Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika begrepp  (läst 1051 gånger)

moppe

Olika begrepp
« skrivet: 09 jul-09 kl 18:48 »
Vi ska skaffa får nu. Jag kan inte särskilt mycket om detta och läser därför en hel del. Några saker som jag vill veta i min jakt på får är vad olika betäckningar i annonserna står för. Jag har sett MV Mv3 M3 och fotröta. Vad står allt detta för och vad ska man tänka på?

Weasel

• Skåne
SV: Olika begrepp
« Svar #1 skrivet: 09 jul-09 kl 19:17 »
Mv-fri, MV3 och M3 betyder samma sak, att de inte har sjukdomen maedi visna (högsta statusen). Köp bara djur från dessa besättningar, då är de dessutom lättare att sälja sen eftersom man bara får ta in nya får med samma eller högre mv-status. Fotröta har inte med detta att göra.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

moppe

« Svar #2 skrivet: 09 jul-09 kl 19:22 »
Tack snälla för snabbt svar :)

moppe

« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 18:51 »
Om man köper ett får utan MV-status, kan man få det senare då?

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 13 jul-09 kl 19:44 »
 Ja, det går att få MV-status på fåren, här är en länk där du kan läsa om hur man gör:
http://www.svdhv.org/nyhemsida/Bekamp/bekamp_mv_mvprogrammet.html
                               Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser