Drönarutskärning gör man förstås om man har sina kupor i Varroa zon, det är självklart att alla hjälper till att hålla nere kvalsterpopulationen.
Har man inga så har man inga, just nu ... men senare då.
För ordningens skull - jag HAR HAFT varroa i ett antal år
Du konverterar från Langstroth till Svea, tycker drönarutskärning är meningslös, men det är din åsikt.
Du lägger i min mun något jag inte sagt (skrivit). Jag har inte hävdat (öppet) att drönarutskärning är meningslös. (fast jag medger att min privata slutsats var att resultat jag fick fram tyder på det). Det enda jag skrivit var - titta efter FÖRST och BESLUTA sedan om det är någon mening med drönarutskärning överhuvudtaget.
Har DU själv tittat efter kvalster i drönarvaxet? Hur många kvalster har DU själv hittat (för ordningens skull - i procent jämfört med arbetarceller)?
Biodlingeng är full med diverse idiotiska myter som det är svårt att få bukt med. Exempelvis - vid omlarvningen måste larven läggas på samma sida den har legat på, annars den kvävs. Nys. Larven har trakéöppningar på BÄGGE sidor av kroppen. Eller - man skall tillämpa dubbelomlarvning för att få fram stora drottningar. Nys igen. Tänk efter - hur lång tid tar uppmatningen av larver fram till att cellen täcks? Det små larver eventuell "simmar i" är överskott som de i det späda stadiet inte förmår att käka upp. Tillsätter man larvkoppar som blir antagna är det fråga om några få minuter innan bin börjar mata tillsatta larver. En STOR drottning är resultat av HELA uppmatningsprocessen!!!
Tänk först, om möjligt - kolla (i fråga om drönarutskärning) och handla sedan. Biodlingen är full av mytomaner och självutnämnda profeter (titta bara på yrkesbiodlarnas diskussionssida). Skaffar man en ny bil. köksassistent eller någon annan apparat är det brukligt att läsa manualen först. Här vimmlar det av folk som håller sig men bin med de tycks har aldrig öppnat en bok om biodling och litar på att de får råd här. Med påföljden att många råd här är författade av diverse "profeter" som bygger på diverse myter.