Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 107929 gånger)

manna

• -
SV: Pågående handarbeten
« Svar #160 skrivet: 19 aug-09 kl 14:01 »
Tack för alla kommentarer om kjolen!
Den är i princip ett härmprojekt - jag blev nog förtjust i den p.g.a. färgerna som var på originalbilden, och har försökt att efterlikna den kjolen.

Manna: Om jag hade varit hälften så duktig som du tycks tro, så hade jag haft mer kläder i min garderob...
Tack i alla fall! :-[

Det är inte mängden kläder som räknas, det är hur snygga de är. Jag är stensäker på att du är en klippa när det gäller handarbete. Så det så.  :)

---

Det magiska tänkandet innefattar även väntrummet på mvc. Funkar bra att sticka där. Har gjort mer resår i koftans nederkant än mönstret säger, men jag tycker att det blir snyggare så här. Snart börjar jag med "kroppen".
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #161 skrivet: 22 aug-09 kl 19:21 »
Har börjat på någon slags halsvärmare/krage i handfärgat garn.
Kör på måfå, så vi får se hur resultatet blir.

Sedan hittade jag för länge sedan blockade delar till en kofta hemma hos mamma,
ska bara ta mig i kragen och sy ihop dem och få till de sista finesserna.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #162 skrivet: 22 aug-09 kl 19:35 »
Fortsätter spinna kaninull :D Ska snart börja tvinna, sen blir det bilder.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #163 skrivet: 22 aug-09 kl 20:30 »
Ska bli jätteroligt att se det, Christina!  :D
Höns, stickning och pelargoner

Humle

• Västerbotten
« Svar #164 skrivet: 22 aug-09 kl 20:54 »
Vintern närmar sig och jag har armar och lite till kvar på den nålbundna tröjan! Bäst att sätta igång, igen.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #165 skrivet: 22 aug-09 kl 22:29 »
Imponerande Humle! Fasen, nu blev jag sugen på att nålbinda med. :P

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #166 skrivet: 24 aug-09 kl 13:19 »
Dags att starta den där föreningen 'ambivalensens vänner'.
Tokluvan uppriven och stickprojekt påbörjat av sköna garnet (alldeles för skönt för en luva) istället:

http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b13&d_id=17&lang=se

Får se hur länge DEN idén stannar i huvet..
Vad ska jag göra AV det här velandet??  >:(
(lite off topic, jag vet.. så ignorera gärna utbrottet..  :-[)

Edit: Det nya projektet är en bebi/barnklänning (för den som inte roas av att följa länkar).
« Senast ändrad: 24 aug-09 kl 17:58 av LottaLuvin »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #167 skrivet: 24 aug-09 kl 15:23 »
Jag har kört stenfast i mitt sockstickande. Jag blir inte klok på hur jag ska sticka nedanstående (klippt från sockmönster på Ica-kurirens hemsida), jag kllipper ut från hälens början men, rödmarkerar det jag inte begriper,

Sticka slätst fram och tillbaka över maskorna på stickorna 1 och 4. Sticka kortvarv så här:
Varv 1(rätsidan): Sticka rätt över alla m, vänd.
Varv 2 (avigs): Sticka s k dubbel maska så här, ha garnet framför arb, trä in stickan framifrån i den första m, lyft över maska och garn till höger sticka, dra till garnet hårt på avigs så att det inte bildas hål. Omslaget och den lyfta maskan, som ser ut som 2 m, kallas hädanefter för dm (dubbelmaska). Ha nu garnet bakom arb och sticka v ut avigt, d v s till sista m på den 4:e stickan, vänd.
Varv 3 (räts): Gör en dm (d v s lägg garnet på stickan, lyft 1:a m rätt med garnet på m), sticka alla m rätt fram till dm (som lämnas ostickad), vänd.
Varv 4: Gör en dm, sticka avigt fram till dm, vänd.
Det kommer att bli en ny dm i början och slutet på stickorna före varje vändning
Uppr v 3–4 tills det finns 10 (10) 12 (12) 12 (12) m kvar i mitten för hälen.
Sticka 2 v runt över alla m, sticka dm som om det vore en maska.
Efter de här 2 v, gör du kortvarv över stickorna 1 och 4 igen och med dubbelmaskor. Nu stickas dm åt motsatt håll, från insidan till utsidan.
Varv 1 (räts): Sticka mittmaskorna rätt, vänd.
Varv 2 (avigs): Gör en dm, sticka v avigt, vänd.
Varv 3: Gör en dm, sticka rätt fram till dm, sticka den rätt; sticka nästa m rätt, vänd.
Varv 4: Gör en dm, sticka avigt fram till dm, sticka den avigt, sticka nästa m avigt och vänd.
Uppr varv 3–4 tills de yttersta hälmaskorna är stickade som dm. Börja med en dm på nästa varv (efter det sista varvet på avigsidan), fortsätt sticka runt och sticka dm rätt och som en maska.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

manna

• -
« Svar #168 skrivet: 24 aug-09 kl 15:29 »
Jag undrar över de så omtalade mönsterna med "15-20 olika nyanser". Är du igång, Charlotte?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #169 skrivet: 24 aug-09 kl 15:41 »
Jag undrar över de så omtalade mönsterna med "15-20 olika nyanser". Är du igång, Charlotte?

Ja, det undrar jag också. Låter mycket spännande.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #170 skrivet: 24 aug-09 kl 15:59 »
Sticka 2 v runt över alla m, sticka dm som om det vore en maska.
Efter de här 2 v, gör du kortvarv över stickorna 1 och 4 igen och med dubbelmaskor. Nu stickas dm åt motsatt håll, från insidan till utsidan.

Jag är lite halvstressad med busiga barn som springer runt datorn, men jag hoppas kunna tolka beskrivningen i alla fall.

Du har stickat fram & tillbaka på sticka 1 & 4 och har skapat en hällapp, nu ska du sticka runt på alla 4 stickorna under två varv. Jag förstår det som att du ska göra en minskning när du ska "sticka dm som om det vore en maska"
Därefter fortsätter du att sticka på stickor 1 & 4.

Citera
Nu stickas dm åt motsatt håll, från insidan till utsidan.
som jag förstår det, består skillnaden i att du inte ska vända när du når dm-maskorna, utan du ska sticka dem enligt beskrivningan (ibland avigt, ibland rätt).
Citera

- förstår inte!
« Senast ändrad: 24 aug-09 kl 16:01 av Ior »

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #171 skrivet: 24 aug-09 kl 16:06 »

Här har du ett smakprov från bokens omslag!

*dreggel dreggel*

Charlotte

• -
« Svar #172 skrivet: 24 aug-09 kl 16:11 »
Nej, jag kan ju inte välja;) Men titta i Iors bok så kanske ni kan hjälpa mig.
Bilderna är så vackra och alla tröjorna, det är rena rama Handarbetsporren (om det nu finns sånt).
Det är egentligen inte värre att sticka med fler färger än två, bara mer att hålla reda på. Jag har heller inte funderat ut om det finns nåt smart sätt att märka upp nystanen på när man stickar så man vet vad som är vad, nån som har tips?
 Jag funderar på Alba, Lismore eller Donegal, läs, bara namnen är ju vackra!
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #173 skrivet: 24 aug-09 kl 16:24 »
Åh, är det en bok av Alice Starmore, då förstår jag! Jag har stickat en tröja från hennes bok Fiskartröjor. Men det här var ju helt klart ett strå vassare.

Finns en annan vacker bok som också väcker habegäret, Dikt i maskor av Solveig Hisdal. Ojojoj, säger jag bara!
Höns, stickning och pelargoner

Varg-älva

• Finland
« Svar #174 skrivet: 24 aug-09 kl 16:25 »
. Nu stickas dm åt motsatt håll, från insidan till utsidan.
Varv 2 (avigs): Gör en dm, sticka v avigt, vänd.
Varv 3: Gör en dm, sticka rätt fram till dm, sticka den rätt; sticka nästa m rätt, vänd.
Varv 4: Gör en dm, sticka avigt fram till dm, sticka den avigt, sticka nästa m avigt och vänd.
Uppr varv 3–4 tills de yttersta hälmaskorna är stickade som dm. Börja med en dm på nästa varv (efter det sista varvet på avigsidan), fortsätt sticka runt och sticka dm rätt och som en maska.[/font][/color]

Du ska göra dm som tidigare, MEN i stället för att börja med dem i slutet/ början av häl-lappen och sedan inåt, gör du dem strax efter / före de mittmaskor (10 - 12 st) som du hittills stickat som vanligt. På de följande varven stickar du över dm och "gör en ny" strax efter.

De nya kommer alltså ovanför de gamla.

Det är lite som att först göra dem utifrån och inåt och sen inifrån utåt. På varv 2 ska du inte sticka varvet ut, utan bara över mittmaskorna (de 10 - 12 st)

ÄH!! Svårt att förklara...  :-[

manna

• -
« Svar #175 skrivet: 24 aug-09 kl 17:56 »
Åh, är det en bok av Alice Starmore, då förstår jag! Jag har stickat en tröja från hennes bok Fiskartröjor. Men det här var ju helt klart ett strå vassare.

Finns en annan vacker bok som också väcker habegäret, Dikt i maskor av Solveig Hisdal. Ojojoj, säger jag bara!

De båda titlarna känner jag till. Gick jättebra på bibblan de år jag var yrkesverksam. Boken med keltiska mönster känner jag däremot inte till - och ärligt talat har jag nog att göra med mitt lilla koftmönster... Med enbart titelomslaget som källa, håller jag emellertid med om att det är vackert handarbete.  :) Vid tillfälle kan jag kanske få kolla i ditt exemplar av boken, Ior?

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #176 skrivet: 24 aug-09 kl 18:10 »
Vid tillfälle kan jag kanske få kolla i ditt exemplar av boken, Ior?

Appselut!
Jag har en hel samling med porriga stickböcker!
Den här har jag inte (fotona kan förstoras upp) men vill ha.
Vilka vackra konstverk!

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 24 aug-09 kl 18:14 »
Appselut!
Jag har en hel samling med porriga stickböcker!
Den här har jag inte (fotona kan förstoras upp) men vill ha.
Vilka vackra konstverk!

Oooooooooh... *storögd*

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #178 skrivet: 24 aug-09 kl 19:07 »
Just nu har jag börjat med en sjal av egenspunnet garn från viltgrå angorakaniner. En väldigt simpel och lättstickad sjal (efter en lätt stickbeskrivning), då jag inte kan sticka några avancerade saker (än) ;)

Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #179 skrivet: 24 aug-09 kl 19:19 »
Just nu har jag börjat med en sjal av egenspunnet garn från viltgrå angorakaniner. En väldigt simpel och lättstickad sjal (efter en lätt stickbeskrivning), då jag inte kan sticka några avancerade saker (än) ;)

Vilken underbar lyster garnet ser ut att ha! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser