Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majs - Painted Mountain  (läst 13117 gånger)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Majs - Painted Mountain
« skrivet: 30 jun-09 kl 08:50 »
I år är det första gången som jag gör en mer seriös trädgårdsodling. Jag odlar vitkål, broccoli, majs, morötter, palsernacka, lök, jordärtskockor, ärtor, bondbönor och potatisk. Som väl framgår av rubriken så är det majsen som ligger mig varmast om hjärtat.

Jag odlar min majs i en (misslyckad) varmbänk. Jag hämtade färsk hästgödsel och tillhörande sågspån som jag hade tänkt skulle bli en snabbstart för min majs, men värmen blev ringa om ens någon över huvud taget. Men jag hade också ett litet "växthus" utan byggplast över vilket visade sig vara tillräckligt för att majsen skulle få en tidig start. Igår såg jag första honblomman!

Jag har också sått på friland, men det är gjort betydligt senare, en vecka in i maj, så den är långt ifrån blomning ännu.

Är det någon mer som odlar majs, och då särskilt Painted Mountain? Hur tidigt sår ni? Vad gör ni med skörden? Hur tidigt skördar ni? Om majs står det ju att den ska ta ca 85 dagar till skörd, är det från att man sätter fröet eller är det från att den blommar?

Många frågor, hoppas att det är någon som har några svar, eller vill diskutera!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Majs - Painted Mountain
« Svar #1 skrivet: 30 jun-09 kl 17:23 »
Jag har bara odlat Painted Mountain en gång. Det gick inte så lysande, men jorden var heller inte i särskilt bra skick.

Vad menar du med skörd? Painted Moutain är väl ingen sockermajs tror jag, men man kan äta omogna kolvar som sockermajs. Mogen skörd innebär dock mogen (hård) kärna och tar längre tid.

Utvecklingstid brukar anges från sådd. I det här fallet fram till skörd av omogna kolvar? Eller mogna? Troligen omogna.

Det är i alla fall intressant att läsa historien om hur sorten har utvecklats. Den har utvecklats ut gamla härdiga sorter för att kunna odlas i bergen i Montana. Kanske inte precis samma betingelser som där du odlar?

Ancient corn offers solution to modern climate challenges
http://www.non-gmoreport.com/articles/apr09/ancient_corn_solution_to_modern_climate.php

Breeding OP Corn
http://www.seedweneed.com/index-4.html

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 01 jul-09 kl 11:30 »
Nog är det väl mening att man ska äta Painted Mountain?! Fast den är ingen sockermajs, utan snarare mjölmajs och då är det ju knappast intressant att ange utvecklingstid från sådd till omogna kolvar. Nå jag antar att jag får ett svar i höst när de är mogna, hur lång tid de tar på sig.

Så här stod det på Runåbergs förers sida om nämnda sort:

Painted Mountain, ekofrö

Sortbeskrivning:    
Vackare mat är svårt att hitta. Kolvarna, som är något smala och 15-18 cm långa, ger glänsande frön i nästan alla regnbågens färger. Vita, svarta, blåsvarta, gula, orange, röda, vinröda, violetta. Får kolvarna torka går det lätt att mala eget majsmjöl. De kan också ätas färska, råa eller kokta, rostas och grillas eller kokas till majsgröt. Painted Mountain kommer från bergen i Montana, USA och tål kyligt och blåsigt väder bättre än de flesta och ger färdig skörd med de allra tidigaste. Plantan blir kring 150 cm. Kolvarna används också för dekoration.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 01 jul-09 kl 14:23 »
Som sagt var, man kan äta omogna kolvar som sockermajs. Gäller väl för all majs. Sockermajs är en variant som är förädlad för att ätas omogen, men även annan majs kan ätas omogen. Samma sak gäller t ex sockerärter jämfört med andra ärter. Kokärter och mjölmajs passar dessutom bra att skörda mogna och använda senare. Men majskorn kan vara hårda i torkat skick. Gäller tydligen inte denna. Jag har inte fått dem tillräckligt utvecklade för att kunna testa.
« Senast ändrad: 01 jul-09 kl 14:27 av Anders Skarlind »

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 03 jul-09 kl 06:38 »
Jag har lagt in lite bilder på min blommande majs på min (sporadiska) blogg, för den som vill se: http://ylven.blogspot.com Där kan man också läsa om mina övriga odlarmödor i min köksträdgård. Välkomna!

Ylven

• Småland
    • Min blogg
Första majskolven
« Svar #5 skrivet: 17 aug-09 kl 21:32 »
Eftersom det är första året som jag odlar majs, visste jag inte riktigt när de var skördeklara. Den här verkade i alla fall klar, det var en av dem som blommade först. Som synes så är det inte alla korn som vuxit ut. Jag tror att jag måste odla mer majs nästa år och vara mer noggran att de startar samtidigt än jag var i år. Som det var nu blev blomningen utspridd och därmed blev det nog för lite pollen.

Jag lyckas visst inte lägga in bilder!!! Är det någon som kan berätta hur man gör? Jag har ju i alla fall gjort det en gång tidigare, men nu verkar det som förgjort! Nåja, här finns bilden i alla fall: http://ylven.blogspot.com/2009/08/majsen-mognar.html
Men visst är Painted Mountain vackert?
« Senast ändrad: 17 aug-09 kl 21:39 av Ylven »

hnorbeck

« Svar #6 skrivet: 14 sep-09 kl 22:29 »
Hej Ylven och Anders!
I år är tredje året jag odlar majsen "Painted Mountain". Den är en sort som hinner ge mogen skörd (torra kärnor) i Sverige. Jag har lyckats bra i alla fall (Stockholmstrakten).
Jag skördar dem när plantan är helt torr. Några av plantorna var skördefärdiga redan i söndags. De andra var inte helt mogna än - men nästan.
Enligt diverse olika webbsidor ska denna sort hinna mogna på 85 dagar. Då talar vi om torra kärnor, vilket är vad som anges för mjölmajs. För sockermajs brukar mognadstiden istället anges till kokbara sockermajskolvar.
I alla fall - 85 dagar verkar lite optimistiskt. För mig tog det i år cirka 120 dagar från sådd till skörd, men så blev plantorna ganska misshandlade i våras, så det har säkert påverkat utvecklingstiden negativt. Hur lång tid tog det för dig, Ylven?
En annan majssort som jag kan rekommendera för odling till moget tillstånd är popcornmajsen "Tom Thumb", som också står som 85 dagar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 14 sep-09 kl 23:37 »
Hej hnorbeck
Intressant att höra.
Vill bara lägga till att stockholmstrakten har bland Sveriges bättre odlingsklimat för fröodling, enligt min erfarenhet. Din erfarenhet gäller därför inte med nödvändighet några större delar av Sverige.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 15 sep-09 kl 09:04 »
Jag odlade Painted mountain på prov för ett par år sedan. Det som jag reflekterade över var att de som jag aldrig planterade om till friland, dvs de som blev kvar i sina små förodlingsodlingskärl (krukor på ca 11x11 cm och 15 cm djupa) var de som utvecklades bäst och snabbast. Dessa ställdes lite huller om buller i en hög utanför växthuset och stod varmt men misshandlades svårt då jag emellanåt glömde av att vattna dem, ingen gödning fick de heller och ingen ny jord, men trots detta så gav de fina kolvar och det redan i början av september.
De plantor jag planterade om till friland blev det aldrig nån riktig ordning på.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 15 sep-09 kl 10:58 »
Painted Mountain har ju utvecklats för att växa bra under magra förhållanden. Kanske din behandling av dem i krukorna på något vis motsvarade de förhållanden den är anpassad till? Medan vanlig trädgårdsjord är för fet?

En annan tänkbar förklaring hänger samman med att det är en total nödlösning att förkultivera majs. Den mår inte bra av omplantering, även om det ofta trots allt lyckas. Plantorna i krukorna slapp omplantering.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 15 sep-09 kl 15:25 »
Jag gissar att det hänger mycket samman med omplanteringen. Plantorna stannade i tillväxt under flera veckor och blev aldrig lika höga eller kraftiga som sina "syskon" i krukorna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #11 skrivet: 16 sep-09 kl 22:07 »
Det tog ungefär 120 dagar för min majs med att bli skördemogen. Jag sådde den lite tidigare dock, då jag hade ett litet "växthus" byggt av byggplast.

De som jag hade förodlat blev för övrigt aldrig lika bra som de som jag direktsådde på platsen. Men jag hade nog för dåligt ljus för fröplantorna.

Jag sådde förresten lite på friland i första halvan av Maj. De hade lite hård konkurrens med ogräs, och inte tillräckligt med näring i marken tydligen, för de flesta blev inte mer än en halvmeter höga, alla utom en, som jag passade på att kissa på när jag rensade ogräs! Den nådde normal höjd och frodighet! De behöver mycket växtnäring för att må bra tydligen. Där den övriga majsen odlades var det ju ett tjockt lager hästbajs under.

fobi

« Svar #12 skrivet: 17 maj-11 kl 00:26 »
Jag har ett 25-tal painted mountain plantor som ska ut på odlingslotten strax. Tror ni de tål om det skulle bli någon frostnatt nu innan sommaren? Jag bor i Göteborg. Undrar även när man ska skörda dessa för att de ska kunna gå att koka/grilla och äta. Måste de skördas tidigare då?

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #13 skrivet: 18 maj-11 kl 14:02 »
Om du inte ska använda dem som mjölmajs så kan du ju titta på anvisningarna för sockermajs, när man ske skörda dem. Det brukar stå att man ska klämma sönder ett korn när tofsen börjar vissna, och sedan se på det som kommer ut om de är mogna. Har inte just den delen av beskrivningen i huvudet nu dock, så du får googla efter den. Lycka till!

fobi

« Svar #14 skrivet: 18 maj-11 kl 18:21 »
Ylven, tack.

Jag ska kika efter det då. Undrar även om det blir någon mjölmängd att tala om av 25 plantor och vad man bäst använder för att mala kornen?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 15 feb-13 kl 01:09 »
Ny bra artikel om Dave Christensen som utvecklat sorten Painted Mountain:
http://www.goodfoodworld.com/2013/02/citizen-scientist/

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 29 sep-13 kl 18:39 »
Jag gissar att det hänger mycket samman med omplanteringen. Plantorna stannade i tillväxt under flera veckor och blev aldrig lika höga eller kraftiga som sina "syskon" i krukorna.

Återupplivar tråden såhär i majsskördetider. :)

Jag förodlade Painted Mountain i root trainers. Omplanteringen lyckades bra (inget märkbart avstannande i tillväxten) och jag har skördat ätkolvar sedan augusti. Nu har jag tagit in de sista kolvarna för torkning, förhoppningsvis var fröna tillräckligt mogna för att kunna sås nästa år. En idé är kanske att klippa av hela plantan när frosten kommer, hänga den inomhus och låta majskornen mogna fullt ut den vägen. Någon som provat? (Metoden fungerar ju bra på tomater).
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 07 okt-13 kl 08:47 »
Jag pratade med en lantbrukareförra helgen som odlade rätt mycket majs (150-200ha/år) och hade hållit på med majsodling i Sverige väldigt länge. Han sa att  det inte var något problem med att låta kolvarna stå kvar ute på plantorna för att torka. Bladen kunda bli fula men kolvarna och kärnorna höll sig fint. Vissa år tröskade de inte den sista majsen förrän i februari ;) och det påverkade inte kärnornas kvalitet. Nu odlade han förvissso inte utsädes men det kan kanske vara något att tänka på om man har dåligt med torkmöjligheter inne.

Här är en film om hur man handpollinerar majs för att kunna ta sortäkta fröer (om man inte odlar en hybrid) Denne metod kan också vara hjälpsam om man bara odlar lite majs då det kanske inte blir tillräckligt bra pollinerade kolvar annars då majsen är vindpollinerad.
Hand-pollinating corn at the Native Seeds/SEARCH farm
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 07 okt-13 kl 18:31 »
Ska man odla utsäde så handlar det främst om mognad. Torkning kommer därefter.

Frost förstör möjligheterna till vidare mognad ganska effektivt, och förstör även lätt groningsförmågan hos det frö som hunnit bildas, om det inte redan är moget och torrt. Detta gäller såvitt jag vet alla frostkänsliga växter och enligt min begränsade erfarenhet även majs.

De bättre delarna av Skåne har f ö landets bästa fröodlingsklimat, så man kan nog låta majsen stå och mogna ett tag på hösten. I Uppland är det svårare. Dock i de bästa lägena i Stockholmstrakten och kring Mälaren så kan man kanske klara sig en bit in i oktober.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
Conorcccc, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser