Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ryssolja  (läst 18807 gånger)

seved

• seved
ryssolja
« skrivet: 14 jan-06 kl 20:59 »
Hej jag vet inte om det är rätt ställe att skriva på.Men ni kan juh flytta på tråden om det är fel.

Jag tänkte prova att göra ryssolja och undrar om det finns fler som har provat och var nyfiken på hur ni har gjort.Och vad ni har använt det till.

mvh seved ???

hasteus

Re:ryssolja
« Svar #1 skrivet: 15 jan-06 kl 21:31 »
Japp nävertjära är jättelätt :) iallfall för att få fram en användbar olja även om det inte är gamla tiders kvalite, hittade i litteraturen att finaste ryssoljan var ljus som linolja.....

Minihusbehovsbruk är ta en gammal stor kakburk med lock, pepparkakor etc, gör ett litet hår i locket fyll burken med hårt packad närver, ställd på högkant. gräv ner en mindre burk i marken och ställ kakburken ovanpå (med hålet ovanför...) täta runt markkanten med sand/lera etc. Elda försiktigt på burken och sedan runt omkring. Du får pröva dig fram, eldar du för hårt blir oljan sotigare och mer gasläckage, eldar du för lite finare olja men mindre.

Större burk (20 literstunna) med stort oljefat runt som man eldar i. En konisk avrinningsplåt under som du svetsar fast en tapprör under hålet samt ett långt rör (som du kyler) men burk i ändan för det som rinner ut samt stor burk på sidan mot röret för fånga oljeångan sprutar ut okyld.

Fick ca 1,5 liter olja med metod två under en kurs på Bäckedal.

Blanda en klick ryssolja, en klick olivolja i smält ister, lysande skokräm - ryssmörja.

Finns en artikel i Svensk Jakt ...samt i något nummer av Åter oxå kom jag just ihåg :-)

seved

• seved
« Svar #2 skrivet: 15 jan-06 kl 22:05 »
Det låter juh bra. Luktar oljan något(jag har tänkt att smörja in mina gå borts skinnbyxor).Vet du någon som har smörjt in knivslidor i rårands läder med oljan.

Blir den mycket klenare om man blandar den med nåt.

Jag har hört att man kan ha den på sår till myggmedel och träinpregnering har du provat nåt av det.

Hur kyler man röret som oljan kommer i.Så fattade jag inte hur du menade med att stålla en burk bredvid röret för att ta hand om ångerna.

seved
« Senast ändrad: 15 jan-06 kl 22:09 av seved »

hasteus

« Svar #3 skrivet: 18 jan-06 kl 13:49 »
Ryssolja luktar som tjära, bättre parfym finns ju inte :-)

Du måste spä ut oljan ordentligt med fett av något slag för annars är den för stark, men annars är den utmärkt för läderinpregnering använder den själv till allt mörkare läder. Namnet ryssolja kommer ju just från ryssläder dvs läderimpregnerat med näverolja.

Björknävertjära=beckolja=norrlänskt myggmedel och ja den är även anticeptiskt för tex sårvård. Man smörjde förr hästhovar och spiltor etc med björktjära.

Nä inte konstigt du förstod, jag var kortfattad. Vi hade ett tvåmetersrör som vi la mossa på och fuktade med vatten vilket kylde en del men inte tillräkligt, dvs en del olja rann ur röret men en del kom ut tillsammans med vattenånga under högt tryck så vi hade en stor burk framför röränden för att försöka fånga den oljan, dvs den kondencerade mot burkväggarna.

seved

• seved
« Svar #4 skrivet: 20 jan-06 kl 21:19 »
 ;D Det låter  bra då luktar man juh som en hel kar då 8).
Man kan kanske prova att späda med balsamterpentin eller bivax.

Som sagt jag har tänkt att smörja in knivslidor och knivskaft.Det borde funka alltå.

Jag har tänkt att prova med botten på en vattentank och en opp o nervänd 20l hink.

seved

hasteus

« Svar #5 skrivet: 20 jan-06 kl 21:59 »
Lyxus, gammal tankbotten med avrinningstapp :D Låter lysande, vi tätade med lera run 20l och sedan en gammal öppen oljetunna över och fyllde på med nygjort träkol, blev antagligen lite för bra värme av det.

Inte terpentin!! då kan du lika bra använda tallved och göra riktigt tjära. Tall är det enda träslag du inte kan garva läder med, just pga av bla terpentiet i det.

Blanda med bivax fungerar nog för rårandsknivslider om du mjukar upp vaxet med en del olivolja oxå, men det är inte lämpligt för mjukt läder, andas inte, samt stelnar och krakelerar i kyla.

Köp/skaffa fårister och lite olivolja, det jag har mest erfarenhet av, själv använder jag numer älgister, kokar ur talgen från en älgos bak   ;D

Lycka till, nu ropar man från bastun ( inte vedeldad :( )

seved

• seved
« Svar #6 skrivet: 21 jan-06 kl 19:04 »
Japp det verkar skit bra med tanken faktiskt. :P
Jasså blir det för varmnt med kol man kanske ska prova att ställa lite ved runt hinken och elda lite lunkt o stilla.

Jasså har du gjort träkol oxå.(måste jag nog prova nån gång)

Ja jag kom på det att det var nog ingen bra ide att ha i terpentin till läder.Jag tror att terpentin tar bort fettet ur lädret. :-[.Men det borde funka till träskaft.Man har juh linolja och balsamterpentin till skaften i vanliga fall.

Det där med ister  måste jag prova oxå.

Bastu hade jag bevövt när jag kom från skogen idag snacka om att bli kall ända in i märgen.
seved
« Senast ändrad: 21 jan-06 kl 19:08 av seved »

hasteus

« Svar #7 skrivet: 22 jan-06 kl 17:45 »

Bara en gissning att det blev för varmt, tunnan glödgad... syftet är ju att driva ut tjäran och i viss mån torrdestillera barken (kola), inte att förbränna den för då bildas det massa sot.

Terpentin, linolja och tjära blandningen kallas oxå för roslagsmahogney eller båtsmörja etc används med förkärlek för träbåtar och fungerar utmärkt för skaft, torkar fort och kladdar inte.

seved

• seved
« Svar #8 skrivet: 02 aug-06 kl 17:59 »
Hej Igen. :)

Nu har jag provbränt ryssolja tyvär så brann nog vävern i hinken så det blev inte så mycket och den vart svart :'(. Här kommer några bilder.

Seved
« Senast ändrad: 02 aug-06 kl 18:20 av seved »

hasteus

« Svar #9 skrivet: 03 aug-06 kl 12:58 »

Tjusig bild, precis som vår fast lite mindre :)

Fanns nävern kvar som kol? du kolar ju nävern så den skall finnas kvar "oförändrad" men förvandlad till träkol :D  om den inte var det så har den brunnit.  

Tja bara prova igen och täta bättre, lera runt fogen samt någon cm sand/jord?

Om bilden motsvarar "driftläge" så kan det ev vara så att du inte hade tillräcklig kylning och den lätta näveroljan var fortfarande i gasform och passerade över din plastbytta, dvs endast seg dålig tjära droppade ner..  kyl bättre samt pröva att trä en stor plåtburk mot röröppningen som gasformig olja kan kondencera mot.

lycka till :-)  

seved

• seved
« Svar #10 skrivet: 03 aug-06 kl 16:29 »
Ja jag tätade nog för dåligt.Jag hade bara lite uppblöt lera runt det vart nog för lite. Så ska jag kyla bättre och sätta en burk över röränden. Det var inte mycket näverkol kvar i burken alls. Men ska oljan bli svart och så lite.

Seved

hasteus

« Svar #11 skrivet: 07 aug-06 kl 11:51 »
Då verkar det som det brann ja...

Lite och lite, du kramar ur näver så det kan ju inte bli hur mycket som hellst ;)  men som sagt så tror jag du förlorade det mesta av din, brann upp samt blåste förbi ditt usamlingskärl, minst hälften av vår olja fångade via gasform i plåtburken vi "trädde på" så man behöver ordentligt med kylning och ev längre rör. Näver olja är väldigt flyktig.

svart, nja, det är tjära men i ditt fall så tror jag det var mest sot eftersom det brann. Näverolja kan i sin finaste form vara ljus som linolja har jag läst, antaglingen ren gasform isåfall, svärtan kommer ju från sot. Min finare och inte så svarta olja får en grön ton, lite oklar på varför.

Suorja

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 aug-06 kl 22:44 »
hej...

Jag har kokat både talltjära och näverolja i en liknande apparat...med längre rör och en konservburk i uppträdd i änden..

det är ju jätte roligt och ryssoljan ska jag olja in mina knivskaft med tänkte jag.
men nu undrar jag..

1. det kommer någon form av starkt luktande vätska innan oljan kommer...vad är det? träsprit?

2. läste någonstans att man riskerar att det smäller ordentligt om man leker med detta ..kan det stämma tro?

3. hur tar jag näver enklast? då den savar ? men utan att björken dör?

För sist fick jag sitta i nästan 2 dygn o försöka skära bort nävern från veden i boden... ;D

förövrigt fick jag en jäkligt fin näver olja ljus o nästan lite grönaktig i färgen...

hade gött

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 15 aug-06 kl 00:45 »
Hasteus : Hade du du rör i kondesorn av koppar ?? Det skulle kunna förklara vissa gröna toner i den färdiga produkten, alltså koppoaroxider i nån form.

Suroja : Ang. din punkt 2, en läcka i destillationskärlet skulle säkert kunna leda till en gasexplosion. Gaserna som bildas vid torrdestilering av näver borde ju vara jämförbara med de som uppkommer vid destillering av ved ... dvs. gengas + andra flyktiga substanser. Det förutsätter dock också att det kommer in tillräckligt med luft (syre) i behållaren för att det ska kunna bli nån explosion.

Tillägg :

Ang. din fråga 1, det är ju de mest lättflyktiga ämnena som dunstar först, när man destillerar barrträ kallas de terpentener, eller i flaska "Terpentin" ... antagligen finns likande ämnen i björknävern.
« Senast ändrad: 15 aug-06 kl 00:49 av Vitis »

seved

• seved
« Svar #14 skrivet: 17 aug-06 kl 23:52 »
Undrar om man ska ta bort" innerbarken" från nävern innan man staplar den i hinken.

kul att ni fått bra olja träning ger färdighet antar jag.

Seved

Humle

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 05 dec-06 kl 15:46 »
Om man ska framställa talltjära då antar jag att man ska stoppa burken full med röd ved? Ska man packa veden i burken supertätt? Veden bör väl stå upp så det rinner lättare? Funderar på att testa med en pepparkaksburk och göra lite tjära som jag ska ha under skidorna.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

hasteus

« Svar #16 skrivet: 06 dec-06 kl 15:50 »

Ja så kådrika bitar som möjligt, dvs töre eller "röda bitar"
Ja dom skall stå upp samt börja gärna elda ovanpå burken så tjäran kolar ut uppifrån och inte behöver rinna förbi kolad ved mer än nödvändigt.
Ja det skall vara tätt, du ångkokar (torrdestilerar) egentligen trät och kondenserar sdean ångan, så om det inte är tätt så läcker ångan ut eller så kommer syre in och i båda fallen brinner ångan upp.

Humle

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 28 dec-06 kl 18:33 »
Tips på hur man kan fästa röret i burken på enklast möjliga vis? Kan man göra det utan att använda en svets?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

hasteus

« Svar #18 skrivet: 07 jan-07 kl 14:14 »
Behövs inget rör om du använder en pepparkaksburk, gör ett hål i locket och bukta ut locket lite. Gräv ner ett kärl under burken som du ställer uppochner ovanpå. Burken i sig kan grävas ner någon centimeter och gärna täta kanten med lera, ännu bättre är om du kan tätat under (och mot kärlet under) med mera lera :-)

Gör du en större lösning så kan du svetsa ett rör i en lös skålad bottenplatta, eller använda nedre delen av en gammal tank, sedan ställer tex oljefat ovanpå uppochner och tätar även här med sand och lera...

lycka till

« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 14:43 av hasteus »

Arne

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 10 jan-07 kl 23:18 »
Vet ni vid vilken tid det är bäst att "skörda" barken för tillverkning av ryssolja, för att få störst mängd och kvalitet?

När jag en gång beskådade ett test på tillverkning av ryssolja använde man vatten från en slang med vilken man sprutade på kondensationsröret. Mycket effektiv kylning men man fick stå där och spola fram och tillbaka hela tiden. Man skulle enkelt kunna svetsa ihop två rör där kylvattnet kan gå in emellan dom. Ett litet rörfäste för inlopp i den ena änden och ut i den andra.

För övrigt kan man försiktigt koka ryssoljan så att ett beck uppstår. Detta har använt under en stor del av förhistorien som ett slags lim för fästning av pilar och annat. Jag har vid arkeologiska utgrävningar funnit ett flertal sådana hartsklumpar. De är ca 8000 år gamla och förekommer både i form av "tuggummin" (ibland med tandavtryck) och tillplattade klumpar och med pinnhål igenom. Forskare i England har kemiskt analyserat sådana klumpar och konstaterat att de är gjorda av björkharts. Under den tid av förhistorien då man gjort keramik, är det troligast att man använt en kruka att bränna mot (likt kakburken) vid tillverkningsprocessen. Jag kan dock inte förstå hur man gjorde under äldre stenåldern då man inte gjorde keramikkärl eller hade andra brandsäkra behållare. Har ni någon idé om hur man kan ha gjort?

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser