Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värpfoder även till kycklingar  (läst 8951 gånger)

19anna76

• Gäst
värpfoder även till kycklingar
« skrivet: 09 jul-09 kl 11:49 »
hej
har kycklingar som är ca 2 mån gamla..dom går med dom stora vuxna hönsen. När dom var helt nykläckta till för ca 2 v sen fick dom startfoder. nu sen jag köpte foder senast ger jag alla samtliga värpfoder från svenskt foder + gräs och matrester såklart. Är det någon fara att ge även kycklingar värpfoder eller måste jag separera matskålarna och ge dom allfoder istället?
tack,
anna

19anna76

• Gäst
SV: värpfoder även till kycklingar
« Svar #1 skrivet: 09 jul-09 kl 20:59 »
ingen som vet....??....

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 09 jul-09 kl 21:04 »
Snarare så att jag har samma tankar... Jag har två tioveckors som fick flytta in till de stora häromdagen och då vill de ju äta samma mat som dem, värpfoder, havre, vete, snäckskal. Man kan ju inte gärna hindra dem...

Jag försöker pytsa till dem lite av deras tillväxtfoder när de strosar runt på dagarna, de håller ihop rätt så mycket för sig själva än så länge.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

putte95

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jul-09 kl 21:22 »
undrar också samma sak. de stora älskar mer tillväxten än värp så jag får blanda både havre värp tillväxt och allfoder.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 10 jul-09 kl 10:00 »
Alla i min hönsflock får startfoder när det finns nya kycklingar, tills den säcken är slut. Sedan får alla värpfoder igen - även de nya kycklingarna. Har inte utrymme att hålla kycklingar för sig, så då rationaliserar jag.  ;)

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #5 skrivet: 10 jul-09 kl 11:48 »
Utan att ha vetenskapliga belägg så har jag mkt svårt att se faran i att ge kycklingar "värpfoder". Man ger ju matrester och fåglar är ju allätare så tycker dom om det så borde det funka... ;)

Mina hönor och kycklingar (6 v) får Lantmännens KRAV-märkta "SUND VÄRP HEL" (står på påsen att det är från 17 veckors ålder), Krossad korn och så snäckskal (tror inte kycklingarna äter det) utöver det så blir det matrester fil och lite handmatning med undulatfrö.

Jag har bara haft höns i ett år, så vi får väl se... :P

/Vimsan
Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är! Bor med min härliga familj i ett hus med skogstomt vid Storsjön <3

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 10 jul-09 kl 12:01 »
Har läst att det är farligt att ge snäckskal för tidigt, inte värpfoder utan snäckskal. Något med att det kan förstöra kycklingens utveckling av skelett. läste det i boken "höns" av karin

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #7 skrivet: 10 jul-09 kl 13:24 »
Har läst att det är farligt att ge snäckskal för tidigt, inte värpfoder utan snäckskal. Något med att det kan förstöra kycklingens utveckling av skelett. läste det i boken "höns" av karin

oj då, jag har inte sett att de har ätit av det, men då kan jag ställa undan det ett tag så får alla vara utan i sommar  :)

/Vimsan
Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är! Bor med min härliga familj i ett hus med skogstomt vid Storsjön <3

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 10 jul-09 kl 13:56 »
Tänkte mest om du blandade det i värpfodret. TROR inte dom är så dumma så att dom äter snäckskalet, fast man vet ju aldrig. Men dina höns behöver ju det så ta inte bort det ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: INTE värpfoder även till kycklingar
« Svar #9 skrivet: 10 jul-09 kl 16:37 »

För mycket kalk=kalcium till små kycklingar kan orsaka benutvecklingsproblem på dem.

Kalk finns tillsatt i VÄRPfodren därför ska inte kycklingar äta dessa utan Start o Tillväxtfodren  :)

T.ex i Kycklingfodren är det 11 gram kalcium, medans värpfodren innehåller 38-115 gram kalcium....
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 10 jul-09 kl 16:40 »
Visste väl att det var något sånt :D Men det finns ju värpfoder med och utan snäckskal, eller ???

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 10 jul-09 kl 17:33 »
Inte vad jag minns.

Fenix Hel Veg innehåller t.ex 39 gram kalcium.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ägg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 jul-09 kl 17:57 »
Inte vad jag minns.

Fenix Hel Veg innehåller t.ex 39 gram kalcium.

I förhållande till vad? Jag förstår inte. Menar du 3,9% kalcium (39 gram per kilo) ?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 10 jul-09 kl 18:33 »
I förhållande till vad? Jag förstår inte. Menar du 3,9% kalcium (39 gram per kilo) ?

Givetvis, det helt vanliga gamla sättet "gram per kilo"  39 gram alltså.

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #14 skrivet: 10 jul-09 kl 21:19 »
För mycket kalk=kalcium till små kycklingar kan orsaka benutvecklingsproblem på dem.

Kalk finns tillsatt i VÄRPfodret därför ska inte kycklingar äta dessa utan Start o Tillväxtfodren  :)

T.ex i Kycklingfodren är det 11 gram kalcium, medans värpfodren innehåller 38-115 gram kalcium....

Får hoppas att de inte har ätit för mkt av "värpfodret" (haft det framme en vecka) mitt innehåller 3,7% Ca. Då får de äta matrester och kornkross. Jag brukar också ge dem fil, vetekli, groddar...  ;)

Ytterligare några erfarenheter rikare - man lär sig...

/Vimsan

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #15 skrivet: 10 jul-09 kl 21:34 »

Kalk finns tillsatt i VÄRPfodren därför ska inte kycklingar äta dessa utan Start o Tillväxtfodren  :)

Men allfoder borde gå bra?
Om man har snäckskal i en separat skål, tror ni kycklingarna äter av det då? Har inte sett mina göra det i alla fall.

putte95

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 jul-09 kl 21:38 »
eller så har man snäckskalen och värpfodret högre upp på tex en hylla så bara de stora kommer åt de?.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #17 skrivet: 10 jul-09 kl 21:47 »
Jag köper värpfoder koncentrat, det brukar understrykas att det MÅSTE blandas med snäckskal eller annan kalk (plus spannmål) - så inte kan det väl innehålla så fasligt mycket? Svenska foder skriver bl a på sin hemsida: "I alla dessa alternativ måste en komplettering med kalk eller snäckskal ske."

johe71

« Svar #18 skrivet: 10 jul-09 kl 21:56 »
Jag köper värpfoder koncentrat, det brukar understrykas att det MÅSTE blandas med snäckskal eller annan kalk (plus spannmål) - så inte kan det väl innehålla så fasligt mycket?

jag har bara koncentrat från granngården (värpex pk), på den påsen står det Kalciumkarbonat 25.8%... och serverar man 1/3 sådant och 2/3 säd så blir det 8,6% i den färdiga blandningen... (andra produkter från granngården innhåller följande: sundfor värp hel: kalciumkarbonat 10,4%, fenix hel veg: kalciumkarbonat 10,4%, allfoder: kalciumkarbonat 3,5%)

alla värpfoder som finns innehåller rätt mängd kalk beräknat på att hönsen enbart äter detta foder + vatten, alltså inga matrester, inget gräs, inget annat alls. Alla som jag vet om som har hobbyhöns ger sina höns andra saker än värpfoder... alltså ska man alltid (som hobbyhönsägare) servera extra snäckskal (eller annan kalk) till sina höns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: kalcium (kalk)
« Svar #19 skrivet: 11 jul-09 kl 00:08 »
jag har bara koncentrat från granngården (värpex pk), på den påsen står det Kalciumkarbonat 25.8%... och serverar man 1/3 sådant och 2/3 säd så blir det 8,6% i den färdiga blandningen... (andra produkter från granngården innhåller följande: sundfor värp hel: kalciumkarbonat 10,4%, fenix hel veg: kalciumkarbonat 10,4%, allfoder: kalciumkarbonat 3,5%)

Men nu pratar vi om det totala Kalciuminnehållet i fodret.

Värpex (koncentrat) innehåller 98 gram Kalcium per kg foder.
Fenix Hel Veg innehåller 39 gram Kalcium        -"-
Allfoder innehåller 14 gram Kalcium               -"-

att jämföra med Livkycklingfodrens (eftersom det är Kalciumhalten till kycklingar vi pratade om)  ;)
Fenix Start  10 gram Kalcium per kg foder.
Fenix Tillväxt 10 gram Kalcium   -"-
« Senast ändrad: 11 jul-09 kl 00:17 av Grimla »

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser