Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cykeldriven generator  (läst 26723 gånger)

von tratt

  • Inlägg: 1805
    • Skåne
SV: Cykeldriven generator
« Svar #60 skrivet: 27 jan-19 kl 15:21 »
Ja. Det är en rimlig tolkning om man inte tar med i beräkningen att det gällde hur trögt den går. Jag kanske är lite trött och ofokuserad.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Cykeldriven generator
« Svar #61 skrivet: 28 jan-19 kl 00:24 »
Jag har skapat ett album för att visa min skapelse,, hoppas det blir godkänt!

  angående stavmixer, så är de en med   lägre effekt som är en stavmixer,  nåt  man håller med en hand,  i dessa brukar det finnas en dc motor,, som kan användas som dc generator
Jag förutsätter att den som vill testa att göra egen el för att kanske kunna ladda  mobilen  är lite tkknisk,, vet skildnad på AC och DC volt
Man måste ta isär  exempelvis en stavmixer  för att säkert veta om det är en  växelströms motor eller likströmsmotor
På en apparat kan  texten säga "230 volt 170 watt", men  när man tar isär  apparaten så sitter det en likriktare före motorn,, 4 dioder och nån kondensator, då kan det va en DC motor som kan användas som  elgenerator,,
 ,  bor man i lägenhet så kan man ju  kolla lite i miljörummet,, behållaren  för elektronik !, här kan finnas  kul saker

 ta bort likriktaren ,Koppla in   ström från  ett 12 volts batteri ,snurrar motorn så är det en   DC motor


  angående borrmaskiner och skruvdragare,,, så har de en planetväxel  om de är batteridrivna ,,  DC motorn kan ha ett varvtal på 10 000 varv,, och då går det tungt om  man via chuken ska få upp varvet på dc motorn

 nätdrivna  230 volts  borrmaskiner brukar inte ha planetväxel  bara ett litet drev på motorn och ett större som driver   chuken,,    nätdrivna  borrmaskiner har heller inte  nån DC motor som  enkelt går att använda som generator
« Senast ändrad: 28 jan-19 kl 01:10 av Per Johnsson »

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Cykeldriven generator
« Svar #62 skrivet: 28 jan-19 kl 08:58 »
Nätdrivna borrmaskiner har praktiskt taget alltid en seriemotor, som går lika bra på både växelström och likström (snarast bättre på likström, faktiskt). Dock är det reglertekniskt svårt att använda en seriegenerator i ett system med konstant spänning, den fungerar bättre i ett system som arbetar med konstant ström och där spänningen får variera med belastningen (t ex Thury-systemet för kraftöverföring med högspänd likström, som användes i bl a Schweiz och Frankrike för drygt 100 år sedan).
Ska man använda en borrmaskinsmotor som generator så är det bättre att använda den som separatmagnetiserad generator, och tillföra magnetiseringsström till fältlindningen från en separat strömkälla.

Jag vill dock fortfarande påminna om de fina permanentmagnetmotorerna som sitter i äldre Philips/Whirlpool tvättmaskiner. De är betydligt mer välgjorda än småmotorerna i skruvdragare och andra handhållna småapparater, och har mycket större förutsättningar för bra verkningsgrad och lång livslängd.
Ett ställe där man kan hitta lågvarviga mångpoliga permanentmagnetmotorer, som bör fungera utmärkt som trampgenerator utan större utväxling, är i vissa märken av städmaskiner.

piggetröska

  • Gäst
SV: Cykeldriven generator
« Svar #63 skrivet: 28 jan-19 kl 17:30 »

Jag vill dock fortfarande påminna om de fina permanentmagnetmotorerna som sitter i äldre Philips/Whirlpool tvättmaskiner.


Hur bär man sig åt för att hitta någon sådan?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #64 skrivet: 28 jan-19 kl 17:47 »
Hur bär man sig åt för att hitta någon sådan?

Kollar på återvinningen, där vitvarorna står om det finns någon att ta ifrån.

piggetröska

  • Gäst
SV: Cykeldriven generator
« Svar #65 skrivet: 28 jan-19 kl 18:18 »
Kollar på återvinningen, där vitvarorna står om det finns någon att ta ifrån.

På återvinningen där jag bor får man inte röra lämnade vitvaror.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #66 skrivet: 28 jan-19 kl 18:39 »
På återvinningen där jag bor får man inte röra lämnade vitvaror.

Åk till en annan återvinning, där du får ta grejor.

piggetröska

  • Gäst
SV: Cykeldriven generator
« Svar #67 skrivet: 28 jan-19 kl 18:59 »
Frågan är hur långt jag behöver åka för att hitta en sådan återvinning?

Kanske ända till Lappland, där man inte verkar vara så petimeter noga med alla regler.

Få se om Torbjörn ev har något tips.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #68 skrivet: 28 jan-19 kl 19:14 »
Frågan är hur långt jag behöver åka för att hitta en sådan återvinning?

Kanske ända till Lappland, där man inte verkar vara så petimeter noga med alla regler.

Få se om Torbjörn ev har något tips.

Här säger de att de tagit återvinning ett steg längre genom att låta folk återanvända sakerna i stället för att det ska slängas.
Det handlar inte om att bryta regler utan alla gör en vinst på det viset och vi kanske sköter det bättre.
Vi behöver inte ta fram pistolen för att komma över saker, som de gör i Bunkeflo i Malmö.
Det är inte heller skräpigt här som på många andra större ställen

piggetröska

  • Gäst
SV: Cykeldriven generator
« Svar #69 skrivet: 28 jan-19 kl 19:31 »
Här säger de att de tagit återvinning ett steg längre genom att låta folk återanvända sakerna i stället för att det ska slängas.
Det handlar inte om att bryta regler utan alla gör en vinst på det viset och vi kanske sköter det bättre.
Vi behöver inte ta fram pistolen för att komma över saker, som de gör i Bunkeflo i Malmö.
Det är inte heller skräpigt här som på många andra större ställen

Avsikten var inte att kritisera återvinningsstationerna i Lappland. Tvärtom, berömma dem.

Jag tror inte att man bryter mot regler på stationerna i Lappland. Man väljer att använda regler konstruktivt.

Jag försökte uttrycka min besvikelse över att inte ha tillgång till så förnuftiga stationer som du har i Lappland, men jag kanske inte lyckades så bra.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #70 skrivet: 28 jan-19 kl 20:15 »
Avsikten var inte att kritisera återvinningsstationerna i Lappland. Tvärtom, berömma dem.

Jag tror inte att man bryter mot regler på stationerna i Lappland. Man väljer att använda regler konstruktivt.

Jag försökte uttrycka min besvikelse över att inte ha tillgång till så förnuftiga stationer som du har i Lappland, men jag kanske inte lyckades så bra.

Tog det inte som kritik och ville bara förklara hur det funkar.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Cykeldriven generator
« Svar #71 skrivet: 30 jan-19 kl 00:13 »
Hej , jag igen.. nu har jag gort ett litet yuotube  på min trammaskin   klipp, mitt första.. httpsyoutu.beVccgMza09vE.
Vart  det går att finna  motorer som  kan fungera som elgenerator. bestäm först om det är  växelström eller likström  som  generatorn ska  generera, allt med permanetmagnet  tycker jag att föredra på grund av enkelheten.
 jag vurmar för  likströmsmotorer som  kan finnas i   nyare små stavmixer,, troligen finns de i raka små slipmaskiner. lite mindre likströmsmotorer,, finns i skrivare, hårtork,, små luftpumpar till luftmadrasser,,, 12 volts kompresorer   ännu mindre likströmsmotorer  finns i leksaker   radiostyrda bilar

Växelström  det är svårt, men att föredra för det  går att använda  direkt, men det är enkelt att forma om via transformator till annan spänning och  det är enkel elektronik  för att likrikta växelström till likström

liten  växelströmsmotor med permanentmagnet, som de jag testat finns sällan i miljörummet (sopprum) eller på nån återvinningsstation
Det går självklart att köpa dessa  nya på internet.men det blir dyrt !
 Det är på metallskroten de kul  sakerna kan finnas, inte alla skrotar släpper in hemmafixare som letar   fynd och bra å ha saker.
jag bor i Norrköping och har sedan  ca 30  år  till och från köpt saker på Skrot Emil, ja Emil är borta. nu har  grabben tagit över
Det va där ja hitta min motionscykel och  mina elmotorer (generatorer)

På en metallskrot  så  skrotar de ju saker, de  tar bort alla elmotorer och lägger på ett ställe, anslutningskabel  är avklippt,   kanske måste motorn öppnas och nya sladdar lödas fast, kanske måste nån motorstyrning tas bort

 Det är en liten motor på några killo man ska leta efter,, ofta är det en   fläktmotor, och när man snurrar på motoraxeln ska det hugga  lite,  det ska inte gå att sätta snurr på motorn med fingrarna, det är permanetmagneten som tar imot, då är det  rätt

lycka till i jakten på  lyckan  i  att kunna fixa sin egen EL


Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #72 skrivet: 30 jan-19 kl 07:19 »
https://youtu.be/VccgMza09vE
Fixade till länken.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

piggetröska

  • Gäst
SV: Cykeldriven generator
« Svar #73 skrivet: 30 jan-19 kl 10:58 »

lycka till i jakten på  lyckan  i  att kunna fixa sin egen El


Stort Tack för all info!👍








Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Cykeldriven generator
« Svar #74 skrivet: 31 jan-19 kl 00:43 »
tack Kontorsråttan för att du fixa länken, till min första film  på internet, ,ja vill ju vissa att det funkar, kanske borde jag göra nån ny film mer egenomtänkt !
  intresset för   egen el kanske är stort och  efter att MSB  uppmanat  alla att se över sin  egen beredskap. så funderar nog många på hur  ska    mobilen laddas ,  eller hur ska radion funka om   inte två håll i vägen funkar, nån dag eller två,, men va händer  sedan. ja det blir troligen mörk och tyst hos de flesta, jag har både en ficklampa  och radio med vev,,  men nä  sånt funkar inte i längden!
Nu  tänker ja spinnrock,, ett  svänghjul och en pedal på golvet, kan  denna   gamla teknik ge EL,, ja tänker ett cykelhjul   ta bort ekrar och nav,   såga ut   en  passande  rund trähjul  montera   trähjulet i fälgen.sedan nån lämplig  liten dc motor som generator mot däcket,, 
Nån som testad detta ?

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Cykeldriven generator
« Svar #75 skrivet: 31 jan-19 kl 14:03 »
Förvisso fungerar det ju, men det innebär ju att en person blir uppbunden till trampmaskineriet så länge el ska produceras. Så en sådan lösning fungerar bara om man har billig arbetskraft i överskott, och det har man förmodligen inte i ett krisläge. Alla arbetsföra lär nog vara fullt sysselsatta ändå med att få vardagen att fungera. Det är bättre att satsa på elproduktionsmetoder som sköter sig själva utan mänsklig muskelkraft eller ständig övervakning. Om det bara gäller elbehov på något tiotal W för stunden eller något hundratal Wh per dygn, så är ju kostnaden för en solcell + batteri som löser detta problem så gott som försumbar. Det gäller bara att komma ihåg att alla lösningar som baseras på laddbara batterier måste användas någotsånär regelbundet om de ska ha en chans att fungera när det verkligen gäller. Om den har legat undanstoppad och djupurladdad i 5 eller 10 år så har man förmoligen ingen nytta av den när det är dags.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14519
    • Östergötland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #76 skrivet: 31 jan-19 kl 14:39 »
Solceller är visserligen smidiga, men bara när det är tillräckligt ljust. Här har det aldrig varit strömavbrott under vackra soliga dagar.

Som kombination nödström/känsla för energimängder tycker jag det är en bra ide att använda cykeln som bas. En annan träningsgrej som använder stora muskler är roddmaskinen. Fast den kanske är lättare att bygga om till kompressor.

piggetröska

  • Gäst
SV: Cykeldriven generator
« Svar #77 skrivet: 31 jan-19 kl 19:41 »
.

Det gäller bara att komma ihåg att alla lösningar som baseras på laddbara batterier måste användas någotsånär regelbundet om de ska ha en chans att fungera när det verkligen gäller.


Så sant. Vad jag förstått så kan batteriet i en billig vevradio avlida om det inte används på ett år.

Men att gå omvägen över solceller + batteri för att driva/ladda telefon, ficklampa ev också radio, som har egna inbyggda laddbatterier? Det är ju också apparater som används ofta och har aktiverade egna batterier.

Begreppet kris har nog olika innebörd för olika personer. För mig betyder det elavbrott 1- 14 dagar, ex p g a storm. Om elen inte är tillbaka efter en 1 månad så är frågan hur mycket användning man har av sin radio och telefon, om det ändå inte finns några sändare som fungerar i samhället?


torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Cykeldriven generator
« Svar #78 skrivet: 31 jan-19 kl 21:22 »
Omvägen via ett batteri ihop med solcellen (t ex powerbank kombinerad med solcell) är ju intressant om man inte vill ha telefonen eller vad det nu är som ska laddat, bundet till laddningsplatsen just när det råkar vara solsken.

Även om de svenska rundradiosändningarna skulle vara mer eller mindre utslagna, betyder det inte att det är omöjligt att lyssna på utländska stationer med en radio som har diverse AM-band.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Cykeldriven generator
« Svar #79 skrivet: 03 feb-19 kl 01:09 »
pedalkraft, kan vara upp till var och en varför  man vill kunna göra el  via pedaler, för mig för jag  gillar att bygga  , nån annan kan  vilja ha pedalkraft för det måste ha nån alternativ  EL,,,  att trampa ner  EL räkningen är  omöjligt, det kräver  flera timmar trampande alla dagar,,  batteri och omformare,,vilket kostar pengar och att omforma kostar energi(watt),  jag tycker jag har en bra lösning nu,, en växelsträmsgenerator, den kan ladda  lapptopp  mobiler, stavbatterier,, direkt, nu har jag även monterar  DC motorer som kan ladda 12 volts batteri direkt,
 jag har även köpt ett  150 amp  12  volt batteri
 jag har även en solpanel den ger 1 amper  22 volt obelastat ,,  vid  klarblå himmel och sol  rakt mot panelen,, det är mer än jag fixar   med min trampgenerator
 jag har även  omformare 12 .till 230 volt
 Detta  kan ju vara ett intresse  ,, olönsamt ,,
men om man tänker sig, den totala katastrofen  kollaps  i  landet,  . troligen kommer   radio att sändas  kanske även  viss tv,, , , kanske  kommer comradio att användas, eller  att kunna kolla på  nån  dvd film på kvällen,

Ja vid en lägre total  kris så kan all alternativ elproduktion  va  viktig,  nu är det bara en kul grej !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 3 användare
von tratt, Vildmarksmannen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser