Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på att skaffa afrikanska dvärggetter  (läst 7267 gånger)

Annalill

• Västerbotten
Funderar på att skaffa afrikanska dvärggetter
« skrivet: 30 jun-09 kl 11:28 »
Hej hej
Ny på forumet och ny på det här med getter
Har jobbat med getter i fina stall i två år, men funderar på att köpa några egna.
Till mitt problem, vintern :P Har läst att getter kan gå ute vintertid utan problem men gäller detta även afrikanska dvärggetter? Skulle gärna ha dom ute året om med tillgång till lagårn då så klart.
Hoppas någon kan svara på min fråga :)
/Annalill

Anna

• -
SV: Funderar på att skaffa afrikanska dvärggetter
« Svar #1 skrivet: 30 jun-09 kl 13:59 »
Jag hade mina dvärggetter ute i vinter och vi bor i Västernorrland. De hade en barack att gå in och ut i som de ville med en matta som lite vindskydd för dörren. När det var ner mot 20 minus så satte vi in en kupévärmare åt dem. Vi gav dem maten ute så de gick ut varje dag. Sen fick de grenar av gran och tall och det gillade de att stå ute och barka av och äta barren på.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #2 skrivet: 01 jul-09 kl 06:29 »
Våra kan också gå ut och in som de vill på vintern. De har en mindre rastgård på baksidan av lagården.
Men när det är riktigt kallt håller de sig inne!! Tittar bara ut på snön och säger "nähäääää ut i kylan vill vi inte!!"
Likaså när det regnar, då vill de inte heller gå ut. Getter hatar regn!

Så visst kan dina dvärgetter gå ut på vintern Annalill. Om de själva vill....
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Annalill

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 01 jul-09 kl 08:54 »
Tack för jättebra svar :)
Här kommer några nya frågor.
Jag har bara erfarenhet av kastrerade bockar, av rasen afrikansk dvärgget.
Hur är det med tackorna? De som fanns där jag jobbade (av annan ras) hade mycket problem med juvren eftersom dom inte blev mjölkade.
Föder dom lätt eller är födseln svår för dom? Har inte bestämt om vi ska satsa på ett gäng kastrerade pojkar eller om det blir olika kön och killingar i framtiden. Hade varit roligt med lite smått :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 jul-09 kl 10:16 »
Ett litet förtydligande:
Djurarten: Getter. Hanen = bock, honan = get, ungen = killing.
Kastrerade bockar (kastrater) är utmärkta som sällskapsdjur och slyröjare. De blir mycket tillgivna och vänliga familjemedlemmar och du slipper getternas brunstskrikande var 3:e vecka. Att låta getter gå med så spända juver att de får problem och inte mjölka dem är djurplågeri. Om du ska ta killingar, tänk efter vilka planer/syfte du har med aveln. Det är inte alls lätt att sälja killingar till bra hem och man blir ledsen av att se dem dumpade på Blocket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser