Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 107848 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Pågående handarbeten
« Svar #340 skrivet: 07 nov-09 kl 23:53 »
Jag stänger tår. Märkligt så många par man hinner sticka innan man kommer sig för att stänga tårna.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #341 skrivet: 08 nov-09 kl 10:07 »
Jag stänger tår. Märkligt så många par man hinner sticka innan man kommer sig för att stänga tårna.

http://www.youtube.com/watch?v=EQXk7Z-uXjI

Men shit vilken häftig stickmaskin,en sån har jag aldrig sett förut  :D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #342 skrivet: 08 nov-09 kl 10:24 »
Ja, vad fräckt det är med en sockstickningsmaskin. Kollade på videon och fick inte ihop hur det skulle bli först men, det var ju mycket listigt.  :)

Här pågår, en virkad sjal i rutor, trasklippning till virkad matta (stiltje för tillfället), mormorsrutor till pläd (stiltje), ett par sockar i Kaffe Fasett garn (stiltje och fastkörd på hälstickning), snart skickar jag garnet till Gruff och undrar om inte han kan sticka på sin fiffiga maskin istället  ::) ) sen har jag kommit på att jag faktiskt har ett virke på ett vitt överkast också men, det har jag inte virkat på under de senaste 10 åren tror jag. Jag fick ärva min farmors fina överkast och då blev det liksom mindre angeläget. Sen har jag ju min lilla kudde i mormorsrutor också som ska sys ihop. Jag har dock stickat en Åremössa i lila till dottern och så har jag stickat ett rött mobilfodral till henne också och de är färdiga!  :)

Blev förresten helt deppig när svärmor deklarerade att hon slängt sitt vita hemvirkade överkast  :o för det var för litet till deras säng. :-\
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pysslan

• Gäst
« Svar #343 skrivet: 08 nov-09 kl 10:40 »
Blev förresten helt deppig när svärmor deklarerade att hon slängt sitt vita hemvirkade överkast  :o för det var för litet till deras säng. :-\

Det var ju för sorgligt. Men jag tror det är bäst vi inte börjar fundera över hur mycket vackra handarbeten som folk slänger. :o

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #344 skrivet: 08 nov-09 kl 10:55 »
Men shit vilken häftig stickmaskin,en sån har jag aldrig sett förut  :D

Bra blir det också!  :)

Ja, vad fräckt det är med en sockstickningsmaskin. Kollade på videon och fick inte ihop hur det skulle bli först men, det var ju mycket listigt.  :)

Nä, det var min första reaktion också. "HUH?!"  ??? Och man behöver inte göra som Laurie gör och ta av varje strumpa för sig. Utan man stickar säg, tio par på en enda gång och låter dom samlas i en korg på golvet. Sen tar man alla till soffan och stänger dom framför tv'n  :)

Det var ju för sorgligt. Men jag tror det är bäst vi inte börjar fundera över hur mycket vackra handarbeten som folk slänger. :o

Jag tror det är just det vi SKA tänka på.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #345 skrivet: 08 nov-09 kl 11:16 »
Jag hittade ett elastiskt garn i garnaffären igår, och nu stickar jag mitt livs första disktrasa! Samtidigt med det så gör jag torgvantar inför julmarknaden och ett mobilfodral till dottern...

Min minsting har fått garn som skall bli sockor, och han hämtar garnet ungefär en gång om dagen och säger förvånat; "Men de är ju inte klara mamma...." :P
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #346 skrivet: 08 nov-09 kl 11:22 »
Gruff går det att köpa sånna sockmaskiner i sverige?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #347 skrivet: 08 nov-09 kl 11:42 »
Gruff går det att köpa sånna sockmaskiner i sverige?

Ja, i Sverige stickade man på sin Viktoria åt Hemstickningsaktiebolaget fram till någon gång runt andra världskriget. Det förekom också en som hette Are. Bruksanvisningen till den jag hade var tryckt 1939. Man kan hitta dom ibland i annonser, loppisar och antikaffärer. Viktorian är nog min favorit. Och Are'n bor numera hos hon i videon, i New Hampshire, USA. Jag bytte den mot hennes Creelman MM. En riktig arbetshäst!

Viktoria

Are

Creelman Money Maker

Varg-älva

• Finland
« Svar #348 skrivet: 08 nov-09 kl 14:21 »
Har blivit helt förvirrad... Håller på med sockor och sockor och väska och syr vetekuddar (linnetyget slut, vetekornen slut, vill sy mer) och har två nya garn i en påse i köket.

Dygnet har för få timmar. Eller så har jag för få armar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #349 skrivet: 08 nov-09 kl 22:21 »
Dygnet har för få timmar. Eller så har jag för få armar.

Jag tycker nog oftast det är både och.

Varg-älva

• Finland
« Svar #350 skrivet: 09 nov-09 kl 19:00 »
Jag tycker nog oftast det är både och.

Det måste vara nåt fel i planeringen av dygn, dygnsrytm och arm-antal...

aust

• Tussilago
    • -
« Svar #351 skrivet: 10 nov-09 kl 14:19 »
Det måste vara nåt fel i planeringen av dygn, dygnsrytm och arm-antal...

jag har alltid sagt att man skulle haft minst fyra armar, det är så mycket i livet där man skulle haft bara ett extra par för att få till det.

Mina projekt just nu är att sticka en kofta med egenritat mönster och sy vadmalsbyxor efter vikingtida mönster. Fler projekt ligger hemma men de tog jag inte med mig på resan :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #352 skrivet: 11 nov-09 kl 12:57 »
Snart är veckans auktioner över. Så nu står jag och färgar vattenmelon, pistage och persikogarn till nästa vecka.

Kullabo

• Västergötland
« Svar #353 skrivet: 12 nov-09 kl 22:25 »
Har också flera projekt som ligger och "mognar". Försöker ta mig i kragen och färdiställa diverse grejer innan jag kastar mig in i nya utmaningar. Men det är ju så förbenat svårt att vänta. Vill hela tiden börja på nya grejer...så stickar/virkar jag kanske 50% sedan är det stopp, toktråkigt att fortsätta.

Just nu ligger en nästan färdig Candle Shawl..en nästan färdig dragspelsbasker...nästan färdiga strumpor...en tröja som jag stickat uppifrån och ner som jag bara har hälften kvar på bägge ärmarna att göra = tråkigt, en vante vill bli två..massor med inköpta tyg och mönster som väntar på att jag ska bli vän med symaskinen...och mängder med garn som lockar mig...

//Jessica

Varg-älva

• Finland
« Svar #354 skrivet: 13 nov-09 kl 06:08 »
Snart är veckans auktioner över. Så nu står jag och färgar vattenmelon, pistage och persikogarn till nästa vecka.

Du visar väl vad det blev till?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #355 skrivet: 13 nov-09 kl 12:02 »
Jo, när jag har härvat om det. Sålde allt och haft lite pyssel med att packa och skicka.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #356 skrivet: 14 nov-09 kl 00:44 »
Nu har jag lärt mig sticka avigt, så nu gör jag ett par handledsvärmare i avigt och rät :) Gör dom av angora garnet som jag spunnit på spinnrocken (andra garnet som jag spunnit på spinnrock, det blev faktiskt ganska jämnt ;) ).
Vantarna som jag skulle börja med har mamma fått börja med, så kan det gå ;D Snygga blir dom iallafall, av angora det också, spunnet på slända.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Kullabo

• Västergötland
« Svar #357 skrivet: 15 nov-09 kl 22:27 »
Har försökt mig på krokning i helgen..mitten blir ju jättefint men kanterna är ju katastrof  :( efter flera försök så lade jag undan "skiten"...får se om jag lyckas bättre nästa gång jag provar

//Jessica

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #358 skrivet: 17 nov-09 kl 17:01 »
Jag vilar!  :-[

manna

• -
« Svar #359 skrivet: 02 dec-09 kl 07:02 »
Jag hoppar vilt mellan projekten nu. För tillfället stickar jag en grön mössa med möbiuskant. Alpackagarn. Tunna stickor.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser