Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får, Nyheter, ej Ull.!  (läst 15036 gånger)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Får, Nyheter, ej Ull.!
« Svar #60 skrivet: 07 mar-11 kl 15:30 »
Citera
Lördag 5 mars 2011
Importerade baggar ska göra jobbet

Nya Zeeland importerar dyngbaggar för att lösa ett skitproblem.

Öriket har gott om kor och får, men inga inhemska skalbaggar som kan ta hand om gräsätarnas avfall.

Komockor som agerar hem och föda åt dyngbaggelarver bryts ned på två dygn. En dynghög utan larver ligger kvar i en månad och läcker ut både växthusgaser och näringsämnen.

Nu har 11 australiska dyngbaggearter fått ett nytt hem i Nya Zeeland, skriver New Scientist.

Sara Johansson
040-601 64 76
sara.johansson@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=65834&nyhetsbrev&a=Importerade%20baggar%20ska%20g%C3%B6ra%20jobbet
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Dalton

• Dalsland
« Svar #61 skrivet: 07 mar-11 kl 15:55 »
Det var som tusan, det trodde jag aldrig. NZ är väldigt noga med vad som går komma innanför landets gränser och inte, detta eftersom de har levt isolerat så länge att deras inhemska växter och djur saknar helt motståndskraft mot sjukdomar som är vanliga i andra delar av världen. Det finns heller inte ett enda naturligt däggdjur i NZ vilket betydde att när de släppte ut ett gäng harar för att ha och skjuta på så skaffade de sig samtidigt ett enormt problem. Inga vargar/rävar = maaaaassa harar...
Så det är lite modigt av dem att släppa in dessa skalbaggar, jag hoppas verkligen att de inte ställer till med något okänt problem. Jag förstår dock problemet med fårskiten, det finns ohyggligt mycket får på NZ, när jag var där bodde det 4 miljoner människor och över 40 miljoner får.  :)

NZ är för övrigt det enda landet jag rest till som istället för att ha hundar som luktade efter knark på flygplatsen så hade de hundar som luktade efter mat. En söt liten beagle markerade på en tant strax bredvid mig och visst hade hon en liten påse morötter att snaska på. Inte tillåtet.  ;)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #62 skrivet: 14 mar-11 kl 15:21 »
Citera
Lördag 12 mars 2011
Hund bet ihjäl 22 lamm

En fårägare i Bara på Gotland fick på fredagskvällen 22 lamm ihjälbitna av en förrymd hund. Ytterligare två lammungar skadades.

Larmet kom in till polisen vid 18-tiden. Fårägaren hade då lyckats koppla hunden på egen hand.

Polisen fick under kvällen tag i hundens ägare, som tills vidare är misstänkt för bristande tillsyn av hund samt skadegörelse.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=66021&nyhetsbrev&a=Hund%20bet%20ihj%C3%A4l%2022%20lamm

Glöm inte att kolla att era stängsel är hela flera gånger per år.  :-\
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #63 skrivet: 16 apr-11 kl 13:36 »
Citera
Onsdag 13 april 2011
Bagge bortrövad och slaktad

När uppfödaren Ulla-Britt Aura kom ut till fårstallet upptäckte hon att den ena av hennes två baggar var borta. Det visade sig att någon hade slaktat djuret.

- Någon har tagit sig in bakvägen och slaktat baggen i kätten och sedan släpat iväg den. Det är djurplågeri, säger hon till Dalarnas Tidningar.

Ulla-Britt och hennes man Kenneth har ett 40-tal får och baggar på gården i Plogsbo i Dalarna.

Fårstallet ligger bara några meter från boningshuset, men tjuvarna var fräcka och lämnade bilen uppe vid vägen som går mellan Garpenberg och Dormsjö och tog sig in i stallet bakvägen, skriver tidningen.

Stölden är polisanmäld. Baggen kostade 2 000 kronor när Ulla-Britt Aura köpte honom i höstas, men den ekonomiska förlusten blir större än så eftersom han skulle användas till avel.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=66788&nyhetsbrev&a=Bagge%20bortr%C3%B6vad%20och%20slaktad

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #64 skrivet: 16 apr-11 kl 13:56 »
Citera
Fredag 15 april 2011
Lamm hett på påskbordet

Även i år råder brist på svenska lamm till påsk. Enligt Scan är efterfrågan så stor att företaget skulle kunna dubblera sin försäljning.

Trenden är att konsumenterna äter mer svenska lamm. Importen av får och lamm minskade med 15,9 procent 2010.

Självförsörjningsgraden steg med 4 procentenheter till 39 procent.

- Till påsk hade vi kunnat sälja dubbelt så många lamm till våra kunder, säger Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör vid Scan, i en kommentar.

Höjer betalningen
Men det är inte bara till påsk som Scan behöver mer djur. Från december till augusti är behovet stort av fler svenska lamm.
Ett led i att stimulera lammtillförseln är att betalningen till lammproducenterna är högre i år än förra påsken, uppger Scan i ett pressmeddelande.

Enligt Elisabeth Svensson vid inköpsbolaget Svenska livdjur och service ligger den största utmaningen i att öka lammproduktionen för att kunna tillgodose kundernas önskemål.

- Lammproducenterna är intresserade men många står och väger inför större investeringsbehov för att kunna satsa, säger hon.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=66840&nyhetsbrev&&a=Lamm%20hett%20p%C3%A5%20p%C3%A5skbordet

574Krusa

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 16 apr-11 kl 14:05 »
Hoppas att de fattar att de måste höja betalningen. Lammproducenterna i Sverige går ju back så många får ju lägga av. Jag måste dra ner på mina tackor för att jag förlorar så mycket pengar på dem. Undrar om Scan med flera vill att vi som har får ska sponsra dem när det borde vara tvärtom. skickade lamm på slakt för ett tag sen och ett lamm vägde ett hekto mindre än ett annat och det gjorde 12 kr kilot, inte undra på att man inte har råd att hålla på.

Birgit

« Svar #66 skrivet: 16 apr-11 kl 16:22 »
+ att de kanske ska fundera på sina klassningar, så de även får in lantraserna. Vi har massor av djur, men har slutat slakta hos scan och fixar själva. Tror en hel del av oss gör så!

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #67 skrivet: 12 maj-11 kl 18:11 »
Citera
Hund angrep får i hage
Publicerad i dag 08:50 | Uppdaterad i dag 09:01

Fyra får skadades när en jämthund på onsdagen tog sig in i en hage utanför Kil i Värmland. Ett lamm blev så illa bitet att det fick avlivas.

Enligt fårägaren sprang hunden rakt igenom elstängslet som omger hagen.

– Frågan är hur många den hade tagit om jag inte varit hemma, säger hon till Nya Wermlands-Tidningen.
Fick benet avbitet

Hon rusade ut och jagade bort hunden, som försvann över vägen och in i nästa hage.

Två var lamm och två ungtackor angreps. Ett lamm fick ena benet avbitet och fick avlivas av veterinären.

Hunden bar halsband men polisen hade ännu på onsdagskvällen inte hittat någon ägare, enligt tidningen.
ATL.nu
http://www.atl.nu/lantbruk/hund-angrep-far-i-hage

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #68 skrivet: 17 okt-11 kl 22:04 »
Citera
Vargen på Vikbolandet skjuten
Publicerad 2011-10-16 | Uppdaterad 14:17

Sedan augusti har vargen på Vikbolandet i Östergötland klarat sig undan jägarna, men i lördags eftermiddag tog turen slut för vargen som har dödat ett stort antal får i området.

Den omtalade vargen på Vikbolandet har funnits i området till och från sedan i våras. Efter flera attacker mot får sade Naturvårdsverket i augusti ja till skyddsjakt på vargen och enligt jaktledaren Lasse Ståhl är det ingen tvekan om att det är Vikbolandsvargen som nu har skjutits.
Jaktlag stötte på vargen

Vargen mötte sitt öde vid tvåtiden på lördagseftermiddagen när ett älgjaktslag höll på att sätta ut skyttar vid Häradshammar.

– Det blev ett ömsesidigt tittande på varandra och en av skyttarna hann att få upp bössan och sköt vargen. Mer dramatiskt än så var det inte, säger Lasse Ståhl till Sveriges Radio Östergötland.
SVA undersöker kroppen

Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, ska nu undersöka vargkroppen för att bland annat ta reda på vilket revir den har tillhört från början.
ATL.nu
http://www.atl.nu/lantbruk/vargen-p-vikbolandet-skjuten

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #69 skrivet: 05 nov-11 kl 12:34 »
Citera
Människa och hund misstänks ha dödat får
Publicerad 2011-11-04 | Uppdaterad 13:41

På tisdagen inträffade något som får besiktningsmannen Jonas Andersson att prata om en "otroligt ruggig upplevelse."

Länsstyrelsens besiktningsman Jonas Andersson ryckte på tisdagen ut utanför Oskarshamn för att besiktiga rivna tamdjur och fastställa om de rivits av fredade rovdjur eller inte. Han förväntade sig att det var lodjur, eller kanske varg som varit framme, men det visade sig inte vara fallet, uppger Barometern.

De dödade fåren och lammen hade inte bara bitmärken, de var knivhuggna och ett lamm hade flåtts.

Lammkroppen var borta och kvar låg skinnet i hagen. Totalt hittade fårägaren fem skadade får, fyra av dem med så allvarliga skador att de fick avlivas. Och ett får låg dött i hagen.
Hundar?

Klart är att människor är inblandade. Fåren har också märken efter kraftiga bett, något som kan tyda på att fåren angripits av hundar.

Enligt uppgifter till Barometern finns misstankar om att fårhagar använts för att träna hundar i.
ATL.nu
040-601 64 95
http://www.atl.nu/lantbruk/m-nniska-och-hund-misst-nks-ha-d-dat-f-r

Birgit

« Svar #70 skrivet: 13 nov-11 kl 01:59 »
Ja, nu är då Kynna skjuten! Vilken jakt sen ::) GPS!!!!!!
Detta är Sverige, hyckleriets hemvist >:D Vi får verkligen hoppas att de sista försvunna fåren verkligen fanns på hennes samvete, så det inte bara var ruffel å båg för att förlänga jakten!
Jag skäms över att vara svensk  :-\ :'( :-\ :'( Inget gjordes i förebyggande syfte!
Hoppas fler vargar står på tur att flytta in!
En anmälan vore på sin plats (:)

irma56

• Småland
« Svar #71 skrivet: 13 nov-11 kl 09:12 »
Ruffel och båg??????!!!!!!! Jag såg de senaste rivna fåren. Tycker du att du lever i hyckleriland så flytta.  Hur vet du att inget har gjorts i förebyggande syfte? Varför skulle 1 st varg som gång på gång angriper får vara så mycket viktigare än hundratals får? Vi har fler vargar här i södra sverige. De är inte sändarförsedda och de är lite mer "normala"i sitt sätt att skaffa mat. 

Charlotte

• -
« Svar #72 skrivet: 13 nov-11 kl 09:36 »
Jag fattar inte varför alla gnäller på att Kynna hade sändare?
Det var ju inte frågan om någon vanlig jakt, det var ju skyddsjakt på en särskild individ.
Då är det väl perfekt att man kunde spåra upp och jaga bara den vargen?
Irma: De enda perfekta förebyggande åtgärderna är förmodligen Boskapsvaktande hundar ::), och såna får man inte tag på i ett huj.
Att man tog in djur på natten och hade små säkrare hagar, det duger inte alls...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #73 skrivet: 13 nov-11 kl 11:36 »
Hur kan man säkert veta att det verkligen var Kynna som rivit alla fåren? Hon har varit i närheten men ingen har sett henne riva får. Har man verkligen gjort allt för att förhindra att fåren blev rivna?
Åsenfår, hundar och katter

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #74 skrivet: 13 nov-11 kl 12:29 »
Hur kan man säkert veta att det verkligen var Kynna som rivit alla fåren? Hon har varit i närheten men ingen har sett henne riva får. Har man verkligen gjort allt för att förhindra att fåren blev rivna?

Jag har svårt att tänka mig att alla rivna djur har gått innanför rovdjurs-staket och jag är övertygad om att allt friskt blod kommer möta samma öde som Kynna, det är för många som inte vill samarbeta med naturren och vargen  och dom lobbar för bra
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Kira

• Småland
« Svar #75 skrivet: 13 nov-11 kl 19:05 »
Jag tycker mest att det är ett konstigt land vi lever i då vilda djur får egna namn och att det finns människor som värderar vargen högre än människor ???

Charlotte

• -
« Svar #76 skrivet: 13 nov-11 kl 19:10 »
Jag tycker mest att det är ett konstigt land vi lever i då vilda djur får egna namn och att det finns människor som värderar vargen högre än människor ???.
Ja, jag håller med.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kira

• Småland
« Svar #77 skrivet: 13 nov-11 kl 19:21 »
Ja, jag håller med.
Mvh
Charlotte

Här är ett exempel, trodde först det var en unge som hade sidan, men klicka på "om mig"  ::),
http://vargenylar.wordpress.com/

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #78 skrivet: 13 nov-11 kl 19:23 »
Kynna är för att vi har lättare att komma ihåg namn än nummer  ;)

Kynna har inget högre värde än en mänska, men hon hade ett högre avelsvärde än andra vargar och med att döda henne så tog man bort en möjlighet att minska inaveln. 
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Kira

• Småland
« Svar #79 skrivet: 13 nov-11 kl 21:29 »
Kynna är för att vi har lättare att komma ihåg namn än nummer  ;)

Kynna har inget högre värde än en mänska, men hon hade ett högre avelsvärde än andra vargar och med att döda henne så tog man bort en möjlighet att minska inaveln.

Det finns redan föryngringar av helsyskon till denna varg uppåt landet, att Naturvårdsverket inte ser just denna varg som den som räddar vargstammen från inavel framgår av deras beslut se:
http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Naturvard/Nyheter/Avslag-for-skyddsjakt-pa-varg-i-Kronobergs-lan/

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser