Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EAN-kod  (läst 5656 gånger)

wictor

EAN-kod
« skrivet: 02 jul-09 kl 19:35 »
EAN-kod köper man billigt från SBR. Det ingår liksom i medlemskapet.
Man kan köpa från Biodlingsföretagarna också, men då får man vänta vääääääääääääldigt länge på koderna.

Man får lite siffror, det tar ett par-tre dagar.
Sedan översätter tryckeriet dessa konstiga siffror till en streck-kod.

Vill man kunna sälja sina burkar i vilken butik som helst, så krävs det idag en streckkod. Varför göra det svårt för sig. SBR-s streckkoder har betalat sig efter ett par-tre burkar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: EAN-kod
« Svar #1 skrivet: 02 jul-09 kl 19:48 »
Kravet är att man blivit godkänd i honungsbedömningen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jul-09 kl 19:49 »
Vad har ni för etiketter (fabrikat/storlek mm) och vilken typ av skrivare används?

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #3 skrivet: 02 jul-09 kl 19:52 »
Vi håller på att designa en etikett som skall ha måtten 80*55mm som skall sitta på sexkantig 250g burk och den får vi nog skriva ut själva köper man så volyme med spcialmått och mattpapper som vi vill ha blir det typ 7:- etiketten annars...
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

wictor

« Svar #4 skrivet: 02 jul-09 kl 20:09 »
Kravet är att man blivit godkänd i honungsbedömningen.

Jaså... ???

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #5 skrivet: 02 jul-09 kl 20:12 »
inte för att det är så svårt att klara den

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jul-09 kl 20:23 »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 jul-09 kl 20:27 »
Honungsbedömningen är hårt knutet till SBR etiketten, men jag tror ändå att honungen skall vara bedömd även med egen etikett för att få använda SBR EAN.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #8 skrivet: 02 jul-09 kl 21:00 »
Möjligt men som gubbarna på min förening sa det är omöjligt att inte klara bedömning om du inte gjort nått katastrofalt fel, det e ju snubbarna i föreningen som bedömer inte typ judge dred :)
Så det torde ju vara ganska lugnt

ersam

• -
Prästgårdshonung
« Svar #9 skrivet: 02 jul-09 kl 21:16 »
Vi planerar både etiketter och någon sorts marknadsföringsmaterial för vår bigård.
Eftersom vi bor i en gammal prästgård så tänker vi oss nått sånt här:

Prästgårdshonung - med smak av himmelriket! alt.
Prästgårdshonung - himmelskt god!

Som logga tänker vi oss en stiliserad bild av vår paviljong (bilder här http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=66608.0).

Man skulle väl kunna trycka på vanligt papper och klistra fast med tapetklister. Då funkar det väl enklare att återvinna burkarna. Bra sysselsättning att limma för barnen.  :)

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #10 skrivet: 02 jul-09 kl 21:26 »
omg prästgård, jag och min sambo drömmer om en prästgård :)
Får man fråga om en bild?

Abigail

SV: Prästgårdshonung
« Svar #11 skrivet: 02 jul-09 kl 21:28 »

Prästgårdshonung - med smak av himmelriket! alt.
Prästgårdshonung - himmelskt god!

;D Det var ju så himla bra! Toppenbra!

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 02 jul-09 kl 22:06 »
Här verkar man kunna beställa EAN-koder: http://www.gs1.se/sv/

Ingenstans hittar jag vad det kostar = dålig sida.  >:(

PS. La upp en bild på bildtråden på prästgården - så slipper denna tråd också spåra ur...  ;)

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
« Svar #13 skrivet: 02 jul-09 kl 22:45 »
Jag svarar på följande i den här tråden, kanske passar bättre.

Nästa fråga ... texten till vänster, lånad förstås, men var? Från en ordinär honungsburk?
Jag skall fixa en egen etikett på semestern, det blir ark som går att köra i en skrivare.

Nu tycker jag att tråden spårat ut totalt men blir hemskt nyfiken på dessa etiketter.  ;) Kanske läge för ny tråd där man kan ladda upp sina egna etiketter för påseende och att stilla nyfikenheten på en som mig!

Texterna på etikettens sidor (se utkastet på http://bisyssla.blogspot.com/2009/06/ett-ar-med-bin.html) är modifierade från SBR-etiketten... Jag kommer förmodligen skaffa en färglaser till rimligt pris (blev mer flexibelt än tryckeri) och skriva ut på gummerat etikettspapper, t ex http://allt-fraktfritt.com/etiketter-etikettpapper-12/artinova-gummerat-och-bestruket-papper-100-st-a4-ark-74.html (måste bara kolla att det tål laserskrivare).

/Andreas

wictor

« Svar #14 skrivet: 02 jul-09 kl 23:10 »
Etiketter kan man göra hur man vill. Börjar man räkna på pris så är nog ett tryckeri billigast, men de vill nog trycka minst 1000 etiketter, priserna sjunker sedan ju fler man beställer. (Jag brukar ta hem 10 000 st/gång, några ören per styck, billigt)

Och Sten-Åke, nejdå, att du TROR att man behöver godkänd honung från nån biodlarträff i lämplig bygdegård för att få köpa EAN-koder från SBR stämmer inte. Men tro kan ju leda långt, det är många som trott och blivit synnerligen förmögna på kuppen, konsten är att tro på rätt saker, gärna det som lönar sig.
T.ex är Katolska kyrkan rätt rik, och de har ju förvisso tro. Men så var det ju det här med celibatet för deras ledare, så just den tron skippar jag och vill absolut inte bli någon ledare däruti. Och många andra liknande trosriktningar. Med varierande tro. Och alltid någon brasklapp - gör inte det och absolut inte detta...

Men just tron att SBR säljer EAN-koder till sina döpta och betalande medlemmar oavsett resultat i någon eventuell honungsbedömning, det är i vart fall den enda sanna och rätta tron och läran. Halleluja.

Att köpa den trista etiketten från SBR, det är ju en helt annan sak. Vem vill ha den på sin burk? Smakar, luktar, verkar som 20-talet, och det var väl då Hitler fick gehör för sin rörelse. Nu är det ju ett helt annat årtusende. Vackra etiketter är på sin plats om man vill sälja honung.

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 02 jul-09 kl 23:53 »
Tycker nog att du Wictor går lite långt i dina liknelser men håller med i sak. Jag skulle ALDRIG sätta en färdig SBR-etikett på mina burkar (får se om jag har fel om några år). Skulle den lokala butiken välja så väljer de garanterat den med lokal och egen prägel även om den kostar mer. Tror att själva grejen att egen identitet är halva jobbet.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 jul-09 kl 05:11 »
Tack Anders för länkarna.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 jul-09 kl 06:34 »
Är man "liten" producent kan det vara svårt att få avsättning, därav alla ekonomiska föreningar/sammanslutningar med ett varumärke.
De som bildar en ekonomisk förening, satsar en liten slant, bygger och ordnar maskiner för slungning gör faktiskt något bra. Enda skillnaden mellan dom och SBR är att SBR är jämförelsevis gigantiskt och affärsdrivande på ett storskaligt sätt.

Jag tror varken på katolska kyrkan eller Hitler så jag kan tyvärr inte göra den jämförelsen ... men SBR utvecklas och alla pratar ändå skit om SBR.
Det är alltid så med stora kolosser, stora företag, stora föreningar att det faktiskt oftast blir en sådär kompromiss om allas viljor. Samtidigt som man måste väga in rationell produktion/lönsamhet/affärsmässighet. Det krävs anställda och en massa ombud. Men man får inte jämföra det med folkrörelser och fackföreningar. Där skulle jag faktiskt kunna dela din åsikt.

Någon måste samla in och ta hand om honungen, that's it. Alla hittar sitt sätt.
« Senast ändrad: 03 jul-09 kl 20:06 av Sten-Åke Lindell »

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
« Svar #18 skrivet: 22 jul-09 kl 21:02 »

Texterna på etikettens sidor (se utkastet på http://bisyssla.blogspot.com/2009/06/ett-ar-med-bin.html) är modifierade från SBR-etiketten... Jag kommer förmodligen skaffa en färglaser till rimligt pris (blev mer flexibelt än tryckeri) och skriva ut på gummerat etikettspapper, t ex http://allt-fraktfritt.com/etiketter-etikettpapper-12/artinova-gummerat-och-bestruket-papper-100-st-a4-ark-74.html (måste bara kolla att det tål laserskrivare).

/Andreas

Pappret jag länkade till ovan visade sig inte vara riktigt A4, utan var lite kortare och lite bredare (gissningsvis letter-format), men har funkat bra i min laserskrivare. Ett tips är att sätta etiketterna på burkarna nån minut efter att de tagits ur kylen efter kristallisering, då det kondenserar vatten på glaset. Eftersom det är gummerat, så fäster det fint. Annars behöver man ju fukta pappret med en svamp.

/Andreas

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 aug-09 kl 21:34 »
I kväll har jag gjort en Bromma etikett och upptäckt samma sak, för brett papper till skrivaren. Men det får gå ändå.
Den skall in på den sex-kantiga burken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 3 användare
von tratt, J.S, seb_sir

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser