Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Priser på handspunnet ullgarn?  (läst 4768 gånger)

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
Priser på handspunnet ullgarn?
« skrivet: 02 jul-09 kl 21:42 »
Vad tar ni för detta när ni säljer? Och ni som spinner av hund, hur mycket tar ni?

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
SV: Priser på handspunnet ullgarn?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-09 kl 16:27 »
Priset beror på råvaran och på hur grovt garnet är, vilket spinnsätt jag använt mm.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 03 jul-09 kl 21:07 »
Priset beror på råvaran och på hur grovt garnet är, vilket spinnsätt jag använt mm.
Och hur stor efterfrågan är.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #3 skrivet: 04 jul-09 kl 10:45 »
Och hur stor efterfrågan är.

Håller med dig till en viss del men säljer inte handspunnet till ett pris som visar att jag inte värderar mitt arbete.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 04 jul-09 kl 12:15 »
Håller med dig till en viss del men säljer inte handspunnet till ett pris som visar att jag inte värderar mitt arbete.
Du har helt rätt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 11 jul-09 kl 03:56 »
Så....faktiska exempel?

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 11 jul-09 kl 09:09 »
Jag är nybörjare och har tagit mellan 500-1000 kr per kilo för mitt ibland rätt ojämnt spunna garn. Konstigt nog säljer "effekt"garnet bäst.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 11 jul-09 kl 13:13 »
Passa på att sälja nu. För sen, blir det svårare att spinna ojämnt med flit  ;)

kison

« Svar #8 skrivet: 04 aug-09 kl 15:34 »
Garnet jag spinner ligger på mellan 150.- - 170.- /hg
De flesta som köper har lämnat in hår från sin egen hund eller katt.
Det kan bli billigare om man kardar ullen själv så jag bara behöver spinna. Då tar jag 100.-/hg...

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #9 skrivet: 05 aug-09 kl 19:23 »
Jag säljer tvåtrådigt garn i en hantverksbod för 350 kr/hg.  Jag säljer det i härvor om 50 g, dvs 175 kr/härva.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

kison

« Svar #10 skrivet: 05 aug-09 kl 23:01 »
Det  behöva nog att vi börjar kunna ta betalt för den tid som det faktiskt tar att bereda och spinna ullen till garn.
Jag är tacksam för att du kan ta betalt för ditt garn och hoppas att flera gör det. Jag själv får nog skärpa mig lite ochså.   Det är ju en unik produkt vi har..

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #11 skrivet: 06 aug-09 kl 19:03 »
Ja det är ett helskottas jobb bakom de där härvorna. Vi är två i hantverksgruppen (av totalt 12) som spinner och den andra kvinnan hade redan satt pris på sitt garn så jag kunde ju inte gärna komma in å prisdumpa. Men garnet är verkligen värt sitt pris.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #12 skrivet: 07 aug-09 kl 07:41 »
Ja det är ett helskottas jobb bakom de där härvorna. Vi är två i hantverksgruppen (av totalt 12) som spinner och den andra kvinnan hade redan satt pris på sitt garn så jag kunde ju inte gärna komma in å prisdumpa. Men garnet är verkligen värt sitt pris.

Hur mycket får ni sålt?
Och intressant i sammanhanget, hur ofta har hantverksboden öppet?

snörom

• trägen vinner
« Svar #13 skrivet: 08 aug-09 kl 11:10 »
hur mycket skall man ta för handspunnet garn av får och vad tar men för ullgarn per hg som är växtfärgat?
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #14 skrivet: 09 aug-09 kl 19:48 »
Boden är öppen alla dagar hela sommaren 12-17. Jag jobbade faktiskt där i dag. Jag har inte sålt särskilt mycket av garnet, däremot har jag sålt rätt många av mina handvävda disktrasor i lin. 

Men kungen, drottningen och Viktoria kommer till Ratan den 19:e så då kanske de behöver lite exklusivt garn =)

Men du har en stor poäng, klart att det inte säljer som smör precis när det kostar 350 kr/hg.  Men jag har funderat på lite andra aspekter också. Jag har skrivit ihop ett mönster på en vante och även lagt fram en vante. Jag säljer garnet i halva hekton nu. Men kanske man skulle skriva ett mönster på muddar och en enkel sjal som kan stickas på ett halvt hekto. Samt även lägga fram färdigstickade ex. Sånt där får jag fundera på i vinter. Och så klart på priset.

Kolla gärna på  www.hantverkiratan.se

snörom

• trägen vinner
« Svar #15 skrivet: 09 aug-09 kl 21:28 »
Boden är öppen alla dagar hela sommaren 12-17. Jag jobbade faktiskt där i dag. Jag har inte sålt särskilt mycket av garnet, däremot har jag sålt rätt många av mina handvävda disktrasor i lin. 

Men kungen, drottningen och Viktoria kommer till Ratan den 19:e så då kanske de behöver lite exklusivt garn =)

Men du har en stor poäng, klart att det inte säljer som smör precis när det kostar 350 kr/hg.  Men jag har funderat på lite andra aspekter också. Jag har skrivit ihop ett mönster på en vante och även lagt fram en vante. Jag säljer garnet i halva hekton nu. Men kanske man skulle skriva ett mönster på muddar och en enkel sjal som kan stickas på ett halvt hekto. Samt även lägga fram färdigstickade ex. Sånt där får jag fundera på i vinter. Och så klart på priset.

Kolla gärna på  www.hantverkiratan.se

aha, men vad skulle du ta för köpt garn som var växtfärgat/hg? (om du säljer sånt eller vet vad priset brukar vara).

det där med att sticka upp några modeller tycker jag var en ypperlig idé, det gör också att folk ser vad man kan göra av det. tack för tipsen!
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

heleen

• Småland
    • Sunnerås
« Svar #16 skrivet: 09 aug-09 kl 22:00 »
Jag har stickat några par vantar av ull jag spann själv, som jag kunde lämna till en vävbod som säljer mest vävda dukar i lin och trasmattor. Då satte jag ett pris på vantarna, utifrån vad jag har sett på hemslöjdssidor och på tradera, så la jag mig lite däremellan. Det blev 185 kr per par.

Men då jag skulle sätta ett pris på det spunna garnet blev det svårare. Vantarna vägde runt 135 gram och priset på ullen skulle i alla fall vara så att det skulle kosta mer att köpa färdigstickade vantar än att köpa garnet till att sticka dessa, tycker jag. Priset per hekto om jag stickar gratis skulle vara 137 kr. Jag vill ju inte sticka gratis, så om priset på vantarna är riktigt borde garnpriset ligga under 137 k per 100 g. Det tycker jag ändå låter lågt, det kunde ju vara ca 150 kr per 100 g, det ligger en massa arbete bakom som ni vet. Så betyder det att vantarna är för billiga?

Än så länge är vantarna osålda, men det är inte riktigt vantväder ännu, så vi får väl se. Och jag har inte ännu lagt ut handspunnet ullgarn i vävboden heller.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #17 skrivet: 10 aug-09 kl 18:34 »
Vantarna är enl min åsikt alldeles för billiga! Det är helt rätt som några talare tidigare i tråden sa: att vi måste ta ordentligt betalt för våra arbeten! Vem f ö nöjer sej med en timpenning på kanske 10 kr....och så skatt på det, för den som har företag. Bara spinnandet, och beredning av ullen, tar ju jättelång tid. Själv tar jag vanvettigt betalt om folk vill köpa mina stickade grejer: 350-400 kr för ett par halvvantar t ex. Men jag koncentrerar mej mest på att sälja 'kit'=färdiga paket med mönster (i egen design) o handfärgat garn. Så får folk sticka själva om dom tycker vanten är för dyr :)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #18 skrivet: 16 aug-09 kl 13:51 »
Sluta ge bort er slöjd! Det drar undan fötterna för dem som försöker leva av slöjden/hantverket. Dessutom nedvärderar det kvinnlig slöjd. Titta på träslöjd i hemslöjdsbutiker. En liten krympburk kostar 350-400 kr. Jag tror inte att det tar längre tid att slöjda en sådan än det tar att klippa, karda, spinna, tvinna, härva och tvätta 100 g garn. Jag förstår att det inte är med det syftet ni tar för dåligt betalt. Det är svårt att ta betalt för det man själv gjort. Men vi måste värdera oss själva och vår tid högre!

Jag tycker också att det är svårt att sätta pris och som sagt var så har jag inte sålt så värst mycket garn men jag tror det kommer att gå till ungefär det pris jag satt. Alltså 350 kr/hg. Jag tror produkten är värd de pengarna. Det handlar nog mer om hur jag exponerar och marknadsför garnet.

I samma bod har jag sålt rätt många disktrasor i lin. Jag köper lingarnet och väver trasor 30x30 cm. Dessa tar jag 120 kr för och det går hur bra som helst. Så det går att sälja hantverk till ett bra pris. Trasorna har jag lyckats marknadsföra rätt helt enkelt. Nu återstår utmaningen med garnet.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #19 skrivet: 20 aug-09 kl 19:02 »
Bra rutet!! Kul med disktrasorna, inte minst för att jag själv går i disktrasetankar, fast jag tänker sticka dom. i tjockt ljusvekegarn, med lite mönster på. Och priset ska jag sätta till 130 kr :) Det var ju nära ditt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser