller mattar till att göra som de vill än tvärt om.

För raser som perser av utställningsklass är det ofta mycket farligt att vara ute, den starkt förändrade formen på ansiktet ger ofta lätt problem med till exempel andningen. Jag är inte särskilt förtjust i extremrasavel.

Däremot hittar jag inget på djurensrätts hemsida, eller djurskyddet Sveriges hemsida som säger att de är mot just innekatter, så din åsikt om att det skulle vara dåligt för katterna att vara innekatter delas som det verkar vare sig av lagen eller Sveriges största djurättsorganisation eller Sveriges största djurskyddsorganisation, så min åsikt är att du bör tänka lite på tonen när du uttrycker din åsikt i den här frågan.
 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: innekatt
« Svar #32 skrivet: 16 jul-09 kl 11:57 »
"Farligt liv för en perser att vara utomhus....", varför ha rasen överhuvud taget?

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: innekatt
« Svar #33 skrivet: 16 jul-09 kl 12:22 »
Det är nog ingen som har på agendan att släppa ut lägenhetskatter, ännu.
Jag skulle själv inte ha katt om den/dom var hänvisade till inneliv.
Dom jag har går som dom vill genom kattluckan.
Katter hatar stängda dörrar.
Ibland låter jag katterna gå på upptäcktsfärd i delar av huset som normalt är stängda, och dom brukar jama av belåtenhet medan dom undersöker rummen noga,
Likadant ute, måste kolla noga så ingen katt smiter in i källarn eller garaget när jag är där.
Dom gillar när det händer saker, pyssel inomhus blir lätt enahanda, men dom övervakar noga att jag gör rätt för mej när jag jobbar utomhus.
Vare sig det är snöskottning eller gräsräfsning.
Gömma sig i nyräfsade grässträngar är populärt.
Så här på landet får man inte glömma insatsen som katterna gör mot möss, råttor och sorkar.
En av katterna verkar för tillfället nästan ha bosatt sig ute i gräset på sankängen vid tomtgränsen, där finns hur mycket sork som helst.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: innekatt
« Svar #34 skrivet: 16 jul-09 kl 13:58 »
Det är nog ingen som har på agendan att släppa ut lägenhetskatter, ännu.
Jag skulle själv inte ha katt om den/dom var hänvisade till inneliv.
Dom jag har går som dom vill genom kattluckan.
Katter hatar stängda dörrar.
Ibland låter jag katterna gå på upptäcktsfärd i delar av huset som normalt är stängda, och dom brukar jama av belåtenhet medan dom undersöker rummen noga,
Likadant ute, måste kolla noga så ingen katt smiter in i källarn eller garaget när jag är där.
Dom gillar när det händer saker, pyssel inomhus blir lätt enahanda, men dom övervakar noga att jag gör rätt för mej när jag jobbar utomhus.
Vare sig det är snöskottning eller gräsräfsning.
Gömma sig i nyräfsade grässträngar är populärt.
Så här på landet får man inte glömma insatsen som katterna gör mot möss, råttor och sorkar.
En av katterna verkar för tillfället nästan ha bosatt sig ute i gräset på sankängen vid tomtgränsen, där finns hur mycket sork som helst.

Det är banne mig ett underbart liv för en katt!  :D

Aranea

  • Inlägg: 16
SV: innekatt
« Svar #35 skrivet: 16 jul-09 kl 16:06 »
För raser som perser av utställningsklass är det ofta mycket farligt att vara ute, den starkt förändrade formen på ansiktet ger ofta lätt problem med till exempel andningen. Jag är inte särskilt förtjust i extremrasavel.

Vad har du fått detta i från?
Det är mycket farligt för alla katter att vara ute på de flesta ställen i Sverige, det har inget med huvudformen att göra.
Säga vad man vill om perserns utseende, men jag känner flera uppfödare av perser och har träffat dessa katter ofta. Ingen av dem har något som helst problem med andning, inget problem med att äta, eller vad det nu är folk påstår.

JonasL

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #36 skrivet: 16 jul-09 kl 17:20 »
Apropå att någon här ovan påstår att vare sig att varken de svenska svenska djurskyddsorganisationerna, eller djurrättsorganisationerna, ” är mot just innekatter”, så är det är inte helt sant. Så här skriver djurens rätt:

Katters välmående riskeras för att människor inte förstår deras behov av stimulans, av att röra på sig och att få utlopp för sina naturliga beteenden. Dessa behov är svåra att tillfredsställa för katter som alltid är inomhus. Om det ändå är absolut nödvändigt att alltid ha katten inomhus måste den erbjudas en stimulerande miljö. Behovet av att jaga bör ges utlopp för med hjälp av jaktlekar, där katten får jaga leksaker som rör sig. En ensam innekatt kan behöva stimuleras på detta sätt uppemot 30 gånger per dag. Ett annat sätt att stimulera katten är att gömma torrfoder i leksaker och på olika platser och sedan låta katten få söka efter maten. Katter har även behov av att klättra, och det kan skåp och hyllor eller klöspelare från fackhandeln användas till.

De påståenden som skrivs stöds givetvis av forskningsrapporter, läs gärna mer här:
http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/faktabas/Djur_familjemedlemmar/katter

mvh Jonas

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: innekatt
« Svar #37 skrivet: 16 jul-09 kl 18:41 »
Ja Jonas det står att de behöver stimulans när de är innekatter, särskilt om de hålls en och en, men jag ser inte att det står uttalat att det är fel med innekatter om de får denna stimulans. Dessutom hade väl TS inte en ensam katt?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Gunilla0

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #38 skrivet: 16 jul-09 kl 20:54 »
Jag tycker att mitt eget inlägg var så bra att det tål att upprepas  ;D ;D ;D ;D

En god djurhållning kan se ut på OLIKA SÄTT. Det finns säkert massor av understimulerade sällskapsdjur och okänsligt hanterade nyttodjur i detta land, men jag är ganska övertygad om att de allra flesta som deltar i det här forumet är engagerade djurägare.

Jag tror visst att man kan ha innekatt, men det ställer stora krav på att man ägnar sig åt sin katt, leker med den och stimulerar den på olika vis. Det är också bra att skapa en kattvänlig miljö med klösmöbler och innätat balkong tex. Jag tycker inte att man ska lämna innekatten ensam för mycket.

Jag tror också att det går utmärkt att ha utekatt om man sköter om katten väl och engagerar sig i den. Min erfarenhet är att katten då blir mer bunden till hemmet och ägaren. Men framförallt är det viktigt att kastrera utekatten.

Jag tror till och med att det är går utmärkt att ha katt som lever i ladugården och gör nytta genom att fånga råttor om man bor så att detta är möjligt. Bara man ger katten grundläggande skötsel (även råttfångare behöver annan mat) och framförallt kastrerar katten.

Mina egna katter får gå ut på sommarhalvåret (april-okt, när jag står ut med att ha balkongdörren öppen). De får bara vara ute när jag är hemma eller bara är borta hemifrån i  ett par timmar på hundpromenad och de får inte vara ute på natten. Tror att utevistelsen i genomsnitt blir ca 25 timmar i veckan. Jag flyttade från en trea på andra våningen till en tvåa på bottenvåningen för att kunna ge dem det här livet. Hade området passat sämre för utkatter så hade de fått stanna inne. Jag har tre extremt keliga, harmoniska och snart mycket gamla kattherrar.

Aaranea: Är du säker på att du inte överdriver farorna som utekatter utsätts för? Mina katter är 16, 13 och 11 år och de har alltid fått gå ut på det sätt som jag beskriver här ovan. Jag bor i Aspudden som är en närförort till Stockholm. Det kan ju inte vara ett utav de få ofarliga ställena för katter.
Kurrrr
från Gunilla


Gunilla0

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #39 skrivet: 16 jul-09 kl 20:57 »
Finns det förresten ingen mer som vill svara på trådskaparens frågor som inte handlade om det var fel/rätt med innekatt/utekatt?
Mjau
Gunilla


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser