Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilket stängsel?  (läst 2645 gånger)

putte95

• Gäst
vilket stängsel?
« skrivet: 09 jul-09 kl 15:19 »
hej undrar lite om vilket stängsel som är bäst när man ska göra en stor hage på en åker med ganska mycket vilt. ska de vara tråd, rep, band, nät? och i så fall vilka stolpar, isolatorer, fjädrar, spennare, handtag, tråd, rep, band, nät och batteri drivna Aggregat är bäst?.

fjäderfän

SV: vilket stängsel?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-09 kl 15:40 »
jag kör med rep och vajer och det funkar bra och så har vi ett krafftigt elagrigat men vanliga spikisoltorer och skruvisolatorer funkar vilket som.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 09 jul-09 kl 18:16 »
Vi har järntråd o aggregatet mammout tror jag det heter , det är för extremt stora hagar i svår terräng , vanliga ring isolatiorer.
Jag föredrar järntråd då man kan ha trådspännare som löser ut vid belastning så dom slipper skada sej om dom går igenom .
Plastbanden skär dom sej på o dom leder inte lika bra ström heller .
Mkt snyggare med järntråd oxå.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 09 jul-09 kl 18:22 »
En del säger att järntråd kan skada hästarna om dom får panik, men använder man LG-fjädrar eller motsvarande för att spänna tråden, så borde den risken vara ganska liten.
Dessutom så minskar risken att få stängslet nerrivet av älgar.

putte95

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jul-09 kl 18:37 »
har också tänkt att ha järn tråd men har ett föl som aldrig haft strom då de gått i en hjort hage. men kommer den då se järn tråden för järntråd syns ju inte så bra väll?

ToJo

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 09 jul-09 kl 19:01 »
Vi har High Ten-tråd och 5mm el-rep för att öka synlighet.
Till stolp använder vi glasfiber med tre isolatorer , i hörnen kraftiga trästolpar  ( typ telefonstolpar) vanliga trästolp vid svagare böjar .
Ringisolatorer till el-repet och slangisolator till High Ten-tråden.
Fjädrar och spännare i änden på varje tråd.
Har haft staketet i 2 år nu, det har aldrig varit trasigt trots älgar fallande träd och överkörning med traktor.
Titta på BMS produkter AB hemsida de har en stängselskola där olika staket beskrivs. www.bmsab.se

fjäderfän

« Svar #6 skrivet: 09 jul-09 kl 19:17 »
har också tänkt att ha järn tråd men har ett föl som aldrig haft strom då de gått i en hjort hage. men kommer den då se järn tråden för järntråd syns ju inte så bra väll?

sätt några plastbiar i staketet så syns det.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 09 jul-09 kl 21:03 »
Har inte hästar bra syn?
Dom är ju stäppdjur och bör se bra på långt håll åtminstone.
Och får dom panik spelar väl vimplar och annat i trådarna ingen större roll.
Or?

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 09 jul-09 kl 21:25 »
Problemet är väl just när man ska lära ett djur att elektrisk tråd är ett hinder. Det är ju bara ett 'mentalt' hinder för rent fysiskt spränger ju en häst enkelt igenom utan att ens hinna få någon ström. Jag har aldrig lärt en häst vad el är, dom har antingen redan kunnat när dom köpts eller fötts här och då verkar stona lära dom.
Kanske det är säkrast att sätta en tråd en liten bit innanför en liten fålla av trä eller något annat 'ogenomträngligt' för första övningen? För djuret som ska vänjas måste i lugn och ro nosa på tråden för att fatta vad som är 'farligt' får det bara en stöt utan att veta vad som händer kan det bara bli paniksken av allt. Jag skulle prova med en fålla och gärna lite aluminiumfolieremsor på tråden  som han ser ordentligt och nosar på.
Lycka till!
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

putte95

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 jul-09 kl 21:46 »
de e precis så jag menar. när jag delade av hagen med järn tråd så märkte de inget och bara galpperade ienom utan få någon stöt. och om man då sätter upp ett nytt staket med järntråd så händer väll samma sak? eller när de ser stolparna kanske de fattar att där är ström?

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 09 jul-09 kl 22:04 »
de e precis så jag menar. när jag delade av hagen med järn tråd så märkte de inget och bara galpperade ienom utan få någon stöt. och om man då sätter upp ett nytt staket med järntråd så händer väll samma sak? eller när de ser stolparna kanske de fattar att där är ström?
Kanske du kan pröva med plastband som man kan väva plastmattor av som man kan köpa på rulle (för visst finns såna fortfarande?) och dra tillsammans med tråden så att dom ser att det finns något där och lägga något gott åt dom innan stängslet så att dom stannar upp och förhoppningsvis ser bandet och vill kolla vad det är?
 Mina hästar vet av erfarenhet att det sitter ståltråd på stolpar och stannar därför när dom ser stolparna (jag har om haft en häst som stannade innanför stolpar utan tråd ;D), men vet dom inte att tråden innebär ström så är det svårt.
                             Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Luff

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 09 jul-09 kl 22:47 »
Jag har klena impregnerade stolpar, 7 cm omkrets ungefär, ringisolatorer och två reptrådar. Det håller inne 4 hästar och 8 nöt. Älgen hoppar över - förutom i vintras när en älgkalv hoppade precis på en stolpe och knäckte den. Annars har jag aldrig haft problem med trasiga staket pga vilt. I år får det bara inte gå sönder - tjuren vi har på bete är stooor.
//Luff

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 09 jul-09 kl 22:53 »
Jag har två vita trådar (elrep eller band) och så en järntråd i mitten. Funkar bra, t o m shettisen håller sig inne. Har dock hört att elrep kan vara farligt om hästarna får panik då den inte går av så lätt. Järntråden bryts lätt av.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #13 skrivet: 10 jul-09 kl 00:26 »
Har inte hästar bra syn?
Dom är ju stäppdjur och bör se bra på långt håll åtminstone.
Och får dom panik spelar väl vimplar och annat i trådarna ingen större roll.
Or?

Föl har ju mkt sämre syn än en vuxen häst, speciellt de första dagarna. Jag skulle inte våga använda järntråd utan att ha tätt med "vimplar". Man måste dock kolla så att de inte "klumpar" ihop av vinden.

Snor en bild från franska elband där man kan kolla skillnaden i visibilitet

Personligen föredrar jag breda elband framför järntråd men skulle långt hellre ha järntråd än elrep som kan orsaka stora skador. De breda elbanden är dock rätt dyra men brukar hålla bra. Kan dock behöva spännas efter ju längre tiden går då de kan fånga vind.
« Senast ändrad: 10 jul-09 kl 00:32 av Sar »

bo_i_dala

« Svar #14 skrivet: 15 jul-09 kl 21:54 »
Hej!
Ja herregud vilka svar du fått.................................

Gör som du vill men SNÄLLA!!!!!!!! använd INTE stålwire- om dom fastnar/springer i genim är det inte wiren som går sönder först......... om du förstår vad jag menar.

Har stängslat med el sen mitten 80talet, provar det mesta, gjort alla(nästan) misstag som går att göra, jag rekomenderar:

Köp stängselhandboken från jordbruksverket
Så starkt aggregat du har råd med, absolut nätdrivet- Köp inget okänt märke! Jämför pris och laddningsenergi!
Järntråd, ca 2mm galvad- därför att den står mot väder o vind, går att eftersträcka lätt, den går av när och om dina hästar skenar igenom, kom ihåg att inget staket i värden kan stoppa de skenande hästarna, då är det bättre att tråden går sönder först(föreställ dej att inte tråden går av, stolpar rycks upp allr snärjs in i ben på en skräckslagen häst.......)
Skruvisolatorer(ringisolator)
3st trådar
Impregnerade alt kärnek-stolpar
Spara inte på jordningen!! Följ rekomendationerna
Till häst -inte spiralfjädergrindar utan typ gummibandsgrind
Sedan måste du lära dina djur vad ett elstängsel är tex sätt upp ett tillfälligt elstaket innanför ett redan befintligt staket i den vanliga hagen

Mvh/ bo i dala

putte95

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 jul-09 kl 22:04 »
jo så mycket vet jag men tack ändå :D. ska försöka få ett så rostfritt som möjligt.

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 16 jul-09 kl 11:20 »
Vilken tråd eller rep man väljer tycker jag inte spelar så stor roll, det viktiga är att det är bra med kräm på strömmen. Vi har blandat med aggregat, både batteri och nät, och häromåret köpte vi ett solcells-drivet. Funkar riktigt bra, måste jag säga, och superenkelt att flytta runt på.

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 23 jul-09 kl 11:38 »
Franska Elbandets visibilitetstest är väl lite missvisande, även taggtråden hade synts bra mot den blå himlen.
I England gjorde man ju test på vilken färg hästar reagerade bäst på. Man hade stora hagar omgärdade med höga häckar, i öppningarna spände man upp elband av olika färg för att se vilket hästarna reagerade bäst på. Det var INTE det vita, utan de mörkbruna och mörkgröna banden som hästarna såg bäst och stannade framför, istället för att spränga igenom... (Unghästarna skrämdes för att få dem i sken...) Banden påminde väl förmodligen om grenar, och ser hästarna dem så bra så borde väl även vilt se dem i tid.

Tänk vad fint om man hade sett bruna välspända band på hästbetena istället för vita fladdrande band. (Diskuterades nyligen i fårtråden).
För några år sedan när jag själv fortf. hade häst fanns åtminstone grönt band att köpa, och även brunt tror jag. Vad jag inte förstår var hur dessa band kunde vara flera gånger dyrare än vita band trots samma bredd, samma antal ledare och samma tjocklek på ledarna.
Bara en personlig reflektion över stängselval, inget dömande över tråden i övrigt..  ;)

Förövrigt så rymde min fjordvalack en gång, rakt igenom den tunna plasttråd som delade av hagen. Han och hans ponnykompis betade glatt på den avstängda delen av hagen medan syrrans varmblod stod kvar vid den öppning som fjordingen gjort och gnäggade på dem att komma tillbaka... Han skulle aldrig drömma om att gå förbi där tråden varit tidigare.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #18 skrivet: 23 jul-09 kl 15:13 »
Finns inte gröna franska elband längre? Det har vi på en av hagarna på ett tidigare ställe.

Personligen kan jag tänka mig att även omgivningen spelar roll, att det skulle vara skillnad på vad som hade bäst visibilitet i en skogshage jämfört med ett bete.

Sedan är ju taggtråd ett icke-alternativ oavsett hur väl den syns. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser