Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta eget!  (läst 6878 gånger)

Neiklot

  • Gäst
Starta eget!
« skrivet: 11 jan-06 kl 19:21 »
Vet inte om det är rätt tråd men..

Någon här som har startat eget företag någon gång?
(Enskilt företag el AB)

Jag hade tänkt göra det, men behöver ett bollplank att prata med!

Tack

/Markus
« Senast ändrad: 11 jan-06 kl 19:22 av Neiklot »

geirh

  • Gäst
Re:Starta eget!
« Svar #1 skrivet: 11 jan-06 kl 20:34 »
Jeg har ikke startet eget foretag i sverige, men vet at kommunene har meget gode informasjonssider, samt konsulenter som kan hjelpe deg med søknader om oppstartsmidler, eu bidrag osv. De hjelper deg med å skrive en forretningsplan for å synligjøre dine behov. Og de hjelper deg med markedsundersøkelse hvis det er nødvendig.
Så, ta kontakt med din lokale kommune å hør om de har et tilbud.

geir h

Neiklot

  • Gäst
Re:Starta eget!
« Svar #2 skrivet: 11 jan-06 kl 22:03 »
Tack Geirh! :-)


praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:Starta eget!
« Svar #3 skrivet: 12 jan-06 kl 09:05 »
om du startar egen firma så är det bara att registrera firman hos patent o registerings verket  och begära en f-skattsedel från skatteverket  det kostar ca 1000:- att registrera en firma men ska du ha ett AB så måste du lägga in minst 100000:- i kapital mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Neiklot

  • Gäst
Re:Starta eget!
« Svar #4 skrivet: 12 jan-06 kl 09:43 »
Jo hej!

Ja, det vet jag, tack ändå! :-)
Men kan man ändra från enskild firma till AB senare?
*E.x när man har ett kapital att lägga in*

Hur fungerar allt adminstrativa?
Kan gå "kurser" hos chefen men det är ett AB.
Är det samma bokföringssystem för AB som för enskilt företag?

Och, ska man sköta det själv eller låta en revisor ha hand om det?
(Eftersom jag inte har några anställda i början så..)

Och hur är det med bidrag som Geirh skrev?

Kan man få det?
Och Måste man få det?



Hur marknadsför man sig bäst i början?
Annons i tidningen?

Det var lite..



Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Starta eget!
« Svar #5 skrivet: 12 jan-06 kl 10:14 »
Min morsa har ett eget företag, hon annonserade en enda gång när hon startade 1983. Sen dess har hon inte behövt, ryktet har hjälpt henne. Likadant med min svärfar, harn har mej veterligen aldrig annonserat, så det beror nog på vad man gör och vilket kontaktnät.

Men en annons i lokal och/eller fackpress är nog att rekommendera. Eller be lokaltidningen komma och skriva om en, ibland har de inte så mycket att skriva om på lokalt-sidorna. Man kan ju lova att man annonserar hos dem.

Neiklot

  • Gäst
Re:Starta eget!
« Svar #6 skrivet: 12 jan-06 kl 10:18 »
Kommer jobba som någon form av "arborist" med nedtagning av träd (enligt olika modeller), beskärning och vård av mindre och större träd och beskärning av fruktträd och sånt där.

Så passa på, jag är billigare i början!  ;) ;D :D :-[
« Senast ändrad: 14 feb-06 kl 10:13 av Neiklot »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Starta eget!
« Svar #7 skrivet: 12 jan-06 kl 12:41 »
 På min Företagarutbidningenjag gått nu så fick vi tipset att Enskild Firma är bäst...
AB är dels dyrt och sedan är bokföringen/deklaration tydligen himla krånglig....
 Jag kommer (är det tänkt i alla fall) i mitt "bonderi" att bokföra posterna själv för att sedan lämna in till Revisor när det är Dags Att Deklarera. Jag har skaffat samma bokföringsprogram som revisionsfirman, så det ska vara smidigt och bra :)
 Kontakta ditt ALLMI, dom har rådgivning och kurser för företagare.
  Lycka till!!!
                     Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Neiklot

  • Gäst
Re:Starta eget!
« Svar #8 skrivet: 12 jan-06 kl 12:56 »
Okej, vad är AllMi?
 ???

Är det värt att gå en kurs först?
Eller ska jag lära mig det jag behöver av någon annan som har enskild firma?

Är det svårt/tar det mycket tid att deklarera?
Vilket program ska man använda?
(datorprogram. t.ex?)

Finns det någon gräns för hur mycket man får ta ut i lön?
Och hur ofta?

Desto oftare man betalar ut lön desto mer ska bokföras.. men..
?

Neiklot

  • Gäst
Re:Starta eget!
« Svar #9 skrivet: 12 jan-06 kl 12:57 »
Och när ska jag registrera in firman?

När allting är klart?
Eller kan jag göra det nu?

Vilket försäkringsbolag använder ni?
 Osv...

Eulalia

  • Gäst
Re:Starta eget!
« Svar #10 skrivet: 12 jan-06 kl 13:26 »
Är det värt att gå en kurs först?
Eller ska jag lära mig det jag behöver av någon annan som har enskild firma?



Hejsan Neiklot
det ena utesluter inte det andra, har du redan en mentor på G så är det ju strålande, men det kan även vara nyttigt att gå nån kurs, framförallt i bokföring, lagar o marknadsföring.
Finns alltid lite mer att lära sig :-)


http://foretagarguiden.nutek.se/sb/d/627

Almi företagspartner jag tror att de framförallt bidrar med finansiering, dvs lån vid uppstart av företag, och självklart även rådgivning (till dem som får lån)
http://www.almi.se/

Nyföretagarcentrum (jobs&society) har gratis rådgivning och mentorskap vid uppstart av företag.
Ingen finansiering men de har mycket info om vart man vänder sig i olika frågor.
http://www.nyforetagarcentrum.se/
« Senast ändrad: 12 jan-06 kl 13:33 av Eulalia »

Neiklot

  • Gäst
Re:Starta eget!
« Svar #11 skrivet: 12 jan-06 kl 13:34 »
Oj tack!

Har spikat mig till ett föredrag som Almi har 9feb. :D

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:Starta eget!
« Svar #12 skrivet: 12 jan-06 kl 19:36 »
om du har ett AB måste du anlita akoriserade revisorer men i EF kan du sköta allt själv och det är fullt möjligt att ändra företagsfor efter hand mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Neiklot

  • Gäst
Re:Starta eget!
« Svar #13 skrivet: 12 jan-06 kl 22:53 »
Hej!
Tack (igen!)

Men nu då?
När jag står här, allting i huvet klart, jag ska köra på detta.

Vad gör jag?

Vad ska jag börja med?
Verktyg och div. kan jag låna från firman där jag jobbar nu tills jag kan köpa in eget.

Vilka ska veta att jag startar firma?
Patent och Reg.verket såklart, men skattemyndigheten?
Någon annan myndighet eller så?







praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:Starta eget!
« Svar #14 skrivet: 13 jan-06 kl 15:09 »
 nej det räckermen du måste marknadsföra dig det är den svåra biten fösök med annons i lokalpressen lycka till mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Mikeyse

  • Gäst
Re:Starta eget!
« Svar #15 skrivet: 13 jan-06 kl 15:42 »
Jag har startat ett antal AB och har enskild firma. SÅ är det något får du gärna fråga mig. Sitter även som kredit bedömmare på finans instetu idag så jag kan lite om det.

JAg rekommenderar dig till att först kolla av om din produkt är genomför bar. Anlita gärna en konsult byrå det kostar kanske ett par tusingar men det är väl värt det. Köp sedan ett färdigt bolag som ingen har pilalt på ännu rekommenderar "startboxen, språngbrädan, mfl. Akta dig för sådan som säljer AB billigt det blir bara strul.

Rusty Johnny

  • Inlägg: 14
    • www.dothenorth.co.uk
Re:Starta eget!
« Svar #16 skrivet: 14 jan-06 kl 13:07 »
Hej,

Det finns två fördelar med AB.

1.  Du är inte personligt ansvarig för eventuella skulder som kan uppkomma om det går åt skogen

2. Du kan skjuta vinsten från ett år till ett annat, alltså låta pengarna du tjänat ligga kvar i firman. (Vid enskild firma och handelsbolag skattas vinsten som inkomst vid slutet av året, och du tvingas alltså ta ut den som lön)

Om du inte tar några stora risker. T ex tar lån eller har stora löpande kostnader från div leverantörer finns ingen anledning att starta aktiebolag av den anledningen.

Om du inte tjänar så mycket pengar, utan tar ut det mesta det mesta i lön under året finns heller ingen anledning pga av nr 2. Om du har stora kostnader i början av året för att sedan tjäna pengar på det senare under året kan du ju vara värt att kunna skjuta vinsten. Du får i vilket fall som helst låta 30 % ligga kvar i en sk periodiseringsfond, så klarar du dig på det i firman är det lugnt med enskild firma eller handelsbolag.

Startar du aktiebolag måste du betala dyra pengar till revisorer varje år när bokslutet ska upprättas, plus sätta in 100 000 i aktiekapital som du endast bör använda 50 000 av.

Så är du ganska liten brukar det funka fint med enskild firma

 :)

mvh/
Helena

Neiklot

  • Gäst
Re:Starta eget!
« Svar #17 skrivet: 15 jan-06 kl 10:05 »
Min"grej" funkar om man säger så.
Huruvida andra sysslar med samma grej i närheten har jag själv kollat upp.

Och, konsulter brukar vara ena lustiga människor! ;)

praline1: Så det räcker att jag anmäler till paten och registreringsbyrån?

Kommer inte ta några banklån eller andra lån.
Litar inte på bankfolk!  :P

/Markus

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Starta eget!
« Svar #18 skrivet: 15 jan-06 kl 11:59 »
Här finns lite av varje : http://www.starta-eget.se/

Hos https://www.foretagsregistrering.se/ kan du kolla på info om olika företagsformer och även hitta blanketter och annat för att registrera din firma. PRV är inte inblandade längre.

Skattemyndigheten vill också ha en del blanketter ifyllda, för att firman ska kunna betala in moms, skatt och arbetsgivaravgift för sina anställda (du).

Lön kan du betala ut hur ofta du vill men arbetsgivaravg. måste betalas varje gång. Som enskild företagare kan man få en lägre arbetsgivaravgift, än för vanliga anställda, mot att man får betydligt längre karens vid sjukdom. Värt att kolla upp.

Om din firma omsätter mindre än 1 mille om året kan du betala in moms vid ett enda tillfälle.

Revisor behöver du inte, var bara noga med att spara alla papper på allting och ta hjälp av chefen din och lär av honom.

Ser inte att du skulle ha nytta av nåt bokföringsprogram heller, inte för en verksamhet i den omfattningen. I stora drag handlar det ju bara om att dela upp allt i en +hög och en -hög och hoppas att +högen blir störst.  


praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:Starta eget!
« Svar #19 skrivet: 15 jan-06 kl 17:56 »
 du måste skaffa en f-skattsedel från skatteverket också sen är det bara att jobba och slita så svetten rinner kram praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser