Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drönarutskärning  (läst 3074 gånger)

Daniel Pettersson

• Göteborg
Drönarutskärning
« skrivet: 13 jul-09 kl 10:53 »
Hur länge skall man hålla på ungefär?
Jag har fått lite olika bud men runt början av augusti skall man sluta tycker de flesta...är det så eller skall man ha riktmärke på en tidsperiod innan invintring eller vad är det som avgör?

/Asthor
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Drönarutskärning
« Svar #1 skrivet: 13 jul-09 kl 10:58 »
Mina avläggare jag får nu gör jag inget med före invintringen, jag hoppas bara att de är behandlade med myrsyra och justa innan jag får dem på något sätt så här sent.
Men nästa år blir det drönarram.

Hel ram, halv ram eller 1/3 ram är en smaksak hur ofta man vill skära.  (21 dagar, 14 dagar eller 7 dagar intervall typ).

Kör man hel ram så behlöver man skära var 3:e vecka. Alltså varje vecka vid en  3-delad ram.

Man kan i princip skära hela tiden fram till invintringen 10 augusti. Man vill inte ha för stor population kvalster med sig under invintringen.
Men det finns ändå de som klarar sig i täckta celler, dessa skall man också behandla tidigare om man kör ekologiskt.

Allt du behöver veta står tydligt i denna länk, skaffa alltid sådan information, den är i princip gratis eller kostar runt 5:- att köpa.
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO01_10.pdf
« Senast ändrad: 13 jul-09 kl 11:10 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #2 skrivet: 13 jul-09 kl 11:08 »
Kommer behandla med Myrsyra om 2 veckor innan ljungdraget som jag vill ta delav så det blir inte invintring riktigt så tidigt här men början av september blir det nog.

tack för länken den där foldern var ju kanon
« Senast ändrad: 13 jul-09 kl 11:18 av Asthor »
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

quintus

« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 12:44 »

Hel ram, halv ram eller 1/3 ram är en smaksak hur ofta man vill skära.  (21 dagar, 14 dagar eller 7 dagar intervall typ).

Kör man hel ram så behlöver man skära var 3:e vecka. Alltså varje vecka vid en  3-delad ram.

Det är bra att veta vad man sysslar med. Det är bra att veta hur (bra eller dåligt) funkar det man gör. Jag har en gång konverterat från langstroth till halv svea med den påföljd att bina bygge ut hela mellanutrymme med drönarvax. Det sägs att varroa föredrar drönarceller och då tänkte jag - OK, upp till bevis. Det var för kladdigt att peta sönder celler som de var, så jag stoppade en hel plastkasse täckt drönarvax i frysen och kunde bryta sönder celler med nålen hur lätt som helst. Ja har petat sönder uppskattningsvis tusentals celler UTAN att hitta ett enda kvalster.

Så kära enthusiaster som håller på med drönarutskärning - titta efter om det ni håller på med har någon mening.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jul-09 kl 12:51 »
Drönarutskärning gör man förstås om man har sina kupor i Varroa zon, det är självklart att alla hjälper till att hålla nere kvalsterpopulationen.
Har man inga så har man inga, just nu ... men senare då. Du konverterar från Langstroth till Svea, tycker drönarutskärning är meningslös, men det är din åsikt.

quintus

« Svar #5 skrivet: 13 jul-09 kl 13:41 »
Drönarutskärning gör man förstås om man har sina kupor i Varroa zon, det är självklart att alla hjälper till att hålla nere kvalsterpopulationen.
Har man inga så har man inga, just nu ... men senare då.

För ordningens skull - jag HAR HAFT varroa i ett antal år

Du konverterar från Langstroth till Svea, tycker drönarutskärning är meningslös, men det är din åsikt.

Du lägger i min mun något jag inte sagt (skrivit). Jag har inte hävdat (öppet) att drönarutskärning är meningslös. (fast jag medger att min privata slutsats var att resultat jag fick fram tyder på det). Det enda jag skrivit var - titta efter FÖRST och BESLUTA sedan om det är någon mening med drönarutskärning överhuvudtaget.

Har DU själv tittat efter kvalster i drönarvaxet? Hur många kvalster har DU själv hittat (för ordningens skull - i procent jämfört med arbetarceller)?

Biodlingeng är full med diverse idiotiska myter som det är svårt att få bukt med. Exempelvis - vid omlarvningen måste larven läggas på samma sida den har legat på, annars den kvävs. Nys. Larven har trakéöppningar på BÄGGE sidor av kroppen. Eller - man skall tillämpa dubbelomlarvning för att få fram stora drottningar. Nys igen. Tänk efter - hur lång tid tar uppmatningen av larver fram till att cellen täcks? Det små larver eventuell "simmar i" är överskott som de i det späda stadiet inte förmår att käka upp. Tillsätter man larvkoppar som blir antagna är det fråga om några få minuter innan bin börjar mata tillsatta larver. En STOR drottning är resultat av HELA uppmatningsprocessen!!!

Tänk först, om möjligt - kolla (i fråga om drönarutskärning) och handla sedan. Biodlingen är full av mytomaner och självutnämnda profeter (titta bara på yrkesbiodlarnas diskussionssida). Skaffar man en ny bil. köksassistent eller någon annan apparat är det brukligt att läsa manualen först. Här vimmlar det av folk som håller sig men bin med de tycks har aldrig öppnat en bok om biodling och litar på att de får råd här. Med påföljden att många råd här är författade av diverse "profeter" som bygger på diverse myter.

« Senast ändrad: 13 jul-09 kl 13:49 av quintus »

quintus

« Svar #6 skrivet: 13 jul-09 kl 16:43 »
Hur skulle det vara att tänka på det här viset:

Skillnaden mellan pudersockerbehandlingen och Apistan är verkningsgrad.

Ni som håller på med drönarutskärning - frys ner drönarkakan och räkna antal kvalster funna där.

Har man några hundra (eller tusen) kvalster i kupan uppskattar jag verkningsgraden till knappt 1% (eller bråkdelar av 1%). Sedan är det upp till var och en att fundera över om det är värt den kladdiga arbetsinstatsen. För att inte tala om att man stör hela samhälle.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 15 jul-09 kl 20:59 »
Jag har fått lite olika bud men runt början av augusti skall man sluta tycker de flesta...är det så eller skall man ha riktmärke på en tidsperiod innan invintring eller vad är det som avgör?

/Asthor
När drottningen inte längre lägger drönarägg i ramen och de istället börjar bygga vanliga honungsceller då tar jag bort drönarramen.
Det brukar vara ungefär vid denna tid. Sätter istället dit en vanlig ram utbyggd eller med mellanvägg.
Hans

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 16 jul-09 kl 00:19 »

/Asthor

Jag har drönarramar i alla mina stora samhällen och även i några avläggare. Jag gick igenom alla samhällen igår och då var det vanligt yngel eller honung i alla samhällens drönarramar utom ett. Där hade de börjat bygga drönarceller men var långt ifrån klara. Förra året har jag för mig att jag höll på längre, kanske inte in i augusti men i alla fall under större delen av juli.

Jag brukar alltid bryta isär kakorna och det finns oftast varroakvalster där. Efter det hamnar kakorna hos hönsen, det brukar vara mycket uppskattat.... :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser