Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färger som vuxna? (blandras) 888  (läst 3423 gånger)

8zw

• Södermanland
Färger som vuxna? (blandras) 888
« skrivet: 05 jul-09 kl 12:56 »
Någon som kan gissa på vad kycklingarna blir för färg som vuxna?
Vill gärna veta då jag nog bara får behålla två stycken. Just nu lutar det åt att jag vill behålla den svarta och den bruna.

Nummer 1

Nummer 2

Nummer 3, gissar på att den blir ljusbrun?

Nummer 4, har svart på framsidan av benen och har svart näbb. men har lite ljust på sig så den blir väl inte helsvart antar jag?

Nummer 5 har bara lite mer svart än 1an och mindre än 2an
Påfågelduvor.

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
SV: Färger som vuxna? (blandras) 888
« Svar #1 skrivet: 05 jul-09 kl 20:51 »
Vad är det för raser på kycklingarna  ???
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

8zw

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 jul-09 kl 21:10 »
Det ska vara åsbo men är inte 100% säker.
Påfågelduvor.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jul-09 kl 21:23 »
Jag hade en brun Åsbo-kyckling som liknar din, den blev "viltfärgad" som vuxen.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 06 jul-09 kl 00:34 »
Kycklingar ändrar ofta färg under sin uppväxt, även helsvarta kycklingar har gula partier när de är nykläckta. T ex mina australorper hade gula magar etc när de var små, nu är de helsvarta. Kanske blir din kyckling nr 4 svart.

Jag har haft en del bruna kycklingar, t ex blommekycklingar, blandingar lohmann-blomme, den kommer troligen få brunt i någon form.

Jag vet i och för sig inte så mycket om färgerna på Åsbo.

Det är lite intressant om det blir hönor eller tuppar också inbillar jag mig? Behåll hönorna är ett tips?

De där jättesmå kycklingarna som syns på bilderna, vad är det? Vaktlar?

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

8zw

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 06 jul-09 kl 12:38 »
Tuppar kommer jag nog endå få tillbaka när det visar sig om någon blir det då hon som jag kläckte för inte kan ha tuppar där hon bor.
Vet inte hur länge jag kan hålla kycklingarna innan den andra personen vill ta hem dem men försöker att ha kvar dem tills de klarar sig utan värmelampa iallafall. Fast det är upp till den som gav mig äggen att bestämma.
De går med vaktlar just nu ja.
Påfågelduvor.

8zw

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 10 jul-09 kl 13:17 »
De svartgula kycklingarna börjar få svarta och vita fjädrar på vingarna nu.
Den bruna har fått brungråa fjädrar och kycklingen med mest svart får svarta fjädrar men tror det är någon enstaka vit fjäder också på ena vingen.
Kycklingen med mest gult har fått vita fjädrar men han är rätt hängig och jag tror inte han har börjat äta så mycket. Får se om han blir bättre men tror nog att han inte kommer klara sig.
Påfågelduvor.

8zw

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 26 jul-09 kl 14:23 »
Den ljusa klarade sig inte men de andra växer på. Börjar dock tvivla på att det är åsbo då jag inte sett bilder av några åsbohöns som liknar mina. Kanske är blandrashöns?

Påfågelduvor.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 26 jul-09 kl 15:07 »
Tja, du. själv har jag aldrig haft åsbo, men har inte för mig att dom ser ut så där :P Hela ansiktet ser så annorlunda ut. En åsbo expert?

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 27 jul-09 kl 14:08 »
Börjar dock tvivla på att det är åsbo då jag inte sett bilder av några åsbohöns som liknar mina. Kanske är blandrashöns?

Du har nog rätt i misstanken om att det är blandrashöns.
Vill inte kalla mig "expert" men har haft åsbohöns i ca 10 år, och vågar mig på att säga att kycklingarna på dina bilder är inga åsbo. Åsbo har inte alls så klumpigt huvud eller stor näbb, dessutom är benen mycket kraftigare/grövre på dina kycklingar än vad det är på åsbo.

Ska försöka få in en bild där man ser huvudformen på en åsbokyckling....
« Senast ändrad: 27 jul-09 kl 14:12 av Mmmm »

8zw

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 27 jul-09 kl 20:41 »
Ser ut som om jag får behålla alla fyra då den jag kläckte för har skaffat några höns redan och hennes man vill inte ha fler.
Gör inte så mycket vad det är för ras. Hoppas på att de blir rätt små men enligt äggstorleken lär de bli lite stora.
Men är det 4 hönor köper jag nog in en dvärgtupp så jag kan avla ner storleken lite.
Påfågelduvor.

8zw

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 30 jul-09 kl 17:13 »
De är ca 4 veckor nu. Kan de bo i utomhusbur om jag har en värmelampa i huset? Eller klarar de sig utan extra värme redan?
Påfågelduvor.

8zw

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 06 aug-09 kl 12:34 »
De växer på bra. Den bruna ser ut att ha större kam och tjockare ben så den kanske blir en tupp. I början vågade sig bara den svarta fram och ta mat från handen men nu har den bruna börjat ta också.
De svartvita däremot jagar hällre den svarta och den bruna för att ta deras mat än att komma fram och plocka biten jag håller i.
Vet inte riktigt när jag vågar släppa ut dem ur buren. Tänkte bygga en liten hage med kompostgaller först och vingklippa dem lite så de inte kommer över. Hade räv eller grävlingsbesök för 3 nätter sen som försökte ta sig in i burarna.
Burarna kom han som tur är inte in i även fast matluckan till hönsburen bara är att putta up då jag inte hunnit skaffa lås till den än. Såg tassavtryck uppe på luckan som ser mest ut som räv.
En vakteltupp hade dock oturen att på något sätt få ut huvudet genom gallret så honom hittade jag utan huvud i den andra buren.

Påfågelduvor.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 06 aug-09 kl 13:02 »
haha, den svart/vita ser ut som en anka!

Nina K

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 06 aug-09 kl 14:11 »
Dina svart vita ser ut som mina skånsk blommen bland såg ut som unga. Köpte ägg från en som hadde blommenhöns gående med andra raser så mina kycklingar kom i flera färg variationer. Hel svarta, svarta med guldkrage, vit o gul/guld spräcklig, röda mm.  ;DJag gillar blandisar för man vet inte vilka färger de får.

8zw

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 06 aug-09 kl 14:35 »
Jaha. En av de svartvita ser ut att börja få någonting guldkrage-liknande på halsen. Eller rättare sagt den ''svartbruna'' då hon just nu roar sig med att rulla runt i blöt jord och smutsa ner sina vita fjädrar-.-
Den andra svartvita har lite rödbrunt blandat med det svarta på ryggen.
Påfågelduvor.

8zw

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 07 aug-09 kl 17:01 »
Har släppt ut de i en liten hage av kompostgaller idag. Men de springer in i huset mycket så jag antar jag kan släppa de helt lösa. Min ena katt har kollat in hönsen och de är inte rädda för honom vilket är bra.

Påfågelduvor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser