Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jadu, dessa getter  (läst 1390 gånger)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
Jadu, dessa getter
« skrivet: 02 jul-09 kl 15:08 »
Gud alltså.... jag kan verkligen bli knäpp på getterna.

Här uppe så kommer ju våren senare och det blir oxå senare med betesgång för djuren. Jag hade verkligen sett såååå fram emot att få släppa ut mina tre getter på bete. Särskilt som två av dom är nya sedan förra året. Bland annat bocken som vi skaffade i mars nångång. Tyvärr så är han väldigt skygg av sig när det gäller att rhägnar dubbeltöra vid honom, men jag lyckades fånga in honom vid ett tillfälle och palperade honom. Jag kände att han var en aningen tunn och tänkte att det blir perfekt nu så han får äta upp sig. Han har så vansinnigt mycke hår tycker jag, för att vara en lantrasbock.... det gör också att det är svår att se med blotta ögat hans hull. De andra två kändes finfina, dock är Mathilda (vår gammelget) nästan lite föööör hultig.
   Vi promenerade bort till deras betesäng som är ca 3 hektar med sjövatten runt på tre ställen. Tänkte "perfekt". Stället ligger ca 1 km hemifrån.
  MEN.... vad händer?! JO, dom rymmer ständigt,,, och arga bybor ringer och klagar. Vi åker ut,,,, fixar rymningsställerna,,,, hoppas,,,, och åker hem! Samma visa några timmer senare.  >:(
   Tillslut så orkar vi inte, utan tar hem dom igen.  Kämpar varje dag med att klippa mängder av sly och ge dom torrhö..... dom verkar SUPERNÖJDA :o
   Men som kom jag på en kanonidé. Om vi hägnar dubbelt. Det hade alltid varit den ena geten (Doris) som smitit, och efter henne kom då bocken (Bertil). Mathilda var den som alltid stannade innanför.
Sagt och gjort. Vi arbetade i flera dar för att hägna in dubbelt.... tog dom med spänning tillbaka till beteshagen, som växt till sig REJÄLT. Och JIPPIE dom är fortfarande KVAR :D
   Men dom ligger alltid och trycker på samma ställe. Hagen är berikad med sly, gräs, sjögräs, björk...ja allt du kan tänka dig som godis för getter. Enda gångerna som jag verkligen ser dom äta är när jag kommer dit med hö.... tycker det är jätte märkligt!
  Borde dom inte vara överlyckliga :-\ eller?!
   Nåja, dom verkar ändå krya och det är väl huvudsaken. :)
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
SV: Jadu, dessa getter
« Svar #1 skrivet: 02 jul-09 kl 15:14 »
Elstängsel är toppen när getterna är rymningsbenägna. Och det är klart de struntar i att beta när du serverar maten istället  :), sluta ge dem hö så skall du se att de börjar att äta av det som finns i hagen
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #2 skrivet: 02 jul-09 kl 15:18 »
OJ, det visste jag inte :-[  ska genast sluta.... trodde liksom att dom av valet skulle välja färsk mat istället. Tycker ju att när det finns så gott om mat så vore det bra att få spara höet till hösten ;)
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 02 jul-09 kl 15:19 »
Ja, nä....asså.....du är väl ingen servitör heller?  ;)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #4 skrivet: 02 jul-09 kl 15:23 »
Nää :-[ men du vet, jämna ut maginnehållet lite ;)
  Jag fick dock många skratt av grannar då dom upptäckte att jag for dit med vatten, så det slutade jag med. Haha, dom har ju en stoooor sjö, men oroade mig att dom skulle vara nojiga för att gå ner till sjön...suck! så bebisaktig man är :P

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 03 jul-09 kl 11:42 »
Det där verkar lite mysko, tycker jag.  Kan det vara parasiter på det där betet, eller knott, eller mineralbrist?  Eller känner de sig övergivna av sin flockledare?  (Det där är en oönskad bieffekt av om man har mycket tama getter..)  För nöjda verkar de inte vara, det tuffa stängslet räddar grannsämjan, men ...  - Skriker de när Ni går ifrån dem efter dagens tillsyn?  Hur är vattenkvalitén i sjön; särskilt bockar kan få urinsten om de inte dricker tillräckligt, och getter är petiga med hur vattnet smakar.

Om Ni har tid, kan Ni prova med att ha picknick en hel dag i gethagen, och se hur de beter sig under olika delar av dagen.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #6 skrivet: 03 jul-09 kl 13:45 »
Jo, Mathilda som är "som en hund" gapar när man kommer och när man far. Det var en intressant reflektion Trollmor.... för de andra två som är lite skyggare låter dock inget.
  Vi brukar vara nere där ett par timmar på kvällarna och fiska. Det finns en fin brygga där. När man kommer dit så går Mathilda TÄTT bakom mig, och de andra två efter henne. Sist vi var där så snurrade dom runt oss.... gick iväg en stund... och kom tillbaka. Jag fixade stolpar under ena sidan av en båt så den låg lutandes, där kröp dom genast in.
  Det där med knott kan va nåt, vi har ovanligt mkt knott nu här uppe.... finns det kanske nåt medel mot knott? men vi har ju lika hemma,,, fast det är klart.... skydden ute i hagen är ju mer naturbenägna.
 Mineralsten och saltsten finns där,,, och det är vid in/ut gången av hagen dom för det mesta ligger och trycker. Åtminstone de gånger vi kommit dit. Men jag ska testa att vara där längre under dagen, vi brukar ju fiska mest på kvällarna :)

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 03 jul-09 kl 17:09 »
Ja, det verkar som om Du kan tänka själv, och dessutom samtala med getterna.  Erfarenheten har lärt mig, att om ett djur gör någonting så där konsekvent, så finns det alltid en orsak.  Men att finna orsaken, det är en annan femma!

Vi önskar Dig lycka till i mysterielösningen, och emotser delrapporter när Du kommer på något!  :D

Dollar

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 04 jul-09 kl 18:59 »
Du bor inte så jädrans långt ifrån mig och urk det är mkt knort i år. Använd Flusa. Det använder jag med framgång hos mina getter,får och tjurar. Ingen karens på mjölk men väl karens vid slakt.

25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #9 skrivet: 06 jul-09 kl 15:10 »
Nu har jag iallafall kommit till nåt slags förstånd.

Har "picknickat" hos dom, och igår var vi åter där och fiskade.
 Vi kom dit... möttes av 2 glada getter... men var var bocken Bertil ???   ha, ha han kom hoppandes ur det höga gräset mot oss. Tycktes förstå att man inte behöver gå kloss på dom andra två. Det kändes mkt hoppfullt.
  Dom vankade intill os när vi gick ner till sjön... men OTROLIGT nog stannade dom bara ett par minuter.... sedan gav dom full fart mot slybuskarna och ÅT... jag såg dom ÄTA...JIPPIE!

Så, min teori är........ för mycket insekter (broms,knott,mygg) äntligen så har värmen dragits ner så det har blivit svalare och mindre insekter.......   Ovana, åtminstone för Bertil och Doris, som faktiskt kom till oss i höstas och hann aldrig vara på bete här. Mathilda gick förra sommaren med ett gäng får och höll sig till godo med det.
    Nu "skriker" dom inte när man kommer eller far, utan dom mer hälsar och tar förväl ;)
  Kanske gjorde det gott med båten.... dom verkar då ha gjort sig hemmastadda där... hoppas bara ägaren inte misstycker :-X   men ska ta det med honom när han kommer tillbaka.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 06 jul-09 kl 18:07 »
 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser