Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 108012 gånger)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Pågående handarbeten
« Svar #300 skrivet: 09 okt-09 kl 21:46 »
Lägg ändaran dubbelt så slipper man fästa... ;D Det kan man göra bättre på annat sätt(festa) ;)
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #301 skrivet: 10 okt-09 kl 09:35 »
Har börjat på en tröja där man stickar från halsringningen och nedåt, med raglanärm. Kul! Men nu inser jag att garnet inte räcker (rättare sagt ullen; spinner garnet själv; trodde jag hade mera kvar av just den ullen).

Så nu står jag i valet och kvalet om jag ska repa upp det hela och börja om med ett garn som jag vet räcker, eller om jag ska hitta på nåt sätt att fortsätta med ett annat garn och få det att bli snyggt ???

manna

• -
« Svar #302 skrivet: 10 okt-09 kl 12:21 »
Nej, det är konstigt hur det kan bli ibland ;D

Eller hur? Idag hände det igen! Fyra nystan sockgarn. Bara så där. Är det månne sömnbristen? Eller kan det vara något med vattnet?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Varg-älva

• Finland
« Svar #303 skrivet: 10 okt-09 kl 15:12 »
Har börjat på en tröja där man stickar från halsringningen och nedåt, med raglanärm. Kul! Men nu inser jag att garnet inte räcker (rättare sagt ullen; spinner garnet själv; trodde jag hade mera kvar av just den ullen).

Så nu står jag i valet och kvalet om jag ska repa upp det hela och börja om med ett garn som jag vet räcker, eller om jag ska hitta på nåt sätt att fortsätta med ett annat garn och få det att bli snyggt ???

Det kan bli fint om du låter det bytas ut successivt. Alltså ett varv av nya garnet, några med gamla, ett par med nya, ett par med gamla, och så vidare där det nya garnets ränder blir bredare, för att till sist övergå till enfärgat.

Eller några varv med en maska i färg 1 och en maska i färg 2.

manna

• -
« Svar #304 skrivet: 10 okt-09 kl 17:06 »
Stickar mig en mössa.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Varg-älva

• Finland
« Svar #305 skrivet: 10 okt-09 kl 21:14 »
Stickar mossgröna sockor.
Stickar en rätstickad lila sjal. (ett evighetsprojekt, garnet är ungefär lika tjockt som björntråd)
Virkar röda pulsvärmare.

Jo, jag måste ha många projekt på gång samtidigt...  ::)

Melica

« Svar #306 skrivet: 10 okt-09 kl 23:48 »
Fransa upp garnändarna lite och sätt ihop dom. Blöt lite, gnugga mellan handflatorna och tvinna lite lätt och stocka in det. Syns knappt.

När jag lärde mig göra så, så fick jag höra att det var viktigt att spotta på garnet, och inte gå till vattenkranen. Skulle ha något att göra med att enzymer i saliven får det att lättare tova ihop. Jag vet inte, men det borde väl i stort sett fungera lika bra med kranvatten, minns inte om jag provat det  :-[. Tar ju mycket längre tid att gå iväg dit, jämfört med att bara ta nästa nystan,spotta i nävarna och fortsätta...
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #307 skrivet: 11 okt-09 kl 06:36 »
Stickar tumvantar för första gången i mitt liv.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #308 skrivet: 11 okt-09 kl 10:52 »
Stickar tumvantar för första gången i mitt liv.

yay!!  :D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #309 skrivet: 11 okt-09 kl 14:35 »
Det kan bli fint om du låter det bytas ut successivt. Alltså ett varv av nya garnet, några med gamla, ett par med nya, ett par med gamla, och så vidare där det nya garnets ränder blir bredare, för att till sist övergå till enfärgat.

Eller några varv med en maska i färg 1 och en maska i färg 2.

Det är en tanke

*funderar vidare*

kattfot

• Östergötland
« Svar #310 skrivet: 11 okt-09 kl 14:59 »
Melica; det stämmer att spott är mycket bättre än vatten!
Det innehåller, som sagt var enzymer som löser upp ytskiktet i ullen och gör att skarven fäster bättre, men det innehåller även limämnen som klistrar ihop skarven på ett suveränt sätt. Man kan även dra nytta av detta när man spinner, i synerhet tunna garner av växtfibrer som lin. Om tråden håller på att brista så dreglar man lite på den och allting fixar sig!
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #311 skrivet: 12 okt-09 kl 19:33 »
Nu ska jag sätta igång och spinna lite angora (kanin) ull igen, har inte haft ork på ett tag. Planerar att sticka en mössa (av vit satinangora och vit vanlig angora) och ett par tumvantar (av viltblå och viltgrå, dock har jag ej "samlat in den ullen än). Mössan skall jag dock försöka lura på mamma att sticka ;) Egentligen skulle ullen som går till möss-garn bli sjal-garn, men jag har ju redan en sjal, så entill kan jag vänta med att göra.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #312 skrivet: 12 okt-09 kl 20:42 »
Råkade köpa lite, lite garn idag. Funderar på om det ska omvandlas till raggor åt lilla N eller en mössa åt lilla N eller möjligen båda delar. Avvaktar lite med koftstickningen, för nu blev jag lite sugen på något mer minismått och maxisnabbt (läs: jag har inte en susning om hur jag ska fixa raglanärm enligt beskrivningen ;D ).

visst är det spännande hur man 'råkar' köpa garn så där ibland...
elliha.blogspot.com

Melica

« Svar #313 skrivet: 13 okt-09 kl 01:52 »
Yngste sonen ville sticka sig en mössa på min stickmaskin, så jag gick runt och letade fram vad jag hade för garn som han kunde ta... Hittade en låda här och en låda där i olika hus, uthus och bodar. Jag vill egentligen inte räkna ihop hur mycket det var, men tror nog att jag hittade 8 - 10 kg  :-[. Det mesta är sådant som jag tänkt färga, men som aldrig blivit av... En del färgat var det ju också, men alla alldeles för stickiga för hans smak, så givetvis tog han av de ynka hekton kamgarn som jag själv vill använda... Storebror blev inspirerad och stickade upp resten... Måste med andra ord beställa mer garn  ;D
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #314 skrivet: 13 okt-09 kl 10:16 »
Sedan jag lyckades färdigställa ett par raggsockar så tappade jag helt sticksugen. Mest beror det kanske på att jag inte har rätt storlek på stickorna till de projekt jag tänkt mig. Borde ju kunna vara lätt åtgärdat ::).
Hur som så har jag nu plockat fram nålbindningsnålen i stället och börjat med ett par handledsvärmare. Gillar verkligen nålbindning! 'Råkade' dessutom beställa hem en laddning garn som jag tror ska passa till nålbindning. Kanske hinner jag rent av sno ihop ett par julklappsvantar!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #315 skrivet: 14 okt-09 kl 00:41 »
På något vänster vis lyckades jag oavsiktligt färga rastafari-garn idag. Lyfte på locket och *Boomshakalack*  ;D
« Senast ändrad: 14 okt-09 kl 00:43 av Gruff »

Varg-älva

• Finland
« Svar #316 skrivet: 14 okt-09 kl 06:42 »
På något vänster vis lyckades jag oavsiktligt färga rastafari-garn idag. Lyfte på locket och *Boomshakalack*  ;D

Men var är bilderna??  ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #317 skrivet: 14 okt-09 kl 09:07 »
;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #318 skrivet: 14 okt-09 kl 10:06 »
Oj, så det kan gå!
Helt utan förvarning, antar jag? ;)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #319 skrivet: 14 okt-09 kl 23:46 »
Oj, så det kan gå!
Helt utan förvarning, antar jag? ;)

Jo, faktiskt. Det skulle bli något helt annat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare
Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser