Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför är hon så liten?  (läst 1573 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Varför är hon så liten?
« skrivet: 08 jul-09 kl 16:36 »
Jag har ett samhälle/avläggare som dragit upp en egen drottning och där det har varit lite strul, jag skrev om det i en tidigare tråd. Drottningen i samhället är äggläggande men hon är väldigt liten. Nästan som ett arbetsbi i storlek, fast med drottning-bakdel.... :) Det är antagligen därför som jag missat henne vid tidigare genomgångar och trodde att samhället var viselöst.

Jag antar att det beror på att de inte matat upp henne ordentligt, varför har de inte gjort det? De hade ett gäng viseceller förra veckan som jag skar bort, kan de ha brytt sig mer om cellerna än sin drottning? Tror ni att hon kan ha chans eller vill de inte ha henne?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

wictor

SV: Varför är hon så liten?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-09 kl 18:17 »
Ibland när bina drar upp en egen drottning så kan hon bli liten, detta är speciellt fallet när det är en "nöddrottning", alltså när de bygger om en arbetarcell till drottningcell om drottningen omkommit.

Men även små drottningar kan vara goda, så låt henne gå ett tag. Och drottningar blir större när de varit i ordentlig äggläggning en tre-fyra veckor.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 08 jul-09 kl 18:24 »
Tack för svaret!

Mina andra drottningar har blivit stora nästan direkt när de blivit äggläggande, jag har för dåligt tålamod som vanligt... ;) Då låter jag henne jobba på och hoppas att hon blir en stor o fin drottning så småningom!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 01 aug-09 kl 20:45 »
Lite uppdatering:

Min lilla drottning lägger ok med ägg och samhället växer så sakta. De är väldigt lugna och känns mycket bra att jobba med! Förra veckan så var det dock ett gäng viseceller igen, intressant nog så var det väldigt små viseceller!? Idag tittade jag igen och då var det inga celler men inte så mycket öppet yngel heller, det mesta var täckt.

Jag har inte sett drottningen alls de senaste gångerna som jag varit där, bara spåren efter henne, så jag vet inte om hon blivit större. Jag tänker nog slå ihop detta samhälle med ett annat litet innan invintringen, men då gäller det ju att jag hittar drottningen.... ;)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 01 aug-09 kl 21:15 »
Jag har också ett samhälle med en så liten drottning att hon ibland är svår att skilja på bland de andra bina. Ett annat samhälle däremot har en enorm drottning som man hittar på en gång. Jag kan däremot inte se någon skillnad i antalet ägg eller annat som skiljer samhällena åt. Det kanske är som i människovärlden: en del mammor är stora en del små ::)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 21 aug-09 kl 14:14 »
Idag, när jag var i bigården för att byta drottningar i andra samhällen, så kikade jag i min avläggare och fick syn på drottningen! Hon var fortfarande lika liten och idag var det inget yngel alls.... :-\

Jag hade inte förberett hopslagningen och funderar på om jag skall ge dem en ballong med foder nu och se om hon kanske lägger en omgång ägg. Och så slår jag ihop samhällena i början av september, ihop med invintringen. Är det en bra plan?

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 21 aug-09 kl 15:53 »
Mina småvuxna drottningar har också lagt hyfsat med ägg till en början men sedan minskat/slutat i förtid. Troligen beror det på dålig parning vilket gett liten spermamängd=liten bakkropp/liten drottning. Stödfodring hjälpte inte mina drottningar mer än marginellt.

Rätta mig gärna om jag tänker fel.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

« Svar #7 skrivet: 21 aug-09 kl 19:29 »
Mille, den lilla drottningen är nog inte riktigt okej om hon inte ynglar nu. Nu bör de ha minst ett par-tre ramar med yngel inför vintern. Det är nog läge att endera byta henne, eller ta bort henne och slå samman med ett annat samhälle.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 21 aug-09 kl 21:19 »
Mille, den lilla drottningen är nog inte riktigt okej om hon inte ynglar nu. Nu bör de ha minst ett par-tre ramar med yngel inför vintern. Det är nog läge att endera byta henne, eller ta bort henne och slå samman med ett annat samhälle.

Jag skall inte behålla henne, utan slå ihop hennes bin med ett annat litet smahälle. Det som jag tänkte var om jag kunde få henne att lägga en omgång ägg innan sammanslagningen, så att det blir lite fler ungbin. Nu har hon säkert inte lagt ett enda ägg under augusti och värdet på de bin som finns i samhället är ju då lite si o så...

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, skogskälla, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser