Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad äter bina vid denna tid?  (läst 2375 gånger)

slöfocken

vad äter bina vid denna tid?
« skrivet: 13 jul-09 kl 03:04 »
hej. jag har inga bin o hoppas en dag kunna starta med bi hållning. har alltid haft en dragning till bin :).

en liten fråga till er bi folk, vad blommar just nu, jag sår igår att lindarna börjar blomma för fullt, finns det nåt annat?

ha det gott.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: vad äter bina vid denna tid?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-09 kl 08:55 »
häruppe i västerbotten är det hallon och mjölkört plus diversa trädgårdsblommor.... det finns även maskros kvar och vit klöver och massa annat känns det som så här är det högsäsong än så länge!!
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #2 skrivet: 13 jul-09 kl 09:03 »
I hlland så är det slutet på linden, början på rallaros mm.
Här i stan är det allsköns trädgårdblommor som förmodligen ger "drag" länge.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 09:12 »
Man blir förånad över hur trädgårdar drar, många är så fixerade vid rapsfält men trädgårdar drar faktiskt ordentligt, märks tydligt här.
Lindarna blommar färdigt i söder och står i blom i mellansverige. Läste att maskrosen blommar norrut, här är det klart sedan någon vecka tillbaka.
Man ser tydligt hur maskrosen börjar i söder och drar norrut när man reser.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 13 jul-09 kl 09:20 »
Här i sydvästra Västra Götaland blommar framförallt klöver och mjölkört (rallarros) nu. Vi har tyvärr inga lindar här där vi bor.

Jag såg bin i älgörten igår, men jag vet inte om den ger nån nektar? Vi har otroligt mycket älgört längs med dikeskanterna. Lite senare i sommar kommer balsaminen och, förhoppningsvis, ljungen.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jul-09 kl 09:23 »
Ljungen är lite sen, kommer här i september en bit efter invintringen och den måste man ha koll på av flera orsaker. Man vill både utvinna den och vill inte att bina skall njuta av den under vintern.

Abigail

« Svar #6 skrivet: 13 jul-09 kl 10:29 »

Jag såg bin i älgörten igår, men jag vet inte om den ger nån nektar? Vi har otroligt mycket älgört längs med dikeskanterna. Lite senare i sommar kommer balsaminen och, förhoppningsvis, ljungen.

Älgörten har dåligt med nektar men ganska gott om pollen

slöfocken

« Svar #7 skrivet: 15 jul-09 kl 21:36 »
en tanke som jag har bollat med länge: kan man så några speciella örtet-växter i åkern, vi har en hektar alldeles framför torpet som vi vill ha nytta av på nåt sätt?

självklart till nästa år, eller finns det fleråriga?

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #8 skrivet: 15 jul-09 kl 21:55 »
finns gott om böcker i ämnet, bl.a. "Biväxter som alternativgrödor" av Åke Hansson och "Biväxter" av SBR själva.
Det finns mängder av bra växter att plantera, och en hektar är utmärkt!

Det kan blir en bra bit över ett halvt ton med honung över en hektar som är välplanerad.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

838 gäster, 2 användare
ärt, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser