Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lupiner/Liljekonvalj/Ormbunkar giftiga?  (läst 11337 gånger)

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
Lupiner/Liljekonvalj/Ormbunkar giftiga?
« skrivet: 30 jun-09 kl 19:41 »
Växer det lupiner och ormbunkar i era fårhagar och hur gör ni? En granne sa att kossorna äter lillekonvalj utan att det händer dem nogot. En annan ville inte stängsla i skogen (ormbunkar) och inte ta hö där lupiner är. Är det skillnad mellan invandrade växter som lupin och svenska som ormbunkar, vet djuren sjäv eller inte? Håller på att leta på nätet men hittar motsägelsefulla sidor. I engelska böcker är dem välldigt rädda medans svenska knappt nämmna giftiga växterna och lita mera på djuren, verka det som. Är taksam för allas erfarenheter och kunskap.
« Senast ändrad: 30 jun-09 kl 19:52 av andrea.r »

Jonte P

SV: Lupiner/Liljekonvalj/Ormbunkar giftiga?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-09 kl 09:14 »
Vi har några ormbunksplantor (träjon) i ett par hagar. De år då fåren går där äter de upp ormbunkarna och de har hittills inte dött av det men då har det som sagt varit ett fåtal plantor. Antar att du menar blomsterlupin och inte sötlupin. Vet inte hur det är med blomster- / trädgårdslupin men sötlupin är väldigt smaklig för viltet i alla fall och den odlas ju för foderändamål. Har i och för sig för mig att får kan få något som kallas lupinos om de äter för mycket lupiner. Tröskade lupiner går däremot bra att ge till får.

I de flesta fall vet djuren vad de kan äta och vad som är giftigt. En del växter som t ex idegran och sprängört mumsar de dock glatt i sig vilket ofta slutar med döden.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 jul-09 kl 09:46 »
Vi har väldigt mycket vildlupin här hos oss. Fåren äter av dem och en del kommer med när man slår till hö har dock aldrig varit med om att får har dött av dem. Men då bör de väl inte gå på marker där det nästan bara växer lupin. Då kan de nog föräta sig.
Vill minnas att det förekom ganska mycket lupin i våra hagar för många år sedan där vi sedan släppte våra hästar och att de åt ihjäl lupinerna, för de försvann i den hagen i alla fall. Hästarna klarade sig dock.
Den sortens ormbunke som kan vara ett riktigt gissel i en del hagar är örnbräken. Den är solklart giftig. Men den ratas till nästan hundra procent av alla djur. Jag hade dock ett lamm för ganska många år sedan som började äta örnbräken och han blev väldigt dålig i magen. han stod bara och sköt rygg och hade väldigt ont vi tog hem honom och ringde vet som skrev ut något vi fick spruta honom med några dagar. Han fick vara inne då det värsta gick över i magen men sedan blev han blind och då slutade han äta hö. Jag fick då iden att ge honom mjölkersättning i flaska igen det gick bra för då fick han både näring o vätska. Blindheten gick över det märkte man när han såg mig när jag kom med maten och kom fram mot mig. Fick börja med lite gräs o hö igen. Han överlevde och blev så småningom ett slaktlamm om än mycket mindre än de andra i samma kull. Man fick dock ha honom på helt örnbräkenfria beten resten av sommaren.
Det verkade nästan som en drog hade de börjat äta av örnbräken så kunde han inte låta bli dem även om han blev sjuk av dem.
Men som sagt det är nog ganska ovanligt att djur äter av dessa ormbunkar, till och med veterinären hade inte varit med om det i verkligheten utan bara hört och läst om det.
Andra ormbunkar tror jag inte är lika farliga mina får äter upp dem varje sommar och jag har aldrig varsnat att de har varit sjuka av dem.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 01 jul-09 kl 21:32 »
LUPINER Blomsterlupin. (Lupinus spp. Eng. Lupins)
Fam. Leguminosa.
"Fleråriga . Upprätta stjälkar som är ogrenade, tilltryckt hårig. Bladen enkla eller
fingrade med stipler. Blommor i avlånga klasar, gula, blåa, violetta, rosa eller vita.
Som luktar underbart gott.
Frukter utgörs av baljor, bruna, lite håriga, 2-4 cm. Baljorna innehåller oftast 5-
9 frö. Lupiner trivs på sandiga jordar, väggrenar, banvallar och skräpmark.

Växten är som giftigast när den bär skidor. Yngre lupiner är giftigare än äldre
och frön och skidor är den giftigaste delen av växten. Dessutom kan lupiner
angripas av mögel och därigenom innehålla mykotoxiner. Djur äter gärna av
växten.

Lupiner innehåller kinolizidinalalkaloider, andra potentiella toxin är
trypsininhibitorer, ett ämne som kallas biochanin A som har östrogen aktivitet
och två isomerer; anagyrin och thermopsin."
källa:Giftiga växter

LUPINER Blomsterlupin.
"Det enda som inte är så gynnsamt med växten är att den innehåller relativt höga halter av de giftiga ämnena alkaloider.
Alkaloider är en stor och ganska diffus beteckning av kvävehaltiga ringföreningar.
I Lupinfröer kan 3-5% alkaloider förekomma.
Både hos människa och hos djur har det förekommit lupinförgiftningar.
Det flesta djur ratar bittra lupiner och kanske är det bara den syriska hamstern som tål de giftiga växterna! "
källa:SLU ,Svenskt LantbruksUniversitet
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 02 jul-09 kl 08:21 »
Usch då, jag har massor med lupiner intill min hage. Hoppas att de inte sprider sig in i fårhagen. Jag kanske måste ha lite koll på dem.
Åsenfår, hundar och katter

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 02 jul-09 kl 14:22 »
Man håller i Sverige på med försök med lupiner som proteingröda som alternativ till ärter.

Tydligen en smalbladig blå sort.

Edit, hittade en länk med mer info http://www.greppa.nu/arkiv/nyhetsarkiv/tidigarear/nyhetsarkivet20012005/lupinnygrodapaekogarden.5.1c0ae76117773233f780007872.html

« Senast ändrad: 02 jul-09 kl 14:25 av Edgar »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 03 jul-09 kl 09:15 »
Man håller i Sverige på med försök med lupiner som proteingröda som alternativ till ärter.
Tydligen en smalbladig blå sort.

Japp, det är en egen sort (sötlupin) som inte har något med Blomsterlupinerna att göra.
Många tror att det är de vanliga Blomsterlupinerna som man syftar på  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

voortrekker

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 jul-09 kl 12:39 »
Har mängder av ormbunkar och en del lupiner i hagarna och varken får eller hästar har dött... Fåren verkar älska ormbunkarna medan hästarna låter dom vara...

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #8 skrivet: 05 jul-09 kl 21:40 »
Det är ju lite lungnade att dem inte äter det! Blomsterlupinerna är inte så många än. (Dem kom dit för ca 2 år sen med en nylagd infiltration) Jag ska försöka gräva upp och stoppa spridnigen genom att slå av, men det är säkert svårt att ser alla små ungaplantor.  Ormbunkarna har jag olika sorter men mellan hagen och skogen (ska bli skogsbete) spider sig örnbräken tro jag. Jag undra om man kan trötta ut dem genom att slå av, dem är lite många för stt gräva upp. Pratade med en annan granne och fårägare idag som sa att hennes får inte äter dem när dem är på skogsbete. Det är ju svårt att stängsla bort alla plantor, då stängseln alltid hammnar lite på annat ställe   ;) än planerat från början. Jag är nog tvungen att flytter dem till hagen med lupinerna snart. Örnbräken finns redan nu deras hage och det gick bra än så länge.

slöfocken

« Svar #9 skrivet: 09 jul-09 kl 10:46 »
hej.

undrar ifall Liljekonvalj  är giftigt får tackor o lamm, stället vi tänker placera fåren på är full av denna växt, har ni några råd?

tack på förhand/slöfocken

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 jul-09 kl 16:49 »
Det är ju lite lungnade att dem inte äter det! Blomsterlupinerna är inte så många än. (Dem kom dit för ca 2 år sen med en nylagd infiltration) Jag ska försöka gräva upp och stoppa spridnigen genom att slå av, men det är säkert svårt att ser alla små ungaplantor.  Ormbunkarna har jag olika sorter men mellan hagen och skogen (ska bli skogsbete) spider sig örnbräken tro jag. Jag undra om man kan trötta ut dem genom att slå av, dem är lite många för stt gräva upp. Pratade med en annan granne och fårägare idag som sa att hennes får inte äter dem när dem är på skogsbete. Det är ju svårt att stängsla bort alla plantor, då stängseln alltid hammnar lite på annat ställe   ;) än planerat från början. Jag är nog tvungen att flytter dem till hagen med lupinerna snart. Örnbräken finns redan nu deras hage och det gick bra än så länge.
Beträffande örnbräken så ska man inte slå av dem utan endast knäcka sönder stammarna. Slå i bestånden med en kraftig käpp så att stammarna knäcks. Om man slår av dem helt så kommer de upp med förnyad styrka och blir oftast ännu fler.
Får och även andra djur äter nästan aldrig av dem. Jag skrev däremot lite längre upp i denna tråden om ett lamm hos mig som hörde till undantagen.
Att bli av med örnbräken helt är nog jätte svårt .

hustran

« Svar #11 skrivet: 09 jul-09 kl 17:43 »
Som någon skrev förut så tror jag inte liljekonvalj är giftigt för får. Våra rensade en vacker konvaljbacke på nolltid ingen dog. ;D

Mysse

« Svar #12 skrivet: 10 jul-09 kl 01:22 »
Våra får åt också glatt upp alla liljekonvaljer i hagen i våras. Jag blev lite orolig men ingen blev sjuk. Jag fick sen höra att det är bären som är giftigast.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Birgit

« Svar #13 skrivet: 19 aug-09 kl 15:13 »
Jag vill bara framlägga en annan infallsvinkel på saken. Djur och särskilt får och hästar. har bra koll på vad växter luktar och smakar. De har betydligt bättre luktsinne än människor. De kan identifiera naturliga gifter, det är jag övertygad om. Vi har haft mängder av lupiner, liljekonvalj, ombunkar och fingerborgsblommor, för att inte tala om ekollon i hagarna där det betat kor, får och hästar. Inget dödsfall eller tecken på förgiftning heller.
Vissa växter äter djuren, vissa ratar de.
Enda risken med giftiga växter är om man inte har tillräckligt med mat i hagen, så att man tvingar djuren att ge sig på sådant som är giftigt.

OBS. Min slutsats.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 19 aug-09 kl 15:21 »
Gammbönderna funderade inte på sånt där.
Skulle aldrig fallit dom in att gruva sig för om en höna kunde bli sjuk av ormbunkar osv osv, för det blev dom inte.
Djuren brukar inte äta sånt som är skadligt för dom.
Enda viktiga undantaget jag kommer på är sprängört, som kor brukar äta ibland.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #15 skrivet: 19 aug-09 kl 19:01 »
Våra får åt också glatt upp alla liljekonvaljer i hagen i våras. Jag blev lite orolig men ingen blev sjuk. Jag fick sen höra att det är bären som är giftigast.

Det är bara bären som är giftiga. Äter djuren dem på våren finns inga bär. Ergo: No problemo!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Mysse

« Svar #16 skrivet: 19 aug-09 kl 22:50 »
Jag vill bara framlägga en annan infallsvinkel på saken. Djur och särskilt får och hästar. har bra koll på vad växter luktar och smakar. De har betydligt bättre luktsinne än människor. De kan identifiera naturliga gifter, det är jag övertygad om. Vi har haft mängder av lupiner, liljekonvalj, ombunkar och fingerborgsblommor, för att inte tala om ekollon i hagarna där det betat kor, får och hästar. Inget dödsfall eller tecken på förgiftning heller.
Vissa växter äter djuren, vissa ratar de.
Enda risken med giftiga växter är om man inte har tillräckligt med mat i hagen, så att man tvingar djuren att ge sig på sådant som är giftigt.

OBS. Min slutsats.

Det du skriver håller jag med dig om, sen kan jag inte alltid låta bli att ändå bli lite "hönsmamma" ibland. Typiskt nybörjarfasoner, men vissa saker lär sig ju även djur av varandra, det handlar nog dessbättre mest om saker som inte är särskilt livsavgörande. Mina tackor har dessutom alltid gått i en grupp med blandade åldrar så jag borde nog kunna lita rätt bra på dem
Välkommen hem till oss på en kopp te!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 20 aug-09 kl 12:01 »
Jag har ormbräken i mina hagar. I våras alldelles efter betessläpp var det ett par tackor som började äta ormbräken - det har aldrig hänt innan. Det var de kraftiga "köttiga" skotten de åt. Resultatet var dålig mage! Rätt så rejält, faktiskt, fick behandla dom.

Jag vet inte vad som tog åt dom, de slutade när växten blivit lite mer "fibrig".
Jag har alltid ansett att får vet vad de kan äta och inte, men vårens kalasande på ormbräken stämmer inte in i detta. Det fanns dessutom MASSOR med spätt, fint, nytt gräs i hagen!!

Jag har sett får äta liljekonvaljer, utan den minsta reaktion. De sopade en hage helt ren från liljekonvaljer.
Jag har kompisar som har lupiner i fårhagen, hade snarare, för de är uppätna nu. Fåren for inte illa av dom heller...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 04 sep-13 kl 08:33 »
Grannfastigheten (som nu mer står tom) har en liten åker på kanske ett halvt tunnland som nuförtiden bara slås av en gång per år av en välvillig bonde. Jag är väldigt sugen på att erbjuda mina får för att hålla det öppet istället. Men tyvärr så har lupiner tagit över en stor del av denna, säkert en tredjedel. Skulle ni våga släppa får på detta bete? Och tror ni då fåren med tiden skulle lyckas utrota dem?

zeina66

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 04 sep-13 kl 11:43 »
Hej,när jag flyttade in här på gården för 8 år sen fanns det blomsterlupiner i hagarna - dikena utanför dignade av dom.. På nåt år försvann alla i hagen,fåren har inte haft dåligt bete utan de ääälskar lupiner. Sen förra året trimmar jag bort alla lupiner var tredje vecka längs med dikena och de kommer inte kunna sprida sig då de aldrig hinner fröa.. Ormbunkar äter gärna fåren på våren då de är säda men absolut inte efter midsommar. Inte blvit sjuka av dom heller.  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 3 användare (1 dolda)
addebadde, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser