Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Taxeringsvärde lantbruk. Hur fungerar det?  (läst 9706 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Taxeringsvärde lantbruk. Hur fungerar det?
« Svar #20 skrivet: 14 jul-09 kl 15:54 »
Jag fattar det du säger. Men det är inte en definition på en konkurs. I och för sig så kan jag väl räkna ut själv att man helt enkelt inte går i konkurs om man kan betala skulderna, utan då betalar man och lägger ner företaget..
Nu blir detta lite off-topic, men eftersom frågan dök upp..

En definition på personlig konkurs är i stort sett förmyndarskap.
När man försätts i konkurs utses en konkursförvaltare som träder i ditt ställe. Denne får tillgång till alla dina tillgångar och får sälja av dom så gott han kan för att betala dina skulder. Under tiden du befinner dig i konkurs får du själv inte sälja eller förverka tillgångar, och jag minns inte säkert, men har för mig att jag dessutom hade reseförbud. Mobiltelefonabbonemang jag hade var t.ex uppsagda en halvtimme efter konkursbeslutet.
När förvaltaren anser att han gått igenom allt som finns upprättar han en förvaltarberättelse med tillgångsförteckning som man under Ed får godkänna.
Därefter avslutas konkursen och man får åter tillgång till sin ekonomi.

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 jul-09 kl 19:21 »
Fy jävla satan vad jag ska akta mig för det. Det lät bara vidrigt att utsättas för!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #22 skrivet: 14 jul-09 kl 19:26 »
Nä, det är begreppet konkurs som jag inte har koll på.  Annars vet jag att ekonomin hänger ihop. Tänkte liksom att man sätter en punkt då man inte vill lägga mer pengar i företaget, pyttar in sin privata pengareserv till skulderna, men att man sen kan leva vidare på sitt lönejobb.

Om man har betalat sina skulder och därefter avslutar sin näringsverksamhet så kallas det avveckling, inte konkurs.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 14 jul-09 kl 19:32 »
jo jag räknade ut det själv sen.. Såg du inte det?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #24 skrivet: 15 jul-09 kl 18:46 »
jo jag räknade ut det själv sen.. Såg du inte det?

Varför läsa ut tråden om man kan komma med en mescherschmidtkommentar direkt?  :o

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 jul-09 kl 19:06 »
Nä.. så menade jag inte ju..  Eller menar du att du är messersccmidt?

trädman

« Svar #26 skrivet: 16 jul-09 kl 00:10 »
Jaja småhus, hyrehus, vad de nu vill kalla det. Använder man över 50 % av ytan så kan man klasa det som närin gsfastighet, till skillnad från privat fastighet/bostad.

Min poäng var bara att hur en fastighet är taxerad i fastighetstaxeringen inte alls behöver styra huruvida den ingår i näringsverksamhet eller inte. Även ett småhus (enl skatteverkets def.) kan mycket väl ingå i nv och då blir fastighetsavgiften en kostnad i nv som alla andra.

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 16 jul-09 kl 08:29 »
Jaha, så. Men när det ingår i näringsverksamehten slipper man väl betala fastighetsskatt? Så taxeringsvärdet då kvittar fullständigt. Eller är jag ute å cyklár?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #28 skrivet: 16 jul-09 kl 10:02 »
Jaha, så. Men när det ingår i näringsverksamehten slipper man väl betala fastighetsskatt? Så taxeringsvärdet då kvittar fullständigt. Eller är jag ute å cyklár?

ja, du cyklar ganska bra. Bostadshus (alla byggnader med undantag för lantbruks byggnader faktiskt) oavsett om de används i näringsverksamhet eller ej är fastighetskattskyldig.

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 16 jul-09 kl 10:36 »
Nä så mycke tcykalr jag inte. Jordbruksfastighet behöver tex inte betala skatt. Ekonomibyggnader å mark. Sen taxeras de ändå, helt meningslöst.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #30 skrivet: 16 jul-09 kl 11:12 »
Nä så mycke tcykalr jag inte. Jordbruksfastighet behöver tex inte betala skatt. Ekonomibyggnader å mark. Sen taxeras de ändå, helt meningslöst.
Nja, de ska taxeras bland annat för att Sverige ska kunna redovisa hur mycket stöd lantbruket får. Skattebefrielse är en form av stöd. Varför ska jag betala fastighetskatt för mitt produktionskök när det ligger i anslutning till min restaurang och inte betala skatt om det hade legat på gården?

trädman

« Svar #31 skrivet: 16 jul-09 kl 23:59 »

Diskussionen handlade väl om beskattning av småhus. På jordbruksfastigheter finns i många fall småhus och detssa får man vara så god att betala fastighetsavgift för, oavsett om de ingår i nv eller inte. Det kan också finnas annat som också drabbas av fastighetsskatt på en jordbruksfastighet exv vattenkraftverk och täkter. Däremot är det ingen fastighetsskatt eller fastighetsavgift på jordbruksmark, ekonomibyggnader, och skogsmark.

Taxeringsvärdet är inte meningslöst även om det inte är fastighetsskatt /-avgift på exv jordbruksmark. Taxeringsvärdet används som "referensvärde" i en lång rad andra sammanhang (exv, fördelning av ingångsvärden, bestämning av stämpelskatt, en del schablonregler vid reavinstbeskattning, definition av gåva osv) och att ta bort det skulle innebära att ett mycket stort antal andra regler skulle behöva ändras och något annat "referensvärde" ändå tas fram.

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser